Joku muija avasi Stockmannilla shampoopullon (haistellakseen?) ja kun myyjä tuli sanomaan että
avattu tuote on ostopäätös niin tuo muija sai kauhean raivarin. Taipui sitten kuitenkin maksamaan kun myyjä puhui vartijan kutsumisesta.
Kaikenlaisia paukapäitä sitä myyjät joutuukin sietämään...
Kommentit (265)
Vierailija kirjoitti:
Noin minäkin kyllä teen shampoille joita en ole aikaisemmin käyttänyt ja teen ostopäätöksen tuoksun perusteella. Shampoopullot ei ole suljettu niin että sisältö avaamisesta kärsisi. Sama koskee suihkugeelejä, pyykinpesuaineita ja huuhteluaineita.
Jos ei kärsisi niin miksi ihmeessä kosmetiikassa ilmoitetaan se säilyvyysaika, joka alkaa kulua kun tuote ensimmäisen kerran avataan? Niinpä niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yllättävän monet tekee tuota. Olen itse asiakkaana kanssa nähnyt, kun ihmiset availee myyntipakkauksia ja haistelee niitä, tapahtuu shampoiden, dödöjen, huuhteluaineiden jne kohdalla. Avaavat, nuuhkivat ja laittavat takaisin hyllyyn.
Valitettavasti huuhteluaine on pakko haistaa. Käytän yleensä pyykkietikkaa, mutta vuosi sitten tarvitsin nimenomaan huuhteluainetta ja ostin jonkin sensitive-pullon. Pesin verhot ja käytin ko. huuhteluainetta, vieläpä alle suositusmäärän.
Verhot löyhkäsivät aivan hirveällä, haju ei lähtenyt kuivuttuakaan vaan levisi koko huoneeseen. Tästä lähtien todellakin haistan, ennenkuin ostan.
Osta tuoksuttomia laatutuotteita, ei haise millekään.
Sun hajuaistissa on vikaa. En ole vielä tähän päivään mennessä törmännyt tuotteeseen, joka ei haise millekään. Hajusteeton ei ole synonyymi sanalle hajuton.
Hajusteeton tarkoittaa, ettei tuotteeseen ole lisätty hajusteaineita, koska ne ovat hyvin allergisoivia ja herkistäviä. Nuo hajustetut tuotteet siis aiheuttavat monille oireita. Siksi niitä valmistetaan. Toki hajusteettomissa tuotteissa raaka-aineiden haju voi tuntua, mutta se on yleensä hyvin mieto ja häviää pian, eikä aiheuta oireita.
Ei siis voi mitenkään väittää, etteivät ne haise millekään.
Ei tietenkään. Mutta ei ole olemassa sellaista kuin absoluuttinen hajukaan. Ei se kaupassa tehty hajutesti lopulta kerro tarpeeksi.
No kyllä siitä sen saa että voiko käyttää ilman migreenikohtausta.
Itse nykyään varovainen mitä ostan. Oppinut jos en tiedä miltä tuoksuu niin en myöskään osta. Hyllyyn jää. Pysyn tutuissa tuotteissa.
Vierailija kirjoitti:
Miten te haistelun vastustajat haistatte jotain, tungetteko nenänne kiinni?
Mä en ainakaan koskaan tunge nenääni kiinni esineeseen, jota haistelen.
Mä todellakin haluan haistella tuotteen ennen ostopäätöstä. Ajattelen siinä muitakin, mm. työkavereita.
Joku pesuaine kestää 20-28 pesukertaa. Aika tuskaa on pestä pahanhajuisella litkulla niin monta.
Ongelma on siinä että sinne tuotteeseen ylipäätään pääsee ilmaa. Vaikka sä et sinne suoraan pärskisikään niin heti ensimmäisestä aukaisusta se tuote täyttyy itiöistä. Myymälän ilma ei todellakaan ole steriiliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin minäkin kyllä teen shampoille joita en ole aikaisemmin käyttänyt ja teen ostopäätöksen tuoksun perusteella. Shampoopullot ei ole suljettu niin että sisältö avaamisesta kärsisi. Sama koskee suihkugeelejä, pyykinpesuaineita ja huuhteluaineita.
