Mistä johtuu Suomessa yrittäjävihamielisyys
Jos on vaikka ihan vain pienyrittjä, joka elättää itsensä. Jos ei työllistä kuin itsensä, pidetään mitättömänä ja ahneena, vaikka nettotienestit jäisivät pienemmäksi kuin palkka vastaavasta työstä - syynä yrittäjyyteen voi olla se, että saa paremmin töitä yrittäjänä kuin palkallisena, koska jotkut ostavat mieluummin alihankintaa. Tämä "miksi kukaan ostaisi palveluja sinulta jos ei kukaan palkkaa sinua" tyyppi voi nyt olla hiljaa, olet lapsellinen ja tyhmä, tuo laskutuspalvelun suosiminen on riskitöntä ja voi mennä meidänkin alalla projekti kerrallaan, mm. siksi.
Sitten jos työllistää, pidetään ahneena riistäjänä.
PK-yritykset kuitenkin työllistävät määrällisesti enemmän kuin isot. Silti pieniä yrittäjiä vihataan enemmän, niitäkin, joiden kanssa ei ole mitään skismaa tai edes ei kuulu asiakaskuntaan. Miksi? Miksi halutaan kommunismi, eli pelkkä valtion työllistämisohjelma? Sitähän se tarkoittaa. Oikeisto nyt ylipäätään vihaa pienyrittäjiä ja vasemmisto yrittäjiä ylipäänsä. Keskusta on ehkä yrittäjäystävällisin puolue, mutta aika paljon siinäkin on pääoman kannattajia. Pienet puolueet nyt ei ymmärrä yrittäjyydestä oikein mitään ideologiansa takaa.
Kommentit (291)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen pohtinut tätä samaa.
Epäilen että valkoisten voittamalla sisällissodalla ja punaisten lahtaamisella on osuutta asiaan. Nykyajan ohjelmistoyrittäjät saavat osakseen kateuden lisäksi 100 vuotta sitten nöyryytettyjen ja kaltoinkohdeltujen kommunistien herravihaa. Tuon ajan tapahtumat pitäisi käydä uudelleen läpi ja kärsineiden sukulaisille tulisi tarjota empatiaa ja terapiaa.
Siinä ei ole mitään järkeä että suuri osa kansasta edelleen äänestää vasemmistoa vain siksi että vanhemmatkin ovat aina näin tehneet vaikka yhteiskunta on muuttunut ja vasemmiston talousopit on jo aikaa sitten todettu epäonnistuneiksi.
Suomessa sosiaalitukiin menee jo 32% bruttokansatuotteesta mikä on maailmanennätystasoa johon meillä ei ole varaa. Suomen talous on romahtamassa.
Tätä oikeaa talousoppia ei liene vieläkään v. 2026 löytynyt? Sitä tässä itse ihmettelen. Suomi konkassa kohta, Ameriikka elää velaksi kommonistisen maan rahoittamana. Sen pitäisi olla helppoa mutta ei, nousukausi - lama, nousukausi - lama. Ei käy järkeen!
Se on tosiasia että Suomessa sosiaalitukiin menee yli 32% bruttokansantuotteesta mikä lienee maailmanennätystasoa.
Sen lisäksi työttömyys on EU-maiden suurinta ja tuottavuus huonoimmasta päästä ellei huonoin..
Eli ratkaisu Suomen talouskriisiin ei tässä tilanteessa todellakaan ole vasemmistoliiton tarjoama miljonäärivero ja sosiaalitukien kasvattaminen entisestään.
Pitäisi löytää keinot jolla vientiyritykset saadaan kukoistamaan ja työllisyyttä kasvatettua.
Valitettavasti demaritkaan eivät ole tässä suurimpia asiantuntijoita.
Tätä taustaa vasten en kertakaikkiaan käsitä miksi suomalaiset haluavat äänestää demareita seuraavissa vaaleissa. Halutaanko tänne sama talousromahdus kuin Kreikassa oli joskus 15 vuotta sitten.
