Ensitreffit alttarilla -sulho pahoinpidellyt vaimoaan
Kommentit (1337)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarvittaisiin lisää keskustelua myös sellaisesta väkivallasta, joka ei ole fyysistä kajoamista. Se voi olla mm. fyysisellä väkivallalla uhkailua, tavaroiden rikkomista tai haltuun ottamista (tai sen uhkailua), rajua sanallista väkivaltaa, digitaalista seurantaa tai vainoamista, taloudellista kontrollia, liikkumisen kontrolloimista ja sitä, keihin voi olla yhteydessä. Olen kokenut tuota kaikkea. Pahinta on ollut digitaalinen vainoaminen/seuranta ja taloudellinen kontrolloiminen. Nykyään laitteiden hakkeroiminen on helppoa niille, jotka ymmärtävät jotakin tekniikasta. Taloudellinen kontrolli on tarkoittanut sitä, että työntekomahdollisuuksiani on aktiivisesti pyritty estämään, rahaa on pimitetty ja varastettu minulta.
Tärkeää asiaa. Ikävä vaan, että digitaalista väkivaltaa ei tunnisteta myöskään siellä, missä naisia pitäisi suojella.
"Useimmiten digitaalista väkivaltaa sisältävien tapausten rikosnimikkeinä on kunnianloukkaus ja laiton uhkaus. Vähäisinä pidettävien rikosten osalta on todennäköisempää, että asianomistaja ei vaadi rangaistusta, esitutkintaa rajoitetaan tai syytettä ei nosteta. Aineistomme asianomistajarikoksista esimerkiksi laittomista uhkauksista 41,7 % ja kunnianloukkauksista 36,6 % oli päätetty, koska asianomistajalla ei ollut rangaistusvaatimuksia."
https://rikoksentorjunta.fi/-/haaste-2-24-digitaaliseen-vakivaltaan-puu…
Digitaalista vainoamista ja seurantaa olen kokenut intiimissä suhteessa kahdesti. Molemmissa tapauksissa mies on tunkeutunut älylaitteisiini ja seurannut kaikkea toimintaani laitteilla. Rikosilmoitusta en tehnyt näistä, koska olisin kokenut sen uutena yksityisyyteni loukkauksena. Kaikki viestini, selailuhistoriani, keskusteluni, kuvani ym. olisivat taas olleet jonkin muun tahon pällisteltävinä. Haluan tuoda tämänkin näkökulman esiin, koska siitä voi olla hyötyä jollekin toiselle. Laitteeseen voi päästä tunkeutumaan esimerkiksi sijaintilinkkien avulla. Toinen voi pyytää sinua klikkaamaan sijainti- tai muita linkkejä, ja kun teet sen, niin siitä jää jälki, jota he käyttävät avukseen. Jotkut myös pyytävät jakamaan sijainnin. Tai sitten kumppani on kovin kiinnostunut antamaan lahjaksi erilaisia älylaitteita, ja hän saattaa myös asentaa ne sinulle valmiiksi, muka auttaa.
Minä en tehnyt rikosilmoitusta seksuaaliväkivallasta, jonka olisi saanut todistettua WA-viesteillä. Kun koin senkin intiiminä loukkauksena, että olisi pitänyt päästää taas joku ruotimaan kaikkea asian olematta omassa hallinnassa.
