Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pahastutteko, jos ystävä ei käytä lahjakorttia?

Vierailija
20.05.2026 |

Annoin muutamalle ystävälleni joululahjaksi lahjakortin kosmetologille. Kyseinen kosmetologi on tuttuni ja myös lahjakortin saajille puolituttu, olen häntä moneen kertaa kehunut, sillä on todella hyvä ja mukava. Lahjakortti oli aika arvokas, paljon arvokkaampi kuin yleensä kaverilahjani, mutta sain vähän alennusta niihin. Pari ystävääni lahjakortin käyttivätkin ja vuolaasti kokemusta kehuivat, yksi varasi jo seuraavan ajankin. Yksi ystävistäni kuitenkin suhtautui lahjakorttiin jotenkin oudosti ja vältellen asiasta puhui, ymmärsin ettei hänellä ole aikomusta sitä käyttää, ei kai tykkää käydä kosmetologilla tms tai ei ikinä ole käynyt. Tämä ihminen on kyllä muutenkin sellainen, että ei tykkää koskaan oikein mistään ja valittaa kaikesta jatkuvasti. 

Minua tilanne vähän kyrsii. Kallis lahjakortti jää käyttämättä. Tekisi mieleni sanoa, että anna sitten se takaisin, niin käyn siellä itse tai annan jollekin, joka lahjaa osaa arvostaa. 

Ylireagoinko?

Kommentit (179)

Vierailija
41/179 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älkää oikeasti antako noita lahjakortteja. Minä sain kaverilta lahjakortin kaukana korvessa asuvalle hierojalle. Ei tullut käytettyä ja tämä hieroja oli kaverilleni kertonut, etten ole sitä käyttänyt. Todella ärsyttävää.

Mikset antanut sitä eteenpäin?

Koska en muistanut koko lahjakorttia.

Vierailija
42/179 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MONELLE kaverille? Typerää, vaikka olisit rikas.

sitten saa valita mieleisen lounaan, tai muun  esim. optikkoliikkeeseen ,maksaa itse erotuksen ja saa mitä tarvii. usein niitä joululahjoja vaan ostetaan, sitten kirotaan  ja jatkoon jaellaan muille. aina ne maljakot,suklaat. monet vaan vaihtaa synttärilahjoja tai joululahjoja, häälahjaa- antaa saajalle valinnanvapautta.

kolehdillakin voi porukka kerätä lahjamatkakortin sille joka tykkää reissata- mitä te ette tajuu nyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/179 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pahastuisin, jos jättäisi tarkoituksella käyttämättä eikä edes antaisi sitä kellekään toiselle. Se tuntuisi ihan joltain kiusanteolta tai mielenosoitukselta. Kaikesta ei tarvitse tykätä, mutta älä tarkoituksella tuhlaa ystävän rahoja.

Ystävähän se tässäKIN tapauksessa ihan itse oman mielensä ja mieltymyksensä mukaan niitä rahojaan tuhlasi hommaamalla lahjakortin piittaamatta lainkaan, pitäisikö lahjakortin saaja siitä vai ei. 
Jos ei itse välitä etukäteen selvittää mitenkään, minkälaisesta lahjakortista tai lahjasta toinen voisi pitää, vaan olette valmiita maksamaan itsenne vaikka kipeäksi siitä, koska te itse pidätte, on turha uhriutua, kun toinen ei siitä pidä, kuten te itse. 

Uhriutuisin ehkä enemmänkin siitä, kuten sanoinkin, ettei ystävä anna lahjakorttia eteenpäin tai vaikka minulle takaisin. Kaikesta ei tarvitse tykätä, senkin jo sanoin.

Jos itse saisin lahjakortin josta tietäisin heti että varmasti tai hyvin todennäköisesti jää käyttämättä, antaisin sen heti takaisin sille jolta sen sain.

On epäkohteliasta palauttaa lahjoja.

Vierailija
44/179 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pahastuisin, jos jättäisi tarkoituksella käyttämättä eikä edes antaisi sitä kellekään toiselle. Se tuntuisi ihan joltain kiusanteolta tai mielenosoitukselta. Kaikesta ei tarvitse tykätä, mutta älä tarkoituksella tuhlaa ystävän rahoja.

Ystävähän se tässäKIN tapauksessa ihan itse oman mielensä ja mieltymyksensä mukaan niitä rahojaan tuhlasi hommaamalla lahjakortin piittaamatta lainkaan, pitäisikö lahjakortin saaja siitä vai ei. 
Jos ei itse välitä etukäteen selvittää mitenkään, minkälaisesta lahjakortista tai lahjasta toinen voisi pitää, vaan olette valmiita maksamaan itsenne vaikka kipeäksi siitä, koska te itse pidätte, on turha uhriutua, kun toinen ei siitä pidä, kuten te itse. 

