"Ennenvanhaan" muutettiin työn perässä
Ei jääty valittamaan ettei täällä syrjäkylillä ole työtä. Otettiin alivuokralaisasunto jotta saatiin parempi asunto vuokrattua ( vaikka pihamökki tai okt yläkerta) tai ehkä joku sukulainen piti viikon sohvalla.
Ei ollut muuttoavustuksia, sosiaalista asuntotuotantoa.
Kommentit (160)
Vierailija kirjoitti:
Pikemminkin nykyään pitäisi muuttaa takaisin metsiin jokaisen oikeudella elämään. Tämä helpottuisi paljonkin, jos tukia leikattaisi ja ihmiset lähtisi keväästä kesään tai jopa syksyksi pois työmarkkinoilta metsiin oleilemaan.
Siinä vuokralorditkin ihmetelisi että eikö ketään enää kiinnosta vankikoppi ja orjatyöpaikka lähiössä.
Moni nuori ei enää osaa kalastaa tai liikkua luonnossa. Kesäksi eräilemään oli pitkään yksi sellainen lakon muoto monissakin piireissä ja eräilytaitoja pidettiin yllä. Töissä oltiin vain talvi ja kun kesä koitti niin lähdettin takaisin luontoon mökille tai suvun alueelle asustelemaan pois "sivistyksestä". Nykyiset syrjäytyneet tai jumissa olevat nuoret on niitä joiden suku tuli kaupunkeihin tehtaiden lähettyville sotien jälkeen ja kiihtyi kuuskytluvulla.
Lapsia syntyi ihan ysärille asti näissä piireissä. Onnekkaimmat syntyi ennen 80-lukua.
Se lyhyt ajanjakso kun työpaikat halusi maksaa kelvollisesti työssäkäyville oli suhteellisen lyhyt aika. Kaikki kyllä tiesi oikeistolaisten ahneuden ja tämä näkyi pitkään esimerkiksi äänestyskäyttäytymisessä. Kekkonenkin oli tiettyä mieltä kokoomuksesta. Nyt ne huono-osaiset, jotka koko ysärin laman ja ovat edelleen pk-seudula ja kaupunkien lähiöissä, ovat kaukana kotiseuduilta jumissa, vailla erätaitoja ja suomalaisuutta. Ovat kadottaneet yhteyden luontoon. Se on ankeaa elämää lähiössä ilman virikkeitä. Kuin vankila ja mt-ongelmat lisääntyy.
Tämä porukka on uhreja ja heidän esivanhemat tulivat hyviin työpaikkoihin ja edullisiin uusiin asuntoihin, joista on jäljellä vain raunioita ja homekämppiä. Tämä väestö on unhoitettu ja heitetty syrjään. He lähestyvät pian keski-ikää ja vanhimmat ovat jo keski-ikäisiä.
Heidät on osittain korvattu muualta tuodulla työväellä. Suvun maat on myyty ja kaikki juuret kadotettu. Ei ole enää mitään paikkaa mihin he voisivat paeta tai mennä edes kotiin. Täysin henkisesti kodittomia ihmisraunioita.
Heiltä nyt leikataan ja kovaa.
Miksi ei sitten eräillä kunnolla ja asuta vuoden ympäri siellä kantovesimökillä ja suvun mailla? Ilmeisesti kerrostalokämppä houkuttaa kuitenkin.
Ei se mene niin että yhtenä hetkenä saadaan lämmitetty asunto, pleikka ja pizzaravintolat, ja toisena hetkenä ollaan villejä luonnonlapsia. Joo lomalla voi ottaa irtiottoja, mutta muuten. Ei mikään estä elämästä 50-luvun maalaiselintason mukaan, ei ole ikinä estänyt, mutta suurin osa ei halua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö, milloin tälläistä aikaa on ollut, että on asuttu jonkun pihavajassa? Monella isommalla työpaikalla, esim. tehtaalla oli tarjota asuntoja työntekijöille. Hiljaista on nykyään.
Pihamökki? Niitähän oli vielä rintamiestaloissakin. Piharakennuksesa jossa hyyskät, puuliiteri ja sauna oli usein päädyssä myös asunnoksi tarkoitettu huone.
