50 mg rautaa päivässä ei riitä nostamaan ferritiiniä. Kyllä se on oltava 100 mg.
Vedin 5 kk ajan vain 50 mg rautaa. Ferritiini ei paljoa noussut eli nousi 18 -> 25.
Mittautin ferritiinin ennen ja jälkeen.
Vedin vain 50 mg, sillä siitä ei ainakaan vatsavaivoja.
Nyt aloitin 100 mg päivä, tuli vatsavaivoja tai ei. Tuotteesta sanotaan: "Valmisteessa on rauta(II)bisglysinaattia, josta rauta Fe2+ imeytyy hyvin eikä se ärsytä vatsaa kuten monet muut rautasuolat."
Ei ainakaan vielä ole tästä tullut mitään vatsakipuja.
Raudanpuutteen syy erittäin runsaat menkat koko elämän ajan, nyt vasta ovat niukentuneet (ehkä iän takia) ja vaikka ovat olleet niukemmat, ei silti tuo ferritiini ollut tuon enempää noussut.
Tein tämän aloituksen siksi, että jos joku muu raudanpuutteinen syö liian pientä rauta-annosta, niin ottaa huomioon, ettei se välttämättä riitä ferritiinin nostamiseen
Kommentit (48)
Varsinkin jos vuotaa runsaasti pitää saada se hallintaan ensin ja hb tarkistaa aina rautaarvon kanssa.
Sitten voidaan miettiä tarvitaanko infuusiohoito vai pillerihoito.
Vierailija kirjoitti:
Varsinkin jos vuotaa runsaasti pitää saada se hallintaan ensin ja hb tarkistaa aina rautaarvon kanssa.
Sitten voidaan miettiä tarvitaanko infuusiohoito vai pillerihoito.
Infuusio tai pilleritkään ei auta, jos raudanpuutteen syytä ei hoida.
Vierailija kirjoitti:
"Ja normaali vuodon määrä alle desin, eli verta ei menetä kuin 2-3 rkl ja runsaissa menkoissa sitten ehkä 3-4 rkl. Harva vuotaa oikeasti paljon enempää, vaikka vuoto olisi runsasta ja omien sanojensa mukaan vuotavat kuin seula."
Runsaissa menkoissa tuntuu kyllä siltä, että noin viidessä tunnissa tulee desi verta. Side on umpitäynnä, todella painava. Veri valuu myös lorottaen, kun sängyssä makaa ja kääntää kylkeä, vessanpönttö on kuin teurastuksen jäljiltä ja isoja hyytymiä putoaa suihkun lattialle ja vessanpönttöön. Tämmöistä vuotoa mulla tulee noin 3 päivää, sitten vähenee huomattavasti eli loput 4 päivää tulee ehkä puoli desiä päivässä.
Tuo desi verta yhdessä kierrossa kuulostaa mitättömän pieneltä määrältä siihen, miten mulla tulee verta!
Sama täällä. Ensimmäisinä päivinä tampax super plus, ja isoin kaupasta löytyvä side samanaikaisesti, ja ne on vaihdettava 2-3h välein, tai muuten vuotaa läpi. Ensimmäinen lääkäri ei uskonut tai ymmärtänyt kun kuvailin vuodon määrää. Menin sitten toisen lääkärin luokse, ja sain lähetteen labraan. Siinä vaiheessa oli hemoglobiini 98 ja ferritiini 3. Ei muuta kuin rautainfuusioon sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse söin 100mg rauta-annosta kerran päivässä puolisen vuotta. Arvot nousi monta kymmentä yksikköä. Otin raudan aina yötä vasten, jotta mahdolliset vatsakivut menisi yöllä huomaamatta ohi. Söin ihan normaalisti koko ajan eli en vältellyt mitään maitotuotteita tai muutakaan. Vatsa ei varmasti ollut tyhjä, kun nappasin raudat viimeisenä illalla, mutta en myöskään syönyt siinä samalla. Käyttämässäni rautavalmisteessa (Ferrodan) ei tosin myöskään annettu mitään tällaisia ruokaan liittyviä ohjeita.
Muistatko, mikä oli tyypillisesti iltapalasi ja montako tuntia iltapalan jälkeen meni, että otit Ferrodanin?
Yleensä yhdeksän maissa jonkun sortin leipä (kinkulla ja) juustolla, ehkä jogurtti. Nukkumaan 2-3 tunnin päästä siitä.
Unohdin kyllä tuossa mainita, että samalla hoidettiin sitä anemian syytä eli runsaita kuukautisia kierukan avulla. Tosin se oli ihan plusmiinus tilanne, kun apua yhtä aikaa oli ja ei ollut. Vielä vuodenkaan jälkeen en ole varma onko parempi vuotaa hitosti viikko vai huomattavasti vähemmän, mutta 2 viikkoa. Ihan perseestä molempi vaihtoehto.
Sain raskaana ollessa hemoglobiinin nostettua kuukaudessa n. 110-->130 syömällä muutaman veriletun päivittäin. Kaikki rautavalmisteet aiheuttivat tuolloin kivuliasta ummetusta.
Nyt syön Ferrodania 100mg joka toinen päivä, ei mitään oireita. Päivittäin ei noin suurta annosta kannata syödä, koska hormoni nimeltä hepsidiini estää kaiken raudan imeytymisen yli vuorokauden ajan noin suuresta annoksesta.
Söin alkuvuodesta 50mg annoksia ja sillä sain normalisoitua kilppari-arvot, mutta ferritiini nousi vain 17-->25. Nyt kuitenkin jaksan jo liikkua ja nukun hyvin, joten tilanne ei enää ole niin akuutti. Itselläni nuo kilppari-oireet vaikuttivat elämään enemmän kuin raudanpuutos-oireet, joten iso onnistuminen jo se, että ne ovat nyt poissa.
