Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä johtuu Suomessa yrittäjävihamielisyys

Vierailija
20.05.2026 |

Jos on vaikka ihan vain pienyrittjä, joka elättää itsensä. Jos ei työllistä kuin itsensä, pidetään mitättömänä ja ahneena, vaikka nettotienestit jäisivät pienemmäksi kuin palkka vastaavasta työstä - syynä yrittäjyyteen voi olla se, että saa paremmin töitä yrittäjänä kuin palkallisena, koska jotkut ostavat mieluummin alihankintaa.  Tämä "miksi kukaan ostaisi palveluja sinulta jos ei kukaan palkkaa sinua" tyyppi voi nyt olla hiljaa, olet lapsellinen ja tyhmä, tuo laskutuspalvelun suosiminen on riskitöntä ja voi mennä meidänkin alalla projekti kerrallaan, mm. siksi. 

 

Sitten jos työllistää, pidetään ahneena riistäjänä. 

 

PK-yritykset kuitenkin työllistävät määrällisesti enemmän kuin isot. Silti pieniä yrittäjiä vihataan enemmän, niitäkin, joiden kanssa ei ole mitään skismaa tai edes ei kuulu asiakaskuntaan. Miksi? Miksi halutaan kommunismi, eli pelkkä valtion työllistämisohjelma? Sitähän se tarkoittaa. Oikeisto nyt ylipäätään vihaa pienyrittäjiä ja vasemmisto yrittäjiä ylipäänsä. Keskusta on ehkä yrittäjäystävällisin puolue, mutta aika paljon siinäkin on pääoman kannattajia.  Pienet puolueet nyt ei ymmärrä yrittäjyydestä oikein mitään ideologiansa takaa.  

Kommentit (291)

Vierailija
1/291 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäjän täytyy olla energinen, yhteistyökykyinen, optimistinen ja sellainen, joka näkee mahdollisuuksia. Tämä ei sovi yhteen suomalaisen onnellisuuden rakennuspalikoiden kanssa: omahyväisyyden, katkeruuden, kateuden ja loputtoman negatiivisuuden. 

Vierailija
2/291 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäjät ovat itse maineensa rakentaneet. Todellakin. Vaasa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/291 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a. Itse olin pienyrittäjänä 9 vuoden ajan, enkä kokenut, että kukaan olisi vihannut minua. Miksi olisi? Tein pitkää päivää ja raadoin välillä kuin hullu. Pystyin maksamaan itselleni vain pientä palkkaa. Jälkeen päin ajatellen ne oli rankkoja vuosia. 

En silti kokenut itse ainakaan mitään yrittäjävihamielisyyttä. Paljon oli vastuita ja vaatimuksia, mutta oli myös aika vapaat kädet yrittää. 

Vierailija
4/291 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkansaajat eivät useinkaan tiedä yrittäjyydestä oikein mitään, joten huhupuheet ja tahallinen provosointi muokkaavat helposti heidän mielikuviaan.

Noin kaksi kolmannesta Suomen yrityksistä on yhden hengen yrityksiä. Yksinyrittäjä on harvemmin vauras riistäjä, mutta sellaisina heitä pidetään. Yksi surullisen huvittava käsitys on se, että kaikki yrittäjät saavat kaikkia mahdollisia tukia, kunhan vain hakevat. Yleisin minun kohtaamani virhekäsitys on se, että "verovähennyskelpoinen" kapistus on yrittäjälle ilmainen ostos.

Vierailija
5/291 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pohtinut tätä samaa. 

Epäilen että valkoisten voittamalla sisällissodalla ja punaisten lahtaamisella on osuutta asiaan. Nykyajan ohjelmistoyrittäjät saavat osakseen kateuden lisäksi 100 vuotta sitten nöyryytettyjen ja kaltoinkohdeltujen kommunistien herravihaa. Tuon ajan tapahtumat pitäisi käydä uudelleen läpi ja kärsineiden sukulaisille tulisi tarjota empatiaa ja terapiaa. 

