Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hyvä kahvinkeitin

Vierailija
23.05.2026 |

Mikä olisi hyvä kahvinkeitin, millä onnistuu myös 2-3 kupin keitto? Ostin Moccamasterin, mutta pienen määrän jos keittää tulee liian laihaa tai liian kitkerää, jos lisää puruja.

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pressopannu on kätevin. Jos taas haluaa pitää kahvin lämpimänä levyllä,  niin ei onnistu ja silloin Moccamaster on paras.

Vierailija
22/56 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sitä Moccamasteria tuputetaan täällä, kun selvästikään sitä ei haluta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitä Moccamasteria tuputetaan täällä, kun selvästikään sitä ei haluta

Koska se on paras sähkövempain. Itse tuputan cucumellaa.

Vierailija
24/56 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mocamestari on aiheuttanut pettymyksen

Vierailija
25/56 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on se lasinen pulputtava kahvinkeitin?

Santos alipainekeitin

Vierailija
26/56 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei koskaan tarvitse isompaa määrää, niin kannattaa valita sellainen keitin, joka tekee nimenomaan pieniä määriä: 
https://www.crema.fi/fi/products/wmf/aroma-coffee-maker-thermo-to-go/13…

Moccamasterilla toki on One Cup -keitin, mutta sillä ei tietty saa kysyttyä kahta-kolmea kupillista: 
https://www.prisma.fi/tuotteet/100084782/moccamaster-cup-one-yhden-kupi…

Itse käytin pressoa, kunnes hankin ensimmäisen espressokoneeni, ja siitä ei ole paluuta ollut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/56 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milfa on hyvä merkki

Vierailija
28/56 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP hei! Osta tummapaahtoista kahvia, ei se muuten onnistu. Nuo juhlakurat ja vastaavat ovat ihan kuraa, vatsakin sekoaa, kun niihin erehtyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/56 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei koskaan tarvitse isompaa määrää, niin kannattaa valita sellainen keitin, joka tekee nimenomaan pieniä määriä: 
https://www.crema.fi/fi/products/wmf/aroma-coffee-maker-thermo-to-go/13…

Moccamasterilla toki on One Cup -keitin, mutta sillä ei tietty saa kysyttyä kahta-kolmea kupillista: 
https://www.prisma.fi/tuotteet/100084782/moccamaster-cup-one-yhden-kupi…

Itse käytin pressoa, kunnes hankin ensimmäisen espressokoneeni, ja siitä ei ole paluuta ollut.

Tuosta WMF:n keittimestä on myös "normaali" lasikannullinen versio: 
https://www.amazon.de/-/en/WMF-KITCHENminis-Freestanding-coffee-Stainle…

Vierailija
30/56 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mokka Master on laadukkain kahvin keitin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/56 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä pikakahvi. Kaveriksi vain vedenkeitin, ihanan helppoa. Opin tähän briteissä ja espanjassa, ei niillä mitään kahvinkeittimiä ole.

Vierailija
32/56 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moccamaster tietty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/56 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän nykyään myydä kuin hyviä kahvikeittiä. Toista se oli ennen kuin kaikki paikat myivät muovisia 20 euron keittimiä. 

Vierailija
34/56 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen myydyin kahvinkeitin on Braun KF1100

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/56 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
36/56 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Presso- ja mutteripannu on paras vaihtoehto, mutta ei ne mikään kiireisen aamun juttu ole

Vähemmän siinä pressopannussa menee aikaa kun suodatinkeittinen kanssa. 

Toiseen laitetaan vettä ja kahvia. 

Toiseen laitetaan vettä, kahvia ja suodatinpaperi. 

Ei sen suodatinkeittinenkään vieressä tarvitse seistä sillä aikaa kun se pulputtaa

Vierailija
37/56 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 kupin valmistamisessa on tärkeintä grammavaaka. 

Kahvin valmistamisessa on tärkeää: kahvin tuoreus, oikea uuttoaika sekä veden ja kahvin oikea suhde. 

Oikea suhde riippuu paahtoasteesta ja omasta mausta, mutta on tyypillisesti noin 1:15, eli gramma kahvia per 15 ml. 

