Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

50 mg rautaa päivässä ei riitä nostamaan ferritiiniä. Kyllä se on oltava 100 mg.

Vierailija
24.05.2026 |

Vedin 5 kk ajan vain 50 mg rautaa. Ferritiini ei paljoa noussut eli nousi 18 -> 25.

 Mittautin ferritiinin ennen ja jälkeen.

 

Vedin vain 50 mg, sillä siitä ei ainakaan vatsavaivoja. 

 

Nyt aloitin 100 mg päivä, tuli vatsavaivoja tai ei. Tuotteesta sanotaan: "Valmisteessa on rauta(II)bisglysinaattia, josta rauta Fe2+ imeytyy hyvin eikä se ärsytä vatsaa kuten monet muut rautasuolat."

 

Ei ainakaan vielä ole tästä tullut mitään vatsakipuja.

 

Raudanpuutteen syy erittäin runsaat menkat koko elämän ajan, nyt vasta ovat niukentuneet (ehkä iän takia) ja vaikka ovat olleet niukemmat, ei silti tuo ferritiini ollut tuon enempää noussut.

 

Tein tämän aloituksen siksi, että jos joku muu raudanpuutteinen syö liian pientä rauta-annosta, niin ottaa huomioon, ettei se välttämättä riitä ferritiinin nostamiseen

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö punaista lihaa ja maksaa, niin ei tarvitse pelleillä lisäravinteiden ja terveyshuolien kanssa.

Vierailija
2/48 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi ottaa ihan 2x 100mg per pv. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mikset hoidattanut niitä runsaita menkkoja?

Kannettu vesi ei kaivossa pysy.

Vierailija
4/48 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syö punaista lihaa ja maksaa, niin ei tarvitse pelleillä lisäravinteiden ja terveyshuolien kanssa.

Pitäisi syödä kokonainen lehmä päivässä, eikä sekään riittäisi nostamaan rauta-arvoja, jos on jo valmiiksi vaikeasti raudanpuutteinen ja vuotaa neljän viikon välein runsaasti verta.

Miehet eivät ymmärrä, kuinka naisten runsaat kuukautiset alentaa rauta-arvoja, eikä niitä millään lihan sisältämällä raudalla yksistään nosteta.

Miesten ferritiinihän saattaa olla jopa 300.

Vasta arvo 100 katsotaan riittäväksi, että keho toimii, kuten pitää.

Vakava raudanpuute on ferritiini arvo alle 30 ja sen saa ylös vain rautatableteilla.

Vierailija
5/48 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mikset hoidattanut niitä runsaita menkkoja?

Kannettu vesi ei kaivossa pysy.

No, meni jo miten meni. En halunnut syödä hormoneita aikoinaan ja se lääke, joka niukentaisi menkkoja eli Caprilon aiheutti 24/7 päänsäryn ja lääkäri sanoi, että älä käytä sitä.

Vierailija
6/48 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota kuparia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/48 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No voi ottaa ihan 2x 100mg per pv. 

Miten ajoittaa tämä, kun pitäisi olla maha tyhjä eli 4 h syömättä ennen rautatablettia ja ottamisen jälkeenkin vielä vähintään 2 h syömättä mitään? 

Aamuyöllä tyhjään mahaan helppo toteuttaa, mutta mites se toinen ottokerta toteutetaan?

Vierailija
8/48 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota kuparia

Ai raudan lisäksi vai?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/48 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voi ottaa ihan 2x 100mg per pv. 

Miten ajoittaa tämä, kun pitäisi olla maha tyhjä eli 4 h syömättä ennen rautatablettia ja ottamisen jälkeenkin vielä vähintään 2 h syömättä mitään? 

Aamuyöllä tyhjään mahaan helppo toteuttaa, mutta mites se toinen ottokerta toteutetaan?