Äläs höpötä, ei pidä paikkaansa ! Populismia parhaimmillaan.
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjiä hellitään Suomessa kuin kukkaa kämmenellä. Joka puolelta nimen omaan heitä suitsutetaan, ja joka kunnassa kaikki kunnanisät tekevät kaikkensa, että nämä herkät mimosat voisivat kukoistaa.
Työttömäthän tässä maassa ovat niitä kaikkien haukkumia ja polkemia.
Jepjep!
Ei mahdollisuuutta henkilökohtaiseen konkurssiin.
Jos vastuut paukkuu pahasti esim. se vassarityöntekijä pirinisti satuttaa itsensä pahasti tai se vassari ei maksakkaan laskua voi taloudelle heittää hyvästit loppuelämäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikea kymmenien vuosien irtisanominen rampautti Suomen kasvun. Totaalisesti. Miksei koskaan puhuteta Ay-väkeä et mitenkä meinaavat tän korvata?
Toinen, aivan ihana tukistus; yrittäjän opiskelujen jälkeen valmistuvat lapset eivät saa mitään tukia saati työttömyyskorvauksia. heidät luetaan osa-aikayrittäjiksi. Omakohtainen kokemus, ei tipu kunnes löysi 18 kuukauden jälkeen oman alansa töitä.
Nytkö ne tuet kelpaakin? 🤣🤣🙄🙄
Miksi yrittäjän lapsi on niin lusmu-laiska, ettei saa itselleen työpaikkaa tai pysty laittamaan omaa yritystä pystyyn, vaikka varmasti saisi apua omilta vanhemmiltaan?
Sinun kommentin jälkeen todellakin jatkan yrittäjien haukkumista ahneiksi ja itsekkäiksi.
Jos yrittäjä on maankaivuualalla ja nuori valmistuu hoitajaksi niin hän ei todellakaan ns. elävässä elämässä ole "osa-aikayrittäjä muiden kuin Kelan mielestä. Mutta on heräsi huoli sinusta. Onko kaikki hyvin?
Miksi lapsi valmistuu hoitajaksi, kun tiedetään, että hoitajia on nykyisinkin paljon työttömänä ja filippiiniläiset vievät työpaikat? Minulla heräsi huoli, onko vastavalmistunut hoitajalapsi ihan kunnossa. Olisiko hänen syytä hakeutua pääkopan hoitoon? Samaa ehdotan sinulle alentuvan asenteesi takia.
Toistan:
1. Miksi täällä huudellaan tukia avuksi yrittäjän lapselle, vaikka samaan aikaan haukutaan muut, jotka saavat tukia?
2. Miksi yrittäjän lapsi (opiskelualasta huolimatta) on saamaton työpaikan tai oman yrityksen suhteen?
3. Ihan yhdentekevää millä alalla yrittäjävanhempi itse on. Hän pystyy silti neuvomaan yrityksen perustamiseen liittyvissä asioissa huomattavasti helpommin kuin sellainen vanhempi, joka ei koskaan ole itse toiminut yrittäjänä ->> Minulle herää huoli yrittäjävanhemmasta, joka ei osaa neuvoa. Onko hänellä esim. jonkinlainen muistisairaus vai onko hän muuten vaan tyhmä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjiä hellitään Suomessa kuin kukkaa kämmenellä. Joka puolelta nimen omaan heitä suitsutetaan, ja joka kunnassa kaikki kunnanisät tekevät kaikkensa, että nämä herkät mimosat voisivat kukoistaa.
Työttömäthän tässä maassa ovat niitä kaikkien haukkumia ja polkemia.
Jepjep!
Ei mahdollisuuutta henkilökohtaiseen konkurssiin.
Jos vastuut paukkuu pahasti esim. se vassarityöntekijä pirinisti satuttaa itsensä pahasti tai se vassari ei maksakkaan laskua voi taloudelle heittää hyvästit loppuelämäksi.
