"Nukutuksen tai puudutuksen vuoksi Sinulla täytyy kotona olla aikuinen henkilö läsnä seuraavaan aamuun asti". Mitä jos ei ole?
Silloinko siirtäisivät osastolle yöksi?
Tässä tapauksessa kaikki valmistelut tehty ohjeiden mukaisesti ja puoliso ottanut erikoisjärjestelyillä vapaata töistä jopa kaksi päivää, ja sitten sairaala ilmoittaa, että leikkaus siirtyy pari päivää eteenpäin.
Vapaita ei näin lyhyellä varoitusajalla saa järjestymään. Kavereita tai sukuakaan ei pääse apuun.
Onko joku vaan sanonut sairaalassa että kyllä, on aikuinen kotona koko illan ja yön, vaikka ei ole ollutkaan?
Kommentit (155)
Parempi, että etukäteen sanot, että nyt ei ole ketään. Jos jostain kummallsiesta syystä asa sinua hävettää, nin vot sanoa, että mies oli saaut vapaata sille alkuperäiselle leikkauspäivälle, mutta ei tälle uudelle. Voit myös tuossa yhteydessä kertoa, että haluat/aiot kuitenkin mennä kotiin, koska mies on puhelinsoiton päässä/mikä tahansa syy. Sitten jos vointisi on hyvä leikkauksen jälkeen eikä mitään ihmeellistä tapahtunut, niin pääset kyllä kotiin, mutta yksin eivät välttämättä päästä kotimatkalle, joten käytännössä se tarkoittaa kelataksia. Jos vointisi onkin huono ja itsekin koet, että mieluummn jäät sairalaan (sieltä saa ne kipulääkkeet ja ruokaakaan ei tarvi ite tehdä), niin on hyvä, että etukäteen ovat varautuneet siihen ja sinulla on vuodepaikka varattuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heräämössä joudut "nukkumaan" sen seuraavan yön. Siellä saat kuunnella, kun jotkut ruinaavat hoitajalta kotiin pääsyä, etkä saa kunnolla nukutuksi. On se kuitenkin turvallisempaa kuin yksin kotona.
Höpö höpö. OSasto- ja heräämöpaikkoja on aina liian vähän, eikä ne siellä ketään väkisin sänkyihin sido. Tottakai voi lähteä kotiin omin luvin, mutta silloin pitää allekirjoittaa "poistuin omalla vastuulla" paperi ja jos kieltäytyy kirjoittamasta, hoitaja ja lääkäri kirjaavat Apottiin että lähti omalla vastuulla eikä suostunut allekirjoittamaan paperia. Silloin kaikki komplikaatiot ovat omaa syytä, ei sairaalan.
No kyllä mun siellä heräämössä ollessani kahta miestä ei yökkö laskenut kotiin. Sen verran vaikeat vaivat oli molemmilla, että yön yli pitivät. Kuuntelin heidän narinaansa tosi pitkään. Meitä oli heräämössä vain neljä.
mutta tuo ei merkitse sitä, että heräämössä ollaan niin kauan kunnes lähdetään kotiin. heräämöpaikat ovat hyvin kalliita ja potilaat on siellä tasan niin kauan, kun tarvitsevat tehokkaampaa hoitoa tai valvontaa. Joku huonovointinen voi olla yön yli, mutta suurin osa lähtee ihan muutamassa tunnissa sieltä eteenpäin.
Sieltä sitten soitetaan (esim. meidän sairaalassa) kotitumisosastolle, josta pääsee sitten kotiin, kun olo ja kunto on riittävän hyvä. Sieltä voidaan myös hakea osastolle, jos joutuu jäämään tarkkailuu. Voi myös olla, että heräämöstä viedään suoraan osastolle.
Päiväkirurgisen operaation jälkeen jonkun läheisen olisi pitänyt hakea minut sairaalasta. No ei ollut läheistä, oli vaan taksikuski, jolle minut "luovutettiin" osastolta. Ilmeisesti luulivat häntä puolisokseni;) Ja kotona alakoululainen, jota ei olisi voinut jättää yöksi yksin. Olihan se eka yö vähän kivulias, mutta selvittiin!
