Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keskituloisena ketuttaa, kun joudun maksamaan kaikesta niin paljon

Vierailija
20.05.2026 |

Välillä mietin, miksi rehkin töissä, kun pienituloisemmat saavat monissa asioissa helpotuksia/monet asiat ilmaiseksi. Esimerkkejä:

-Perheemme saa yhteiskunnalta tukena ainoastaan lapsilisän. Kaiken muun maksamme täysimääräisesti itse, jopa päiväkotimaksu menee paikkakunnallamme täysimääräisenä, vaikka olemme keskituloisia.

-Maksan veroja yli tonnin kuussa. Kun työura alkoi reilu vuosikymmen sitten, sain bruttona 2700 e ja nettona n. 2400 e. Nyt saan bruttona 3800 e ja käteen jää 2700 e. Kiltisti maksellaan asuntolainaa pk-seudulla ja eletään säästeliäästi.

-Teen vaativaa työtä, työskentelen myös iltoina ja viikonloppuina. Omat menot jää vähiin, kun työvuorot sanelevat paljon, eikä työvuorot ole tiedossa kovinkaan aikaisin.

-Kaikissa paikoissa maksamme maksut täysimääräisenä. Ei ole alennushintaisia lippuja tai muita vastaavia. z

-Vaikka maksan paljon veroja, en saa julkisesta terveydenhuollosta palveluja. Hammaslääkäri- ja gyneaikoja ei ole, on mentävä yksityiselle.

Välillä mietin, miksi keskiluokka ei nouse kapinaan. Maksamme ihan valtavasti veroja ja kaikenlaisia maksuja.

Kommentit (374)

Vierailija
61/374 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos aikuiset ihmiset maksaisivat itse terveydenhuoltomenonsa olisi reilumpaa.

Vierailija
62/374 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ehdotat ratkaisuksi? Kaikkien tukien poistamista köyhiltä, jotta sinulle saadaan ilmainen päivähoito ja hammaslääkäriaika?

Tuon keksit sinä, ei aloittaja. Äläpä pane sanoja muiden suuhun.

Eli haluat vain valittaa ilman ratkaisua asioihin. Asia selvä.

Ratkaisu on selvä: Keskiluokan verotaakkaa pitää keventää, vastikkeettomien sosiaaliavustusten jakamisesta siirtyä enemmän verohelpotuksina annettavaan tukeen ja julkista kulutusta tulee leikata rajusti. Nykyinen hallitus on aivan oikealla tiellä tässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/374 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä rehkit, kun halusit etteivät joulusi ole yksinäisiä, joku huolehtii sinusta vanhana ja saat sitä pyyteetöntä rakkautta. 

Pyyteetöntä rakkautta ei kukaan rehkimällä tai rahalla saa.

Vierailija
64/374 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ette maksa. Työttömänä joudun hoitamaan gynen ja hammaslääkärin yksityisellä. Oikeistohallitus ei halua kunnallista terveydenhoitoa. Gynellä ei tarvi rampata. Köyhä ei saa mitään ostettua. Mun puoliso töissä niin siksi pärjään. Työtön taatusti maksele omistusasuntoa. Jää työttömäksi jos susta olot ja saamiset on hyvät.

Työttömänä sinä et maksa senttiäkään itse vaan sinun kaikki kulut kaadetaan meidän työtätekevien veronmaksajien niskaan. Vai väitätkö että et nostele mitään tukia ja hommaat rahat niihin yksityiskäyteihin jotenkin muuten kuin tukia nostamalla?

Vierailija
65/374 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla köyhiä tuttuja ja eivät pääse hammaslääkäriin. Vuoden olleet jo jonossa. Sitäkö sä haluat.

Vierailija
66/374 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Kaikissa paikoissa maksamme maksut täysimääräisenä. Ei ole alennushintaisia lippuja tai muita vastaavia.

Onhan lapsiperheille vaikka mitä alennuksia junamatkoista uimahalleihin. Missä lipuista on mitään alennuksia pienituloisille?

Omalla paikkakunnallani pienituloiset saavat ilmaiseksi kunnalta uimahallilippuja ja liput Lintsille diakoniatyön kautta. Muut maksavat nuo itse, ei mikään halpa juttu.

