Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

50 mg rautaa päivässä ei riitä nostamaan ferritiiniä. Kyllä se on oltava 100 mg.

Vierailija
24.05.2026 |

Vedin 5 kk ajan vain 50 mg rautaa. Ferritiini ei paljoa noussut eli nousi 18 -> 25.

 Mittautin ferritiinin ennen ja jälkeen.

 

Vedin vain 50 mg, sillä siitä ei ainakaan vatsavaivoja. 

 

Nyt aloitin 100 mg päivä, tuli vatsavaivoja tai ei. Tuotteesta sanotaan: "Valmisteessa on rauta(II)bisglysinaattia, josta rauta Fe2+ imeytyy hyvin eikä se ärsytä vatsaa kuten monet muut rautasuolat."

 

Ei ainakaan vielä ole tästä tullut mitään vatsakipuja.

 

Raudanpuutteen syy erittäin runsaat menkat koko elämän ajan, nyt vasta ovat niukentuneet (ehkä iän takia) ja vaikka ovat olleet niukemmat, ei silti tuo ferritiini ollut tuon enempää noussut.

 

Tein tämän aloituksen siksi, että jos joku muu raudanpuutteinen syö liian pientä rauta-annosta, niin ottaa huomioon, ettei se välttämättä riitä ferritiinin nostamiseen

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ferritiini oli 7. Söin reilun vuoden rautaa päivittäin 100 mg tyhjään mahaan aamulla ja sen perään 1-2h syömättä. Ferritiini nousi 22. Hiphei. Nyt olen syönyt vuoden lisää rautaa, lääkärin ohjeesta joka toinen päivä, koska se nostaa paremmin. Saa nähdä miten käy, pian pitäisi käydä mittauttamassa. Pillereitä en syö koska toiveissa olisi jälkikasvua.

Vierailija
22/48 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ferritiini oli 7. Söin reilun vuoden rautaa päivittäin 100 mg tyhjään mahaan aamulla ja sen perään 1-2h syömättä. Ferritiini nousi 22. Hiphei. Nyt olen syönyt vuoden lisää rautaa, lääkärin ohjeesta joka toinen päivä, koska se nostaa paremmin. Saa nähdä miten käy, pian pitäisi käydä mittauttamassa. Pillereitä en syö koska toiveissa olisi jälkikasvua.

Minkä merkkistä valmistetta söit??

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä ihmiset köyhäilee eikä ota suurinta mahdollista annosta missään asiassa? Tietysti pitää olla extra vahva rauta että siitä on hyötyä  

Vierailija
24/48 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ottaa pitkävaikutteinen c-vitamiini raudan kanssa, tehostaa raudan imeytymistä

Vierailija
25/48 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ja normaali vuodon määrä alle desin, eli verta ei menetä kuin 2-3 rkl ja runsaissa menkoissa sitten ehkä 3-4 rkl. Harva vuotaa oikeasti paljon enempää, vaikka vuoto olisi runsasta ja omien sanojensa mukaan vuotavat kuin seula."

 

Runsaissa menkoissa tuntuu kyllä siltä, että noin viidessä tunnissa tulee desi verta. Side on umpitäynnä, todella painava. Veri valuu myös lorottaen, kun sängyssä makaa ja kääntää kylkeä, vessanpönttö on kuin teurastuksen jäljiltä ja isoja hyytymiä putoaa suihkun lattialle ja vessanpönttöön. Tämmöistä vuotoa mulla tulee noin 3 päivää, sitten vähenee huomattavasti eli loput 4 päivää tulee ehkä puoli desiä päivässä.

 

Tuo desi verta yhdessä kierrossa kuulostaa mitättömän pieneltä määrältä siihen, miten mulla tulee verta! 

Vierailija
26/48 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä ihmiset köyhäilee eikä ota suurinta mahdollista annosta missään asiassa? Tietysti pitää olla extra vahva rauta että siitä on hyötyä  

Rauta suurina annoksina voi aiheuttaa niin pahat vatsasäryt, ettei pysty lähtemään edes kotoa ulos. Ummetusta voi tulla myös.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/48 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla nousi hyvin 100 mg joka toinen päivä.  Tämä oli myös lääkärin suositus muutaman rautakokeilun jälkeen. Toki hoidatin menkka-asian myös kuntoon, vaikka sekin oli pitkä tie. Aika yksilöllistä tuntuu olevan mikä merkki ja annos kullekin sopii, joten en nyt ohjeistaisi ketää syömään isolla annoksella ja kärsimään vatsakivusta ja ripulista kuukausia.

Vierailija
28/48 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ferritiini oli 7. Söin reilun vuoden rautaa päivittäin 100 mg tyhjään mahaan aamulla ja sen perään 1-2h syömättä. Ferritiini nousi 22. Hiphei. Nyt olen syönyt vuoden lisää rautaa, lääkärin ohjeesta joka toinen päivä, koska se nostaa paremmin. Saa nähdä miten käy, pian pitäisi käydä mittauttamassa. Pillereitä en syö koska toiveissa olisi jälkikasvua.