Siinä ei ole mitään järkeä että suuri osa kansasta edelleen äänestää vasemmistoa vain siksi että vanhemmatkin ovat aina näin tehneet vaikka yhteiskunta on muuttunut ja vasemmiston talousopit on jo aikaa sitten todettu epäonnistuneiksi.

Suomessa sosiaalitukiin menee jo 32% bruttokansatuotteesta mikä on maailmanennätystasoa johon meillä ei ole varaa. Suomen talous on romahtamassa.

Vierailija
6/291 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisesti oman yrityksen myynnin kautta vaurastuneita kadehditaan ja suorastaan vihataan. Katsotaan ettei rikastuneilla ole oikeutta omaisuuteensa ja että sitä pitää jotenkin verottaa tai ottaa muuten pois. Jankutetaan miljonääriveroista tms

Jos tuo esiin että yrittäjä on ottanut suuria riskenä, raatanut vuosikymmeniä firmansa eteen ja on omaisuutensa ja vaurautensa ansainnut, saa vastukseksi että kyllä tässä saatana on muutkin raataneet niska limassa koko elämänsä ja että kyllä apuhoitajalle ja siivoojallekin kuuluu sama vauraus kuin menestyneelle yrittäjälle.

.

Mitäs jos vasemmisto ja kokokomus yhdessä loisi sellaiset  olosuhteet että kaikki voivat ryhtyä halutessaan yrittäjäksi ja lopetetetaan rikkaiden kadehtiminen ? Parannetaan yrittäjien työttömyysturvaa, helpotetaan byrokratiaa jne  

Ongelmana on vaan että tuohonkaan demarit ei millään pysty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/291 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yrittäjän täytyy olla energinen, yhteistyökykyinen, optimistinen ja sellainen, joka näkee mahdollisuuksia. Tämä ei sovi yhteen suomalaisen onnellisuuden rakennuspalikoiden kanssa: omahyväisyyden, katkeruuden, kateuden ja loputtoman negatiivisuuden. 

Uskoisin että asenne on Ruotsin vallan peruja. Vuosisatojen aikana se ehti iskostua suomalaisen tavatallaajan geeneihin. Mikäkö? Ruotsista tulijoilla oli rahaa taskussaan ja maat he saivat kruunulta ilmaiseksi, siinä sopi yrittää meidän metsän kaatamista ja sahateollisuutta, oli isommat ja päheemmät veneet, kalaa nousi, oli varaa ostaa satapäinen lehmälauma ja viedä maitoa ja juustoa. Tämä liukeni suomalaisen geeneihin et kaikki menestyvät yrittäjät on ruotsalaisia. Tää on muuten Suomessa aika paha vika.

Vierailija
8/291 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole moista huomannut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/291 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päasiassa yrittäjiä vihataan, koska yrittäjät käyttäytyvät huonosti, ja lakien vastaisesti ja räyhäävät että työntekijöille twi asiakkaille ei kuulu mitään. 

Esin ympäristölakeja rikkovat rutiininomaisesti, jätteet ja myrkyt kaadetaan suoraan lähimetsäänn (huom, yleensä jonkun muun omistamaan metsään) tai jokeen. 

Vierailija
10/291 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa olen pohtinut ja tullut tulokseen, että joidenkin mielestä mikään ei saisi maksaa mitään. Kun yrittäjä veloittaa summan x, niin yrittäjä vain riistää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/291 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erityisesti oman yrityksen myynnin kautta vaurastuneita kadehditaan ja suorastaan vihataan. Katsotaan ettei rikastuneilla ole oikeutta omaisuuteensa ja että sitä pitää jotenkin verottaa tai ottaa muuten pois. Jankutetaan miljonääriveroista tms

Jos tuo esiin että yrittäjä on ottanut suuria riskenä, raatanut vuosikymmeniä firmansa eteen ja on omaisuutensa ja vaurautensa ansainnut, saa vastukseksi että kyllä tässä saatana on muutkin raataneet niska limassa koko elämänsä ja että kyllä apuhoitajalle ja siivoojallekin kuuluu sama vauraus kuin menestyneelle yrittäjälle.

.

