Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ei opettajilla ole työvelvoitetta lomien aikana?

Vierailija
24.05.2026 |

10 viikon kesälomasta voisi 6 viikkoa toimia esim päiväkodeissa avustajina tai muussa yleoshyödyllisessä työssä. Miksi opertajilla on aivan käsittämättömän pitkät lomat? Palkatkin ovat ihan kohtuulliset eli sekään ei selitä.asiaa.

Kommentit (278)

Vierailija
261/278 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä on nyt haukuttu kanssakeskustelijat ääliöiksi ja paviaaneiksi. Ei taida pitkä kesäloma tehdä ihmistä onnelliseksi.

Se tekee levänneeksi. Voit tietenkin ottaa pentusi pois koulusta ja opettaa itse kaikkia asiat, jos opettajien lomailu noin vituttaa.

No en ehdi, kun pitää tehdä noita töitäkin. Sinulle suosittelen lämpimästi suun pesua saippualla ja ammatinvaihtoa, tuota menoa katkeaa joku verisuoni ennen kuin eläkepäiviä näet.

Sitten voit myös lopettaa opettajien haukkumisen. Hekin tekevät työtään ja ovat tasan tarkkaan ansainneet joka ikisen lantin ja vapaapäivän, joka heillä nyt on.

Sinulle taas suosittelen tekopyhien ohjeittesi pitämisen omana tietonasi. Jos et tiedä koulumaailmasta mitään, etkä edes halua tietää, et ole oikea ihminen neuvomaan ketään missään. Ja itse asiassa sekä alanvaihto että eläke ovat kieltämättä houkuttelevia, kun työn lisäksi saa kuulla ylimielistä vittuilua tuollaisilta apinoilta kuin sinä.

Kuten sanottua, opeta itse lapsiasi, jos opettaja on kerran maailmassasi noin alhaista kastia. Muussa tapauksessa voit myöntää kiltisti kyseisen ammattikunnan arvon.

Vierailija
262/278 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi akateemisen loppututkinnon suorittanut erityisasiantuntija haluaisi toimia avustajana? Haluaisiko lääkäri kesälomallaan toimia hoivakodissa hoiva-avustajana?

Lääkäreillä ei ole koko kesän mittaista kesälomaa. 

Myös puolet enemmän vuosituloja.

Eikös kuka vain opettaja voi opiskella lääkäriksi, jos kateeksi käy.

Enemmänkin niin että te opettajia haukkuvat dillet voisitte itse ryhtyä opettajiksi, kun olette niin kateellisia heille.

Ja opettajat lääkäreiksi, kun ovat kateellisia hellle, ja omassa ammatissa vaikuttaa olevan paha olla.

Niin itse asiassa monella onkin ja silti te paskahousut haukutte ja kadehditte. Ei ihme, ettei opettajan ammatti ole enää haluttu. Onneksi on vielä näitä, jotka ovat tarpeeksi energisiä (ja typeriä) lähtemään moiseen työhön. Mutta moni lopettaa juuri siksi, että työ kuormittaa liikaa. 

Miten on, haluatko tilanteen, jossa koulut lopetetaan kokonaan ja ihmiset saavat opettaa lapsiaan ihan itse? Kun se kerran on niin helppoa? Sekin vaihtoehto on.

Tuskin on tuollaista vaihtoehtoa. Lähtijöiden tilalle löytyy kyllä työttömistä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/278 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän heillä on. Koko kesä ei ole lomaa.

Nää vauvapalstan pässit eivät sitä tiedä. 😀

Vierailija
264/278 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä töitä opettajat muka koulun eteen kesällä tekee ? Vastaus ei mitään, vaikka joku yllä muuta väitti. Koulu alkaa opettajilla päivää aikaisemmin kuin oppilailla, siinä se. 

Jos olet kateellinen opettajien kesälomille, oletko harkinnut kouluttamista opettajaksi? Hae vain rohkeasti opiskelupaikkaa lähimmästä OKL:stä!

Olen vuosikausia ihmetellyt noita, jotka kitisevät opettajien pitkistä lomista ja lyhyistä työpäivistä. Jos opettajan työ kerran on niin helppoa, niin kuka on niin TYHMÄ, että valitsee alan, jossa on pitkät työpäivät ja lyhyet lomat? 

Vierailija
265/278 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä töitä opettajat muka koulun eteen kesällä tekee ? Vastaus ei mitään, vaikka joku yllä muuta väitti. Koulu alkaa opettajilla päivää aikaisemmin kuin oppilailla, siinä se. 

Meillä ainakin on kaksi vesoa ennen kuin opiskelijat saapuvat. Lisäksi opintojaksot eivät suunnittele itse itseään.

