Hyvä kahvinkeitin
Mikä olisi hyvä kahvinkeitin, millä onnistuu myös 2-3 kupin keitto? Ostin Moccamasterin, mutta pienen määrän jos keittää tulee liian laihaa tai liian kitkerää, jos lisää puruja.
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Pour over menetelmä
Hieno nimi on, näin keitettiin mökillä kahvia, kun olin lapsi.
Itse pystyn juomaan vain kofeiinitonta kahvia, joten teen sen kupillisen tällä tyylillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pour over menetelmä
Hieno nimi on, näin keitettiin mökillä kahvia, kun olin lapsi.
Itse pystyn juomaan vain kofeiinitonta kahvia, joten teen sen kupillisen tällä tyylillä.
Minulla on lapsuudesta ehkä väärä muistikuva, mutta ensin kotiin ostettiin se kirkas lasikannu jollainen löytyy kahvinkeittimistä ja siihen päälle suodatinkippo, ja "pour over" oli siis ensimmåinen vaihe siirryttäessä pannukahvista kahvinkeittimiin :) Ensimmäiset kahvinkeittimet olivat luultavasti turhan kalliita siihen nähden mitä tekivät, kuumensivat veden ja juoksuttivat sen suodattimeen ... itsekin pystyi kiehauttamaan veden ja kaatamaan suodattimeen ... muistaakseni Aroma -merkkinen (myös piiipputukappa) keitin "voitti" jonkun vertailutestin vaikka maksoi vain 100 markkaa, ja sellainen sitten ostettiin, vai oliko Severin, en enää muista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pour over menetelmä
Hieno nimi on, näin keitettiin mökillä kahvia, kun olin lapsi.
Itse pystyn juomaan vain kofeiinitonta kahvia, joten teen sen kupillisen tällä tyylillä.
Sille ei ole suomenkielistä nimeä, joten paremman puuteessa joutuu käyttämään parhaiten kuvaavaa. Suodatinkahvi kun tarkoittaa nykyään sitä koneella keitettyä. Käsin uutettu taas on aika kömpelö ja voi tarkoittaa muitakin valmistustapoja.
Vierailija kirjoitti:
Mocamestari on aiheuttanut pettymyksen
Itte en ole huomannut mitään eroa kahvissa, keittääkö sen moccamasterilla vai jollain 30 euron keittimellä. Aivan samanmakusta kahvia.
Vierailija kirjoitti:
MOCCAMASTERHULLU TAAS VAUHDISSA
Caps Lock -hullu myös. Tuo asia ei ole huutamisen arvoinen, joten olisit voinut kirjoittaa asiasi normaalisti. Vai onko sinulle myyty hajallinen nettivehje, jossa on näppisosa viallinen?
Vierailija kirjoitti:
Braun ainakin on ihan paska.
Hyvä on ,en näe mitään huonoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Braun ainakin on ihan paska.
Hyvä on ,en näe mitään huonoa.
Minä näen. Kesti 4 vuotta käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pour over menetelmä
Hieno nimi on, näin keitettiin mökillä kahvia, kun olin lapsi.
Itse pystyn juomaan vain kofeiinitonta kahvia, joten teen sen kupillisen tällä tyylillä.
Sille ei ole suomenkielistä nimeä, joten paremman puuteessa joutuu käyttämään parhaiten kuvaavaa. Suodatinkahvi kun tarkoittaa nykyään sitä koneella keitettyä. Käsin uutettu taas on aika kömpelö ja voi tarkoittaa muitakin valmistustapoja.
No siinä tapauksessa ehdotan suomalaiseksi nimeksi lyhennettä sanoista kaataen uutettu suodatinkahvi eli KUS. ;)
Se kofeiinittoman uuttaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Braun ainakin on ihan paska.
Hyvä on ,en näe mitään huonoa.
Minä näen. Kesti 4 vuotta käytössä.
Ostin 14.3.1990 DDR-läisen K 109 -merkkisen keittimen. Keittänyt sillä joka päivä ainakin litran kahvia. Nyt siitä hajosi virtakytkin. Pitää yrittää löytää korvaava...
Länsimaisissa yleensä hajoaa ensimmäisenä lämpösulake. Tässä sekin on bimetalliviritelmä ja toimii edelleen kuin uutena. Eli ei kaikki DDR-läinen tuote ole roskaa, niinkuin täällä ns lännessä valmistetut lähes kauttaaltaan, erityisesti Italiassa, USA:ssa, Tanskassa ja varsinkin Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Braun ainakin on ihan paska.