Itse otan ekan annoksen joskus iltapäivällä, kun syömisestä kulunut jonkun aikaa ja en ole syönyt maitotuotteita. Ei se ole niin tarkkaa tai voi olla, mutta ajattelisin että parempi vähänkin imeytyä kuin ettei ottaisi ollenkaan. Sitten illalla otan yötä vasten toisen. Aamulla en voi ottaa, koska silloin kilpirauhaslääkitys.

10/48 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on aina ollut ferritiinin kanssa ongelmia.

'Usein liian alhainen.

Syön 100mgrautaa ja sitten ruiokavalio on sen mukainen esimerkki maksaa ja punaista lihaa suositellaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/48 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voi ottaa ihan 2x 100mg per pv. 

Miten ajoittaa tämä, kun pitäisi olla maha tyhjä eli 4 h syömättä ennen rautatablettia ja ottamisen jälkeenkin vielä vähintään 2 h syömättä mitään? 

Aamuyöllä tyhjään mahaan helppo toteuttaa, mutta mites se toinen ottokerta toteutetaan?

Itse otan ekan annoksen joskus iltapäivällä, kun syömisestä kulunut jonkun aikaa ja en ole syönyt maitotuotteita. Ei se ole niin tarkkaa tai voi olla, mutta ajattelisin että parempi vähänkin imeytyä kuin ettei ottaisi ollenkaan. Sitten illalla otan yötä vasten toisen. Aamulla en voi ottaa, koska silloin kilpirauhaslääkitys.

Tiesitkö muuten, että raudanpuute itsessään voi aiheuttaa kilpirauhasen vajaatoiminnan ja se korjaantuu, kun rauta saadaan normaaliksi? Verikokeesta näkee suoraan, onko vajaatoiminta autoimmuuniperäistä vai ei. Minulla ei ole, verikoe oli normaali, joten ohje on syödä rautaa ja sillä korjaantuu kilpirauhanenkin. En saanut lääkitystä kilppariin siis.

Vierailija
12/48 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voi ottaa ihan 2x 100mg per pv. 

Miten ajoittaa tämä, kun pitäisi olla maha tyhjä eli 4 h syömättä ennen rautatablettia ja ottamisen jälkeenkin vielä vähintään 2 h syömättä mitään? 

Aamuyöllä tyhjään mahaan helppo toteuttaa, mutta mites se toinen ottokerta toteutetaan?

Itse otan ekan annoksen joskus iltapäivällä, kun syömisestä kulunut jonkun aikaa ja en ole syönyt maitotuotteita. Ei se ole niin tarkkaa tai voi olla, mutta ajattelisin että parempi vähänkin imeytyä kuin ettei ottaisi ollenkaan. Sitten illalla otan yötä vasten toisen. Aamulla en voi ottaa, koska silloin kilpirauhaslääkitys.

Itse aiemmin myös luulin, ettei syömiset nyt voi niin vaikuttaa. Otin raudan välittämättä syömisistä mitään. Otin siis raudan aamulla ja hyvin pian siitä vetäisin kahvia, maitotuotteita ym. Ferritiinin mittasin ennen ja jälkeen. Ferritiini ei ollut noussut pätkääkään, siis ei yhtään 3 kk:ssa! Eli kyllä se ohje, eli tyhjään mahaan ja sen jälkeen ei kahteen tuntiin mitään suuhun, on totta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/48 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota kuparia

Kerro lisää. Miten kupari auttaa?

Vierailija
14/48 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/48 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syö punaista lihaa ja maksaa, niin ei tarvitse pelleillä lisäravinteiden ja terveyshuolien kanssa.

Pitäisi syödä kokonainen lehmä päivässä, eikä sekään riittäisi nostamaan rauta-arvoja, jos on jo valmiiksi vaikeasti raudanpuutteinen ja vuotaa neljän viikon välein runsaasti verta.

Miehet eivät ymmärrä, kuinka naisten runsaat kuukautiset alentaa rauta-arvoja, eikä niitä millään lihan sisältämällä raudalla yksistään nosteta.