Wow! Aivan mieletöntä. Kyllä kannattaa ehdottomasti jättäytyä pois töistä näiden takia.

Niin, eihän se pointti ole, että töistä kannattaa jättäytyä pois. Mutta onhan se outoa, että varsinkin keskituloisten alapään elintaso on käytännössä ihan sama, kuin sillä perheellä, joka elää täysin tukien varassa. Toki vain lyhyen aikaa pahimpien ruuhkavuosien aikana.

Eikä kyse tietenkään ole siitä, että elintaso olisi liian korka kummallakaan, mutta onhan se outoa, että itse tienaamalla saa hetkellisesti ihan 0 hyödyn.

Omistusasunnon lainan maksu verrattuna, työttömän vuokra-asunnon vuokranmaksuun ovat verrannollisia, koska molemmat kartuttavat omaisuut-, ei, ei muuten kartuta.

Vierailija
67/374 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niimpä kenelläkään eläminen ei ole niin kallista kuin keskituloisella. Ja itsellä vielä se mukava lisä että elän yksin, maksan ihan kaiken yksin, nekin missä normaalisti voisi puolittaa asumisen kuluja kumppanin kanssa tai jos pärjättäisiin yhdellä autolla niin siinäkin maksut menisi puoliksi.

On totta, että lapseton pariskunta on kaikessa voittaja. Keskituloisella lapsettomalla pariskunnalla on ihan ylimääräistä humputtelurahaa parisen tonnia kuukautta kohden. Homma muuttuu siinä vaiheessa, kun kuvioon tulee lapsi tai useampi, isomman asunnon hankinta, hoitovapaat, kotihoidontuki yms.

Käytännössä siis se, että rakennat yhteiskunnalle tulevaisuutta jälkipolven muodossa, iskee sun nykyiseen ja tulevaan tulotasoon aivan järkyttävän kiilan, verrattuna lapsettomaan pariskuntaan tai sinkkuihin. Mutta niin kuin viisaat sanoo, eihän niitä lapsia rahan takia tehdä. Mutta kyllä niitä sen takia jätetään tekemättä.

Vierailija
68/374 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Verohallinto kertoi joulukuun alussa, että suurin osuus ansiotuloveroista tässä maassa tulee niiltä, joiden vuositulot ovat 40000 - 59000 euroa. Minä kuulun tuohon porukkaan. Sattumalta sain verokortin tälle vuodelle juuri samoihin aikoihin, kun tuosta kerrottiin. Veroprosenttini palkkatulolle oli 21,5%. Se on naurettavan matala. Minulta ottaa aivan hyvin enemmänkin. Niin naapuriltakin ja sinultakin, arvoisa keskiluokkainen lukija. Raha toki menee nytkin, niin sille aina käy. Olenhan yhteiskunnan kivijalka paitsi veronmaksajana myös kuluttajana.

Satavarmasti kunta ja valtio käyttäisi sen rahan paremmin kuin minä, minun naapurini tai sinä. Yksityistä ihmistä viekoitellaan jatkuvasti elämään kuluttamisen kautta, ostamaan Kiinassa koottuja elektroniikkabokseja ja lentämään Espanjaan. Tuhoisaa ja turhaa rahankäyttöä.

Ja ehkä korkeamman palkkaverotuksen Suomessa voitaisiin periä vähän matalampaa tasaveroa, eli arvonlisäveroa ja köyhäkin voisi kuluttaa enemmän. 

Valtion verokertymässä vaikkapa yli 40 000 euroa ansaitseville tehdyn korotuksen, enemmän ansaitseville enemmän, vaikutus olisi huima. Miljardien luokkaa vuodessa, hihasta ravistettuna. Laskekoon tarkat luvut joku kevyesti verotettu ekonomi.

Silloin voisimme tukea enemmän yrityksiä, maataloutta, taidetta, keskiluokkaisen hyväosaisten lasten päivähoitoa, koulutusta, jne. Järjestynyt yhteiskunta maksaa. 