Samaa mieltä. Ei shampoo tai pyykinpesuaine siitä happane, että sitä joku haistaa. Sitä paitsi marketissa tavara vaihtuu niin nopeasti, että eivät ne siellä hyllyssä viikkokausia seiso. Toista varmaan on Stocmannilla, mistä kukaan järkevä ei nyt shampoitaan ostakaan.
Kyllähän se on epähygieenistä, että joku tunkee nokkansa shampoopulloon, jonka toinen sitten tietämättä tuosta ostaa. Nenän ja hengityksen kauttahan ne virukset leviävät.
Nyt kun hetken mietit, niin pidätkö saippuaa hyvänä elatusalustana viruksille? Mieti vielä toisenkin kerran ennen kuin vastaat. Mikä yleensäkin on saippuan idea? Ja miten pystyt hengittämään samaa ilmaa kuin muut?
Saippua on hyvä alusta bakteereille. Nestesaippua taitaa vuoden säilyä avattuna. Sen takia saippuapumppupullokin tarvii välillä pestä, eikä aina vain lisätä uutta saippuaa sinne, kun se pumppupullo tyhjenee.
Virukset voivat teoriassa olla hetkellisesti saippuassa, mutta ne eivät kasva siellä. Itse asiassa saippua on yleensä viruksia tuhoava ympäristö, erityisesti niille, joilla on lipidivaippa.
Jos saippua olisi mainio elatusalusta kaikenlaisille mikrobeille, niin minkä ihmeen takia sitä käytettäisiin puhdistamiseen?
Niin saippua tuhoaa virusbakteereja jos sitä käytetään käsien pesemiseen lämpimän veden kanssa.
Mutta kuinka moni haluaa oikeasti käyttää samaa käsisaippuaa kuin vaikkapa kaikki työkaverit?
Antakaa jollekin toiselle se tuote jos huomaatte kotona että tuli hutiostos, sen sijaan että pilaatte sen kaupan hyllylle jäävän tuotteen.
Olen pari kertaa käräyttänyt myyjälle tuollaisen haistelijan.
Kyse ei ole pelkästään mikrobeista, ne alkavat monesti myös kemiallisesti vanheta kun ovat tekemisissä ilman (mm. hapen) kanssa.
Kyllä monet mikrobit viihtyvät hyvin tavallisessa nestesaippuassa. Joku käsidesi on eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikista kemppariosaston tuotteista pitäisi olla tuoksutesteri. Se on aika iso puute ettei niitä ole.
En ole ikinä nähnyt shampoosta testeriä.
En minäkään, mutta PITÄISI olla. Kiva kun tuote jää lemun takia käyttämättä.
Mulla ei kyllä ole shampoon kanssa käynyt koskaan niin, että olisi jäänyt tuoksun takia käyttämättä. Varmaan sitten käynyt hyvä tuuri, etten ole koskaan sattunut ostamaan niin voimakas tuoksuista shampoota, että se olisi käynyt omaan nenään häiritsevästi. Puolipitkät hiukset on itsellä, ei siis ihan lyhyet.
Dödöt ja voiteet on semmoisia joista pitää ehdottomasti olla testeri. Olen monta kertaa jättänyt houkuttelevan dödön ostamatta sen takia, että hyllystä puuttuu testeri, kun en todellakaan osta sellaista, jonka tuoksusta en voi varmuudella tietää tykkääväni (enkä kehtaa availla myytävien kappaleiden korkkeja tuoksutellakseni).
Ja ihan sama pätee kaikkiin iho voiteisiin, täytyy tietää, että tuoksusta tykkää, ennen kuin tekee ostopäätöksen.