Tuosta toisen kirjoituksesta sanasta väkivalta. Luulen, että moni on kanssani samalla linjalla ja puhuu väkivallasta niissä kohdin, kun todella kokee sen olevan väkivaltaa. Puhuu hyväksikäytöstä, kun kokee noin jne. Minulla oli aika lähekkäin kaksi ihmissuhdetta, joissa molemmissa oli hyväksikäyttöä jne. Vain toisesta puhun väkivaltana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarvittaisiin lisää keskustelua myös sellaisesta väkivallasta, joka ei ole fyysistä kajoamista. Se voi olla mm. fyysisellä väkivallalla uhkailua, tavaroiden rikkomista tai haltuun ottamista (tai sen uhkailua), rajua sanallista väkivaltaa, digitaalista seurantaa tai vainoamista, taloudellista kontrollia, liikkumisen kontrolloimista ja sitä, keihin voi olla yhteydessä. Olen kokenut tuota kaikkea. Pahinta on ollut digitaalinen vainoaminen/seuranta ja taloudellinen kontrolloiminen. Nykyään laitteiden hakkeroiminen on helppoa niille, jotka ymmärtävät jotakin tekniikasta. Taloudellinen kontrolli on tarkoittanut sitä, että työntekomahdollisuuksiani on aktiivisesti pyritty estämään, rahaa on pimitetty ja varastettu minulta.
Tärkeää asiaa. Ikävä vaan, että digitaalista väkivaltaa ei tunnisteta myöskään siellä, missä naisia pitäisi suojella.
"Useimmiten digitaalista väkivaltaa sisältävien tapausten rikosnimikkeinä on kunnianloukkaus ja laiton uhkaus. Vähäisinä pidettävien rikosten osalta on todennäköisempää, että asianomistaja ei vaadi rangaistusta, esitutkintaa rajoitetaan tai syytettä ei nosteta. Aineistomme asianomistajarikoksista esimerkiksi laittomista uhkauksista 41,7 % ja kunnianloukkauksista 36,6 % oli päätetty, koska asianomistajalla ei ollut rangaistusvaatimuksia."
Digitaalista vainoamista ja seurantaa olen kokenut intiimissä suhteessa kahdesti. Molemmissa tapauksissa mies on tunkeutunut älylaitteisiini ja seurannut kaikkea toimintaani laitteilla. Rikosilmoitusta en tehnyt näistä, koska olisin kokenut sen uutena yksityisyyteni loukkauksena. Kaikki viestini, selailuhistoriani, keskusteluni, kuvani ym. olisivat taas olleet jonkin muun tahon pällisteltävinä. Haluan tuoda tämänkin näkökulman esiin, koska siitä voi olla hyötyä jollekin toiselle. Laitteeseen voi päästä tunkeutumaan esimerkiksi sijaintilinkkien avulla. Toinen voi pyytää sinua klikkaamaan sijainti- tai muita linkkejä, ja kun teet sen, niin siitä jää jälki, jota he käyttävät avukseen. Jotkut myös pyytävät jakamaan sijainnin. Tai sitten kumppani on kovin kiinnostunut antamaan lahjaksi erilaisia älylaitteita, ja hän saattaa myös asentaa ne sinulle valmiiksi, muka auttaa.
Minä en tehnyt rikosilmoitusta seksuaaliväkivallasta, jonka olisi saanut todistettua WA-viesteillä. Kun koin senkin intiiminä loukkauksena, että olisi pitänyt päästää taas joku ruotimaan kaikkea asian olematta omassa hallinnassa.
Tuosta toisen kirjoituksesta sanasta väkivalta. Luulen, että moni on kanssani samalla linjalla ja puhuu väkivallasta niissä kohdin, kun todella kokee sen olevan väkivaltaa. Puhuu hyväksikäytöstä, kun kokee noin jne. Minulla oli aika lähekkäin kaksi ihmissuhdetta, joissa molemmissa oli hyväksikäyttöä jne. Vain toisesta puhun väkivaltana.
Olen kommentoinut tähän ketjuun digitaalista vainoamista ja seurantaa koskevia asioita. Niitä on itselleni tapahtunut. Kyseisissä suhteissa molemmissa minua on myös kuristettu. Toisessa myös tuupittu, tönitty ja paiskottu. Oletko nyt tyytyväinen, kun oli myös Oikeaa Väkivaltaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyväksikäyttö on seksuaalista väkivaltaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai minulla, joka kommentoin tuohon digitaaliseen väkivaltaan ja ettei saa olla tyhmä, on kokemusta väkivallasta, en kai minä täällä muuten kommentoisi, hömppä.
