Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Ennenvanhaan" muutettiin työn perässä

Vierailija
25.05.2026 |

Ei jääty valittamaan ettei täällä syrjäkylillä ole työtä. Otettiin alivuokralaisasunto jotta saatiin parempi  asunto vuokrattua ( vaikka pihamökki tai okt yläkerta) tai ehkä joku sukulainen piti viikon sohvalla.

Ei ollut muuttoavustuksia, sosiaalista asuntotuotantoa.

Kommentit (160)

Vierailija
101/160 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut työttömiä kiusaavat henkilöt haluaisivat, että työttömät muuttaisivat jonnekin muualle. No jos siellä muualla on omat työttömät entuudestaan, eikä työpaikkoja niin mitä sitten? 

 

Myöskin monella työttömällä arjesta selviäminen taloudellisesti on jo tarpeeksi iso haaste. Kuinka kallista onkaan masinoida muutto paikkakunnalta toiselle, uuden asunnon hankkiminen tai vanhasta eroonpääseminen? Eivät nämä ole mitään pikkujuttuja. Jos on perhettä, niin siinä menee sitten uusiksi lasten koulut ja kaverit, mahdollisesti omat tukiverkostot? 

 

Ennen vanhaan varmaan tehtiin vaikka mitä, kun aika kultaa muistot. Mutta sen jälkeen elämässä moni asia on muuttunut, monimutkaistunut, eikä ne silloin päteneet reunaehdot enää ole voimassa.

Vierailija
102/160 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kuin työn ja leivän perässä muuttaminen olisi muinaista historiaa. Kyllä se on ollut itsestään selvyys ihan viime aikoihin asti. Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla asuu noin puolitoista miljoonaa ihmistä joista noin miljoona on muuttanut muualta työn perässä. Minäkin. Tietysti. Näin ihmislaji toimii. Ja itse asiassa kaikki muutkin lajit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/160 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen työt eivät olleet mitään 3kk määräaikaisuuksia vaan suoraan sai vakipaikan. Eri asia muuttaa paikkakuntaa pysyvän työn perässä kuin että joka vuosi muuttaa useampaan kertaan, etenkin jos on jo perhettä siunaantunut.

Siitä saamme kiittää Ay väkeä. Irtisanominen tehty niin vaikeaksi et ei pikku firmat uskalla. No siitä kärsitään me kaikki. Kiitti Ay väki.

Vierailija
104/160 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ymmärrettävää, ettei syrjäkylillä ole töitä. Sitä en nyt ymmärrä, miksi Tampereella on Suomen pahin työttömyys. 

Vierailija
105/160 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja juotiin, tehtiin i-m tai perhe eli viikot omaa elämäänsä. 

Vierailija
106/160 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen vanhaan oli töitä. 

Ja ilman määräaikaistussirpaleisuutta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
107/160 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ennen vanhaan" on tietenkin aika laaja käsite, mutta "ennen vanhaan" moni työnantaja järjesti työntekijöilleen asumisen. Esim. tehtaiden viereen rakennutettiin työntekijöille asuntoja, koulujen yhteydessä oli asuntoja opettajille (oma opettajani asui vielä 90-luvun alussa koulun viereisessä rakennuksessa Espoossa, siinä oli ainakin myös koulun talonmiehen asunto) ja muulle kouluhenkilökunnalle, lisäksi monilla firmoilla oli työsuhdeasuntoja johtajilleen ja muillekin avaintekijöille. Nyt näistäkin on pitkälti luovuttu.

 

Nythän ongelmana on, että pääkaupunkiseudulle varsinkin arvoalueille on vaikeaa saada esim. päteviä lastentarhanopettajia, kun asumiskustannukset ovat liian suuret suhteessa palkkoihin, eikä toisaalta tarjota enää edes autopaikkoja kauempaa tuleville.

Vierailija
108/160 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pikemminkin nykyään pitäisi muuttaa takaisin metsiin jokaisen oikeudella elämään. Tämä helpottuisi paljonkin, jos tukia leikattaisi ja ihmiset lähtisi keväästä kesään tai jopa syksyksi pois työmarkkinoilta metsiin oleilemaan. 

Siinä vuokralorditkin ihmetelisi että eikö ketään enää kiinnosta vankikoppi ja orjatyöpaikka lähiössä.

 

Moni nuori ei enää osaa kalastaa tai liikkua luonnossa. Kesäksi eräilemään oli pitkään yksi sellainen lakon muoto monissakin piireissä ja eräilytaitoja pidettiin yllä. Töissä oltiin vain talvi ja kun kesä koitti niin lähdettin takaisin luontoon mökille tai suvun alueelle asustelemaan pois "sivistyksestä". Nykyiset syrjäytyneet tai jumissa olevat nuoret on niitä joiden suku tuli kaupunkeihin tehtaiden lähettyville sotien jälkeen ja kiihtyi kuuskytluvulla. 

