Hyvä kahvinkeitin
Mikä olisi hyvä kahvinkeitin, millä onnistuu myös 2-3 kupin keitto? Ostin Moccamasterin, mutta pienen määrän jos keittää tulee liian laihaa tai liian kitkerää, jos lisää puruja.
Kommentit (56)
Miksi sitä Moccamasteria tuputetaan täällä, kun selvästikään sitä ei haluta
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitä Moccamasteria tuputetaan täällä, kun selvästikään sitä ei haluta
Koska se on paras sähkövempain. Itse tuputan cucumellaa.
Mocamestari on aiheuttanut pettymyksen
Vierailija kirjoitti:
Mikä on se lasinen pulputtava kahvinkeitin?
Santos alipainekeitin
Jos ei koskaan tarvitse isompaa määrää, niin kannattaa valita sellainen keitin, joka tekee nimenomaan pieniä määriä:
https://www.crema.fi/fi/products/wmf/aroma-coffee-maker-thermo-to-go/13…
Moccamasterilla toki on One Cup -keitin, mutta sillä ei tietty saa kysyttyä kahta-kolmea kupillista:
https://www.prisma.fi/tuotteet/100084782/moccamaster-cup-one-yhden-kupi…
Itse käytin pressoa, kunnes hankin ensimmäisen espressokoneeni, ja siitä ei ole paluuta ollut.
AP hei! Osta tummapaahtoista kahvia, ei se muuten onnistu. Nuo juhlakurat ja vastaavat ovat ihan kuraa, vatsakin sekoaa, kun niihin erehtyy.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei koskaan tarvitse isompaa määrää, niin kannattaa valita sellainen keitin, joka tekee nimenomaan pieniä määriä:
https://www.crema.fi/fi/products/wmf/aroma-coffee-maker-thermo-to-go/13…Moccamasterilla toki on One Cup -keitin, mutta sillä ei tietty saa kysyttyä kahta-kolmea kupillista:
https://www.prisma.fi/tuotteet/100084782/moccamaster-cup-one-yhden-kupi…Itse käytin pressoa, kunnes hankin ensimmäisen espressokoneeni, ja siitä ei ole paluuta ollut.
Tuosta WMF:n keittimestä on myös "normaali" lasikannullinen versio:
https://www.amazon.de/-/en/WMF-KITCHENminis-Freestanding-coffee-Stainle…
Mokka Master on laadukkain kahvin keitin.
Hyvä pikakahvi. Kaveriksi vain vedenkeitin, ihanan helppoa. Opin tähän briteissä ja espanjassa, ei niillä mitään kahvinkeittimiä ole.
Eihän nykyään myydä kuin hyviä kahvikeittiä. Toista se oli ennen kuin kaikki paikat myivät muovisia 20 euron keittimiä.
Suomen myydyin kahvinkeitin on Braun KF1100
Braun ja Electrolux pärjänneet ainakin kuluttajatesteissä:
https://www.is.fi/ruokala/ajankohtaista/art-2000005127788.html
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/920050/Braun-KF1500BK-PurShine-…
Vierailija kirjoitti:
Presso- ja mutteripannu on paras vaihtoehto, mutta ei ne mikään kiireisen aamun juttu ole
Vähemmän siinä pressopannussa menee aikaa kun suodatinkeittinen kanssa.
Toiseen laitetaan vettä ja kahvia.
Toiseen laitetaan vettä, kahvia ja suodatinpaperi.
Ei sen suodatinkeittinenkään vieressä tarvitse seistä sillä aikaa kun se pulputtaa
2 kupin valmistamisessa on tärkeintä grammavaaka.
Kahvin valmistamisessa on tärkeää: kahvin tuoreus, oikea uuttoaika sekä veden ja kahvin oikea suhde.
Oikea suhde riippuu paahtoasteesta ja omasta mausta, mutta on tyypillisesti noin 1:15, eli gramma kahvia per 15 ml.
Tällöin kahden kupin annokseen (n 2,5 dl) tulisi kahvia 17-18g. Tätä ei voi mitata millään lusikalla, varsinkaan kun kahvijauheen tilavuus vaihtelee sen ikääntyessä. Vastajauhettu kahvijauhe on kuohkeaa, mutta painuu ajan kanssa kasaan. Monet kaupassa myytävistä valmiiksi jauhetuista kahveista ovat kuin kiinteitä tiiliskiviä
Varsinkin pieniä annoksia valmistuessa tällä on väliä, koska pelkällä lusikalla mitaten kahvia voi helposti tulla +/- 15-20% mikä vaikuttaa jo tosi jyrkästi makuun.