Uhriutuisin ehkä enemmänkin siitä, kuten sanoinkin, ettei ystävä anna lahjakorttia eteenpäin tai vaikka minulle takaisin. Kaikesta ei tarvitse tykätä, senkin jo sanoin.

Jos itse saisin lahjakortin josta tietäisin heti että varmasti tai hyvin todennäköisesti jää käyttämättä, antaisin sen heti takaisin sille jolta sen sain.

En se minäkään lähtisi enää kyselemään lähipiiriltäni, josko heitä kiinnostaisi minun saamani lahjakortti, jota ei ole aikomustakaan käyttää. Ei se minun tehtäväni ole ja vain siksi, että lahjan antaja  ajatellut vain itseään sekä omia mieltymyksiään sen kummemmin miettimättä. Siinähän uhriutuu ja inisee. Lahjan antaja itse voi katsoa peiliin ja ottaa opikseen ja miettiä sitä omaa rahan törsäämistään vähän tarkemmin, niin ei tarvitse vinkua. 

Vierailija
45/179 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostin ex-miehelle lahjakortteja ties mihinkä hierontoihin, urheiluvälinekauppoihin yms, ja hän unohti yleensä aina käyttää ne. Kyllä mua vtutti aika lailla esimerkiksi se joululahjaksi ostettu 120 euron lahjakortti, joka löytyi vanhentuneena joskus vuoden päästä pöydän laatikosta. Tuli tunne, että lahjansaaja ei arvosta lahjaansa pätkääkään.

Aika huonosti puolisosikin tunsit...

Vierailija
46/179 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäpä sitten, jos ostat jonkun tavaran lahjaksi, niin vahtaatko senkin käyttämistä? Siinäkin menee rahaa hukkaan, jos se lojuu kaapissa.

Vierailija
47/179 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo vielä mitään.

Itse annoin lahjakortin vuosia sitten erääseen harrastekauppaan. Tiesin, että lahjakortin saajalla oli harrastus, johon tämä kauppa oli erikoistunut. Lahjakortin saaja soitti tähän kauppaan ja pyysi heitä antamaan lahjakortista maksetun rahan hänelle.

Suhtautuminen tähän ihmiseen ei palautunut enää ikinä entiselleen.

Vierailija
48/179 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On epäkohteliasta palauttaa lahjoja.

Ei mielestäni. Epäkohteliasta on jättää kortti käyttämättä tarkoituksella. Toisen rahat menivät kankkulan kaivoon.

Vierailija
49/179 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi annoit lahjakortin kaverille, joka ei pidä mistään ja valittaa kaikesta?

Kuulostaa siltä, että ap tyrkyttää omia juttujaan. Jos se on YSTÄVÄ, niin siitä kyllä tietää, mitä arvostaa ja diggaa. 

Itse menisin ihan hämilleni ja kysyisin mitäs v ittua koska YSTÄVÄltä se olis joku tosi outo läppä, turhaa rahanmenoa tai sille on tullut joku nyt että alkaa veetuilemaan. Ne tietää, että mieluummin ottaisin vaikka teräsarjan, viskipullon tai sen lahjakortin k-rautaan, jollekin pikkukeikalle, urheiluliikkeeseen, alkoon tai ihan ruokakauppaan. 

Vierailija
50/179 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Henkilökohtaisesti en ymmärrä sitä, että aikuiselle ihmiselle ostetaan lahjaksi tavaraa. Meillä kaikilla on aivan takuuvarmasti riittävästi kukkavaaseja, mukeja, vateja, kynttilöitä, tuikkukippoja... Itse sanon aina ihan suoraan, että toivon lahjakortteja lahjaksi. Just kaikki hieronnat, kosmetologit ja kampaamolahjakortit on ihania, koska niistä just itse helposti pihistää. 

Sitäkään ei kunnioiteta että sanoo kaikille ettei halua mitään. Ei yhtään mitään. Ei tarvi edes lahjakorttia ruokakauppaan vaikka siellä viikottain käynkin.

Vierailija
51/179 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäpä sitten, jos ostat jonkun tavaran lahjaksi, niin vahtaatko senkin käyttämistä? Siinäkin menee rahaa hukkaan, jos se lojuu kaapissa.

En. Omituinen ajatusmalli. Tosin en ikinä osta lahjaksi tavaraa, juuri siitä syystä etten tiedä mitä ihmiset tarvitsevat ja käyttävät.

Vierailija
52/179 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En anna kenellekään lahjakortteja. Lahjakortti ja raha eivät ole lahjoja. 

Raha kyllä kelpais. 60-v päivät tulossa ja odotan että saisin vähän rahaa.

Vierailija
53/179 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En anna kenellekään lahjakortteja. Lahjakortti ja raha eivät ole lahjoja. 