Lapsia syntyi ihan ysärille asti näissä piireissä. Onnekkaimmat syntyi ennen 80-lukua. 

 

Se lyhyt ajanjakso kun työpaikat halusi maksaa kelvollisesti työssäkäyville oli suhteellisen lyhyt aika. Kaikki kyllä tiesi oikeistolaisten ahneuden ja tämä näkyi pitkään esimerkiksi äänestyskäyttäytymisessä. Kekkonenkin oli tiettyä mieltä kokoomuksesta. Nyt ne huono-osaiset, jotka koko ysärin laman ja ovat edelleen pk-seudula ja kaupunkien lähiöissä, ovat kaukana kotiseuduilta jumissa, vailla erätaitoja ja suomalaisuutta. Ovat kadottaneet yhteyden luontoon. Se on ankeaa elämää lähiössä ilman virikkeitä. Kuin vankila ja mt-ongelmat lisääntyy.

Tämä porukka on uhreja ja heidän esivanhemat tulivat hyviin työpaikkoihin ja edullisiin uusiin asuntoihin, joista on jäljellä vain raunioita ja homekämppiä. Tämä väestö on unhoitettu ja heitetty syrjään. He lähestyvät pian keski-ikää ja vanhimmat ovat jo keski-ikäisiä. 

Heidät on osittain korvattu muualta tuodulla työväellä. Suvun maat on myyty ja kaikki juuret kadotettu. Ei ole enää mitään paikkaa mihin he voisivat paeta tai mennä edes kotiin. Täysin henkisesti kodittomia ihmisraunioita. 

Heiltä nyt leikataan ja kovaa.

Miksi ei sitten eräillä kunnolla ja asuta vuoden ympäri siellä kantovesimökillä ja suvun mailla? Ilmeisesti kerrostalokämppä houkuttaa kuitenkin.


Ei se mene niin että yhtenä hetkenä saadaan lämmitetty asunto, pleikka ja pizzaravintolat, ja toisena hetkenä ollaan villejä luonnonlapsia. Joo lomalla voi ottaa irtiottoja, mutta muuten. Ei mikään estä elämästä 50-luvun maalaiselintason mukaan, ei ole ikinä estänyt, mutta suurin osa ei halua. 

Töiden takia. Töitä talvella ja keväästä syksyyn lomalla. Nykyään toki täytyy olla kokoaikaisesti työtön, koska osa-aikainen työ ei enää kannata. Teltassa et tarkene -20 asteen pakkasella ja mökillö on muitakin sukulaisia silloin tällöin. Talvella asunto on valitettavast pakollinen ja inhottava vankila. Onneksi nykyään Suomenkin talvi on aika lyhyt toisinaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
109/160 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paras muuttaa ulkomaille pois tästä kokoomushelvetistä

Ainoa vaan, että moneen maahan verrattuna Suomi on itseasiassa varsin vasemmistolainen. Itse oon työskennellyt Hollannissa ja täytyy sanoa, että sen maan työtahti ja tehokkuusvaatimukset oli sellaisia, että keskivertosuomalaisia hirvittäisi.

Kyllä! Monessa maassa asuntut ja Suomi on omassa luokassaan vasemmistolainen. Hollannissakin asuin monta vuotta ja työtahti on kyllä aikamoinen. Itse lähdin lasten kanssa ulkomaille, palkka n. 2 kertaa Suomen vastaava ja kokemusta on kertynyt.

Kylläpä se Alankomaat on paljon vasemmistolaisempi paikka.

Vierailija
110/160 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen vanhaan oli työsuhdeasuntoja joissa ihmiset monasti asuivat jolloin työn perässä muuttaminenkin oli helppoa koska paikkakunnalla missä oli työtä tarjolla saattoi olla myös työnantajan toimesta järjestetty työsuhdeasunto minne muuttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
111/160 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen oli myös jonkinlainen sopimus siitä, että jos firmalla meni hyvin niin työntekijöilläkin meni hyvin.

Silloin uskalsi muuttaa. Niin luottamus toimii.

Luottamus puuttu nykyään, sen vuoksi tuo muutto ei onnistu. Irtisanominen ja vastuttomuus, tykkäämislait yms. suuri syy.

Vierailija
112/160 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennenwanhaan oli hereasmies-asiakkaita jonoksi asti. Nyt pitäisi joka p u l s sulle antaa lähes ilmaiseksi ja ilman kumia.