Niissä oli edullinen vuokra ja talojen yläkerrat ja nää pihamökit oli yleisiä asuntoja vielä 60-luvulla ennenkuin vuokrakerrostalojen rakentaminen vauhdittui.
Puhutaanko nyt jostain torppariajasta? Molemmat omat vanhemmat asuneet rintamamiestaloissa, lisäksi miehen suvussa saman ajan talo, eikä niiden ulkorakennuksissa kyllä ketään ole majoitettu, eläimille oli tilat, kanalaa ja sikalaa.
En vaan ihan 60-luvun asumisesta. Eikä silloin enää kaupunkien omakotitaloissa ollut koiraa tai kissaa kummempia kotieläimiä. Perunamaa kyllä monella oli.
Sukusi ei ole tarvinnut pitää vuokralaisia. Kyllä ne yläkerrat monessa talossa oli vuokralla. Sinkkuja (Yks tai kaksi) yksittäisissä huoneissa, jos yläkerta kaksio keittiöllä asuivat perheetkin niissä.
Mitäs ne 50-luvulla rakennetut kerrostalot sitten on jos niissä ei kukaan ole aikoinaan asunut?
Joku ei käynyt missään vanhassa ruukissa tms. Siellä niitä punaisia tönöjä on vielä pystyssä, työväen asuntoja.
Viime kesänä kävin Verlassa ( 60-luvulla lopetettu pahvitehdas, Jaala) siellä niitä on vuokrattavissa , samoin kävin Inkoossa jossain kartanossa jossa kahvila ja joku myllypuro siinäkin ja punaisia tönöjä, vuokralla taiteilijakäytössä tais jossain lukea
Todellakin muutettiin! Olen lapsena vaihtanut koulua jokaisen luokan jälkeen, parhaimmillaan kesken vuottakin, koska isäni sai aina paremman työpaikan eri kaupungista.
Ja mitä minusta on tullut? Hyvin pärjäävä maailmankansalainen, joka olen jatkanut muuttamista, nyt myös maasta toiseen useamman kerran.
En jaksa ymmärtää ihmisiä, jotka koko elämänsä kulkevat vain sitä yhtä ja samaa kolmiota: koti, työ, kauppa. Tai näköjään jossain tapauksissa vain koti-kauppa- linjaa ja voi sitten poiketa baarissakin joskus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa joku ihannoida nyt jotain piika/renki yhteiskuntaa, nuoret asumaan jonnekin aittaan pihan perälle polkupalkoilla.
Onko ihannoimista jos kertoo miten ihmiset asuivat kun oli pakko lähteä työnperään kun ei ollut sosiaalitukia? Vaikka piiaksi ja rengiksi.
Harmi kun asunnolle on jonkinlaiset kriteerit nykyään ihmisarvoiseen elämään eikä työstä voi maksaa polkupalkkaa tai ruoka/majoituspaikkaa.
Ei niissä ajoissa mitään ihailtavaa ollut. Vanhempani lähtivät Kanadaan töihin ilman kielitaitoa. Ihan pihalla olivat, suomalaisten tukiverkostolla jotenkin selvisivät. Veljeni oli vähällä kuolla, kun eivät osanneet hankkia apua. Tuurilla pääsi sairaalaan mistä muistona äidilläni on yhä terveyskortti tms., joka on toisen lapsen. Eivät tienneet mitä esim. joku "name" tarkoittaa. Kyllä ne vuodet jätti jälkensä heihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö, milloin tälläistä aikaa on ollut, että on asuttu jonkun pihavajassa? Monella isommalla työpaikalla, esim. tehtaalla oli tarjota asuntoja työntekijöille. Hiljaista on nykyään.
Pihamökki? Niitähän oli vielä rintamiestaloissakin. Piharakennuksesa jossa hyyskät, puuliiteri ja sauna oli usein päädyssä myös asunnoksi tarkoitettu huone.
Niissä oli edullinen vuokra ja talojen yläkerrat ja nää pihamökit oli yleisiä asuntoja vielä 60-luvulla ennenkuin vuokrakerrostalojen rakentaminen vauhdittui.