Miten voi olla vassarityöntekijä? Vassarithan ovat kaikki työttömiä.
Puhut siis soopaa. Kysy itseltäsi, miksi olet palkannut sairastelevan ja huonon oikeistolaisen työntekijän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen pohtinut tätä samaa.
Epäilen että valkoisten voittamalla sisällissodalla ja punaisten lahtaamisella on osuutta asiaan. Nykyajan ohjelmistoyrittäjät saavat osakseen kateuden lisäksi 100 vuotta sitten nöyryytettyjen ja kaltoinkohdeltujen kommunistien herravihaa. Tuon ajan tapahtumat pitäisi käydä uudelleen läpi ja kärsineiden sukulaisille tulisi tarjota empatiaa ja terapiaa.
Siinä ei ole mitään järkeä että suuri osa kansasta edelleen äänestää vasemmistoa vain siksi että vanhemmatkin ovat aina näin tehneet vaikka yhteiskunta on muuttunut ja vasemmiston talousopit on jo aikaa sitten todettu epäonnistuneiksi.
Suomessa sosiaalitukiin menee jo 32% bruttokansatuotteesta mikä on maailmanennätystasoa johon meillä ei ole varaa. Suomen talous on romahtamassa.
Tätä oikeaa talousoppia ei liene vieläkään v. 2026 löytynyt? Sitä tässä itse ihmettelen. Suomi konkassa kohta, Ameriikka elää velaksi kommonistisen maan rahoittamana. Sen pitäisi olla helppoa mutta ei, nousukausi - lama, nousukausi - lama. Ei käy järkeen!
Se on tosiasia että Suomessa sosiaalitukiin menee yli 32% bruttokansantuotteesta mikä lienee maailmanennätystasoa.
Sen lisäksi työttömyys on EU-maiden suurinta ja tuottavuus huonoimmasta päästä ellei huonoin..
Eli ratkaisu Suomen talouskriisiin ei tässä tilanteessa todellakaan ole vasemmistoliiton tarjoama miljonäärivero ja sosiaalitukien kasvattaminen entisestään.
Pitäisi löytää keinot jolla vientiyritykset saadaan kukoistamaan ja työllisyyttä kasvatettua.
Valitettavasti demaritkaan eivät ole tässä suurimpia asiantuntijoita.
Tätä taustaa vasten en kertakaikkiaan käsitä miksi suomalaiset haluavat äänestää demareita seuraavissa vaaleissa. Halutaanko tänne sama talousromahdus kuin Kreikassa oli joskus 15 vuotta sitten.
700000 julkisen sektorin työntekijää ja julkinen sektori, joka on 58,5% koko bruttokansantuotteesta imee taloudesta ilmat pihalle.
Suomi pitää ajaa pikavauhtia maksuvaikeuksiin ja konkurssiin, jolloin julkinen sektori joutuu pakosta keskeyttämään palkanmaksun ja valtavaksi paisunut rottalauma jättää laivan.
Mikäli nitkutetaan ja kitkutetaan talouden terve osa eli yksityinen sektori kuolee kokonaan pois ja suomen kansaa ei voi enää pelastaa kuin koko valtio lakkauttamalla.
Toinen, aivan ihana tukistus; yrittäjän opiskelujen jälkeen valmistuvat lapset eivät saa mitään tukia saati työttömyyskorvauksia. heidät luetaan osa-aikayrittäjiksi. Omakohtainen kokemus, ei tipu kunnes löysi 18 kuukauden jälkeen oman alansa töitä.
Oletko jotenkin tyhmä, että et saanut puoleentoista vuoteen töitä? Hahahhaaaa!