Miesten ferritiinihän saattaa olla jopa 300.

Vasta arvo 100 katsotaan riittäväksi, että keho toimii, kuten pitää.

Vakava raudanpuute on ferritiini arvo alle 30 ja sen saa ylös vain rautatableteilla.

Miten on sitten veriletut? Niissä on yli 10-kertainen määrä rautaa verrattuna 17% naudanlihaan: 21.6 mg per 100g [1]. Verilettuja oli joskus koulussa, ne oli aika hyviä. 

[1] https://fineli.fi/fineli/fi/elintarvikkeet/33032

Vierailija
16/48 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse söin 100mg rauta-annosta kerran päivässä puolisen vuotta. Arvot nousi monta kymmentä yksikköä. Otin raudan aina yötä vasten, jotta mahdolliset vatsakivut menisi yöllä huomaamatta ohi. Söin ihan normaalisti koko ajan eli en vältellyt mitään maitotuotteita tai muutakaan. Vatsa ei varmasti ollut tyhjä, kun nappasin raudat viimeisenä illalla, mutta en myöskään syönyt siinä samalla. Käyttämässäni rautavalmisteessa (Ferrodan) ei tosin myöskään annettu mitään tällaisia ruokaan liittyviä ohjeita.

Vierailija
17/48 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse söin 100mg rauta-annosta kerran päivässä puolisen vuotta. Arvot nousi monta kymmentä yksikköä. Otin raudan aina yötä vasten, jotta mahdolliset vatsakivut menisi yöllä huomaamatta ohi. Söin ihan normaalisti koko ajan eli en vältellyt mitään maitotuotteita tai muutakaan. Vatsa ei varmasti ollut tyhjä, kun nappasin raudat viimeisenä illalla, mutta en myöskään syönyt siinä samalla. Käyttämässäni rautavalmisteessa (Ferrodan) ei tosin myöskään annettu mitään tällaisia ruokaan liittyviä ohjeita.

Muistatko, mikä oli tyypillisesti iltapalasi ja montako tuntia iltapalan jälkeen meni, että otit Ferrodanin?

Vierailija
18/48 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan 2*100mg rautaa ja vielä yhden kapselin laktoferriiniä ja väillä myös spirulina tabletin. En tiedä mitään virallista miten on toiminut kun verikokeet vasta joskus kesällä. Korvien humina sykkeen tahtiin on loppunut joten oletan että ylöspäin on ferritiiniarvo menossa. Lähtötilanne oli alle 12.

Juu ja syön verilettuja, maksaa ja punaista lihaa, nokkostakin, mutta ei niillä ferritiiniä nosteta.

Vierailija
19/48 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syö punaista lihaa ja maksaa, niin ei tarvitse pelleillä lisäravinteiden ja terveyshuolien kanssa.

Pitäisi syödä kokonainen lehmä päivässä, eikä sekään riittäisi nostamaan rauta-arvoja, jos on jo valmiiksi vaikeasti raudanpuutteinen ja vuotaa neljän viikon välein runsaasti verta.

Miehet eivät ymmärrä, kuinka naisten runsaat kuukautiset alentaa rauta-arvoja, eikä niitä millään lihan sisältämällä raudalla yksistään nosteta.

Miesten ferritiinihän saattaa olla jopa 300.

Vasta arvo 100 katsotaan riittäväksi, että keho toimii, kuten pitää.

Vakava raudanpuute on ferritiini arvo alle 30 ja sen saa ylös vain rautatableteilla.

Miten on sitten veriletut? Niissä on yli 10-kertainen määrä rautaa verrattuna 17% naudanlihaan: 21.6 mg per 100g [1]. Verilettuja oli joskus koulussa, ne oli aika hyviä. 

[1] https://fineli.fi/fineli/fi/elintarvikkeet/33032

Näitä voi syödä myös, mutta ei ne yksistään nosta rauta-arvoja, jos on vakavasti raudanpuutteinen ja on runsaat menkat.