Siksi tuntuukin ajattelemattomalta ja typerältä, että ihminen joka on antanut puhelimensa "mieskorjattavaksi" pin-koodin kera kaksi viikkoa tuntemalleen ihmiselle ja saa sen takaisin vakoiluohjelmalla varustettuna tai antanut miehelleen hoidettavaksi omat laskunsa omilla pankkitunnuksilla väittää sen olevan yhtä lailla väkivaltaa ja yhtä lailla uhrin olevan syytön tilanteeseen kuin raiskatuksi ja hakatuksi tulleen kohdalla.
Voi tulla huijatuksi, voi tulla kuumotetuksi, voi tulla epämukavasti seuratuksi ja stalkatuksi, voi tulla pommitetuksi viesteillä ilman että kaikki on koko ajan väkivaltaa. Siinäkin on eroja ja tällainen jankkaus, että kaikki on koko ajan väkivaltaa, tekee hallaa väkivallan käsittelee.
Voi olla rajojen ylittämistä, hyväksikäyttöä, huijaamista kaikenlaista muuta ilmane että se on vielä väkivaltaa. Suomen kieli on rikas ilmaisuiltaan, käyttäkää niitä muitakin!
Älä vähättele muiden kokemuksia, niistä tietämättä. Taidatpa olla trolli-pahanen väärässä keskustelussa.
Eipä ole itsellekään tullut vastaan tuollaista "mieskorjaamista", mutta sen voi sanoa, että lähisuhdeväkivalta voi jättää sellaiset jäljet, että jopa sairastuttaa psyykkisesti.
Pahoittelen, että kirjoitin sen kommentin ihmetellen tuliko oikeaan kohtaan keskustelua. Tarkoitus ei ollut vähätellä kenenkään kokemuksia. Tuskin muillakaan keskustelijoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis kysyt deitiltä existä, mutta pidät varoitussignaalina kun deitti kertoo exästään? Olen nainen mutta hahmotan jotenkin tämän kommentin myötä mitä tarkoitetaan naisen logiikalla..
Minä käsitin tuon niin, että siihen kannattaa kiinnittää huomiota, miten deitti kertoo exästään. "Ex oli liian erilainen ihminen kuin minä eikä suhteemme siksi toiminut. Olin liian nuori suhteemme alkaessa enkä ymmärtänyt silloin valita minulle paremmin sopivaa kumppania" on ihan ok vastaus, joka osoittaa myös itsereflektiota. "Ex oli hullu narsisti, joka oli vain rahojeni perässä. Hän huijasi minut suhteeseen, koska olin nuori ja uskoin rakkauteen." saa sen sijaan hälytyskellot soimaan ja lujaa. Existä ja muustakin menneisyydestä voi ja on suotavaa puhua. Itse asiassa se kertoo paljon siitä, kuinka sinut itsensä kanssa deitti on, pystyykö hän arvioimaan myös omaa toimintaansa ja millä tavoin hän on toivon mukaan viisastunut aiemmista suhteistaan.
Kysyivätköhän asiantuntijat alkuhaastatteluissaan tuota, mitä mieltä halijat ovat existään ja aiempien suhteiden päättymisestä?
Ihmettelen myös, että alkoivatkin asiantuntijoiden hälytyskellot soimaan , kun tämä kyseinen suhde alkoi niin ryminällä, narsismiin viittaavalla rakkauspommituksella ym?
Vierailija kirjoitti:
Riitelivätkö kaudellaan elintarvikkeesta kauppareissunsa aikana?
Twitterin mukaan oli noin. Varmaan unohtunut ihanan siirappihötön alle. Mutta jos joku muistaisi niin miten riita meni? Mies halusi ostaa merkkiä X ja nainen merkkiä Y? Kumman tahtoon taipuivat?