Hyvä on ,en näe mitään huonoa.
Minä näen. Kesti 4 vuotta käytössä.
Ostin 14.3.1990 DDR-läisen K 109 -merkkisen keittimen. Keittänyt sillä joka päivä ainakin litran kahvia. Nyt siitä hajosi virtakytkin. Pitää yrittää löytää korvaava...
Länsimaisissa yleensä hajoaa ensimmäisenä lämpösulake. Tässä sekin on bimetalliviritelmä ja toimii edelleen kuin uutena. Eli ei kaikki DDR-läinen tuote ole roskaa, niinkuin täällä ns lännessä valmistetut lähes kauttaaltaan, erityisesti Italiassa, USA:ssa, Tanskassa ja varsinkin Suomessa.
Lidlistä? Monen työkalun ja kodin elektroniikan yms ulkomuodosta ja laadusta voi päätellä, että ne tehdään vanhoissa derkkutehtaissa ja elintarvikkeet lännen tehtaissa. Joitakin tavaroita meille on ostettu Lidlistä ja hyvin ovat kestäneet, mutta eivät järin silmäähiveleviä eli sama kuin vanhoissa derkkutuotteissa. Elintarvikkeissa kuten säilykkeissä on puolestaan ihan sama bulkkitaso kuin vanhoissa länsisaksalaisissa, jotka olivat aina kaupan halvimpia ja laatu sekä taso sen mukaisia.
Moccamaster ja pienet määrät kyllä oikein onnistu keittää hyvin ja kuudella kupilla toimii vasta hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mocamestari on aiheuttanut pettymyksen
Itte en ole huomannut mitään eroa kahvissa, keittääkö sen moccamasterilla vai jollain 30 euron keittimellä. Aivan samanmakusta kahvia.
Miten siinä voisikaan olla mitään eroa, eihän suodatinkeitin ole muuta kuin vedenkeitin jossa on nousuputki jota pitkin vesi nousee automaattisesti purujen päälle ettei sitä tarvitse itse kaataa..
Automatisoitu pour over, mutta ilman mahdollisuutta säätää veden lämpötilaa tai uuttoaikaa eli teknisesti todella simppeli laite.
Kahvinkeittimen merkin korostaminen on vähän kuin väittäisi että tietyn merkkisellä kattilalla tulee niiiin paljon parempaa puuroa…
Moccamasterin hyvä puoli on kohtuullinen kestävyys ja se että varaosia saa, toisin kuin halvempiin markettikeittimiin. Myös muotoilu miellyttää omaa silmääni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mocamestari on aiheuttanut pettymyksen
Itte en ole huomannut mitään eroa kahvissa, keittääkö sen moccamasterilla vai jollain 30 euron keittimellä. Aivan samanmakusta kahvia.
Miten siinä voisikaan olla mitään eroa, eihän suodatinkeitin ole muuta kuin vedenkeitin jossa on nousuputki jota pitkin vesi nousee automaattisesti purujen päälle ettei sitä tarvitse itse kaataa..
Automatisoitu pour over, mutta ilman mahdollisuutta säätää veden lämpötilaa tai uuttoaikaa eli teknisesti todella simppeli laite.
Kahvinkeittimen merkin korostaminen on vähän kuin väittäisi että tietyn merkkisellä kattilalla tulee niiiin paljon parempaa puuroa…
Moccamasterin hyvä puoli on kohtuullinen kestävyys ja se että varaosia saa, toisin kuin halvempiin markettikeittimiin. Myös muotoilu miellyttää omaa silmääni.
Kyllähän se veden lämpötila vaikuttaa, samoin keittimen nopeus mm.
Vierailija kirjoitti:
Melitta, se peruskeitin, Easy.
Kiitos vinkistä. Hyvää kahvia keittää!
Minulla kai oli tuo "vintage" -versiona, joskus 90-luvulla. Ehkä yksilö, mutta teki mielestäni liian viileää kahvia ja tippalukko tietysti alkoi vuotaa, en ehkä osannut puhdistaa sitä, taisi se pallokin lähteä siitä, niin ei ollut enää tippalukosta huolta :) ... tuli muuten vain ostettua sitten uusi keitin, olisi Braun kestänyt varmaan ikuisesti jollakin tavalla, tuotahan saa myös Bosch ja AEG merkkisenä samanlaista? (kirppareilla bongannut).
Viileä kahvi on varmaan makuasia, koska huippukallis Smeg myös tekee testaajien mielestä vähän liian viileää kahvia, jos ei juo suoraan mustana.