Näin juuri olen tehnyt. Olen sinkku, ei lähisukua, pari serkkua asuu satojen kilometrien päässä, ei niin läheisiä ystäviä, että kehtaan pyytää yöksi päivystämään luonani. Olen kahden leikkauksen yhteydessä ilmoittanut, että ystävä on yön luonani, vaikkei ole ollutkaan. Ja ihan itse yli yön selvisin. Tuskin järisyttävää olisi tapahtunut, vaikken olisi selvinnytkään. Kaikille se loppu ennemmin tai myöhemmin tulee.
Vierailija kirjoitti:
Luulisin, että ottavat osastolle tai kärräävät johonkin "välimallinpaikkaan", en tirdä, millä nimellä ne kussakin sairaalassa menevät. Valehtelemista en suosittele, kato jos sulle sattuu jotain.
Se välimallin paikka on potilashotelli, mutta ei sielläkään ole yövalvontaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heräämössä joudut "nukkumaan" sen seuraavan yön. Siellä saat kuunnella, kun jotkut ruinaavat hoitajalta kotiin pääsyä, etkä saa kunnolla nukutuksi. On se kuitenkin turvallisempaa kuin yksin kotona.
Höpö höpö. OSasto- ja heräämöpaikkoja on aina liian vähän, eikä ne siellä ketään väkisin sänkyihin sido. Tottakai voi lähteä kotiin omin luvin, mutta silloin pitää allekirjoittaa "poistuin omalla vastuulla" paperi ja jos kieltäytyy kirjoittamasta, hoitaja ja lääkäri kirjaavat Apottiin että lähti omalla vastuulla eikä suostunut allekirjoittamaan paperia. Silloin kaikki komplikaatiot ovat omaa syytä, ei sairaalan.
No kyllä mun siellä heräämössä ollessani kahta miestä ei yökkö laskenut kotiin. Sen verran vaikeat vaivat oli molemmilla, että yön yli pitivät. Kuuntelin heidän narinaansa tosi pitkään. Meitä oli heräämössä vain neljä.
mutta tuo ei merkitse sitä, että heräämössä ollaan niin kauan kunnes lähdetään kotiin. heräämöpaikat ovat hyvin kalliita ja potilaat on siellä tasan niin kauan, kun tarvitsevat tehokkaampaa hoitoa tai valvontaa. Joku huonovointinen voi olla yön yli, mutta suurin osa lähtee ihan muutamassa tunnissa sieltä eteenpäin.
Sieltä sitten soitetaan (esim. meidän sairaalassa) kotitumisosastolle, josta pääsee sitten kotiin, kun olo ja kunto on riittävän hyvä. Sieltä voidaan myös hakea osastolle, jos joutuu jäämään tarkkailuu. Voi myös olla, että heräämöstä viedään suoraan osastolle.
Olen ollut sairaalassa, jossa heräämö suljettiin klo 18 ja potilaat siirrettiin tehovalvontaan tai osastolle. Onko kaikissa sairaaloissa joku kotiutumisosasto, vai tarkoittaako se tavallista vuodeosastoa jossakin muualla kuin erikoissairaanhoidossa?
Sitten olet osastolla jos ei ole ketään. Ei siinä muuta.
Tuollaisia naurettavia ohjeita ovat leikkauspaperit täynnä. Ei niistä tarvitse välittää yhtään sen enempää kuin virallisterveellisistä ravintosuosituksistakaan, piikkipakosta tai ilmastohumpasta.
En hetkeäkään edes miettisi. Valehtelisin. Menisin kotiin yöksi koska se on halvempaa, en antaisi lemmikkejäni hoitoon koska se maksaa siivun lisää. On ennenvanhaankin selvitty, jopa maailmansodista.