Vierailija
20/48 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän ne rauta-arvot nouse, jos joka kuukausi vuotaa paljon verta ulos... Vaikka eihän se "paljon" oikeasti paljoa varta ole, kun puhtaan veren määrä on noin kolmasosa kuukautisvuodon kokonaismäärästä. Ja normaali vuodon määrä alle desin, eli verta ei menetä kuin 2-3 rkl ja runsaissa menkoissa sitten ehkä 3-4 rkl. Harva vuotaa oikeasti paljon enempää, vaikka vuoto olisi runsasta ja omien sanojensa mukaan vuotavat kuin seula. Kuitenkaan eivät joudu teholle tai mene edes lääkärin vastaanotolle siksi kun verta valuu kuukautisten aikana kolme litraa, joten... :))

 

Eli ensin pitäisi saada sitä vuodon määrää vähemmäksi pillereillä tai kierukalla tai jotenkin muuten. Eikä saa treenata liikaa, sillä himotreenaajan kroppa tarvitsee paljon rautaa, joten turha silloinkaan yrittää rautavajetta korjata.

 

Kun sitä rautavajetta alkaa korjata, niin se pitää tehdä hemiraudalla. Ja sitä saa vain eläinperäisistä tuotteista. Toki on olemassa yksi rautavalmiste, jossa on mukana MYÖS hemirautaa, mutta aika turha sekin, kun siinä on enimmäkseen kasvikunnan rautaa ja todella vähän hemirautaa. Kasvikunnan rauta ei juurikaan imeydy, joten on aika turhaa. Hemirauta imeytyy 10-kertaisesti kasvikunnan rautaan nähden.

 

Minä luovutin joskus verta aivan liian usein, eikä elimistö jaksanutkaan sitten enää nostaa hemoglobiinia. Hemoglobiini oli ensin 140+ useamman kerran, joskus verta luovuttaessa vain 130, ja sitten se olikin enää 104 ja 102 kun kävin terveydenhuollossa ihmettelemässä vointiani. Ferritiini oli nollassa. 

Söin rautalisää 2 kk, pelkkiä mahavaivoja, hemoglobiini ei kohonnut. Jätin rautalisät pois ja aloin syödä verilättyjä. 5 kpl verilättyjä joka ilta puolukkahillon kanssa. Parissa kuukaudessa hemoglobiini oli 128, siitä parin kuukauden päästä 133, tuolloin ferritiini 63. Olin niin kyllästynyt verilättyihin, että en voinut niitä enää juurikaan syödä. Mutta yksi paketillinen kuukaudessa, eli 4 päivänä 5 kpl ja se on siinä. Paketissa on 20 kpl. Puolen vuoden päästä edellisestä hemoglobiini 142 ja ferritiini 72. Vuoden päästä tuosta hemoglobiini 147 ja ferritiini 120, vaikka edelleen söin verilättyjä vain yhden paketillisen kuukaudessa. Ja tuolla linjalla olen jatkanut.

 

Hemirautaa naamaan niin alkaa rauta-arvot kohentua. Toki keliaakikolle nuo tavalliset verilätyt ei passaa kun niissä on vehnää, enkä tiedä onko gluteenittomia vaihtoehtoja olemassa. Lisäksi ruokavalion pitää olla sellainen, ettei raudan (verilättyjen) kanssa tai pariin tuntiin ennen/jälkeen syö mitään, joka estää rautaa imeytymästä. Ihan viljat, maitotuotteet, kofeiini, soija, monet ravintolisät kuten kalsium ja Mg, jne. 

 

Mutta ihan turhaan ihmiset käyttävät rautalisiä kun ei ne mitään auta. Syökää hemirautaa. Punainen liha on kallista, joten ei ole kaikille vaihtoehto, mutta verilätyt on usein tarjouksessa, joten niillä saa ruokavalioon hemirautaa.