Eihän niissä mitään suunnittelemista todellisuutta oo. Kirjan mukaan mennään järjestyksessä ja opeoppaissa vastaukset kaikkeen.

Niistä aiheista joista ei ope itse mitään tiedä, voi pistää oppilaat tekee ryhmätöitä

Vierailija
266/278 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaja tekee 12 kuukaudesta 10 kuukautta töitä. Tämä 10 kuukauden palkka on jaettu aikoinaan opettajien itsensä pyynnöstä 12 kuukauden palkaksi. Kesällä opettajilla on laskennallinen loma, joka alkaa ennen juhannusta ja kestää 4 viikkoa. Muu aika on kesäkeskeytystä, jolta ei makseta palkkaa. Silloin kun ei makseta palkkaa, ei ole työvelvoitettakaan.  Jos opettaja halutaan kesäkeskeytyksellä töihin, tulee tämä maksamaan kunnille lisää. Nykyään tällä opettajien palkkauksella kikkaillaan niin, että vaikka opettaja tekee 10 kk työt, niin työnantaja eli kunta jättää osan kesästä maksamatta. Aletaan me opettajat jättää sitten osa tästä 10 kk töistä tekemättä, kun kerta ilmaiseksi pitäisi nykyään tehdä. Kannatan itse paluuta siihen palkanmaksumalliin, josta meille maksetaan vain 10 kk ajalta palkka, ja kesällä lomapalkkaa ja -rahoja lukuunottamatta ei mitään muuta. Loppuu kikkailut ja ulinat opettajien pitkästä kesälomasta, josta on 4 vk oikeaa lomaa ja loppu työtöntä aikaa, josta ei haluta maksaa, että saataisiin opettajat töihin. 

Vierailija
267/278 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjimmiltaan tässä jokakeväisessä väännössä on kyse tietämättömien ja putkiaivoisten ihmisten kateudesta ja myös ihan vain vittumaisuudesta. Nähdään vain yksi asia: opella on koko kesä lomaa eli enemmän kuin minulla. VÄÄRYYS! Ei millään tavalla vaivauduta ottamaan selvää miksi näin. Mieluummin valitetaan asiasta, koska se on helpompaa. Siihen sekoittuu samalla ihan vain ilkeämielinen kiusaamisenhalu, jolloin syyksi riittää ihan mikä tahansa. Ei koulu-. työpaikka ja somekiusaajatkaan mitään perusteluja tarvitse miksi kiusaavat jota kuta. He vain haluavat, ihan ilkeyttään ja tarvittaessa repivät pehvastaan jonkun höpönlöpösyyn sille. 

Samalla logiikalla nämä opettajien lomista valittajat toimivat, kiusaavat opettajia silkkaa tietämättömyyttään ja/tai kusipäisyyttään.

Vierailija
268/278 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi akateemisen loppututkinnon suorittanut erityisasiantuntija haluaisi toimia avustajana? Haluaisiko lääkäri kesälomallaan toimia hoivakodissa hoiva-avustajana?

Lääkäreillä ei ole koko kesän mittaista kesälomaa. 

Myös puolet enemmän vuosituloja.

Niin? Kaikilla nyt vain ei ole sama palkka. Opettajan hommia voisi tehdä koulutettu apinakin (niin kuin suuri osa opettajista onkin), lääkäri vastaa ihmisten hengestä.

Herää kysymys, miksi kukaan haluaisi olla opettaja tässä maassa, kun sinunlaiset apinat vain haukkuvat heitä. Opeta itse lapsellesi kaikki tarvittava, jos se noin helppoa on.

No eihän nää valittajat osaa edes perustaitoja kakaroilleen opettaa. Sen takia on kivempi sysätä vastuu muille joiden toiminnastq voi sitten valittaa.

Valitettavasti näiden sivistymättömien valittajien lapset ovat niitä kaikista vaikeimpia. Niitä joilla on pelkkiä oikeuksia mutta vastuu ei kuulu heidän vahvuuksiinsa. Ja nämä ovat niitä lapsia jotka eivät vanhempien mukaan aiheuta mitään ongelmia ....  aina ne muut ovat syyllisiä. Näin narsistivanhempien lapsista tehdään myös muista piittaamattomia narsisseja.

Vierailija
269/278 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On erilaisia ammatteja ja niihin liittyy erilaisia työjärjestelyjä  ja lomajärjestelyjä.  Käytännöt ovat vakiintuneet vuosikymmenien kuluessa.   Olen aivan varma, että jos opettajien työehtoja rajusti muutettaisiin, alalta lähtisivät kaikki, jotka suinkin siihen pystyvät.  Koulutuksen taso putoaisi entisestään.  On kyse työstä, jota ei todellakaan kannata kadehtia.  On helppo huudella sivustapäin,  jos ei alaa tunne.  Suosittelen kokeilemaan, kunhan ensin suorittaa viiden vuoden akateemiset opinnot erinomaisin arvosanoin.