Cittarissa pari naista, ilmeisesti äiti ja tytär, availivat pyykinpesuaine pulloja. En tajua, mitä näiden päässä liikkuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mun ostopäätökseeni tuoksu vaikuttaa a) sampoissa ja hoitoaineissa b) saippuassa ja suihkusaippuassa c) pyykinpesuaineessa. Avaan korkit ja tuoksuttelen niin kauan kuin testereitä ei ole. Miksi maksaisin jostain jättipullosta pyykkinestettä, joka kestää kaksi kuukautta, jos vihaan seuraavat kaksi kuukautta pyykkini tuoksua?
Tuo on näpistystä vastaava jos et osta sitä. Myyjät on ohjeistettu laittamaan hävikkiin kaikki avattu kosmetiikka.
No sitten sen liikkeen kannattaisi laittaa testerit! Luulisi tulevan halvemmaksi pitää yksi testeripullo kuin heittää joka ikinen avattu ja haisteltu purkki pois 💁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikista kemppariosaston tuotteista pitäisi olla tuoksutesteri. Se on aika iso puute ettei niitä ole.
En ole ikinä nähnyt shampoosta testeriä.
En minäkään. Ja kuten sanottu, se on puute.
Kampaamoliikkeestä saa testereitä joskus kaupanpäällisinä. Käteviä matkalla sellaiset pienet pullot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle on ihan sama vaikka joku olisi avannut saippuapullon viikkoa ennen kuin itse ostan sen, kun en osta tuotteita kaappiin pölyttymään, vaan otan ne käyttöön pian ostamisen jälkeen. Joku viikko tai kaksi vähemmän laskennallista säilyvyysaikaa ei hetkauta mua millään tavalla.
Samaa mieltä. Minusta shampoita ja pesuaineita voi haistella.
Meikkejä ja rasvoja en menisi availemaan, mutta pesuaine ei vanhene miksikään.
Entä hygienia?
Ei sitä nenää purkkiin tungeta, vaan kaukaa haistetaan ja vedetään ilmaa sisäänpäin. Mitä epähygienistä siinä on? Shampoo ei miksikään mene, vaikka sitä joku haistaisi. Purkki on sinetöimätön juuri siitä syystä, että sisältö säilyy pitkään, vaikka sen avaisikin.
Olen kyllä nähnyt useastikin kaupassa, että se nenä laitetaan todellakin kiinni fyysisesti siihen purkkiin. En tajua noita haistelijoita. Eikö avattu tuote ole sitten ostettava?
Mitä väliä sillä on, miltä se kahden euron huuhteluaine tai shampoo haisee, ei se ikuisesti kestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Ei shampoo tai pyykinpesuaine siitä happane, että sitä joku haistaa. Sitä paitsi marketissa tavara vaihtuu niin nopeasti, että eivät ne siellä hyllyssä viikkokausia seiso. Toista varmaan on Stocmannilla, mistä kukaan järkevä ei nyt shampoitaan ostakaan.
Kyllähän se on epähygieenistä, että joku tunkee nokkansa shampoopulloon, jonka toinen sitten tietämättä tuosta ostaa. Nenän ja hengityksen kauttahan ne virukset leviävät.
Nyt kun hetken mietit, niin pidätkö saippuaa hyvänä elatusalustana viruksille? Mieti vielä toisenkin kerran ennen kuin vastaat. Mikä yleensäkin on saippuan idea? Ja miten pystyt hengittämään samaa ilmaa kuin muut?
Saippua on hyvä alusta bakteereille. Nestesaippua taitaa vuoden säilyä avattuna. Sen takia saippuapumppupullokin tarvii välillä pestä, eikä aina vain lisätä uutta saippuaa sinne, kun se pumppupullo tyhjenee.
Virukset voivat teoriassa olla hetkellisesti saippuassa, mutta ne eivät kasva siellä. Itse asiassa saippua on yleensä viruksia tuhoava ympäristö, erityisesti niille, joilla on lipidivaippa.
Jos saippua olisi mainio elatusalusta kaikenlaisille mikrobeille, niin minkä ihmeen takia sitä käytettäisiin puhdistamiseen?