Eli grammavaaka ja hyvä kahvimylly. Valmistustavaksi suosittelen Pressopannua (helpompi) tai pour overia (helppo myös, mutta vaatii vähän enemmän kiinnostusta). Ja kahvi kannattaa ostaa papuina, tai sitten liikkkeestä jossa se jauhetaan sinulle.
Älä koskaan osta valmiiksi jauhettua kahvia varsinkaan jos pakettiin ei ole merkitty valmistuspäivää. Kahvi on tuoretuote ja sen maku alkaa heiketä muutaman kk:n sisällä paahtohetkestä ja välittömästi jauhatuksen jälkeen (happi pääsee vaikuttamaan).
Kolmas kahvin laatuun ja nautittavuuteen vaikuttava asia on uuttoaika., eli kauanko kahvipurut ovat kosketuksissa veden kanssa. Tämä selviää kokeilemalla, ja esim pressopannulla on helppo testata mikä on itselleen sopiva aika. Uuttoaika kuitenkin vaihtelee varsin paljon kahvin paahtoasteen ja jauhatuksen mukaan. Karkeampi jauhatus vaatii pidemmän uuttoajan jotta puruista ehtii irrota makua.
Suodatinkeittinen (esim moccamaster) ongelmana on se, että siinä ei mitenkään voi itse säätää uuttoaikaa. Useimmat myös käyttävät kahvimittaa (sekoitussuhde on silloin ihan sattumanvaraista) ja lataavat keittimen marketin hyllyssä vuoden seisseellä rutikuivalla, hengettömällä ja lattealla valmiiksijauhetulla kahvilla.
Keittimen merkki on ihan yhdentekevä asia, paljon oleellisempaa on sen toimintaperiaate.
Ymmärrän täysin etteivät kaikki halua hifistellä kahvinsa kanssa, eikä tarvitsekaan. Pressopannun ja myllyn kanssa kun kertaalleen etsii itselleen sopivat asetukset niin sitä voi toistaa joka aamu vaikka maailman tappiin, ja aina tulee hyvää kahvia.
Kirsikka kakun päälle on, että käsimylly, grammavaaka ja pressopannu (tai pourover) tulevat yleensä halvemmiksi kuin se kallis suodatinkeitin, ovat hauskempia ja edullisempia käyttää (vähemmän hukkaa) ja tekevät parempaa kahvia.
Meillä kaivetaan suodatinkeitin esille vain jos on enemmän vieraita ja tarvitsee keittää isolle porukalle kerralla kahvit.
Vierailija kirjoitti:
AP hei! Osta tummapaahtoista kahvia, ei se muuten onnistu. Nuo juhlakurat ja vastaavat ovat ihan kuraa, vatsakin sekoaa, kun niihin erehtyy.
Tummapaahtoiset tehdään lähes aina heikompilaatuisista pavuista kuin vaaleapaahtoiset, koska pitkä paahto peittää makuvirheet.
Jos katsot mitä tahansa erikoiskahveja tai harvinaisia lajikkeita joissa halutaankin maistaa sen kahvilajikkeen ominaisia aromeja, niin ne paahdetaan yleensä vaaleiksi tai korkeintaan keskitasolle koska muuten niistä ei enää maista mitään.
Itsekin tykkään tummapaahtoisesta enemmän, mutta ei se kyllä laadukkaampaa ole. Tummapaahto on kahvimaailman bulkkituote.
Harkitsen Clever Dripperin hankintaa, että saa lisää säätötuntumaa, mutta ihan peruskeitinkin, mikä toimii sekä pienille että isoille määrille pitäisi olla. Omien kokemusten mukaan muutaman kympin keitinkin voi olla tosi hyvä tai aivan hirveä. Keittimellä todellakin on väliä. Juon tummapaahtoa
Pressopannu on kätevin. Jos taas haluaa pitää kahvin lämpimänä levyllä, niin ei onnistu ja silloin Moccamaster on paras.