Miksi erinomaisin arvosanoin? Mun tuntemani opettajat ovat valmistuneet ihan tyydyttävilläkin arvosanoilla, ja gradut ovat olleet varsin vaatimattomia niillä, joita ei ole tutkijan uran kiinnostanut.

Jotta saa viran, on oltava todella hyvät arvosanat ja paljon työkokemusta.  Ainakin pääkaupunkiseudulla.

Vierailija
270/278 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesätyöttömällä opettajalla ei ole lomaa ollenkaan vaan menen kesätöihin. Vapusta alkaen olen jo tehnyt viikonloppuja. Onneksi on syys-, joulu- ja hiihtolomat, jotta ei mene koko vuosi ilman yhtään pitempää lomaa. Ja onneksi myös säästetään ja syntyvyys laskee, joten jonkun vuoden päästä saa olla iloinen, jos on edes kesätöitä. 

Vierailija
271/278 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei vain voida myöntää, että peruskoulujen, lukioiden ja ammattikoulujen, ammattikorkeakoulujen opettajan työ vain on erilaista rytmiltään kuin muut työt. Miksi pitää teeskennellä, että työ on jotenkin hirvittävästi raskaampaa kuin jokin toinen työ? Tämä on työn luonteeseen liittyvä erityispiirre. Ettei ole töitä osan vuodesta. SIlle ei nyt vain kukaan voi mitään. 

Ainoa keino olisi laittaa opettajat osan kesästä opettamaan jotain kertauskursseja heikoimmille oppilaille tukiopetuksena. Sillä saataisiin tuloksia ja auttaisi kaikkia. Mutta ei. Pitää saada pitää koko loma ja esittää että se on ansaittu jollai erityisellä työn raskaudella suhteessa ikinä koskaan kenenkään koko yhteiskunnassa. Ei ole. Se johtuu vain siitä, ettei opettajia ole historiallisesti hyödynnetty kesäkaudella kun ei ole ollut oppilaita. Nyt olisi, pudokkaita on niin paljon, mutta mitään ei OAJ suostu muuttamaan. 

Vierailija
272/278 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kesätyöttömällä opettajalla ei ole lomaa ollenkaan vaan menen kesätöihin. Vapusta alkaen olen jo tehnyt viikonloppuja. Onneksi on syys-, joulu- ja hiihtolomat, jotta ei mene koko vuosi ilman yhtään pitempää lomaa. Ja onneksi myös säästetään ja syntyvyys laskee, joten jonkun vuoden päästä saa olla iloinen, jos on edes kesätöitä. 

Miksi edes olet koko opettajantyössä? Jos saat mahdollisuuden tehdä muuta, niin käytä tilaisuus (ellet jostain syystä nimenomaan halua olla opettaja).

Vierailija
273/278 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni opettaja ohjaa kesällä pesisleirejä, liikuntaryhmiä, futisjoukkueita jne jne. Ilman palkkaa. Vapaaehtoistyönä.

Vierailija
274/278 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On erilaisia ammatteja ja niihin liittyy erilaisia työjärjestelyjä  ja lomajärjestelyjä.  Käytännöt ovat vakiintuneet vuosikymmenien kuluessa.   Olen aivan varma, että jos opettajien työehtoja rajusti muutettaisiin, alalta lähtisivät kaikki, jotka suinkin siihen pystyvät.  Koulutuksen taso putoaisi entisestään.  On kyse työstä, jota ei todellakaan kannata kadehtia.  On helppo huudella sivustapäin,  jos ei alaa tunne.  Suosittelen kokeilemaan, kunhan ensin suorittaa viiden vuoden akateemiset opinnot erinomaisin arvosanoin.

Miksi erinomaisin arvosanoin? Mun tuntemani opettajat ovat valmistuneet ihan tyydyttävilläkin arvosanoilla, ja gradut ovat olleet varsin vaatimattomia niillä, joita ei ole tutkijan uran kiinnostanut.

Jotta saa viran, on oltava todella hyvät arvosanat ja paljon työkokemusta.  Ainakin pääkaupunkiseudulla.

Ja norsseista ei virkoja helpolla saa. Pitää olla tutkinnon lisäksi ohjauskokemusta pari vuotta, julkaisuja, oppikirjaa jne.

