Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"pääkaupunkiseudulla yksin asuvan opiskelijan välttämättömiksi kuukausimenoiksi laskettiin noin 1 320 euroa."

Vierailija
19.05.2026 |

Enää ei opiskelu onnistu ilman lainaa. Lainaa taas harva uskaltaa ottaa, kun töitä ei ole. Suomi on kusessa.

https://www.hs.fi/suomi/art-2000012017101.html

Kommentit (123)

Vierailija
21/123 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lainalla sitä ennenkin opiskeltiin jos ei ollut  syntynyt rikkaaseen sukuun .

Niin opiskeltiin ja silloin oli töitä. Nyt on turha opiskella, kun töitä ei saa.

Vierailija
22/123 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossahan se sanotaan suoraan: Opiskelijoiden on käytännössä nostettava lainaa tai hankittava muita tuloja. 

MUTTA näinhän se on aina ollut! Ei meillä milloinkaan Suomessa ole ollut vauras unelmayhteiskunta, missä opiskelija pärjäisi pelkällä yhteiskunnan tuella. Joko pappa betalar, otat lainaa tai teet töitä Hesessä tai hyllyttäjänä.

Miten kukaan edes kuvittelee, että yhteiskunta nyt voisi tuupata koko 1320 euroa kuussa ilmaista rahaa? Mistä ihmeen kirstusta?

Kuinka tyhmä sä olet? Ennen opiskelijat pystyivät maksamaan lainan pois kun saivat töitä. Nykyään joutuu ottamaan enemmän lainaa kuin ennen koska opintorahaa on pienenetty. 

En tyhmä ollenkaan, vaan oman opiskeluni työnteolla rahoittanut. Ei tietenkään mitään koulutusta vastaavaa työtä, vaan sellaisia hanttihommia mitä opiskelijat aina tekevät. Itse olin muuttomiehenä. Opintolainaa zero.

Ei onnistu enää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/123 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossahan se sanotaan suoraan: Opiskelijoiden on käytännössä nostettava lainaa tai hankittava muita tuloja. 

MUTTA näinhän se on aina ollut! Ei meillä milloinkaan Suomessa ole ollut vauras unelmayhteiskunta, missä opiskelija pärjäisi pelkällä yhteiskunnan tuella. Joko pappa betalar, otat lainaa tai teet töitä Hesessä tai hyllyttäjänä.

Miten kukaan edes kuvittelee, että yhteiskunta nyt voisi tuupata koko 1320 euroa kuussa ilmaista rahaa? Mistä ihmeen kirstusta?

Ite olen aina ihmetellyt miksei opiskelijoita tueta enempää, pk-seudulla asuvalle kolmen lapsen yh:lle maksetaan tukiaisina kuitenki 5k.

Vierailija
24/123 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen lainan pystyi maksamaan työssä käynnillä ja kesätöitä löytyi aina kaikille halukkaille.

Nyt ei saa töitä edes valmistuneet.

Koska heräät nykyaikaan?

Muuta Norjaan, siellä on töitä. Jos olet nuori jaksat vielä muuttaa. Lopeta valitus, yhteiskunnan tehtävä ei ole maksaa sinun opiskelujasi, kaljan kittaamista ja matkustelua, sijoittamista. Ärsyttää tuollaiset nuoret, jotka luulevat että yhteiskunnan rahat ovat heitä varten, olet ilmeisesti vasemmisto perheestä, no rahat on nyt loppu. 

No rahat eivät kyllä ole loppu, niin kauan kun hyvinvointialueilla on kymmeniä päälliköitä ja johtajia tekemässä eimitään.

Vierailija
25/123 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vanhemmilla ei ollut rahaa auttaa niin silloin otettin sitä opintolainaa eikä loisittu yhteiskunnan tuilla. Nykyään vaan kaiken pitäisi tulla automaattisesti ilman omaa yrittämistä. Lorvisukupolvi!

Vierailija
26/123 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen lainan pystyi maksamaan työssä käynnillä ja kesätöitä löytyi aina kaikille halukkaille.

Koska heräät nykyaikaan?

Muuta Norjaan, siellä on töitä. Jos olet nuori jaksat vielä muuttaa. Lopeta valitus, yhteiskunnan tehtävä ei ole maksaa sinun opiskelujasi, kaljan kittaamista ja matkustelua, sijoittamista. Ärsyttää tuollaiset nuoret, jotka luulevat että yhteiskunnan rahat ovat heitä varten, olet ilmeisesti vasemmisto perheestä, no rahat on nyt loppu. 

En ole kenelle vastasit, mutta itse 70-luvulla syntyneenä sain muhkeat tuet opiskellessa ja muutenkin. Samalla asunnon arvo on noussut itsestään sellaiseen summaan ettei niitä normaaleilla palkoilla makseta. Nykynuoret voivat vain haaveilla siitä elintasosta mikä meillä on ollut.

Vierailija
27/123 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka ihme tuonkin laski ja millä perusteella??

