Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keskituloisena ketuttaa, kun joudun maksamaan kaikesta niin paljon

Vierailija
20.05.2026 |

Välillä mietin, miksi rehkin töissä, kun pienituloisemmat saavat monissa asioissa helpotuksia/monet asiat ilmaiseksi. Esimerkkejä:

-Perheemme saa yhteiskunnalta tukena ainoastaan lapsilisän. Kaiken muun maksamme täysimääräisesti itse, jopa päiväkotimaksu menee paikkakunnallamme täysimääräisenä, vaikka olemme keskituloisia.

-Maksan veroja yli tonnin kuussa. Kun työura alkoi reilu vuosikymmen sitten, sain bruttona 2700 e ja nettona n. 2400 e. Nyt saan bruttona 3800 e ja käteen jää 2700 e. Kiltisti maksellaan asuntolainaa pk-seudulla ja eletään säästeliäästi.

-Teen vaativaa työtä, työskentelen myös iltoina ja viikonloppuina. Omat menot jää vähiin, kun työvuorot sanelevat paljon, eikä työvuorot ole tiedossa kovinkaan aikaisin.

-Kaikissa paikoissa maksamme maksut täysimääräisenä. Ei ole alennushintaisia lippuja tai muita vastaavia. z

-Vaikka maksan paljon veroja, en saa julkisesta terveydenhuollosta palveluja. Hammaslääkäri- ja gyneaikoja ei ole, on mentävä yksityiselle.

Välillä mietin, miksi keskiluokka ei nouse kapinaan. Maksamme ihan valtavasti veroja ja kaikenlaisia maksuja.

Kommentit (374)

Vierailija
21/374 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Kaikissa paikoissa maksamme maksut täysimääräisenä. Ei ole alennushintaisia lippuja tai muita vastaavia.

Onhan lapsiperheille vaikka mitä alennuksia junamatkoista uimahalleihin. Missä lipuista on mitään alennuksia pienituloisille?

Omalla paikkakunnallani pienituloiset saavat ilmaiseksi kunnalta uimahallilippuja ja liput Lintsille diakoniatyön kautta. Muut maksavat nuo itse, ei mikään halpa juttu.

Wow! Aivan mieletöntä. Kyllä kannattaa ehdottomasti jättäytyä pois töistä näiden takia.

Vierailija
22/374 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kaikissa paikoissa maksamme maksut täysimääräisenä. Ei ole alennushintaisia lippuja tai muita vastaavia."

Oisko siksi, että sä et tarvitse niitä? Sulla on varaa maksaa täysi hinta menemättä vararikkoon. Idiootti.

Kun keskiluokkaiset maksavat kaiken täysimääräisenä, niin eipä sitä kuukausibudjetista kovin paljon jääkään. Alkaa olla aika samoissa lukemissa kuin tukien varassa elävät.

Paskapuhetta ja tiedät itsekin sen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/374 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Kaikissa paikoissa maksamme maksut täysimääräisenä. Ei ole alennushintaisia lippuja tai muita vastaavia.

Onhan lapsiperheille vaikka mitä alennuksia junamatkoista uimahalleihin. Missä lipuista on mitään alennuksia pienituloisille?

Omalla paikkakunnallani pienituloiset saavat ilmaiseksi kunnalta uimahallilippuja ja liput Lintsille diakoniatyön kautta. Muut maksavat nuo itse, ei mikään halpa juttu.

Wow! Aivan mieletöntä. Kyllä kannattaa ehdottomasti jättäytyä pois töistä näiden takia.

Niin, eihän se pointti ole, että töistä kannattaa jättäytyä pois. Mutta onhan se outoa, että varsinkin keskituloisten alapään elintaso on käytännössä ihan sama, kuin sillä perheellä, joka elää täysin tukien varassa. Toki vain lyhyen aikaa pahimpien ruuhkavuosien aikana.

Eikä kyse tietenkään ole siitä, että elintaso olisi liian korka kummallakaan, mutta onhan se outoa, että itse tienaamalla saa hetkellisesti ihan 0 hyödyn.