Puhutaanko nyt jostain torppariajasta? Molemmat omat vanhemmat asuneet rintamamiestaloissa, lisäksi miehen suvussa saman ajan talo, eikä niiden ulkorakennuksissa kyllä ketään ole majoitettu, eläimille oli tilat, kanalaa ja sikalaa.
En vaan ihan 60-luvun asumisesta. Eikä silloin enää kaupunkien omakotitaloissa ollut koiraa tai kissaa kummempia kotieläimiä. Perunamaa kyllä monella oli.
Sukusi ei ole tarvinnut pitää vuokralaisia. Kyllä ne yläkerrat monessa talossa oli vuokralla. Sinkkuja (Yks tai kaksi) yksittäisissä huoneissa, jos yläkerta kaksio keittiöllä asuivat perheetkin niissä.
Asuinkaupungissani on paljon rintamamiestaloja myynnissä ja selailen usein noita ilmoituksia, ja jos piharakennus on, niin kyllä se on ollut pelkkänä saunana. Ei noissa ulkovajoissa mitään asuttavia huoneita ole näkynyt. Yläkertakaan ei läheskään aina ole edes rakennettu asuttavaksi tilaksi, tai on vain kesäasuttava.
Se on sinun kokemuksesi. Ehkä niitä pihamökkejä on jo purettukin, ymmärrä ajan kuluminen, 60 vuotta.
Yläkerrat eivät usein olleet valmiit, niihin ei tullut vesi eikä lämpöpatterit ( jos talossa ne jo oli) mutta ne kelpasivat maalta tulleille kantovesineen ulkokäymälöin ja joku rautahella lämmön lähteenä. Vuokra oli maksukyvyn mukainen
En muuttaisi metriäkään työn perässä. Asun siellä, missä olen opiskellut ja missä oman alani töitä on. Minulla on tästä asunnosta käsin ollut yli kymmenessä eri paikassa töitä. Useampikin työpaikkani kun on sattunut muuttamaan sinä aikana, kun olen heillä työskennellyt.
Jos jossain skutsissa on vaikeasti täytettävä työpaikka auki, se on sellaiselta alalta, jolla on helppo työllistyä jossain muualla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö, milloin tälläistä aikaa on ollut, että on asuttu jonkun pihavajassa? Monella isommalla työpaikalla, esim. tehtaalla oli tarjota asuntoja työntekijöille. Hiljaista on nykyään.
Pihamökki? Niitähän oli vielä rintamiestaloissakin. Piharakennuksesa jossa hyyskät, puuliiteri ja sauna oli usein päädyssä myös asunnoksi tarkoitettu huone.
Niissä oli edullinen vuokra ja talojen yläkerrat ja nää pihamökit oli yleisiä asuntoja vielä 60-luvulla ennenkuin vuokrakerrostalojen rakentaminen vauhdittui.
Puhutaanko nyt jostain torppariajasta? Molemmat omat vanhemmat asuneet rintamamiestaloissa, lisäksi miehen suvussa saman ajan talo, eikä niiden ulkorakennuksissa kyllä ketään ole majoitettu, eläimille oli tilat, kanalaa ja sikalaa.
En vaan ihan 60-luvun asumisesta. Eikä silloin enää kaupunkien omakotitaloissa ollut koiraa tai kissaa kummempia kotieläimiä. Perunamaa kyllä monella oli.
Sukusi ei ole tarvinnut pitää vuokralaisia. Kyllä ne yläkerrat monessa talossa oli vuokralla. Sinkkuja (Yks tai kaksi) yksittäisissä huoneissa, jos yläkerta kaksio keittiöllä asuivat perheetkin niissä.
Mitäs ne 50-luvulla rakennetut kerrostalot sitten on jos niissä ei kukaan ole aikoinaan asunut?
Kyllä on lähihistoria hukassa. Kaupungit joissa oli työpaikkoja , teollisuutta, on kerrostalolähiöt 60-luvun lopulla ja 70-luvulla rakennettuja. Samaan syssyyn tietysti ei enää omakotitalojen yläkertoja yms vuokrattu kun väni pääsi kerrostaloihin.