Ei ole mitään syytä valehdella. Jos ette ole psykiatrisista syistä määrätty pakkohoitoon, niin ei sairaala pakolla voi potilasta pitää osastolla edes leikkauksen jälkeen. Prosessi menee niin, että ilmoittaa että on lähdössä kotiin, käy keskustelun henkilökunnan (usien hoitajan) kanssa jossa ilmaisee ymmärtävänsä mahdolliset riskit ja ehkä kertoo miten voi sitten olla varma, että saa itselleen soitettua apua ajoissa. Tietenkään ei ole pakko alkaa edes selittelemään, mutta se voi npeuttaa prosessia, kun henkilökunnan on sitten helpompi vakuuttua siitä, että potilas tietää riskeistä ja on joku suunnitelma sen varalle, että pitää lähteä takaisin sairaalaan.
Vierailija kirjoitti:
Sitten olet osastolla jos ei ole ketään. Ei siinä muuta.
Tai kotona ilman seuralaista.
Minulla ei ole ollut ketään jota pyytää saattajaksi, olen ollut useissa toimenpiteissä joiden jälkeen tällainen olisi pakollinen. Olen sanonut asiaa varmistaneelle hoitajalle että "saattaja" odottaa kahviossa. Omalla autolla en ole sentään liikkeellä ollut, pk-seudulla julkisilla pääsee jokseenkin ovelta ovelle, välttämättä ei tarvitse taksiakaan. Ruuhka-Suomen ulkopuolella tällainen olisi varmasti hankalampi tilanne.
Pistä tinderiim ilmoitus ja hanki mies itsellesi. Kannattaa ottaa varakas mies, vaikka lääkäri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itellä tämä tilanne edessä ja pakko valehdella koska en voi lemmikkejä jättää yksin kotiin koko illaksi ja yöksi.
Mitä ne lemmikit vainajalla siellä tekis?
Mene nyt terveys edellä. Oma terveys!
Joku hoitamaan lemmikit.
Tai joku sinne kotiin.
Eri, mutta kaikilla ei ole tällaista "jokua". Itse olen viisikymppinen lapseton sinkku, ei vanhemmat enää elossa, ei sisaruksia tai muita sukulaisia joiden kanssa olisin tekemisissä, ei kavereita tai ystäviä. Olen käytännössä täysi erakko. Ei sitä silloin vaan löydy yhtäkkiä jotain tyyppiä seuraksi.
No mitä sinä sinne kotiin sitten olet tunkemassa edes jos ei siellä mitään ole.
En ymmärrä miksi pitää valehdella, jos ei ole ketään kotona. Ne vaan haluaa varmistaa, että tietää, että voi tulla komplikaatioita ja sitten jos ei ole ketään kotona, niin voivat vaikka soitella sieltä ja kysellä vointia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itellä tämä tilanne edessä ja pakko valehdella koska en voi lemmikkejä jättää yksin kotiin koko illaksi ja yöksi.
Mitä ne lemmikit vainajalla siellä tekis?
Mene nyt terveys edellä. Oma terveys!
Joku hoitamaan lemmikit.
Tai joku sinne kotiin.
Ei ole ketään. Uskokaa nyt jo.
Kyllä lemmikinhoitajia on netti täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syy miksi minulla ei ole lemmikkejä on juuri se että ei ole ketään hoitamaan niitä jos minulle sattuu jotain. Arvonsa kullakin.
Tässäkin olisi eläinrakkaalle työttömälle hyvä uusi yritys, elinkeino: lemmikkien hoitola tai lemmikkien hoitoa niiden kotona. Kysyntää olisi varmasti.
Niin, näitähän ei ole ollut kaikki turut ja torit väärällään jo ainakin viimeiset 50 vuotta.
Jos vaikka onnistuisi yöpyminen potilashotellissa niin että olisi turvaranneke käytössä.
Voihan se olla vaikka omat vanhemmat, sisko , veli, kaveri kyllä joku aina löytyy. Hain itsekin aikuisen tyttäreni sairaalasta toimenpiteen jälkeen meille, kun puoliso joutui yllättäen työmatkalle. Tämä ohjeistus on ihan aiheellinen ja sitä on syytä noudattaa.
"Hoitola ei kaikkien koirien kohdalla ole ok" on aivan ystävällisesti ja asiallisesti kirjoitettu.