Ne oli Miia ja Olli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riitelivätkö kaudellaan elintarvikkeesta kauppareissunsa aikana?
Twitterin mukaan oli noin. Varmaan unohtunut ihanan siirappihötön alle. Mutta jos joku muistaisi niin miten riita meni? Mies halusi ostaa merkkiä X ja nainen merkkiä Y? Kumman tahtoon taipuivat?
Ne oli Miia ja Olli.
Se oli se oliiviöljy.
Harmi, ettei vanhoja kausia ole nähtävissä missään. Ei löytynyt edes lyhyitä videoita. Olis voinut yrittää seurata huomaako itse mitään varoitusmerkkejä tästä nyt uutisoidusta parista.
Vaikka tietysti nyt asioita tulkitsisi eri tavalla. Hyvin huomattu niiltä, jotka näki varoitusmerkkejä jo kun ohjelma tuli ulos silloin aikanaan.
"Tai sitten mies on salaa katsonut verkkopankin tunnusluvun huomaamatta, selvittänyt kännykän pin-koodin ja mennyt toisen verkkopankkiin omin luvin. Näitäkin on."
Miten katsotaan huomaamatta verkkopankin tunnusluku, joka jokaisella pitäisi olla ainoastaan mieleenpainettuna? Sen saa kyllä sitten tarvittaessa pankista jos unohtuu.
Kännykän pin-koodia ei tietenkään kirjoitella sormella tökkimällä kaiken kansan katsoessa, vaan joka ikinen kerta pitäen huolta ettei kukaan sitä näe. Ihmettelen todella näitä juttuja, kun lapsi onkin tiennyt vanhempiensa pin-koodin ja käynyt touhuamassa puhelimella.
Toisen verkkopankkiin ei mennä omin luvin, sillä siihen vaaditaan salasananumero ja verkkopankki on kytköksissä puhelimeen myös tietokoneen selaimella käytettäessä, koska puhelimen sovellus on sen varmenneväline. Se siis tarkoittaa, että tekijällä tulee olla hallussaan puhelin ja salasananumero tai tietokoneella käytettäessä erittäin moninumeroinen tunnusluku, salasananumero sekä se puhelin. Sinne ei noin vain mennä.
Käyttäkää naiset järkeä. Ettette anna miehelle säilytettäväksi lompakkoa, kotiavaimia ja henkilöllisyystodistuksiakaan, koska ne ovat teidän omianne, miksi siis puhelimen koodeja ja sosiaalisen median salasanojakaan? Henkilötunnus kuuluu tietää vasta naimisiin mennessä.
Se tästä vielä puuttuu, että joku vaatii, että miehelle pitää saada antaa hoitoon ihan kaikki ja luottaa, että mies tekee vain asioita naisen hyväksi.
Voit ihan itse toimia estääksesi digitaalisen ja digitaalisessa muodossa tapahtuvan taloudellisen väkivallan.
Näitä juttuja ja tuoreita uutisia lähisuhdeväkivallan määrästä kun lukee, niin tulee tunne, ettei taida uskaltaa enää ruveta deittailemaan kenenkään kanssa. Itselläkin on menneisyydessä paljon huonoja kokemuksia ml. aviomies. Miten sitä voi milloinkaan oikeasti enää ruveta luottamaan kehenkään, kun on niin paljon hulluja kusipäitä liikenteessä, vaikka he suhteen alussa olisivat kuinka ihania!? Ei millään meinaa jaksaa nähdä sitä vaivaa, kun rakastan niin paljon omaa rauhallista, itsenäistä ja itsellistä elämääni. Mutta haluanko olla 70-vuotiaana ja siitä eteenpäin yksin? En välttämättä...siinäpä pulma.
"Ne oli Miia ja Olli."
En tarkoittanut elintarvikkeella oliiviöljyä. Mutta vastaava riita elintarvikkeen valinnasta kaupassa. Enskariklassikko varmaan jo. Jatkossa kannattaa pitää varoitusmerkkinä.