Nykyään muutetaan joko tukien perässä ja/tai velkojia karkuun
Mä muutin valmistumisen jälkeen 700 km päähän ihan vieraalle paikkakunnalle töiden perässä. Veikkaan, että jos en olisi tuota tehnyt, olisin voinut jäädä pitkäaikaistyöttömäksi. Eli oikea päätös oli, sain hyvää työkokemusta ja myöhemmin sain valita työpaikkani.
Niin muutetaan nytkin. Suomessa syntyy 40 000 lasta vuodessa:nettomaastamuutto 12 000 viimevuonna.Eli lähes 30% ikäluokankoosta muuttaa Suomesta pois.
Vierailija kirjoitti:
Niin muutetaan nytkin. Suomessa syntyy 40 000 lasta vuodessa:nettomaastamuutto 12 000 viimevuonna.Eli lähes 30% ikäluokankoosta muuttaa Suomesta pois.
No. Ne muuttajat eivät ole niitä viime vuonna syntyneitä lapsia. Se 12 000 on kaikista nollasta satavuotiaisiin ja vähän ylikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö, milloin tälläistä aikaa on ollut, että on asuttu jonkun pihavajassa? Monella isommalla työpaikalla, esim. tehtaalla oli tarjota asuntoja työntekijöille. Hiljaista on nykyään.
Pihamökki? Niitähän oli vielä rintamiestaloissakin. Piharakennuksesa jossa hyyskät, puuliiteri ja sauna oli usein päädyssä myös asunnoksi tarkoitettu huone.
Niissä oli edullinen vuokra ja talojen yläkerrat ja nää pihamökit oli yleisiä asuntoja vielä 60-luvulla ennenkuin vuokrakerrostalojen rakentaminen vauhdittui.
Puhutaanko nyt jostain torppariajasta? Molemmat omat vanhemmat asuneet rintamamiestaloissa, lisäksi miehen suvussa saman ajan talo, eikä niiden ulkorakennuksissa kyllä ketään ole majoitettu, eläimille oli tilat, kanalaa ja sikalaa.
En vaan ihan 60-luvun asumisesta. Eikä silloin enää kaupunkien omakotitaloissa ollut koiraa tai kissaa kummempia kotieläimiä. Perunamaa kyllä monella oli.
Sukusi ei ole tarvinnut pitää vuokralaisia. Kyllä ne yläkerrat monessa talossa oli vuokralla. Sinkkuja (Yks tai kaksi) yksittäisissä huoneissa, jos yläkerta kaksio keittiöllä asuivat perheetkin niissä.
Mitäs ne 50-luvulla rakennetut kerrostalot sitten on jos niissä ei kukaan ole aikoinaan asunut?
Kyllä on lähihistoria hukassa. Kaupungit joissa oli työpaikkoja , teollisuutta, on kerrostalolähiöt 60-luvun lopulla ja 70-luvulla rakennettuja. Samaan syssyyn tietysti ei enää omakotitalojen yläkertoja yms vuokrattu kun väni pääsi kerrostaloihin.
Omassa kaupungissasi on kyllä paljon 50-luvun kerrostaloja, ehkä myynti-ilmoituksissa sitten valehdellaan vuosiluvut, kun tämä ei sinun lähihistoriaasi sovi?
Vierailija kirjoitti:
En muuttaisi metriäkään työn perässä. Asun siellä, missä olen opiskellut ja missä oman alani töitä on. Minulla on tästä asunnosta käsin ollut yli kymmenessä eri paikassa töitä. Useampikin työpaikkani kun on sattunut muuttamaan sinä aikana, kun olen heillä työskennellyt.
Jos jossain skutsissa on vaikeasti täytettävä työpaikka auki, se on sellaiselta alalta, jolla on helppo työllistyä jossain muualla.
Pro tip!
Jos et halua muuttaa työn perässä, kannattaa opiskella jossain muualla kuin kotipaikkakunnalla ja sellaiseen ammattiin, jota kotipuolessa on tarjolla, mutta johon siellä ei ole koulua.
Siten voit muuttaa opiskelujen jälkeen kotipuoleen ja saat helpommin työtä kuin silloin, jos opiskelet kotipaikkakunnan koulussa, koska samaan ammattiin valmistuu samalta kurssilta useita muitakin saman paikkakunnan kasvatteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö, milloin tälläistä aikaa on ollut, että on asuttu jonkun pihavajassa? Monella isommalla työpaikalla, esim. tehtaalla oli tarjota asuntoja työntekijöille. Hiljaista on nykyään.