Tällöin kahden kupin annokseen (n 2,5 dl) tulisi kahvia 17-18g. Tätä ei voi mitata millään lusikalla, varsinkaan kun kahvijauheen tilavuus vaihtelee sen ikääntyessä. Vastajauhettu kahvijauhe on kuohkeaa, mutta painuu ajan kanssa kasaan. Monet kaupassa myytävistä valmiiksi jauhetuista kahveista ovat kuin kiinteitä tiiliskiviä 


Varsinkin pieniä annoksia valmistuessa tällä on väliä, koska pelkällä lusikalla mitaten kahvia voi helposti tulla +/- 15-20% mikä vaikuttaa jo tosi jyrkästi makuun. 

Eli grammavaaka ja hyvä kahvimylly. Valmistustavaksi suosittelen Pressopannua (helpompi) tai pour overia (helppo myös, mutta vaatii vähän enemmän kiinnostusta). Ja kahvi kannattaa ostaa papuina, tai sitten liikkkeestä jossa se jauhetaan sinulle. 

Älä koskaan osta valmiiksi jauhettua kahvia varsinkaan jos pakettiin ei ole merkitty valmistuspäivää. Kahvi on tuoretuote ja sen maku alkaa heiketä muutaman kk:n sisällä paahtohetkestä ja välittömästi jauhatuksen jälkeen (happi pääsee vaikuttamaan).  

Kolmas kahvin laatuun ja nautittavuuteen vaikuttava asia on uuttoaika., eli kauanko kahvipurut ovat kosketuksissa veden kanssa. Tämä selviää kokeilemalla, ja esim pressopannulla on helppo testata mikä on itselleen sopiva aika. Uuttoaika kuitenkin vaihtelee varsin paljon kahvin paahtoasteen ja jauhatuksen mukaan. Karkeampi jauhatus vaatii pidemmän uuttoajan jotta puruista ehtii irrota makua. 

Suodatinkeittinen (esim moccamaster) ongelmana on se, että siinä ei mitenkään voi itse säätää uuttoaikaa. Useimmat myös käyttävät kahvimittaa (sekoitussuhde on silloin ihan sattumanvaraista) ja lataavat keittimen marketin hyllyssä vuoden seisseellä rutikuivalla, hengettömällä ja lattealla valmiiksijauhetulla kahvilla. 

Keittimen merkki on ihan yhdentekevä asia, paljon oleellisempaa on sen toimintaperiaate. 

Ymmärrän täysin etteivät kaikki halua hifistellä kahvinsa kanssa, eikä tarvitsekaan. Pressopannun ja myllyn kanssa kun kertaalleen etsii itselleen sopivat asetukset niin sitä voi toistaa joka aamu vaikka maailman tappiin, ja aina tulee hyvää kahvia. 

Kirsikka kakun päälle on, että käsimylly, grammavaaka ja pressopannu (tai pourover) tulevat yleensä halvemmiksi kuin se kallis suodatinkeitin, ovat hauskempia ja edullisempia käyttää (vähemmän hukkaa) ja tekevät parempaa kahvia. 

Meillä kaivetaan suodatinkeitin esille vain jos on enemmän vieraita ja tarvitsee keittää isolle porukalle kerralla kahvit. 
 

Vierailija
38/56 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP hei! Osta tummapaahtoista kahvia, ei se muuten onnistu. Nuo juhlakurat ja vastaavat ovat ihan kuraa, vatsakin sekoaa, kun niihin erehtyy.

Tummapaahtoiset tehdään lähes aina heikompilaatuisista pavuista kuin vaaleapaahtoiset, koska pitkä paahto peittää makuvirheet. 

Jos katsot mitä tahansa erikoiskahveja tai harvinaisia lajikkeita joissa halutaankin maistaa sen kahvilajikkeen ominaisia aromeja,  niin ne paahdetaan yleensä vaaleiksi tai korkeintaan keskitasolle koska muuten niistä ei enää maista mitään. 

Itsekin tykkään tummapaahtoisesta enemmän, mutta ei se kyllä laadukkaampaa ole. Tummapaahto on kahvimaailman bulkkituote. 

 

Vierailija
39/56 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harkitsen Clever Dripperin hankintaa, että saa lisää säätötuntumaa, mutta ihan peruskeitinkin, mikä toimii sekä pienille että isoille määrille pitäisi olla. Omien kokemusten mukaan muutaman kympin keitinkin voi olla tosi hyvä tai aivan hirveä. Keittimellä todellakin on väliä. Juon tummapaahtoa

Vierailija
40/56 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

X-Tra kahvi <3

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi seitsemän