Vierailija kirjoitti:
"Tai sitten mies on salaa katsonut verkkopankin tunnusluvun huomaamatta, selvittänyt kännykän pin-koodin ja mennyt toisen verkkopankkiin omin luvin. Näitäkin on."
Miten katsotaan huomaamatta verkkopankin tunnusluku, joka jokaisella pitäisi olla ainoastaan mieleenpainettuna? Sen saa kyllä sitten tarvittaessa pankista jos unohtuu.
Kännykän pin-koodia ei tietenkään kirjoitella sormella tökkimällä kaiken kansan katsoessa, vaan joka ikinen kerta pitäen huolta ettei kukaan sitä näe. Ihmettelen todella näitä juttuja, kun lapsi onkin tiennyt vanhempiensa pin-koodin ja käynyt touhuamassa puhelimella.
Toisen verkkopankkiin ei mennä omin luvin, sillä siihen vaaditaan salasananumero ja verkkopankki on kytköksissä puhelimeen myös tietokoneen selaimella käytettäessä, koska puhelimen sovellus on sen varmenneväline. Se siis tarkoittaa, että tekijällä tulee olla hallussaan puhelin ja salasananumero tai tietokoneella käytettäessä erittäin moninumeroinen tunnusluku, salasananumero sekä se puhelin. Sinne ei noin vain mennä.
Käyttäkää naiset järkeä. Ettette anna miehelle säilytettäväksi lompakkoa, kotiavaimia ja henkilöllisyystodistuksiakaan, koska ne ovat teidän omianne, miksi siis puhelimen koodeja ja sosiaalisen median salasanojakaan? Henkilötunnus kuuluu tietää vasta naimisiin mennessä.
Se tästä vielä puuttuu, että joku vaatii, että miehelle pitää saada antaa hoitoon ihan kaikki ja luottaa, että mies tekee vain asioita naisen hyväksi.
Voit ihan itse toimia estääksesi digitaalisen ja digitaalisessa muodossa tapahtuvan taloudellisen väkivallan.
Et tiedä mistä puhut. Kokeile deittailla vaikka persoonallisuushäiriöistä koodaria, niin sitä voi olla aika liemessä. Sama pätee ihan kaikkeen muuhunkin väkivaltaan. Kuka tahansa voi joutua tahtomattaan erittäin ikäviin tilanteisiin. Voisihan tässä Sariakin syyttää, että mitäs meni ohjelmaan ja nai sokkona jonkun. Sellainen syyllistäminen on aivan turhaa. Vastuu on sillä, joka toimii vastoin lakeja.
Vierailija kirjoitti:
"Ne oli Miia ja Olli."
En tarkoittanut elintarvikkeella oliiviöljyä. Mutta vastaava riita elintarvikkeen valinnasta kaupassa. Enskariklassikko varmaan jo. Jatkossa kannattaa pitää varoitusmerkkinä.
Tiinalla ja Samuelilla oli myös ruokakaupassa erimielisyyksiä fetasta/salaattijuustosta. Tästä nostettiin aikanaan haloo ja asiaa paisuteltiin ihmisten puheissa ja lehtijutuissa, vaikka itse tilanne ohjelmassa sujui hyvinkin rauhanomaisesti ja leppoisasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et tiedä mistä puhut. Kokeile deittailla vaikka persoonallisuushäiriöistä koodaria, niin sitä voi olla aika liemessä. Sama pätee ihan kaikkeen muuhunkin väkivaltaan. Kuka tahansa voi joutua tahtomattaan erittäin ikäviin tilanteisiin. Voisihan tässä Sariakin syyttää, että mitäs meni ohjelmaan ja nai sokkona jonkun. Sellainen syyllistäminen on aivan turhaa. Vastuu on sillä, joka toimii vastoin lakeja.
Voi herranjestas sinun kanssa! Mitä luulet, kuka minulle sen aiemmin mainitsemani tietokoneen antoi?