Eihän tuossa ole järjen hiventä kun työtönkin saa vähemmän yhteensä eikä työttömällä ole halvempia ruokailuja tai muita opiskelija-alennuksia mistään. 

Etkö osaa lukea: KELA 

Vierailija
28/123 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka tyhmä sä olet? Ennen opiskelijat pystyivät maksamaan lainan pois kun saivat töitä. Nykyään joutuu ottamaan enemmän lainaa kuin ennen koska opintorahaa on pienenetty. 

En tyhmä ollenkaan, vaan oman opiskeluni työnteolla rahoittanut. Ei tietenkään mitään koulutusta vastaavaa työtä, vaan sellaisia hanttihommia mitä opiskelijat aina tekevät. Itse olin muuttomiehenä. Opintolainaa zero.

Ei onnistu enää. 

Niin no minä valmistuin 4 vuotta sitten, onko tässä ajassa ehtinyt maailma näin dramaattisesti muuttua? Kaikki tuntemani tämänhetkiset yliopisto-opiskelijat (n. 10 kpl) käyvät ohessa töissä tai sitten olivat kesän niin rahakkaissa hommissa, että säästivät lukuvuodelle.

Vierailija
29/123 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vanhemmilla ei ollut rahaa auttaa niin silloin otettin sitä opintolainaa eikä loisittu yhteiskunnan tuilla. Nykyään vaan kaiken pitäisi tulla automaattisesti ilman omaa yrittämistä. Lorvisukupolvi!

Lol. Sä maksat kun lainat menevät valtion maksettaviksi. Halvemmaksi tulisi isompi tuki ja pienempi laina osuus.

Miltä tuntuu maksaa opintolainojen korkoja verotuksessa? Ainoa jotka tässä voittaa on pankki.

Vierailija
30/123 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskella voi myös muualla, vai helppo huumeiden saatavuus kiinnostaa opiskelijoita?

Oikeinkirjoitus.

Vierailija
31/123 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei onnistu enää. 

Niin no minä valmistuin 4 vuotta sitten, onko tässä ajassa ehtinyt maailma näin dramaattisesti muuttua? Kaikki tuntemani tämänhetkiset yliopisto-opiskelijat (n. 10 kpl) käyvät ohessa töissä tai sitten olivat kesän niin rahakkaissa hommissa, että säästivät lukuvuodelle.

Peran Simsin peluuta ei lasketa opiskeluksi.

Vierailija
32/123 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niille ketjuun vastaajille joilla on kyky kirjoittaa, mutta ei lukea: Tämän selvityksen teki Kela itse.

Vierailija
33/123 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska heräät nykyaikaan?

Vello sitten omassa toimettomuudessasi ja vikise, että elämä on epäreilua. Sillä se varmasti korjaantuu.

Vierailija
34/123 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskella voi myös muualla, vai helppo huumeiden saatavuus kiinnostaa opiskelijoita?

Oikeinkirjoitus.

Nämä on Kelan laskelmia ja tuon verran elämiseen menee pk-seudulla. Ei se kyllä sen halvemmaksi tule muuallakaan. Suomi on kallis maa. Ja tuosta huumeiden saatavuudesta, niitä kyllä postitetaan joka puolelle Suomea jos niitä halutaan.

Vierailija
35/123 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lol. Sä maksat kun lainat menevät valtion maksettaviksi. Halvemmaksi tulisi isompi tuki ja pienempi laina osuus.

Miltä tuntuu maksaa opintolainojen korkoja verotuksessa? Ainoa jotka tässä voittaa on pankki.

Ei se laina näin toimi vaikka se vasemmiston taikaseinä elää vahvasti näköjään vieläkin... Nyt nopeasti taas opiskelemaan asioita.

Vierailija
36/123 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän noihin "välttämättömiin" menoihin sisältyy? Olen itse Turussa asuva opiskelija ja pärjään aika hyvin n. 800-900 eurolla kuussa. Summasta lähtisi helposti pois satku kuussa, jos lopettaisin soittotunnit ja menisin vaikka kansalaisopiston halpaan kuoroon. 

Vierailija
37/123 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olet lorvinut paljon pahemmin kuin nykysukupolvi. Varmasti muistat hyvin miten avokätinen Kela oli meidän opiskelu aikoina.

Vierailija
38/123 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun ei niihin vtun hanttihommiinkaan enää pääse!!!

Vierailija
39/123 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olet lorvinut paljon pahemmin kuin nykysukupolvi. Varmasti muistat hyvin miten avokätinen Kela oli meidän opiskelu aikoina.

Kela ei todellakaan maksanut mitään, opintolainalla ja opintotuella kitkuttelin. Ei ollut helppoa.

Vierailija
40/123 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä! Ja nyt kun on työtön niin pon selvittävä 595 eurolla kuukaudessa. Melkosen paljon laskettu noiden opiskelijoiden kulutukselle mutta kai siinä on kalja/huumemenot mukana?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä seitsemän