Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Ennenvanhaan" muutettiin työn perässä

Vierailija
25.05.2026 |

Ei jääty valittamaan ettei täällä syrjäkylillä ole työtä. Otettiin alivuokralaisasunto jotta saatiin parempi  asunto vuokrattua ( vaikka pihamökki tai okt yläkerta) tai ehkä joku sukulainen piti viikon sohvalla.

Ei ollut muuttoavustuksia, sosiaalista asuntotuotantoa.

Kommentit (160)

Vierailija
141/160 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen wanhaan työsuhteet oli vakasmpia. Itse en enää muuttaisi mihinkään jos yhtiö ei tarjoa työsuhdeasuntoa nimenomaan palkan päälle.

Joo vähän paha muuttaa joka kuukausi työn perässä kun niitä kuukauden määräaikaisia pukkaa.

Ja onhan se aika paha jos perheen talous on riippuvainen molempien tuloista ja toisella on se työ nykyisellä paikkakunnalla.

Vierailija
142/160 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen oli halvempaa asua ota se huomioon ap. Nyt tulee aivan todella kalliiksi muutto, jos ei saa Suomessa työtä niin ulkomailta jos saa työn joutuu kuitenkin maksaa vuokra ja vakuus. Vakuus voi olla 3kk vuokra. Ei ole halpaa. Joutuu säästää jos haluaa muuttaa työn perässä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/160 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö, milloin tälläistä aikaa on ollut, että on asuttu jonkun pihavajassa? Monella isommalla työpaikalla, esim. tehtaalla oli tarjota asuntoja työntekijöille. Hiljaista on nykyään.

Pihamökki? Niitähän oli vielä rintamiestaloissakin. Piharakennuksesa jossa hyyskät, puuliiteri ja sauna oli usein päädyssä myös asunnoksi tarkoitettu huone. 

Niissä oli edullinen vuokra ja talojen yläkerrat ja nää pihamökit oli yleisiä asuntoja vielä 60-luvulla ennenkuin vuokrakerrostalojen rakentaminen vauhdittui. 

Puhutaanko nyt jostain torppariajasta? Molemmat omat vanhemmat asuneet rintamamiestaloissa, lisäksi miehen suvussa saman ajan talo, eikä niiden ulkorakennuksissa kyllä ketään ole majoitettu, eläimille oli tilat, kanalaa ja sikalaa.

En vaan ihan 60-luvun asumisesta. Eikä silloin enää kaupunkien omakotitaloissa ollut koiraa tai kissaa kummempia kotieläimiä.  Perunamaa kyllä monella oli.

Sukusi ei ole tarvinnut pitää vuokralaisia.  Kyllä ne yläkerrat monessa talossa oli vuokralla. Sinkkuja  (Yks tai kaksi)  yksittäisissä huoneissa, jos yläkerta kaksio keittiöllä asuivat perheetkin niissä.

Asuinkaupungissani on paljon rintamamiestaloja myynnissä ja selailen usein noita ilmoituksia, ja jos piharakennus on, niin kyllä se on ollut pelkkänä saunana. Ei noissa ulkovajoissa mitään asuttavia huoneita ole näkynyt. Yläkertakaan ei läheskään aina ole edes rakennettu asuttavaksi tilaksi, tai on vain kesäasuttava.

No tossa mun naapurissa on heti aidan takana rintamamiestalo, jossa mun yksi ystäväni asui perheineen vuokralla yläkerrassa 70-80 -luvulla.

Sauna siinä talossa on edelleen siinä missä aina ennenkin, eli alakerrassa.  Ei siinä mitään varsinaista piharakennusta olekaan, vain autotalli.

 

Lapsena ollessani oli lähellä sellainen iso vuokratalo, jossa asui monta perhettä, ja omistaja yhdessä asunnossa.  Siinä oli iso erillinen piharakennus, jossa oli sauna- ja puuliitereitä ja sellaisia ja sitten päädyssä pieni asunto, missä asui yksi juoppo ukko yksinään.  Hyvin jäänyt mieleen, kun se vuokranantaja sanoi, että ei siltä vuokriakaan saa perityksi jos ei mene tilipäivänä tehtaan portille odottamaan sitä.  Aina ei sittenkään, mutta täytyyhän senkin jossain asua.

Tämä siis 60-luvulla.

Suomi on kuulkaas täynnä tarinoita ja ennen niitä vasta olikin.  

Siihen aikaan paikkakunnalla ei ollut vielä yhtäkään varsinaista asuinkerrostaloa.  60-luvun lopulla kunta alkoi sitten niitä rakentaa.

Vierailija
144/160 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita googleen "pihamökki asuntona 60-luvulla" Al kertoo asiasta totuudenmukaisesti.

Vierailija
145/160 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta potkulaki voimaan.

Kuka muuttaa MÄÄRÄAIKAISUUDEN takia toiselle puolelle Suomea?