Vierailija kirjoitti:
Jaa-a. Itse olin pienyrittäjänä 9 vuoden ajan, enkä kokenut, että kukaan olisi vihannut minua. Miksi olisi? Tein pitkää päivää ja raadoin välillä kuin hullu. Pystyin maksamaan itselleni vain pientä palkkaa. Jälkeen päin ajatellen ne oli rankkoja vuosia.
En silti kokenut itse ainakaan mitään yrittäjävihamielisyyttä. Paljon oli vastuita ja vaatimuksia, mutta oli myös aika vapaat kädet yrittää.
Sama kokemus. Koin että pienellä paikkakunnalla jopa arvostettiin työtäni. Olin alani ainoa yrittäjä kunnassa ja saman alan yrityksiä oli kymmenien kilometrien päässä. Lisäksi kun olin melko joustava ja kun esim. autoin mökkiläisiä jopa muutaman kerran viikonloppuisin, töitä oli yllinkyllin ja välillä pitkä työjono ajanvarauskirjassa. Aamuseitsemältä lähdin tarvikkeita noutamaan ja tavoite oli olla puoli kuusi kotona illalla. Viisi päivää viikossa.
Myöhemmin olen työskennellyt monessakin pikkufirmassa ja isommissakin eikä ikinä ole yrittäjiin suhtauduttu vihamielisesti.
Yrittäminen on erittäin kilpailuhenkistä toimintaa. Vahvimmat eli suuryritykset haluavat orjia, eivät kilpailua. He lobbaavat omaa agendaansa lakiin. Valtion rotat sitten parhaansa mukaan heittelevät kapuloita rattaisiin tai katsovat muualle. :)
Vierailija kirjoitti:
Kommunistit vihaa yrittäjiä!
Ihan osa meistä ei-kommunisteistakin vihaa yrittäjiä.
Vierailija kirjoitti:
Yrittäminen on erittäin kilpailuhenkistä toimintaa. Vahvimmat eli suuryritykset haluavat orjia, eivät kilpailua. He lobbaavat omaa agendaansa lakiin. Valtion rotat sitten parhaansa mukaan heittelevät kapuloita rattaisiin tai katsovat muualle. :)
Narsismi, vallanhalu, tarve alistaa, hyväksikäyttö. Nämä perinteiset luonteenpiirteet ovat yrittäjässä vallalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjät ovat itse maineensa rakentaneet. Todellakin. Vaasa.
Miten se vanha sananlasku sanoikaan metsään huutamisesta...
Pitää paikkansa monissa asioissa. Olen itse ollut kahden aivan eri alan yrittäjänä ja jälkeenpäin aloin havannoida muiden yrittäjien toimintatapoja ja asiakaspalvelua jne. Aika moni yrittäjä on aivan sopimaton asemaansa. Asiakas on aina oikeassa, no ei se aina niin ole mutta yrittäjän pitää arvostaa ja ymmärtää maksavaa asiakasta, jos asiakas on tyytyväinen, se tai hän palaa takaisin ja maksaa uudelleen. Lisäksi kaikki kannattaa kirjoittaa ylös. Vaikka voileipäkakun hinta. Tai auton rengassarjan hinta. Joskus asiakaskin saattaa muistaa väärin. Paikkakunnilla yrittäjät tunnetaan ja jotain vikaahan firmassa on jos se ei esim. tahdo löytää työntekijöitä.
Monet yrittäjät maksaa 60% veroja tuloistaan ja työllistää useita ihmisiä. He myös ottavat suuren riskin ja pankkilainan perustaessaan yrityksen sekä tekevät ympärivuorokautista duunia yrityksen eteen.
Sitten kun usean vuoden ahkeroinnin jälkeen homma alkaakin toimimaan eikä tulekkaan kateellisten toivomaa konkurssia niin aletaan haukkua porvariksi, riistäjäksi ja vaaditaan veroprosentin korottamista sataan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrittäminen on erittäin kilpailuhenkistä toimintaa. Vahvimmat eli suuryritykset haluavat orjia, eivät kilpailua. He lobbaavat omaa agendaansa lakiin. Valtion rotat sitten parhaansa mukaan heittelevät kapuloita rattaisiin tai katsovat muualle. :)
Narsismi, vallanhalu, tarve alistaa, hyväksikäyttö. Nämä perinteiset luonteenpiirteet ovat yrittäjässä vallalla.