Ei käy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
113/160 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen valmis muuttamaan työn perässä vaikka minne syrjäkylään. MUTTA... Aina kun soitan kysyäkseni lisätietoja, vastakysymys on rekryltä/työnantajalta "miks sää tänne muutat, onko sulla tuttuja täällä". Ei ihmekkään ettei syrjäseudut kehity, kun sinne ei huolita ulkopuolisia töihin. Ja sitten valitetaan työvoimapulasta. Ei kaikki halua asua tai käydä töissä TurkuTampereHelsiki-akselilla.

Vierailija
114/160 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen vanhaan oli työsuhdeasuntoja joissa ihmiset monasti asuivat jolloin työn perässä muuttaminenkin oli helppoa koska paikkakunnalla missä oli työtä tarjolla saattoi olla myös työnantajan toimesta järjestetty työsuhdeasunto minne muuttaa.

No  mitä asumiseen tulee niin nyt on kyllä asunnon löytäminen Helsingin seudulla helpompaa kuin vuosikymmeniin. Se ei ole mikään ongelma. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
115/160 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ennen vanhaan" on tietenkin aika laaja käsite, mutta "ennen vanhaan" moni työnantaja järjesti työntekijöilleen asumisen. Esim. tehtaiden viereen rakennutettiin työntekijöille asuntoja, koulujen yhteydessä oli asuntoja opettajille (oma opettajani asui vielä 90-luvun alussa koulun viereisessä rakennuksessa Espoossa, siinä oli ainakin myös koulun talonmiehen asunto) ja muulle kouluhenkilökunnalle, lisäksi monilla firmoilla oli työsuhdeasuntoja johtajilleen ja muillekin avaintekijöille. Nyt näistäkin on pitkälti luovuttu.

 

Nythän ongelmana on, että pääkaupunkiseudulle varsinkin arvoalueille on vaikeaa saada esim. päteviä lastentarhanopettajia, kun asumiskustannukset ovat liian suuret suhteessa palkkoihin, eikä toisaalta tarjota enää edes autopaikkoja kauempaa tuleville.

Arvoalueelle on vartin matka halvemmalta alueelta eikä siellä tarvitse parkkipaikkaa kun julkiset kulkevat.

Vierailija
116/160 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miettinyt noiden "syrjäkylien" nuoria naimattomia ihmisiä miksei ole uskallusta lähteä sinne mistä työtä ehkä saisi? 

Olen tietoinen kyllä ettei työpaikkoja etenkään vähän koulutetuille ole.

"Ennenvanhan" oli se pakko lähteä, kansakoulu loppuun, sitten kaupunkiin työtä etsimään ja kimppa-asuntoihin. 

Miksi ne lähtis kun niillä on digimaailma mihin ovat uppoutuneet. Eivät halua elää sen ulkopuolella. 

Vierailija
117/160 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen wanhaan työsuhteet oli vakasmpia. Itse en enää muuttaisi mihinkään jos yhtiö ei tarjoa työsuhdeasuntoa nimenomaan palkan päälle.

Meillä oli ennenvanhaan työsuhdeasunto. Se ei ollut palkan päälle, vaan ihan vuokra piti maksaa. Alennus oli n 25 % normi vuokrasta.

Vierailija
118/160 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maaseudulta lähdettiin isolle kirkolle 👍

Vierailija
119/160 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, ennenvanhaan riitti kun perheen pää oli duunari. Emäntää tarvittiin täyspäiväisesti kotona kun ei ollut apuvälineitä eikä puolivalmisteita, lapset piti ruokkia. Miehen työn perässä saatettiin joutua muuttamaan, tai mies kävi jopa reissuhommissa. 

 

Nykyään homma on vähän vaikeampaa kun molemmat vanhemmat käy töissä, lapsille ei välttämättä ole helppoa vaeltaa koulusta toiseen ja asunnon vaihtaminenkin on vähän vaikeampaa kun ei ole vain reissu ja reppumies

Joo, jos joku johtaja ennenvanhaan oli niin frouva pystyi olemaan kotona. Kyllä työläisnaiset on aina käyneet töissä. Teinit ja naapuriston  vanhat naiset katsoivat pienempiä, kuusvuotiast jo yksin kotona 

Nyt on kaikenmaailman sosiaaliset tuet.

Ennenvanhaan ei rahat menneet kaikkiin nettihärpäkkeisiin, joten sitä riitti elämiseen.

Vierailija
120/160 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen vanhaan oli työsuhdeasuntoja joissa ihmiset monasti asuivat jolloin työn perässä muuttaminenkin oli helppoa koska paikkakunnalla missä oli työtä tarjolla saattoi olla myös työnantajan toimesta järjestetty työsuhdeasunto minne muuttaa.

No  mitä asumiseen tulee niin nyt on kyllä asunnon löytäminen Helsingin seudulla helpompaa kuin vuosikymmeniin. Se ei ole mikään ongelma. 

Helsinki on melko tyyris paikka asua ainakin jos joutuu muuttamaan vuora-asuntoon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kahdeksan