Pihamökki? Niitähän oli vielä rintamiestaloissakin. Piharakennuksesa jossa hyyskät, puuliiteri ja sauna oli usein päädyssä myös asunnoksi tarkoitettu huone.
Niissä oli edullinen vuokra ja talojen yläkerrat ja nää pihamökit oli yleisiä asuntoja vielä 60-luvulla ennenkuin vuokrakerrostalojen rakentaminen vauhdittui.
Puhutaanko nyt jostain torppariajasta? Molemmat omat vanhemmat asuneet rintamamiestaloissa, lisäksi miehen suvussa saman ajan talo, eikä niiden ulkorakennuksissa kyllä ketään ole majoitettu, eläimille oli tilat, kanalaa ja sikalaa.
En vaan ihan 60-luvun asumisesta. Eikä silloin enää kaupunkien omakotitaloissa ollut koiraa tai kissaa kummempia kotieläimiä. Perunamaa kyllä monella oli.
Sukusi ei ole tarvinnut pitää vuokralaisia. Kyllä ne yläkerrat monessa talossa oli vuokralla. Sinkkuja (Yks tai kaksi) yksittäisissä huoneissa, jos yläkerta kaksio keittiöllä asuivat perheetkin niissä.
Mitäs ne 50-luvulla rakennetut kerrostalot sitten on jos niissä ei kukaan ole aikoinaan asunut?
Kyllä on lähihistoria hukassa. Kaupungit joissa oli työpaikkoja , teollisuutta, on kerrostalolähiöt 60-luvun lopulla ja 70-luvulla rakennettuja. Samaan syssyyn tietysti ei enää omakotitalojen yläkertoja yms vuokrattu kun väni pääsi kerrostaloihin.
Omassa kaupungissasi on kyllä paljon 50-luvun kerrostaloja, ehkä myynti-ilmoituksissa sitten valehdellaan vuosiluvut, kun tämä ei sinun lähihistoriaasi sovi?
Tottakai 50-luvulla oli kerrostaloja, jopa 1900-luvun alussa. Ja niissä asui ihmisiä.
En oikkeen ymmärrä mitä kinailet kun rakentaminen oli voimissaan kun kaupungeissa oli työtä tarjolla.
Onko tylsä päivä?
Vierailija kirjoitti:
Paras muuttaa ulkomaille pois tästä kokoomushelvetistä
Ainoa vaan, että moneen maahan verrattuna Suomi on itseasiassa varsin vasemmistolainen. Itse oon työskennellyt Hollannissa ja täytyy sanoa, että sen maan työtahti ja tehokkuusvaatimukset oli sellaisia, että keskivertosuomalaisia hirvittäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paras muuttaa ulkomaille pois tästä kokoomushelvetistä
Ainoa vaan, että moneen maahan verrattuna Suomi on itseasiassa varsin vasemmistolainen. Itse oon työskennellyt Hollannissa ja täytyy sanoa, että sen maan työtahti ja tehokkuusvaatimukset oli sellaisia, että keskivertosuomalaisia hirvittäisi.
Kyllä! Monessa maassa asuntut ja Suomi on omassa luokassaan vasemmistolainen. Hollannissakin asuin monta vuotta ja työtahti on kyllä aikamoinen. Itse lähdin lasten kanssa ulkomaille, palkka n. 2 kertaa Suomen vastaava ja kokemusta on kertynyt.
Kyllä myös meillä muutti isäni veli kanadaan ja sinne jäi .Nykyään vaan on muissa maissakin huonot työ mahdollisuudet kun ihmisiä on liikaa.
Asuinkaupungissani on paljon rintamamiestaloja myynnissä ja selailen usein noita ilmoituksia, ja jos piharakennus on, niin kyllä se on ollut pelkkänä saunana. Ei noissa ulkovajoissa mitään asuttavia huoneita ole näkynyt. Yläkertakaan ei läheskään aina ole edes rakennettu asuttavaksi tilaksi, tai on vain kesäasuttava.