Niin saippua tuhoaa virusbakteereja jos sitä käytetään käsien pesemiseen lämpimän veden kanssa.
Mutta kuinka moni haluaa oikeasti käyttää samaa käsisaippuaa kuin vaikkapa kaikki työkaverit?
Mulla on 60 työkaveria. Samaa saippuaa me vessassa käytetään.
Usein olen nähnyt kuinka ne shampoon haistelijat sormettavat haistellessaan. Se oli ehkä syy siihen, että myyjä puuttui tilanteeseen
Vierailija kirjoitti:
Omo Color esim. haisee ihan liian voimakkaasti. Mutta ei ne hajusteettomatkaan ole hyviä juttuja, pyykki jää haisemaan ummehtuneelta. Kultaisen keskitien löytämisen ei pitäisi olla niin vaikeata. Eiköhän siellä pesuainetehtaassa ole tuoksuttelijan ammattikin olemassa. Mutta ulkoilma on paras pyykin raikastaja.
Näin me ollaan erilaisia. Olen käyttänyt hajusteettomia pyykinpesuaineita jo vuosikymmeniä, eikä pyykki haise meillä koskaan ummehtuneelta. Ulos en vie pyykkejä kuivumaan koskaan, ne haisevat kamalalta sen jälkeen.
Minäkin haistelen. En tietty revi mitään muovisuojia irti, jos sellaisia on, mutta jos on sellainen napsautettava pullo, tai korkki, niin eihän se siitä miksikään mene, eikä sitä nenää voi siihen kiinni pistää! Useimmissa on niin voimakas tuoksu että kauempaakin haistaa eikä tukehdu, jos onkin kauhean hajuista..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yllättävän monet tekee tuota. Olen itse asiakkaana kanssa nähnyt, kun ihmiset availee myyntipakkauksia ja haistelee niitä, tapahtuu shampoiden, dödöjen, huuhteluaineiden jne kohdalla. Avaavat, nuuhkivat ja laittavat takaisin hyllyyn.
Valitettavasti huuhteluaine on pakko haistaa. Käytän yleensä pyykkietikkaa, mutta vuosi sitten tarvitsin nimenomaan huuhteluainetta ja ostin jonkin sensitive-pullon. Pesin verhot ja käytin ko. huuhteluainetta, vieläpä alle suositusmäärän.
Verhot löyhkäsivät aivan hirveällä, haju ei lähtenyt kuivuttuakaan vaan levisi koko huoneeseen. Tästä lähtien todellakin haistan, ennenkuin ostan.
Osta tuoksuttomia laatutuotteita, ei haise millekään.
Sun hajuaistissa on vikaa. En ole vielä tähän päivään mennessä törmännyt tuotteeseen, joka ei haise millekään. Hajusteeton ei ole synonyymi sanalle hajuton.
Hajusteeton tarkoittaa, ettei tuotteeseen ole lisätty hajusteaineita, koska ne ovat hyvin allergisoivia ja herkistäviä. Nuo hajustetut tuotteet siis aiheuttavat monille oireita. Siksi niitä valmistetaan. Toki hajusteettomissa tuotteissa raaka-aineiden haju voi tuntua, mutta se on yleensä hyvin mieto ja häviää pian, eikä aiheuta oireita.
Ei siis voi mitenkään väittää, etteivät ne haise millekään.
Ei tietenkään. Mutta ei ole olemassa sellaista kuin absoluuttinen hajukaan. Ei se kaupassa tehty hajutesti lopulta kerro tarpeeksi.
No kyllä siitä sen saa että voiko käyttää ilman migreenikohtausta.
Osta ne tuotteet hajusteettomina. Lisäksi vältä voimakkaita kemikaaleja sisältäviä tuotteita, kuten hajuvedet, hiuskiinteet, vahvat pesuaineet, pyykinhuuhteluaineet, maalit, tinneri ja kloori, sekä eteeriset öljyt.
En minäkään, mutta PITÄISI olla. Kiva kun tuote jää lemun takia käyttämättä.