Mitäs jos vasemmisto ja kokokomus yhdessä loisi sellaiset  olosuhteet että kaikki voivat ryhtyä halutessaan yrittäjäksi ja lopetetetaan rikkaiden kadehtiminen ? Parannetaan yrittäjien työttömyysturvaa, helpotetaan byrokratiaa jne  

Ongelmana on vaan että tuohonkaan demarit ei millään pysty.

Yritysten myyminen heti, kun siitä saa riittävästi työnteon lopettamiseen on Suomen ongelma ja johtuu siitä, että Suomen yrityskenttä on kuin kasino. Kannattaa lopettaa kun on vielä voitolla.

Oikeaa keskiluokkaa ja vaurautta ei käytännössä ole ollenkaan vaan parin duunarin pariskunta edustaa Suomessa keskiluokkaa ja se niiden lautamökki sitä varallisuutta.

Vierailija
12/291 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päasiassa yrittäjiä vihataan, koska yrittäjät käyttäytyvät huonosti, ja lakien vastaisesti ja räyhäävät että työntekijöille twi asiakkaille ei kuulu mitään. 

Esin ympäristölakeja rikkovat rutiininomaisesti, jätteet ja myrkyt kaadetaan suoraan lähimetsäänn (huom, yleensä jonkun muun omistamaan metsään) tai jokeen. 

Samoja ihmisiä kaikki ovat. Jos tuo yrittäjä olisi työtätekevä, niin hän rikkoisi lakeja kuitenkin. Sillä tavalla kuin voi. Ei se yrittäjyys tee ihmisestä toisenlaista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/291 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen pohtinut tätä samaa. 

Epäilen että valkoisten voittamalla sisällissodalla ja punaisten lahtaamisella on osuutta asiaan. Nykyajan ohjelmistoyrittäjät saavat osakseen kateuden lisäksi 100 vuotta sitten nöyryytettyjen ja kaltoinkohdeltujen kommunistien herravihaa. Tuon ajan tapahtumat pitäisi käydä uudelleen läpi ja kärsineiden sukulaisille tulisi tarjota empatiaa ja terapiaa. 

Siinä ei ole mitään järkeä että suuri osa kansasta edelleen äänestää vasemmistoa vain siksi että vanhemmatkin ovat aina näin tehneet vaikka yhteiskunta on muuttunut ja vasemmiston talousopit on jo aikaa sitten todettu epäonnistuneiksi.

Suomessa sosiaalitukiin menee jo 32% bruttokansatuotteesta mikä on maailmanennätystasoa johon meillä ei ole varaa. Suomen talous on romahtamassa.

Tätä oikeaa talousoppia ei liene vieläkään v. 2026 löytynyt? Sitä tässä itse ihmettelen. Suomi konkassa kohta, Ameriikka elää velaksi kommonistisen maan rahoittamana. Sen pitäisi olla helppoa mutta ei, nousukausi - lama, nousukausi - lama. Ei käy järkeen!

Vierailija
14/291 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin melkein puolet työvuosistani yksityishenkilöiden (pariskunta) omistamassa osakeyhtiössä töissä. Hyvinä vuosina tässä työpaikassa oli työntekijöillä hyvät  ja paremmat oltavat kuin isoimmissa yrityksissä missä tämän työrupeaman jälkeen työskentelin, mutta huonoina vuosina tilanne oli toinen ja silloin palkkapäivän lähestyessä oli parempi kiertää kaukaa talousasioista kuten palkkojen maksamisesta vastaava toinen osakas (työntekijöitä ei kuitenkaan pistetty huonoinakaan aikoina pois ja lomautuksia oli niitäkin hyvin vähän) .Yleisesti ottaen tämä työpaikka oli kuitenkin hyvä, siellä arvostettiin työntekijöitä ja heidän työpanostaan ja hyvä työsuoritus myös monesti palkittiin. 1990-luvun lama ja valuuttalainat johtivat tämänkin ennen hyvin menestyneen yrityksen taloudellisiin vaikeuksiin ja toiminta päättyi 1990-luvun lopussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/291 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päasiassa yrittäjiä vihataan, koska yrittäjät käyttäytyvät huonosti, ja lakien vastaisesti ja räyhäävät että työntekijöille twi asiakkaille ei kuulu mitään. 