Vierailija
146/160 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen vanhaan oli kaikki paremmin, eikö niin ap?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
147/160 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen oli halvempaa asua ota se huomioon ap. Nyt tulee aivan todella kalliiksi muutto, jos ei saa Suomessa työtä niin ulkomailta jos saa työn joutuu kuitenkin maksaa vuokra ja vakuus. Vakuus voi olla 3kk vuokra. Ei ole halpaa. Joutuu säästää jos haluaa muuttaa työn perässä. 

Kyllä koska nykyään ihmiset eivät asuisi kuten vaikka "ennenvanhaan" kun suuret ikäluokat tulivat kaupunkiin. Omakotitalojen keskeneräisissä yläkerroissa kimppakämpissä, niissä pihamökeissä. Kolmion yhdessä huoneessa ilman keittiön käyttöoikeutta. Jos jo jollain olikin yksiö vuokralla siinäkin oli toinen vuokraa jakamassa.

Vierailija
148/160 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen vanhaan oli kaikki paremmin, eikö niin ap?

Koetko noin vaikka isovanhempiesi muistelot? Et halua kuulla itseäsi vanhemmista asioista?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
149/160 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö, milloin tälläistä aikaa on ollut, että on asuttu jonkun pihavajassa? Monella isommalla työpaikalla, esim. tehtaalla oli tarjota asuntoja työntekijöille. Hiljaista on nykyään.

Pihamökki? Niitähän oli vielä rintamiestaloissakin. Piharakennuksesa jossa hyyskät, puuliiteri ja sauna oli usein päädyssä myös asunnoksi tarkoitettu huone. 

Niissä oli edullinen vuokra ja talojen yläkerrat ja nää pihamökit oli yleisiä asuntoja vielä 60-luvulla ennenkuin vuokrakerrostalojen rakentaminen vauhdittui. 

Puhutaanko nyt jostain torppariajasta? Molemmat omat vanhemmat asuneet rintamamiestaloissa, lisäksi miehen suvussa saman ajan talo, eikä niiden ulkorakennuksissa kyllä ketään ole majoitettu, eläimille oli tilat, kanalaa ja sikalaa.

En vaan ihan 60-luvun asumisesta. Eikä silloin enää kaupunkien omakotitaloissa ollut koiraa tai kissaa kummempia kotieläimiä.  Perunamaa kyllä monella oli.

Sukusi ei ole tarvinnut pitää vuokralaisia.  Kyllä ne yläkerrat monessa talossa oli vuokralla. Sinkkuja  (Yks tai kaksi)  yksittäisissä huoneissa, jos yläkerta kaksio keittiöllä asuivat perheetkin niissä.

Asuinkaupungissani on paljon rintamamiestaloja myynnissä ja selailen usein noita ilmoituksia, ja jos piharakennus on, niin kyllä se on ollut pelkkänä saunana. Ei noissa ulkovajoissa mitään asuttavia huoneita ole näkynyt. Yläkertakaan ei läheskään aina ole edes rakennettu asuttavaksi tilaksi, tai on vain kesäasuttava.

No tossa mun naapurissa on heti aidan takana rintamamiestalo, jossa mun yksi ystäväni asui perheineen vuokralla yläkerrassa 70-80 -luvulla.

Sauna siinä talossa on edelleen siinä missä aina ennenkin, eli alakerrassa.  Ei siinä mitään varsinaista piharakennusta olekaan, vain autotalli.

 

Lapsena ollessani oli lähellä sellainen iso vuokratalo, jossa asui monta perhettä, ja omistaja yhdessä asunnossa.  Siinä oli iso erillinen piharakennus, jossa oli sauna- ja puuliitereitä ja sellaisia ja sitten päädyssä pieni asunto, missä asui yksi juoppo ukko yksinään.  Hyvin jäänyt mieleen, kun se vuokranantaja sanoi, että ei siltä vuokriakaan saa perityksi jos ei mene tilipäivänä tehtaan portille odottamaan sitä.  Aina ei sittenkään, mutta täytyyhän senkin jossain asua.

Tämä siis 60-luvulla.

Suomi on kuulkaas täynnä tarinoita ja ennen niitä vasta olikin.  

Siihen aikaan paikkakunnalla ei ollut vielä yhtäkään varsinaista asuinkerrostaloa.  60-luvun lopulla kunta alkoi sitten niitä rakentaa.

Google kertoo myös että puolet Suomen kerrostalokannasta on rakennettu 70-luvulta lähtien.

Jokainen vanhempi ihminen muistaa miten kauounkien vuokralähiöt tehtiin 70-luvun alkupuolella. Ja myös nk aravataloja.

Vierailija
150/160 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen oli myös jonkinlainen sopimus siitä, että jos firmalla meni hyvin niin työntekijöilläkin meni hyvin.

Silloin uskalsi muuttaa. Niin luottamus toimii.