Nuo digitaaliset taidot kuuluu ihan samaan luokkaan kuin kaikki muukin normaali osaaminen nykyään. Jos ulkona on kylmää, laitetaan vaatetta päälle, koskaan ei allekirjoiteta papereita lukematta pientä printtiä, paistinpannulle laitetaan rasva ennen kuin se kuumennetaan ja pesukonetta ei jätetä yksin linkoamaan. Jäätyneitä lyhtypylväitä ei nuolla.
Täällä puhutaan hanakasti digitaalisesta väkivallasta, mutta monella työikäisellä eläkeläisistä puhumattakaan on perustaidot digitaalisessa maailmassa hukassa. Yritän vain kertoa, millä kaikin keinoin on ihan normaalia suojautua ja missä raja arkijärjen mukaan kulkee. Samalla tavalla täällä kerrotaan, että jos mies kommentoi näin ja näin, lienee syytä ottaa jalat alle eikä jäädä katsomaan mitä seuraa. Yhtälailla tunnuslukusi, koodisi ja tilisi kuuluvat vain sinulle, niitä ei kuulu antaa eteenpäin ja jos joku niitä vaatii tai lirkuttaen pyytelee, hänellä on harvoin puhtaat jauhot pussissaan.
Silti aikki ole koko ajan väkivaltaa, vaan muitakin sanoja voi väärästä ja satuttavasta toiminnasta käyttää. Sinulle joka väitti että väkivalta on väkisin otettua valtaa ja siksi kaikki väkisin otettu valta väkivaltaa: jos joku menee seisomaan keskelle tietä niin että autot joutuvat pysähtymään, hän on ottanut väkisin itselleen yli muiden tahdon, aiotun toiminnan ja turvallisuuden. Se ei silti ole väkivaltaa. Häiriökäyttäytymistä ja liikenteen vaarantamista se on.
Vierailija kirjoitti:
Näitä juttuja ja tuoreita uutisia lähisuhdeväkivallan määrästä kun lukee, niin tulee tunne, ettei taida uskaltaa enää ruveta deittailemaan kenenkään kanssa. Itselläkin on menneisyydessä paljon huonoja kokemuksia ml. aviomies. Miten sitä voi milloinkaan oikeasti enää ruveta luottamaan kehenkään, kun on niin paljon hulluja kusipäitä liikenteessä, vaikka he suhteen alussa olisivat kuinka ihania!? Ei millään meinaa jaksaa nähdä sitä vaivaa, kun rakastan niin paljon omaa rauhallista, itsenäistä ja itsellistä elämääni. Mutta haluanko olla 70-vuotiaana ja siitä eteenpäin yksin? En välttämättä...siinäpä pulma.
Oma ajatus on, että ei enää koskaan yhteisen katon alle. Siinä on sentään jokin turva, kun on oma koti. Suhdetta voi myös testata alussa erilaisin narsismiansoin. Pitää vain tunnistaa ne hälytysmerkit ja tehdä kerran kuukaudessa tsekkaus, onko kumppani tehnyt jotain häiritsevää sinä aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi herranjestas sinun kanssa! Mitä luulet, kuka minulle sen aiemmin mainitsemani tietokoneen antoi?
Nuo digitaaliset taidot kuuluu ihan samaan luokkaan kuin kaikki muukin normaali osaaminen nykyään. Jos ulkona on kylmää, laitetaan vaatetta päälle, koskaan ei allekirjoiteta papereita lukematta pientä printtiä, paistinpannulle laitetaan rasva ennen kuin se kuumennetaan ja pesukonetta ei jätetä yksin linkoamaan. Jäätyneitä lyhtypylväitä ei nuolla.