Protskupitoinen iltapala, joka sopii rautavalmisteen kanssa: riisikakku/vehnäleipä (ei täysjyvää), vihanneksia, kaksi kananmunaa. Yleensä poistan keltuaiset.
Minä syön klo 18 asti (illallinen) vapaasti ilman mitään rajoituksia, iltapala sallituin aineksin klo 21-22 ja yötä vasten rautatabletti.
Vierailija kirjoitti:
No eihän ne rauta-arvot nouse, jos joka kuukausi vuotaa paljon verta ulos... Vaikka eihän se "paljon" oikeasti paljoa varta ole, kun puhtaan veren määrä on noin kolmasosa kuukautisvuodon kokonaismäärästä. Ja normaali vuodon määrä alle desin, eli verta ei menetä kuin 2-3 rkl ja runsaissa menkoissa sitten ehkä 3-4 rkl. Harva vuotaa oikeasti paljon enempää, vaikka vuoto olisi runsasta ja omien sanojensa mukaan vuotavat kuin seula. Kuitenkaan eivät joudu teholle tai mene edes lääkärin vastaanotolle siksi kun verta valuu kuukautisten aikana kolme litraa, joten... :))
Eli ensin pitäisi saada sitä vuodon määrää vähemmäksi pillereillä tai kierukalla tai jotenkin muuten. Eikä saa treenata liikaa, sillä himotreenaajan kroppa tarvitsee paljon rautaa, joten turha silloinkaan yrittää rautavajetta korjata.
Kun sitä rautavajetta alkaa korjata, niin se pitää tehdä hemiraudalla. Ja sitä saa vain eläinperäisistä tuotteista. Toki on olemassa yksi rautavalmiste, jossa on mukana MYÖS hemirautaa, mutta aika turha sekin, kun siinä on enimmäkseen kasvikunnan rautaa ja todella vähän hemirautaa. Kasvikunnan rauta ei juurikaan imeydy, joten on aika turhaa. Hemirauta imeytyy 10-kertaisesti kasvikunnan rautaan nähden.
Minä luovutin joskus verta aivan liian usein, eikä elimistö jaksanutkaan sitten enää nostaa hemoglobiinia. Hemoglobiini oli ensin 140+ useamman kerran, joskus verta luovuttaessa vain 130, ja sitten se olikin enää 104 ja 102 kun kävin terveydenhuollossa ihmettelemässä vointiani. Ferritiini oli nollassa.
Söin rautalisää 2 kk, pelkkiä mahavaivoja, hemoglobiini ei kohonnut. Jätin rautalisät pois ja aloin syödä verilättyjä. 5 kpl verilättyjä joka ilta puolukkahillon kanssa. Parissa kuukaudessa hemoglobiini oli 128, siitä parin kuukauden päästä 133, tuolloin ferritiini 63. Olin niin kyllästynyt verilättyihin, että en voinut niitä enää juurikaan syödä. Mutta yksi paketillinen kuukaudessa, eli 4 päivänä 5 kpl ja se on siinä. Paketissa on 20 kpl. Puolen vuoden päästä edellisestä hemoglobiini 142 ja ferritiini 72. Vuoden päästä tuosta hemoglobiini 147 ja ferritiini 120, vaikka edelleen söin verilättyjä vain yhden paketillisen kuukaudessa. Ja tuolla linjalla olen jatkanut.
Hemirautaa naamaan niin alkaa rauta-arvot kohentua. Toki keliaakikolle nuo tavalliset verilätyt ei passaa kun niissä on vehnää, enkä tiedä onko gluteenittomia vaihtoehtoja olemassa. Lisäksi ruokavalion pitää olla sellainen, ettei raudan (verilättyjen) kanssa tai pariin tuntiin ennen/jälkeen syö mitään, joka estää rautaa imeytymästä. Ihan viljat, maitotuotteet, kofeiini, soija, monet ravintolisät kuten kalsium ja Mg, jne.
Mutta ihan turhaan ihmiset käyttävät rautalisiä kun ei ne mitään auta. Syökää hemirautaa. Punainen liha on kallista, joten ei ole kaikille vaihtoehto, mutta verilätyt on usein tarjouksessa, joten niillä saa ruokavalioon hemirautaa.
Ihan varoituksena muille, sairastan endometrioosia ja oma vuotoni on ollut vuosia sellaista että kaksi supersidettä ovat aivan täynnä niin että tulvivat housista läpi tunnin sisällä. Laitan siis kaksi sidettä samaan aikaan. Kotona ollessa käytän vain pyyhettä pahimpina vuotopäivinä ja paksu froteepyyhe on täynnä verta pahimillaan parissa tunnissa joten itse todellakin vuodan enemmän kuin vain "pari ruokalusikallista" Ne pari ruokalusikallista lorahtavat jo lattialle kun kävelee vessaan ja luulen että aika moni muukin nainen oikeasti vuotaa näin paljon. Sen takia vakavaa raudanpuuteanemiaa on nykyään niin paljon.
Ja hyvät naiset. hoitakaa veriarvot kuntoon. Oma kehoni rupesi väsäämään veritulppia vakavan anemian takia. Ei superyleistä mutta tapahtuu.
Otin kolme viikkoa sukrosomiaalista rautaa 30mg/pv ja sen jälkeen viisi viikkoa rautabisglysinaattia 60mg/pv. Hb oli noussut 100 > 123 ja ferritiini 5 > 16. Jatkan tuolla bisglysinaatilla nyt syksyyn saakka, jolloin on seuraavat kontrolliverikokeet.