Vierailija
24/374 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskiluokka halutaan hemmotella veronmaksuhaluiseksi, joten se saa myös eniten etuja. Ja se on hullua! Maksan veroja, ja valtio antaa samat rahat minulle takaisin poliitikkojen mielenoikkujen mukaan. Olen hyvätuloinen, koska Suomessa siihen ei tarvita kummoisia tuloja. Mitä parempi tuloisempi olet sitä enemmän hyödyt esim verotukseen tehtävistä vähennyksistä.

Ja haluaisin maksaa paljon korkeampaa päivähoitomaksua. Lapsilleni on elintärkeää tavata joku täysjärkinen aikuinen edes arkipäivisin, kun itse katselen suljettujen sälekaihtimien takana Satuhäiden uusintoja ja kirjoittelen tänne näitä alakouluaineita.  Rahat eivät siis valu kaikkein köyhimmille, vaan takaisin hyvätuloisille. Ai, niin meinasi unohtua. Valtio on myös maksanut palkkani lähes koko työurani ajan. 

Vierailija
25/374 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, eihän se pointti ole, että töistä kannattaa jättäytyä pois. Mutta onhan se outoa, että varsinkin keskituloisten alapään elintaso on käytännössä ihan sama, kuin sillä perheellä, joka elää täysin tukien varassa. Toki vain lyhyen aikaa pahimpien ruuhkavuosien aikana.

Eikä kyse tietenkään ole siitä, että elintaso olisi liian korka kummallakaan, mutta onhan se outoa, että itse tienaamalla saa hetkellisesti ihan 0 hyödyn.

Ap on kyllä yksi keskituloinen aIapää... 🤣

Vierailija
26/374 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömänä vituttaa, kun työssäkäyvät valittaa. Jättäytykää sitten työttömiksi ja päästäkää meidät töihin, ketkä hihkuisimme ilosta jo 1500 euron kuukausipalkasta!!!

Haha, työlliset jaksaa valittaa veroista yms., mutta kukaan ei ole kysyttäessä valmis vaihtamaan paikkaa työttömän kanssa, täyttä mölinää nämä aloitukset ilman sisältöä🤣🤣

Vierailija
27/374 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskiluokka halutaan hemmotella veronmaksuhaluiseksi, joten se saa myös eniten etuja. Ja se on hullua! Maksan veroja, ja valtio antaa samat rahat minulle takaisin poliitikkojen mielenoikkujen mukaan. Olen hyvätuloinen, koska Suomessa siihen ei tarvita kummoisia tuloja. Mitä parempi tuloisempi olet sitä enemmän hyödyt esim verotukseen tehtävistä vähennyksistä.

Ja haluaisin maksaa paljon korkeampaa päivähoitomaksua. Lapsilleni on elintärkeää tavata joku täysjärkinen aikuinen edes arkipäivisin, kun itse katselen suljettujen sälekaihtimien takana Satuhäiden uusintoja ja kirjoittelen tänne näitä alakouluaineita.  Rahat eivät siis valu kaikkein köyhimmille, vaan takaisin hyvätuloisille. Ai, niin meinasi unohtua. Valtio on myös maksanut palkkani lähes koko työurani ajan. 

"Mitä parempi tuloisempi olet sitä enemmän hyödyt esim verotukseen tehtävistä vähennyksistä."

Tähän voisi soveltaa samaa logiikkaa kuin nämä, jotka tarjoavat päiväkotimaksuihin ratkaisuksi töistä pois jättäytymistä. Eli siis, voidaanhan me kääntää verotuksen progressiivisuus siten, että pienimmillä tuloilla on isoin veroprosentti, joka lähtee vain pienenemään mitä kovemmiksi tulot kasvaa. Silloin  verotukseen tehtävistä vähennyksistä hyötyvät eniten pienituloiset.

Vierailija
28/374 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rahat kuluu köyhien ja kroonisesti sairaiden ylläpitoon. Pitäisikö heidät jättää mielestäsi vähemmälle avulle?