Täällä puhutaan hanakasti digitaalisesta väkivallasta, mutta monella työikäisellä eläkeläisistä puhumattakaan on perustaidot digitaalisessa maailmassa hukassa. Yritän vain kertoa, millä kaikin keinoin on ihan normaalia suojautua ja missä raja arkijärjen mukaan kulkee. Samalla tavalla täällä kerrotaan, että jos mies kommentoi näin ja näin, lienee syytä ottaa jalat alle eikä jäädä katsomaan mitä seuraa. Yhtälailla tunnuslukusi, koodisi ja tilisi kuuluvat vain sinulle, niitä ei kuulu antaa eteenpäin ja jos joku niitä vaatii tai lirkuttaen pyytelee, hänellä on harvoin puhtaat jauhot pussissaan.
Silti aikki ole koko ajan väkivaltaa, vaan muitakin sanoja voi väärästä ja satuttavasta toiminnasta käyttää. Sinulle joka väitti että väkivalta on väkisin otettua valtaa ja siksi kaikki väkisin otettu valta väkivaltaa: jos joku menee seisomaan keskelle tietä niin että autot joutuvat pysähtymään, hän on ottanut väkisin itselleen yli muiden tahdon, aiotun toiminnan ja turvallisuuden. Se ei silti ole väkivaltaa. Häiriökäyttäytymistä ja liikenteen vaarantamista se on.
Miksi olet keskustelussa?
AI-yhteenveto
Väkivalta määritellään Maailman terveysjärjestö WHO:n mukaan fyysisen voiman tai vallan tahalliseksi käytöksi tai sillä uhkaamiseksi. Se kohdistuu itseen, toiseen ihmiseen, ryhmään tai yhteisöön, ja johtaa tai voi johtaa vammaan, kuolemaan, psyykkiseen hairaan, kehityksen häiriöön tai perustarpeiden tyydyttymättömyyteen.
Väkivalta jaetaan useisiin eri muotoihin, joista keskeisimmät ovat:
Fyysinen väkivalta: Kaikkea ruumiillista koskemattomuutta loukkaavaa toimintaa, kuten tönimistä, lyömistä, potkimista, kuristamista tai esineiden heittämistä.
Henkinen ja psyykkinen väkivalta: Kontrollointia, alistamista, nöyryyttämistä, haukkumista, eristämistä tai pelottelua, jonka tarkoituksena on hallita toista.
Seksuaalinen väkivalta: Kaikkia seksuaalisia tekoja, joihin toinen osapuoli ei ole antanut suostumusta, tai joissa suostumus on saavutettu painostuksella tai uhkailulla.
Taloudellinen väkivalta: Toisen taloudellisen tilanteen hallitsemista, rahojen viemistä tai pakottamista taloudelliseen vastuuseen.
Digitaalinen väkivalta: Digitaalisten kanavien, kuten sosiaalisen median tai viestisovellusten, käyttöä toisen häirintään, kontrollointiin tai vainoamiseen.
Lähisuhdeväkivallassa korostuu erityisesti vallankäyttö, jossa tekijä pyrkii hallitsemaan ja kontrolloimaan uhria.
Voit lukea aiheesta lisää tai hakea apua esimerkiksi seuraavilta sivustoilta:
Rikosuhripäivystys
MIELI Suomen Mielenterveys ry
Nettiturvakoti
Uuden suhteen säännöllinen tarkistuslista (esim. 2–4 viikon välein)
Rajat ja kunnioitus:
Kun sanon “ei”, sitä kunnioitetaan ilman painostusta tai syyllistämistä.
Voin edetä omaan tahtiini ilman kiirehtimistä.
Minun aikaa, ystäviä, harrastuksia ja yksityisyyttäni kunnioitetaan.
Minun ei tarvitse jatkuvasti perustella valintojani.
Vuorovaikutus:
Minua kuunnellaan aidosti eikä keskustelu aina palaa häneen.
Tunnen, että kokemukseni ja tunteeni otetaan vakavasti.
Erimielisyydet voi käsitellä ilman nöyryyttämistä, raivostumista tai vetäytymisrangaistuksia.
Minun ei tarvitse varoa jokaista sanaani.