Näiden arvo mitataan euroina eikä merkityksenä. Antaja ei ole viitsinyt miettiä mitään.

rompettako ja krääsää.  lahjakortti vie vaikka ulkomaille kun sopii, hemmottelee kun hierontaa, lounasta, tai voi ostaa astiastoa tms hajuveden mistä pitää- saa just mistä pitää. stocmannille 150e lahjakortti mm- on paljonkin mistä valita minkä tarvitsee- sepä se. tai hironta, kampaamo- valitsee kun tarvii. kampaamokin aika kallista lystiä- normi ihminen ilahtuu- vuosi aikaa mennä kun tarvi.

brunssilahkakortteja on tullut annettua- ja saa valita sille kohdan kun maittaa.

Vierailija
54/179 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo vielä mitään.

Itse annoin lahjakortin vuosia sitten erääseen harrastekauppaan. Tiesin, että lahjakortin saajalla oli harrastus, johon tämä kauppa oli erikoistunut. Lahjakortin saaja soitti tähän kauppaan ja pyysi heitä antamaan lahjakortista maksetun rahan hänelle.

Oliko se kortti tarpeeksi arvokas? Minua ärsyttää sellaiset lahjakortit, joilla ei saa mitään, vaan pitää laittaa omaa rahaa lisäksi. Ne jää minulla käyttämättä. Siinä tuhlataan vain saajan rahoja. 

Vierailija
55/179 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo vielä mitään.

Ai kamala :D

Kysyitkö ikinä miksi? Jos sillä oli joku muu akuutti tarve? 

Musta ois ihana jos joku tuntis mua niin paljon, että tajuais antaa kortin vaikka stadiumiin kun unelmoin ja kuolaan jatkuvasti uusia lenkkikenkiä mutta toisaalta on paljon tärkeämpääkin maksettavaa. 

Joku kosmetologi tai kynsihoito jäisi käyttämättä kyllä ja palauttaisin kortin kun antaja selkeästi siitä pitää itse. 

Vierailija
56/179 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lahjakortin saaja olisi fiksu, hän sanoisi suoraan lahjakortin antajalle, että "Ajatus oli tosi ihana, mutta mun ei tule tätä lahjakorttia käytettyä, koska minulla ei nyt ole aikaa mennä kosmetologille / minulla on oma vakkarikosmetologi jolla olen käynyt jo 15 vuotta / en nyt tarvitse kasvohoitoa tai muutakaan kosmetologin palvelua, joten sulle on varmaan OK, että annoin lahjakortin siskolleni / äidilleni / MaijaKaijalle, kun hän on juuri haaveillut kosmetologille menemisestä. Olisi tuntunut ikävältä jättää lahjakortti käyttämättä, mutta nyt se meni tarpeeseen."

Ongelma ratkaistu, kaikki tyytyväisiä.

Vierailija
57/179 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En. Omituinen ajatusmalli. Tosin en ikinä osta lahjaksi tavaraa, juuri siitä syystä etten tiedä mitä ihmiset tarvitsevat ja käyttävät.

Periaate on ihan sama. Samalla tavalla siihen käyttämättömään tavaraan käytetty raha menee hukkaan, kuin käyttämättömässä lahjakortissa.

Vierailija
58/179 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En se minäkään lähtisi enää kyselemään lähipiiriltäni, josko heitä kiinnostaisi minun saamani lahjakortti, jota ei ole aikomustakaan käyttää. Ei se minun tehtäväni ole ja vain siksi, että lahjan antaja  ajatellut vain itseään sekä omia mieltymyksiään sen kummemmin miettimättä. Siinähän uhriutuu ja inisee. Lahjan antaja itse voi katsoa peiliin ja ottaa opikseen ja miettiä sitä omaa rahan törsäämistään vähän tarkemmin, niin ei tarvitse vinkua. 

Jösses mikä asenne. :D Toinen antaa lahjan ja sinä annat opetuksen.

Vierailija
59/179 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Periaate on ihan sama. Samalla tavalla siihen käyttämättömään tavaraan käytetty raha menee hukkaan, kuin käyttämättömässä lahjakortissa.

Vaikka sitten niin.

Joka tapauksessa en itse tekisi lahjan antajalle koskaan niin, että jättäisin kortin käyttämättä. Ihan perushuttua itselleni, että maksettu palvelu hyödynnetään tai annetaan eteenpäin. Tavarankin voi myydä, ei sitä tarvitse roskiin paiskoa.

Vierailija
60/179 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutamalle ystävälle. Saitko heiltä lahjat?

Sain toki. Meillä on ystäväpiirissä tapana viettää pikkujouluja yhdessä ja ostaa lahjoja. Paitsi tämä lahjakortin käyttämättä jättäjä, joka valittaa kaikesta, ei yleensä muista tätä ja tulee joitakin poikkeusvuosia lukuun ottamatta kahta kättä heiluttaen esim. niihin pikkujouluihin.

Sä selkeästi tunnet ystäväsi :D

Ette varmaan osaa puhua suoraan? 

Aikuiset saa kaikesta vaikeaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kahdeksan