No ei ollut. Silloin oli huonommin kuin nyt, mutta ei ollut tukia niin oli pakko itsensä yrittää eteenpäin.  Mutta siihen suuntaan ollaan menossa kovaa kyytiä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
151/160 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähellä olevalla okt-aluella näyttää tonteille usein nousseen toinen talo, komea tiililinna.  2000 neliön tontit on jaettu. Joistain on vanha puutalo purettu ja rakennettu uusi talo joten kodikkaalla tontilla on nyt kaksi kolhoa , näyttävät olevan kakskerroksisia. 

Muutamat vanhat puutalot näyttävät sitten kovin vaatimattomilta omalla tontillaan sireenipuskineen. Yhdessä ainakin on vielä se pihamökkikin, jonkun soittoporukan treenikämppänä.

Vierailija
152/160 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen oli myös jonkinlainen sopimus siitä, että jos firmalla meni hyvin niin työntekijöilläkin meni hyvin.

Silloin uskalsi muuttaa. Niin luottamus toimii.

No ei ollut. Silloin oli huonommin kuin nyt, mutta ei ollut tukia niin oli pakko itsensä yrittää eteenpäin.  Mutta siihen suuntaan ollaan menossa kovaa kyytiä. 

Tulee aika, on lähellä,  kun julkiset palvelut heikkenee. Saa jälleen peruskoulun köynyt tyttö paikan lapsia työpäiväksi kaitsemaan. Ja tytön on pakko tehdä jotain kun ei kelalta saa mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
153/160 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olihan ihmisten vaatimustaso asumisen suhteen hyvin vaatimaton.  Jos sai palkkaa 180 mk brutto ja vaatimaton  kimppakämppä maksoi 30 mk.

Jäin miettimään näitä vuokranantajia. Esim yläkerran kahdessa huoneessa 4 sinkkunuorta, kukin 30 markkaa ja pihamökin asukas 30 mk ( yht 150 mk) miten heidän kannatti siihen hintaan antaa sähkö ja polttopuut. 

Vierailija
154/160 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen on ennen, nyt on nyt. Maalla saattaa asua ihan eläkkeen kynnyksellä oleva henkilö, jolla omistusasunto. Miten pakotat tällaisen henkilön muuttamaan Helsingin keskustaan maalta, jos osaaminen vanhentunutta jne? Voi lisäksi olla ettei omistusasunto, tontti tai kiinteistö mene kaupaksi vaikka muuttaisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
155/160 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen on ennen, nyt on nyt. Maalla saattaa asua ihan eläkkeen kynnyksellä oleva henkilö, jolla omistusasunto. Miten pakotat tällaisen henkilön muuttamaan Helsingin keskustaan maalta, jos osaaminen vanhentunutta jne? Voi lisäksi olla ettei omistusasunto, tontti tai kiinteistö mene kaupaksi vaikka muuttaisi.

Kyllä kyllä. Mutta nuoren ihmisen ilman perhe- ja omaisuusrasitteita kannattaa lähteä. Karu totuus on, että jos muuttaa vaikka pääkaupunkiseudulle, ei enää koskaan tarvitse muuttaa työn perässä. Miljoona työpaikkaa on kohtuullisen työmatkan päässä.

Vierailija
156/160 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perhe muutti ruotsiin kun suomessa työt loppui,minä olin vuoden ikäinen silloin..ajat olikin lihavia silloin,omakotitalo,autot ,suomeen tultiin kun olin 8 vuotias ja se romahdus oli kova,kerrostaloon vailla oikeastaan edes huonekaluja,että mä tiedän mikä oli olla laman lapsi,silti molemmat vanhempani kävi ahkerasti aina töissä,itse olen myös työlistynyt aina,en ole ollut päivääkään työtön kun mulle on kelvannut aina kaikki..osa nykypäivän työttömistä on laiskoja,istuu kotona ja kehtaa valittaa kun toimeentulo tuki pieni

Vierailija
157/160 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen wanhaan viljeltiin maata ja syötiin läskisoosia pettuleivän kera. Oli ne hyviä aikoja silloin 1800-luvulla. /s

Mitä nyt välillä oli nälänhätiä kun halla raizkazi viljat. Vanhat hyvät ajat...

Vierailija
158/160 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten stressissä hakattiin vaimo ja lapset.

Vierailija
159/160 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen wanhaan viljeltiin maata ja syötiin läskisoosia pettuleivän kera. Oli ne hyviä aikoja silloin 1800-luvulla. /s

Kyllä silloinkin pirtin liikaväki lähti muualle töihin. 

Liikaväellä ei ollut perhettä, oli helppo lähteä.

Vierailija
160/160 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miettinyt noiden "syrjäkylien" nuoria naimattomia ihmisiä miksei ole uskallusta lähteä sinne mistä työtä ehkä saisi? 

Olen tietoinen kyllä ettei työpaikkoja etenkään vähän koulutetuille ole.

"Ennenvanhan" oli se pakko lähteä, kansakoulu loppuun, sitten kaupunkiin työtä etsimään ja kimppa-asuntoihin. 

No mistä sitä työtä sitten saa? Isoista kaupungeista ei ainakaan, niissähän on jo tilastollisesti suurin työttömien prosentti. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yksi