Ristiriidat:
Hän pystyy myöntämään virheitä.
Hän pystyy pyytämään anteeksi ilman että syy käännetään minuun.
Ongelmia pyritään ratkaisemaan, ei voittamaan.
Minusta ei tule automaattisesti “ongelman aiheuttajaa”.
Toiminta vs. puhe:
Teot vastaavat sanoja.
Suuret lupaukset eivät jää jatkuvasti toteutumatta.
Käytös on melko johdonmukaista eikä vaihtele voimakkaasti ilman selitystä.
Minusta ei tunnu, että joudun jatkuvasti “ansaitsemaan” hänen lämpöään tai hyväksyntäänsä.
Muut ihmiset:
Hän kohtelee myös muita kunnioittavasti.
Kaikki exät eivät ole hänen kertomuksissaan täysin pahoja tai hulluja.
Hänellä näyttää olevan kykyä nähdä asioita myös muiden näkökulmasta.
Oma oloni:
Tunnen oloni useimmiten rauhalliseksi, en jatkuvasti epävarmaksi.
Olen enemmän oma itseni kuin suhteen alussa, en vähemmän.
En huomaa pienentäväni itseäni tai muuttavani persoonaani miellyttääkseni häntä.
Minun ei tarvitse jatkuvasti analysoida, mitä tein väärin.
Pysähdy erityisesti, jos huomaat:
Tunne, että suhde etenee paljon nopeammin kuin itse haluaisit.
Vuorottelua: voimakasta ihailua kylmyyttä taas voimakasta ihailua.
Syyllisyyden tunnetta omista rajoista.
Yhä kasvavaa epävarmuutta, vaikka et oikein osaa sanoa miksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma ajatus on, että ei enää koskaan yhteisen katon alle. Siinä on sentään jokin turva, kun on oma koti. Suhdetta voi myös testata alussa erilaisin narsismiansoin. Pitää vain tunnistaa ne hälytysmerkit ja tehdä kerran kuukaudessa tsekkaus, onko kumppani tehnyt jotain häiritsevää sinä aikana.
Mitenkäs ajattelit tarkistaa?
Ja on sekin hirveää, että lähtökohtaisesti pitää epäillä kaikkea. Se on kai tämän päivän realismia, mille emme voi mitään. "Parempi katsoa kuin katua", sanoo vanha ssnanlaskukin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi olet keskustelussa?
:D Ihan samasta syystä kuin sinäkin, mutta ilmeisesti toisella meistä on hieman pienempi kyky sietää maailman monimutkaisuutta.
On ihan älyötntä, että kun otan esille, miten voi suojautua digitaaliselta väkivallalta ja miten hölmöä on jättää asia ihan retuperälle (yleisestikin kyberrikollisuuden näkökulmasta), siitä herää tällainen kiukku.
EI ole uhrin syyttämistä sanoa, että pankkitunnuksia ei kuulu antaa muille. Samaa sanovat kaikki viranomaiset. Ei ole talousrikollisuudessakaan uhrin syyllistämistä sanoa, että älä anna pankkikorttiasi muille. Lähisuhdeväkivallassa on monia erityispiirteitä suhteessa muuhun rikollisuuteen, mutta tämä ei ole sellainen.
Tai sitten mies on salaa katsonut verkkopankin tunnusluvun huomaamatta, selvittänyt kännykän pin-koodin ja mennyt toisen verkkopankkiin omin luvin. Näitäkin on.
Naisiin kohdistuva väkivalta on niin monenlaista, että tässäkin keskustelussa risteävät monet eri väkivallan muodot.
Tuollainen, että vie toisen rahaa, on jo aika vakavaa taloudellista hyväksikäyttöä. Eikös tuo täytä jo ihan suoraan varkauden tunnusmerkit? Tosin miten todistat, ettet itse tehnyt tilisiirtoja tai ostoksia.
Tästäköhän oli kyse?