Sulla on näköjään runsaat kuukautiset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/48 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö Ap muutama rautatankoa niin johan alkaa suonissa virtaamaa raskas metallit.🤪🖕

Vierailija
30/48 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa ottaa pitkävaikutteinen c-vitamiini raudan kanssa, tehostaa raudan imeytymistä

Ferrodan 100 mg on tämmöinen. Sen aloitin nyt.

 

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/48 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla nousi hyvin 100 mg joka toinen päivä.  Tämä oli myös lääkärin suositus muutaman rautakokeilun jälkeen. Toki hoidatin menkka-asian myös kuntoon, vaikka sekin oli pitkä tie. Aika yksilöllistä tuntuu olevan mikä merkki ja annos kullekin sopii, joten en nyt ohjeistaisi ketää syömään isolla annoksella ja kärsimään vatsakivusta ja ripulista kuukausia.

Miten hoidatit menkka-asiat kuntoon?

Vierailija
32/48 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän oli James Bond vihollisen rautaleuan ferritiiniarvot🤔 hänhän söi ketjuja,lukkoja, ja ratakiskoja.

Jos seerumin ferritiini on kovin alhaalla ja aiheuttaa vaikka pahoja RLS oireita, aina voi pyytää lähetettä rautainfuusioon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/48 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla nousi hyvin 100 mg joka toinen päivä.  Tämä oli myös lääkärin suositus muutaman rautakokeilun jälkeen. Toki hoidatin menkka-asian myös kuntoon, vaikka sekin oli pitkä tie. Aika yksilöllistä tuntuu olevan mikä merkki ja annos kullekin sopii, joten en nyt ohjeistaisi ketää syömään isolla annoksella ja kärsimään vatsakivusta ja ripulista kuukausia.

Miten hoidatit menkka-asiat kuntoon?

Kokeilin kierukan, caprilonin, minipillerit jne., kunnes löytyi minulle sopiva vaihtoehto. Jos nämä ei olisi toiminut, olisin vielä halunnut selvittää termoablaation mahdollisuuden ennen kohdunpoistoa. Minulla siis oli sairaalloisen voimakas vuoto ja anemia. Pelkän ferritiinin takia en olisi ehkä päätynyt samaan ratkaisuun.

Vierailija
34/48 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syö punaista lihaa ja maksaa, niin ei tarvitse pelleillä lisäravinteiden ja terveyshuolien kanssa.

Pitäisi syödä kokonainen lehmä päivässä, eikä sekään riittäisi nostamaan rauta-arvoja, jos on jo valmiiksi vaikeasti raudanpuutteinen ja vuotaa neljän viikon välein runsaasti verta.

Miehet eivät ymmärrä, kuinka naisten runsaat kuukautiset alentaa rauta-arvoja, eikä niitä millään lihan sisältämällä raudalla yksistään nosteta.

Miesten ferritiinihän saattaa olla jopa 300.

Vasta arvo 100 katsotaan riittäväksi, että keho toimii, kuten pitää.

Vakava raudanpuute on ferritiini arvo alle 30 ja sen saa ylös vain rautatableteilla.

Miten on sitten veriletut? Niissä on yli 10-kertainen määrä rautaa verrattuna 17% naudanlihaan: 21.6 mg per 100g [1]. Verilettuja oli joskus koulussa, ne oli aika hyviä. 

[1] https://fineli.fi/fineli/fi/elintarvikkeet/33032

Niitä pitäisi syödä joka päivä. Kuka siihen pystyy.

Naisella kuluu normaalisti vuorokaudessa 15 mikrogrammaa rautaa, miehellä 5. Ja kun naisella on runsaat kuukautiset, tekee lapsia, on endometrioosi, harrastaa juoksemista tms. kulutus nousee vielä vaikka miten paljon.

Ylläpitoon voi riittää verilättyjen syöminen usein, mutta ei sillä varastoa saa täyteen, varsinkaan jos kulutus on edelleen suurta jatkuvasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/48 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ja normaali vuodon määrä alle desin, eli verta ei menetä kuin 2-3 rkl ja runsaissa menkoissa sitten ehkä 3-4 rkl. Harva vuotaa oikeasti paljon enempää, vaikka vuoto olisi runsasta ja omien sanojensa mukaan vuotavat kuin seula."

 

Runsaissa menkoissa tuntuu kyllä siltä, että noin viidessä tunnissa tulee desi verta. Side on umpitäynnä, todella painava. Veri valuu myös lorottaen, kun sängyssä makaa ja kääntää kylkeä, vessanpönttö on kuin teurastuksen jäljiltä ja isoja hyytymiä putoaa suihkun lattialle ja vessanpönttöön. Tämmöistä vuotoa mulla tulee noin 3 päivää, sitten vähenee huomattavasti eli loput 4 päivää tulee ehkä puoli desiä päivässä.