En missään tapauksessa suvaitse, että nyt jo riistoverotetulle keskituloisten enemmistölle sälytettäisiin yhtään lisää yritysten, maatalouden tai taiteen tukemisen taakkaa. Päinvastoin nämä kyseiset momentit plus urheilu- ja harrastustoiminnan tukeminen sekä kehitysapu pitää leikata nykyisestäkin julkishallinnon kustannuksesta. Virkamiesten määrää (valtio, kunta, hyvinvointialueet, Kela) puolitettava.

Vierailija
69/374 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihdetaanko paikkoja? Itse vaihtaisin mielellään oman 590 kuukausikorvauksen 2700 nettopalkkaan.

Ap, otatko tarjouksen vastaan? Kerran kun olet minulle niin kateellinen.

Mene sinäkin täältä vittuilemasta ja vaikka töihin siivoamaan.

Vierailija
70/374 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ette maksa. Työttömänä joudun hoitamaan gynen ja hammaslääkärin yksityisellä. Oikeistohallitus ei halua kunnallista terveydenhoitoa. Gynellä ei tarvi rampata. Köyhä ei saa mitään ostettua. Mun puoliso töissä niin siksi pärjään. Työtön taatusti maksele omistusasuntoa. Jää työttömäksi jos susta olot ja saamiset on hyvät.

Työttömänä sinä et maksa senttiäkään itse vaan sinun kaikki kulut kaadetaan meidän työtätekevien veronmaksajien niskaan. Vai väitätkö että et nostele mitään tukia ja hommaat rahat niihin yksityiskäyteihin jotenkin muuten kuin tukia nostamalla?

Nostan yleistuen eli työttömyyskorvauksen ja haen töitä. Ikää 61 vuotta niin töihin ei huolita. Mun kulut maksaa mun puoliso. Mitä mä kaadan sun niskaan kun mulla on vielä hätävara osakesalkku.

Vierailija
71/374 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi mäkin äänestän persuja. En jaksa sitä, että koko ajan jää käteen vähemmän ja vähemmän vaivalla ja hiellä ansaittuja rahoja. Ja siksi, että vähentäisivät ulkkisten invaasiota tänne.

Purra : ”Olemme tottuneet elintasoon, jota emme ansaitse”.

Riikka Purra sanoi perussuomalaisten puoluevaltuuston kokouksessa, että talouspoliittisesti vaikeita ja kiperiä päätöksiä on tehtävä, vaikka ne eivät äänestäjiä miellyttäisikään.

-HS.fi-

Vierailija
72/374 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kaikissa paikoissa maksamme maksut täysimääräisenä. Ei ole alennushintaisia lippuja tai muita vastaavia."

Oisko siksi, että sä et tarvitse niitä? Sulla on varaa maksaa täysi hinta menemättä vararikkoon. Idiootti.

Menisit sinäkin töihin tai kouluttaudu ettei meidän muiden tarvitse sinua elättää ja ostaa paskapaperisikin, idiootti.

Vierailija
73/374 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Kaikissa paikoissa maksamme maksut täysimääräisenä. Ei ole alennushintaisia lippuja tai muita vastaavia.

Onhan lapsiperheille vaikka mitä alennuksia junamatkoista uimahalleihin. Missä lipuista on mitään alennuksia pienituloisille?

Omalla paikkakunnallani pienituloiset saavat ilmaiseksi kunnalta uimahallilippuja ja liput Lintsille diakoniatyön kautta. Muut maksavat nuo itse, ei mikään halpa juttu.

Wow! Aivan mieletöntä. Kyllä kannattaa ehdottomasti jättäytyä pois töistä näiden takia.

Niin, eihän se pointti ole, että töistä kannattaa jättäytyä pois. Mutta onhan se outoa, että varsinkin keskituloisten alapään elintaso on käytännössä ihan sama, kuin sillä perheellä, joka elää täysin tukien varassa. Toki vain lyhyen aikaa pahimpien ruuhkavuosien aikana.

Eikä kyse tietenkään ole siitä, että elintaso olisi liian korka kummallakaan, mutta onhan se outoa, että itse tienaamalla saa hetkellisesti ihan 0 hyödyn.