No jaa. Esimerkiksi omaa työtään ja panostaan arvostava helposti päätyy yksityisyrittäjäksi, sillä työntantajat (eli ne yritykset) eivät maksa aina asianmukaista korvausta toisen ajasta. Jos 1 ihminen pystyy hoitamaan 5 henkilön työt niin eihän tällaisen kannata olla 1 henkilön palkalla toisen yrityksessä.
Sitten kun aletaan puhumaan yhtiöistä niin usein lojaliteetti jakautuu vain yhtiökumppaneiden kesken ja alaiset ovat orjia. Joillekin sitten maksetaan reilusti ja toisia riistetään yrityksestä riippuen. Toisinaan myös yksityisyrittäjät tekevät yhteistyötä keskenään ja se onkin sitten jännää puuhaa kun on vahvoja tekijöitä useita samassa nipussa, mutta kaikilla oma agenda mielessä, mutta tuloksia syntyy sillä tekijät ovat vahvoja.
Vierailija kirjoitti:
Monet yrittäjät maksaa 60% veroja tuloistaan ja työllistää useita ihmisiä. He myös ottavat suuren riskin ja pankkilainan perustaessaan yrityksen sekä tekevät ympärivuorokautista duunia yrityksen eteen.
Sitten kun usean vuoden ahkeroinnin jälkeen homma alkaakin toimimaan eikä tulekkaan kateellisten toivomaa konkurssia niin aletaan haukkua porvariksi, riistäjäksi ja vaaditaan veroprosentin korottamista sataan.
Jos et tykkää pelin säännöistä niin pelaa jotain muuta peliä. Älä itke.
Kyllä ilmassa on jotain haluttomuutta nähdä kokonaisuutta. Kun joku kadehtii, että yrittäjä on vapaalla keskiviikkona, niin hän unohtaa, että se sama yrittäjä on töissä juhannusaattona. Tai kun yrittäjä ajaa hienolla autolla, niin kadehtija unohtaa, että se sama auto toimii työautona ja vapaa-ajan autona, sillä oikeasti tehdään töitä ja ajetaan pitkiä matkoja. Tai kun perheyrityksen nuori polvi tekee hulppean matkan tai ostaa kesämökin jo nuorena, niin kadehtija unohtaa, että se nuori asuu vanhempien kanssa yhdessä yrityksen sijainnin vuoksi, ja siksi rahaa jää enemmän johonkin muuhun.
Eli valikoiva tarkkailija poimii tiettyjä juttuja, mutta jättää toisen puolen huomioimatta. Ja näin on helppo muodostaa tarina, joka aiheuttaa kateutta. Yleensä aiheetonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet yrittäjät maksaa 60% veroja tuloistaan ja työllistää useita ihmisiä. He myös ottavat suuren riskin ja pankkilainan perustaessaan yrityksen sekä tekevät ympärivuorokautista duunia yrityksen eteen.
Sitten kun usean vuoden ahkeroinnin jälkeen homma alkaakin toimimaan eikä tulekkaan kateellisten toivomaa konkurssia niin aletaan haukkua porvariksi, riistäjäksi ja vaaditaan veroprosentin korottamista sataan.
Jos et tykkää pelin säännöistä niin pelaa jotain muuta peliä. Älä itke.
Olen keskellä arkipäivää mammapalstalla kuten sinäkin joten en ole mikään yrittäjä mutta arvostan heitä yhteiskunnan tukipilareina toisinkuin kommunistinen Suomen kansa.
Mistä johtuu suomalaisten vihamielisyys työttömiä kohtaan?