Esin ympäristölakeja rikkovat rutiininomaisesti, jätteet ja myrkyt kaadetaan suoraan lähimetsäänn (huom, yleensä jonkun muun omistamaan metsään) tai jokeen. 

En tunnista tuosta lainkaan omaa yrittäjämiestäni. Hän on valvonut öitä miettiessään mistä saada lisää rahaa ettei tarvitsisi irtisanoa työntekijöitä. Yrittäjien tilanne Suomessa on monilla aloillajuuri nytkin ihan hirveän vaikea.

Vierailija
16/291 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sata vuotta historiaa kirjoissa ja kansissa mistä voi katsoa kuinka kommunistivaltioille kävi. Silti syöksytään syvemmälle vasemmistolaisuuteen. Tasan nolla kertaa toiminut historiassa. Pelkkää nälänhätää, vapaudenmenetystä ja kuolemaa tarjonnut, mutta tällä kertaa utopia onnistuu!

Hööpö. Katsoppas Kiinaa. Kokolailla hyvin porskuaa. Katsoppa ameriikkaa, elää ikuisessa velkakierteessä. Pitänee odotella et alienit tulee kertomaan mitenkä se tehdään...

Vierailija
17/291 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa olen pohtinut ja tullut tulokseen, että joidenkin mielestä mikään ei saisi maksaa mitään. Kun yrittäjä veloittaa summan x, niin yrittäjä vain riistää.

Joiltakin puuttuu talousosaaminen. Jos teekupponen maksaa 2 euroa, on se riistämistä, koska teepussi maksaa vain 20 senttiä.

Vierailija
18/291 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päasiassa yrittäjiä vihataan, koska yrittäjät käyttäytyvät huonosti, ja lakien vastaisesti ja räyhäävät että työntekijöille twi asiakkaille ei kuulu mitään. 

Esin ympäristölakeja rikkovat rutiininomaisesti, jätteet ja myrkyt kaadetaan suoraan lähimetsäänn (huom, yleensä jonkun muun omistamaan metsään) tai jokeen. 

Tässä malliesimerkki siitä kuinka Dickensiltä kupattu, vasemmiston masinoima maailmankuva on uponnut ihmisiin kuin kuuma veitsi voihin.

En minä sitä dickensiltä ole kupannut, enkä Gaskelliltakaan, vaan ihan naapurin sahayrittäjää ja toisen naapurin konekauppiasta katsellessa pannut merkille.

Vierailija
19/291 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sata vuotta historiaa kirjoissa ja kansissa mistä voi katsoa kuinka kommunistivaltioille kävi. Silti syöksytään syvemmälle vasemmistolaisuuteen. Tasan nolla kertaa toiminut historiassa. Pelkkää nälänhätää, vapaudenmenetystä ja kuolemaa tarjonnut, mutta tällä kertaa utopia onnistuu!

Hööpö. Katsoppas Kiinaa. Kokolailla hyvin porskuaa. Katsoppa ameriikkaa, elää ikuisessa velkakierteessä. Pitänee odotella et alienit tulee kertomaan mitenkä se tehdään...

Ja katso Amerikan rumaa läskikansaa. Sama taikinaruhoisuus näkyy myös meillä nykyisin katukuvassa. Kaikki sieltä apinoidaan, ja apnoiksi vajotaan.

Vierailija
20/291 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sata vuotta historiaa kirjoissa ja kansissa mistä voi katsoa kuinka kommunistivaltioille kävi. Silti syöksytään syvemmälle vasemmistolaisuuteen. Tasan nolla kertaa toiminut historiassa. Pelkkää nälänhätää, vapaudenmenetystä ja kuolemaa tarjonnut, mutta tällä kertaa utopia onnistuu!

Hööpö. Katsoppas Kiinaa. Kokolailla hyvin porskuaa. Katsoppa ameriikkaa, elää ikuisessa velkakierteessä. Pitänee odotella et alienit tulee kertomaan mitenkä se tehdään...

Koska Kiinalaiset ovat kauppamiehiä. Siksi. 
Eri

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kahdeksan