En ole aloittaja, mutta: kyllä pitäisi, jos köyhyys johtuu työkykyisyydestä mutta työhaluttomuudesta. Kroonisesti sairaat hoidetaan nykyisen budjetin puitteissa ihan riittävän hyvin.

Vierailija
29/374 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet velvoitettu elättämään vasemmistolaiset ja muut kela goldilaiset.

Vierailija
30/374 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kaikissa paikoissa maksamme maksut täysimääräisenä. Ei ole alennushintaisia lippuja tai muita vastaavia."

Oisko siksi, että sä et tarvitse niitä? Sulla on varaa maksaa täysi hinta menemättä vararikkoon. Idiootti.

Kun keskiluokkaiset maksavat kaiken täysimääräisenä, niin eipä sitä kuukausibudjetista kovin paljon jääkään. Alkaa olla aika samoissa lukemissa kuin tukien varassa elävät.

Jos alkaa olla samoissa lukemissa kuin tuilla elävillä, niin sitten sä tuhlaat turhuuksiin tai et osaa käyttää rahaa oikein.

Vierailija
31/374 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan kaikkiko pienituloiset saavat?

Vierailija
32/374 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verohallinto kertoi joulukuun alussa, että suurin osuus ansiotuloveroista tässä maassa tulee niiltä, joiden vuositulot ovat 40000 - 59000 euroa. Minä kuulun tuohon porukkaan. Sattumalta sain verokortin tälle vuodelle juuri samoihin aikoihin, kun tuosta kerrottiin. Veroprosenttini palkkatulolle oli 21,5%. Se on naurettavan matala. Minulta ottaa aivan hyvin enemmänkin. Niin naapuriltakin ja sinultakin, arvoisa keskiluokkainen lukija. Raha toki menee nytkin, niin sille aina käy. Olenhan yhteiskunnan kivijalka paitsi veronmaksajana myös kuluttajana.

Satavarmasti kunta ja valtio käyttäisi sen rahan paremmin kuin minä, minun naapurini tai sinä. Yksityistä ihmistä viekoitellaan jatkuvasti elämään kuluttamisen kautta, ostamaan Kiinassa koottuja elektroniikkabokseja ja lentämään Espanjaan. Tuhoisaa ja turhaa rahankäyttöä.

Ja ehkä korkeamman palkkaverotuksen Suomessa voitaisiin periä vähän matalampaa tasaveroa, eli arvonlisäveroa ja köyhäkin voisi kuluttaa enemmän. 

Vierailija
33/374 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja vika on mielestäsi köyhissä? Tästä huomaa taas, ettei keskiluokkaisuus tarkoita automaattisesti korkeaa älykkyyttä.

Eihän se vika tietenkään köyhissä ole, vaan lainsäätäjissä. Hehän tämän tulonsiirtomallin ovat päättäneet. Köyhät toki mielellään vastaanottavat kaiken, mitä annetaan. Niin minä itsekin teen.

Vierailija
34/374 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahat kuluu köyhien ja kroonisesti sairaiden ylläpitoon. Pitäisikö heidät jättää mielestäsi vähemmälle avulle?

En ole aloittaja, mutta: kyllä pitäisi, jos köyhyys johtuu työkykyisyydestä mutta työhaluttomuudesta. Kroonisesti sairaat hoidetaan nykyisen budjetin puitteissa ihan riittävän hyvin.

Miksi oletat että köyhä ei kävisi töissä?

Vierailija
35/374 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin tai sitten kellekään ei anneta niitä alelippuja. Jos vararikkoon meneminen on niistä kiinni, sitten kyseessä on ylellisyyspalvelu, jota ilman voi hyvin olla.

Vierailija
36/374 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko jossain siis marketti jossa köyhille on halvemmat hinnat? Mitä alennuksia pienituloinen saa bussilippuun? Ap näyttää luulevan että pienituloiselle kaikki on edullisempaa. 

Vierailija
37/374 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja vika on mielestäsi köyhissä? Tästä huomaa taas, ettei keskiluokkaisuus tarkoita automaattisesti korkeaa älykkyyttä.