Vierailija
275/278 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei vain voida myöntää, että peruskoulujen, lukioiden ja ammattikoulujen, ammattikorkeakoulujen opettajan työ vain on erilaista rytmiltään kuin muut työt. Miksi pitää teeskennellä, että työ on jotenkin hirvittävästi raskaampaa kuin jokin toinen työ? Tämä on työn luonteeseen liittyvä erityispiirre. Ettei ole töitä osan vuodesta. SIlle ei nyt vain kukaan voi mitään. 

Ainoa keino olisi laittaa opettajat osan kesästä opettamaan jotain kertauskursseja heikoimmille oppilaille tukiopetuksena. Sillä saataisiin tuloksia ja auttaisi kaikkia. Mutta ei. Pitää saada pitää koko loma ja esittää että se on ansaittu jollai erityisellä työn raskaudella suhteessa ikinä koskaan kenenkään koko yhteiskunnassa. Ei ole. Se johtuu vain siitä, ettei opettajia ole historiallisesti hyödynnetty kesäkaudella kun ei ole ollut oppilaita. Nyt olisi, pudokkaita on niin paljon, mutta mitään ei OAJ suostu muuttamaan. 

Miksi sinä et vain voi myöntää, että opettajien työ on uuvuttavaa? Se ei ehkä sinulle siltä näytä, mutta millä tavalla on sinulta poiskaan opettajien edut?

Joskus on parempi olla vain valittamatta aiheesta, joka ei kosketa elämääsi ja jota et ymmärrä. Saat valittaa toki, mutta olisi kaikille mukavampaa jos et valittaisi.

Vierailija
276/278 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika moni opettaja ohjaa kesällä pesisleirejä, liikuntaryhmiä, futisjoukkueita jne jne. Ilman palkkaa. Vapaaehtoistyönä.

Mitä sitten? Se tehdään omalla ajalla ja omalla kustannuksella, ihan vain omaksi iloksi. Kyllä ihminen saa vapaa-aikansa käyttää miten haluaa.

Vierailija
277/278 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinä et vain voi myöntää, että opettajien työ on uuvuttavaa? Se ei ehkä sinulle siltä näytä, mutta millä tavalla on sinulta poiskaan opettajien edut?

Joskus on parempi olla vain valittamatta aiheesta, joka ei kosketa elämääsi ja jota et ymmärrä. Saat valittaa toki, mutta olisi kaikille mukavampaa jos et valittaisi.

Ihan on samalla tavalla pois kuin olisi se, että näiden koulujen siivoojat ja isännöinti saisivat jostain syystä yhtä pitkän kesäloman, koska rakennus on kiinni. Eivät saa. Tekevät fyysisesti raskasta työtä, usein matalampi eläkeikä kuin opettajilla, koska työ on niin kuluttavaa. 

Olen itse myös opettaja, en kehtaisi selittää muille että työni on niin raskasta että ansaitsen pidemmät lomat kuin kukaan muu yhteiskunnassa.

Vierailija
278/278 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä on nyt haukuttu kanssakeskustelijat ääliöiksi ja paviaaneiksi. Ei taida pitkä kesäloma tehdä ihmistä onnelliseksi.

Se tekee levänneeksi. Voit tietenkin ottaa pentusi pois koulusta ja opettaa itse kaikkia asiat, jos opettajien lomailu noin vituttaa.

No en ehdi, kun pitää tehdä noita töitäkin. Sinulle suosittelen lämpimästi suun pesua saippualla ja ammatinvaihtoa, tuota menoa katkeaa joku verisuoni ennen kuin eläkepäiviä näet.

Sitten voit myös lopettaa opettajien haukkumisen. Hekin tekevät työtään ja ovat tasan tarkkaan ansainneet joka ikisen lantin ja vapaapäivän, joka heillä nyt on.

Sinulle taas suosittelen tekopyhien ohjeittesi pitämisen omana tietonasi. Jos et tiedä koulumaailmasta mitään, etkä edes halua tietää, et ole oikea ihminen neuvomaan ketään missään. Ja itse asiassa sekä alanvaihto että eläke ovat kieltämättä houkuttelevia, kun työn lisäksi saa kuulla ylimielistä vittuilua tuollaisilta apinoilta kuin sinä.

Kuten sanottua, opeta itse lapsiasi, jos opettaja on kerran maailmassasi noin alhaista kastia. Muussa tapauksessa voit myöntää kiltisti kyseisen ammattikunnan arvon.

Edelleen toistan, jos ymmärrys ei riitä. En voi opettaa lapsiani, koska olen töissä täysipäiväisesti. Haluatko sinä, että minä lopetan yksityisen sektorin työni ja omalta osaltani verokertymän tuottamisen, ihan siksi että joutuisin opettamaan omia lapsiani, jotka ovat kiitettäviä oppilaita?