Omistusasunnon lainan maksu verrattuna, työttömän vuokra-asunnon vuokranmaksuun ovat verrannollisia, koska molemmat kartuttavat omaisuut-, ei, ei muuten kartuta.

Tämä oli varmaan jotain huumoria. Ei omistusasujille pidä suoda minkäänlaisia tukia. Jo omistusasunnon hoitovastike on sen omaisuuden arvoa lisäävää asiaa, sillähän säännölliset huoltotyöt rahoitetaan.

Vierailija
74/374 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahat kuluu köyhien ja kroonisesti sairaiden ylläpitoon. Pitäisikö heidät jättää mielestäsi vähemmälle avulle?

En ole aloittaja, mutta: kyllä pitäisi, jos köyhyys johtuu työkykyisyydestä mutta työhaluttomuudesta. Kroonisesti sairaat hoidetaan nykyisen budjetin puitteissa ihan riittävän hyvin.

Autapa nyt kaikkia työttömiä, ja kerro miten selvitetään kuka työtön on työhaluton, ja kuka on vain työnantajan mielestä työhaluton? Työkyvyttömyys lienee kohtalaisen helppoa todeta, mutta miten erotat työhaluisen työttömän työhaluttomasta. Kerro nyt jos tiedät! Nyt on tilaisuutesi loistaa!

Vierailija
75/374 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun puolison bruttopalkka 4600 ja ei koskaan rutise veroista. Et mikä teitä vaivaa.

Vierailija
76/374 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei ole oikeistoa. Talouden osalta yksikään eduskuntapuolue ei tosissaan aja julkisen sektorin pienentämistä. Suomalainen ”talouskuri" tarkoittaa aina vain tulojen ja menojen tasapainottamista. ei koskaan sitä, että julkisia menoja karsittaisiin reippaasti. Suomen oikeistolaisin puolue on kokoomus, mutta sekin on akselilla keskivälin oikealla puolella vain hädin tuskin ja sekin julistaa, että talouden pitää olla vahva, jotta on ”yhteistä kakkua”, mistä jakaa. Perinteinen oikeistohan korostaa valtion mahdollisimman pientä roolia sekä taloudessa että ihmisten henkilökohtaisessa elämässä. Yksilönvapaudet ovat aina etusijalla. Juuri se äänensävy puuttuu Suomessa julkisesta keskustelusta lähes täysin.

Vierailija
77/374 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä valita. köyhä surkimus!

Menkää töihin..menkää töihin.....

Vierailija
78/374 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi mäkin äänestän persuja. En jaksa sitä, että koko ajan jää käteen vähemmän ja vähemmän vaivalla ja hiellä ansaittuja rahoja. Ja siksi, että vähentäisivät ulkkisten invaasiota tänne.

Purra : ”Olemme tottuneet elintasoon, jota emme ansaitse”.

Riikka Purra sanoi perussuomalaisten puoluevaltuuston kokouksessa, että talouspoliittisesti vaikeita ja kiperiä päätöksiä on tehtävä, vaikka ne eivät äänestäjiä miellyttäisikään.

-HS.fi-

Tätähän valtakunnan tsaari Sauli Niinistökin on sanonut, koko 2000-luvun ajan. 

Vierailija
79/374 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, miksei sulle makseta kovempaa palkkaa? Oletko liian laiska vai liian tyhmä?

Vierailija
80/374 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niissä isoissa veroissa on sellainen ongelma, että niitä tuhlaillaan. En halua väkivallan uhalla, eri poliisin pakottamalla verolla, maksaa Afrikan diktaattorin ferraria. Tai sitä että vaivalla kuivatut suot palautetaan takaisin, vaikka sillä ei ole mitään hyötyä vaan se on jonkun poliitikon hyvesignalointia minun rahoillani.

Se joka on työllään tehnyt rahansa arvostaa sitä aivan eri tavalla kuin poliitikko jolle se raha tulee verojen muodossa tuhlattavaksi kasvottomilta ihmisiltä. Tässä maassa ollaan menty liian syvälle siihen että veroja saa keksiä aina vain lisää. Koko talouskehitys on saatu sillä tuhlaamisella kyykkyyn.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kahdeksan