Eihän se vika tietenkään köyhissä ole, vaan lainsäätäjissä. Hehän tämän tulonsiirtomallin ovat päättäneet. Köyhät toki mielellään vastaanottavat kaiken, mitä annetaan. Niin minä itsekin teen.

Ja niin tekee ap:kin. Ihan kitisemättä ottaa vastaan mm lapsilisät. 

Vierailija
38/374 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän täysin ap:tä. Itse olen keskituloinen lapseton sinkku, ja minua harmittaa suuresti, että varsinkin tämän hallituksen toimien takia olen käytännössä sosiaaliturvassa maksumiehen roolissa. Jos jään työttömäksi, ansiosidonnainen riittää juuri ja juuri välttämättömään, ja sitäkin maksetaan nykyisin vain lyhyen aikaa ja porrastetusti pienennettynä, koska kuvitellaan, että leikkaukset jotenkin loisivat uusia työpaikkoja jokaiselle. Asumistukea en saisi, koska olen aikoinani säästänyt ja ostanut itselleni omistusasunnon. 

En halua ottaa köyhiltä mitään pois, mutta minunkin mielestä nykysysteemi on täysin kohtuuton esimerkiksi minun kaltaisilleni.

Vierailija
39/374 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vika on suomen kovassa verotuksen progressiossa, joka perheellisten kohdalla vielä nousee ihan omaan luokkaansa, kun on näitä päiväkotimaksujen kaltaisia piiloprogressioita.

Pahimmillaan joku piruparka tekee sen verran n. 50% marginaaliverolla ylitöitä, että joutuu sen takia maksamaan kalliimmat päiväkotimaksut. Sopivasti kun sattuu, niin ylitöistä saa vain työn tekemisen ilon.

Suomi tarvitsee rahaa puolustusmenoihin. Sinne ne sun verorahat menee. Noin 6 miljardia.

"Suomi on Naton mallioppilas, ainakin jos puolustusmenotavoitetta katsotaan.

Suomi ylittää tänä vuonna reilusti sotilasliitto Naton puolustusmenotavoitteen, joka koskee laajemmin yhteiskunnan turvallisuutta, kertoo puolustusministeriö. Tänä vuonna toteutuvat kustannukset ovat 2,4 prosenttia bruttokansantuotteesta.

Osana Naton uutta viiden prosentin puolustusmenotavoitetta liitto vaatii, että jäsenmaiden on käytettävä 1,5 prosenttia bruttokansantuotteesta laajemmin yhteiskunnan turvallisuutta vahvistaviin menoihin. Loput 3,5 prosenttia tulee osoittaa varsinaisiin puolustusmenoihin."

Vierailija
40/374 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verohallinto kertoi joulukuun alussa, että suurin osuus ansiotuloveroista tässä maassa tulee niiltä, joiden vuositulot ovat 40000 - 59000 euroa. Minä kuulun tuohon porukkaan. Sattumalta sain verokortin tälle vuodelle juuri samoihin aikoihin, kun tuosta kerrottiin. Veroprosenttini palkkatulolle oli 21,5%. Se on naurettavan matala. Minulta ottaa aivan hyvin enemmänkin. Niin naapuriltakin ja sinultakin, arvoisa keskiluokkainen lukija. Raha toki menee nytkin, niin sille aina käy. Olenhan yhteiskunnan kivijalka paitsi veronmaksajana myös kuluttajana.

Satavarmasti kunta ja valtio käyttäisi sen rahan paremmin kuin minä, minun naapurini tai sinä. Yksityistä ihmistä viekoitellaan jatkuvasti elämään kuluttamisen kautta, ostamaan Kiinassa koottuja elektroniikkabokseja ja lentämään Espanjaan. Tuhoisaa ja turhaa rahankäyttöä.

Ja ehkä korkeamman palkkaverotuksen Suomessa voitaisiin periä vähän matalampaa tasaveroa, eli arvonlisäveroa ja köyhäkin voisi kuluttaa enemmän. 

Juu, kyllähän se valtio varmasti tietää, mihin rahat kannattaa käyttää.

Siksi sitä ei kannata jättää yksilön itsensä päätettäväksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi viisi