 

Tuo desi verta yhdessä kierrossa kuulostaa mitättömän pieneltä määrältä siihen, miten mulla tulee verta! 

Lääkärit jotka ei ota tosissaan ja hoida naisten runsaita vuotoja pitäisi haastaa oikeuteen.

Jos potilaana olisi mies, joka sanoo että mulla on tässä tällanen haava joka vuotaa joka neljäs viikko muutaman desin verta, ja lääkäri olis vaan että jaa jaa, no ompas kurjaa, nousisi siitä kauhea meteli, että jätetään potilas hoitamatta vakavassa tilanteessa.

Vierailija
36/48 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää syödä sikana mansikoita. Rauta nousee niillä hyvin. Multa mitattiin hemoglobiini 172 mansikanpoimintakesän jälkeen koulussa.

Vierailija
37/48 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla nousi hyvin 100 mg joka toinen päivä.  Tämä oli myös lääkärin suositus muutaman rautakokeilun jälkeen. Toki hoidatin menkka-asian myös kuntoon, vaikka sekin oli pitkä tie. Aika yksilöllistä tuntuu olevan mikä merkki ja annos kullekin sopii, joten en nyt ohjeistaisi ketää syömään isolla annoksella ja kärsimään vatsakivusta ja ripulista kuukausia.

Miten hoidatit menkka-asiat kuntoon?

Kokeilin kierukan, caprilonin, minipillerit jne., kunnes löytyi minulle sopiva vaihtoehto. Jos nämä ei olisi toiminut, olisin vielä halunnut selvittää termoablaation mahdollisuuden ennen kohdunpoistoa. Minulla siis oli sairaalloisen voimakas vuoto ja anemia. Pelkän ferritiinin takia en olisi ehkä päätynyt samaan ratkaisuun.

No mikä sinulle sitten sopi? Vähenikö vuoto?

Vierailija
38/48 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla nousi hyvin 100 mg joka toinen päivä.  Tämä oli myös lääkärin suositus muutaman rautakokeilun jälkeen. Toki hoidatin menkka-asian myös kuntoon, vaikka sekin oli pitkä tie. Aika yksilöllistä tuntuu olevan mikä merkki ja annos kullekin sopii, joten en nyt ohjeistaisi ketää syömään isolla annoksella ja kärsimään vatsakivusta ja ripulista kuukausia.

Miten hoidatit menkka-asiat kuntoon?

Kokeilin kierukan, caprilonin, minipillerit jne., kunnes löytyi minulle sopiva vaihtoehto. Jos nämä ei olisi toiminut, olisin vielä halunnut selvittää termoablaation mahdollisuuden ennen kohdunpoistoa. Minulla siis oli sairaalloisen voimakas vuoto ja anemia. Pelkän ferritiinin takia en olisi ehkä päätynyt samaan ratkaisuun.

No mikä sinulle sitten sopi? Vähenikö vuoto?

Caprilon ja minipillerit auttoivat ja lopulta menkat jäivät pois minipillereiden avulla. Muutamat eri merkit niitäkin piti kokeilla. Vasta sen jälkeen ymmärsin kuinka paljon menkat rajoittivat elääni ja miltä tuntui elää jatkuvassa pelossa vuodon takia. Hidas prosessihan tämä oli, kun kokeiluihin meni aina puolisen vuotta, kunnes siirryttiin seuraavaan.

Vierailija
39/48 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää syödä sikana mansikoita. Rauta nousee niillä hyvin. Multa mitattiin hemoglobiini 172 mansikanpoimintakesän jälkeen koulussa.

Kuten tässäkin ketjussa on todettu, ruoka ei ole keino hoitaa alhaista ferritiiniä tai anemiaa. Kukaan ei voi syödä sellaisia määriä, mikä kompensoi oikeasti runsaan vuodon. Ruokavalio on toki tukemassa hoitoa.

Vierailija
40/48 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää syödä sikana mansikoita. Rauta nousee niillä hyvin. Multa mitattiin hemoglobiini 172 mansikanpoimintakesän jälkeen koulussa.

Kuten tässäkin ketjussa on todettu, ruoka ei ole keino hoitaa alhaista ferritiiniä tai anemiaa. Kukaan ei voi syödä sellaisia määriä, mikä kompensoi oikeasti runsaan vuodon. Ruokavalio on toki tukemassa hoitoa.

Niin mutta se ruoka on ainoa toimiva keino.

 

Mutta ei kovin moni rautavalmisteista kitisevä haluakaan muutosta asiaan. He haluavat vain valittaa, kun pillerit eivät toimi ja he tietävät sen.