Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

KELA kieltäytyy korvaamasta lihavuuslääkitystä, ei edes sairaalloisen lihaville tipu korvauksia. Mitä ajattelette tästä???

Vierailija
19.05.2026 |

Kirjoittakaahan mielipiteenne, miksi emme yhteiskuntana voi auttaa heitä?

Kommentit (137)

Vierailija
121/137 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kokeiltu liikunnan ja ruokavalion muutoksen kautta painonpudotusta lainkaan? Ei ne lääkkeethään mitään ihmeitätekeviä ole eikä ratkaisu kaikkeen. 

Tämä! Helpoin ja nopein tie hoikaksi. Laiska paskat. Sit itketään roikkuvaa ihoa ja sekin leikataan valtion piikkiin. Moni, hyvin moni lihoo, venyttää leikatun vatsalaukku ja palaa entiseen. Eli mikään ei muutu korvien välissä!

Naimattomalla avioliittoneuvojalla on aina parhaat neuvot.

Vierailija
122/137 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kokeiltu liikunnan ja ruokavalion muutoksen kautta painonpudotusta lainkaan? Ei ne lääkkeethään mitään ihmeitätekeviä ole eikä ratkaisu kaikkeen. 

Tämä. Kalliit lääkkeet ja leikkaukset pitäisi olla se viimeinen vaihtoehto. 

Noita laihdutuslääkkeitä pitää syödä loppuelämänsä, että ylipaino ei palaa. Toisaalta nämähän ovat käytännössä diabetedlääkkeitä, joita ei riitä enää diabeetikoille, kun "laihduttajat" käyttävät niitä ihmelaihdutukseen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/137 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On olemassa Joulet, kalorit ja kilojoulet jne.. Eivät kyllä kerro tavantallaajalle yhtikäs mitään. Pitäisi olla jokin helposti näkemällä tajuttava mittayksikkö ruuan energiamäärän havainnointiin. Puhutaan monesti kansan keskuudessa kaloreista, kun pitäisi puhua kilokaloreista jne... Ärsyttävää ...

Mitenkä suhtautuisitte jos mittayksikkönä olisi voi. Jokainen pystyy kevyesti perstuntumalla mieltämään sen energian, mitä voi sisältää. 

Niin meijerivoi, ei sen yksinkertaisempaa ja tajuttavampaa, kuin voi. Energiatiheys oliskohan tuo jotain 700 kcal/ 100g. Mittayksikkönä olkoon; pienin yksikkö, voinappi (10g), voipakka (500g) ja voikilo.

Kaljatölkin kyljessä olisi kuvassa rivi voinappeja, vau..., jugurttipurkin tuoteselosteessa vaadittavamäärä, voinappeja.. Voipakan kyljessä voipakka kuvattuna, Nyt on helppoa Pihtiputaan mummollakin mieltää syömiään energimääriä.

Tarvitaan vain selvittää henkilökohtainen vuorokautinen voitarve. Eli kuinka paljon sitä energiaa saa syödä vuorokaudessa. Laskin ihan itse oman voi tarpeeni per vrk se oli n.300g, helkutti onkohan tuo olla totta yli puolipakkaa..

Pitääpä miettiä.. Nyt kun ymmärtää tämän mittaustavan vaikuttavuuden,  siitä on helppo jatkaa omaa energiankulutuksen tarkkailua.

Voin mielessäni kuvitella tilanteen, jossa joku nautiskelija illalla harmittelee: "Olipa rankka päivä , uuden mittausyksikön mukaan olen tänään syönyt kaksi ja puoli pakkaa voita, helkutti, miten siinä näin kävi taas....?"

Vierailija
124/137 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä inistään työikäisten ihmisten hoidosta, joka voisi jopa hyödyttää koko yhteiskuntaa JA tuoda hyvinvointia yksilölle. Siis laihdutuslääkkeet.

Mutta vanhoille ihmisille kyllä maksetaan kaikki elämää täysin turhaan ylläpitävät lääkkeet. Olen hoitanut vanhuksia noin 10 vuotta eri paikoissa ja vanhustenhuolto on ehkä pahin huijaus, minkä olen nähnyt. Ei kukaan halua elää muistisairauttaan loppuun asti. Ei kukaan halua elää ahdistavissa harhoissa yötä päivää, kuten muistisairas voi elää. Suihkuun pääsemättömyydestä revitään otsikkoja, mutta usein se suihkuttaminen on epämiellyttävää vanhukselle, koska hän ei ymmärrä mitä tehdään. 

Joo, sulla voi olla se satavuotias mummo joka ajaa vielä autolla treffeille mut kyse on nyt todennäköisyyksistä. Mäkin olen lihava keski-ikäinen eikä mulla ole yhtään elämäntapasairautta. En silti kiistä todennäköisyyksiä. Ei nämä vanhukset joita hoidan ole tehneet mitään väärin, ehkä jopa eläneet suht terveellistä elämää. Mutta liikaa ikää ja edennyt muistisairaus on paha yhdistelmä. Heiltä niitä lääkkeitä sais vähentää eikä lihavilta. 

Ja mulle hoitotahto on ehdoton, etten vain joudu vuoteen omaksi ja yhteiskunnan elätettäväksi.

Vierailija
125/137 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun Kela kustantaa kursseja elintapojen hallintaan niin olisihan se ristiriitaista korvata lääke. Omahoito edellä. Hyvä niin.

Vierailija
126/137 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaalloisen lihavalla on usein diabeteslääkitys, joka sitten korvataan. Osalla se lääke on juurikin tuo laihdutukseen käytettävä.

Vierailija
127/137 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jossain lääketuotteessa menee raja. Kelan korvaukset ovat jo nyt laajat ja suuret. Jostain on pakko karsia menoja, niin onhan se järkevää karsia sieltä, mistä voi. Ihminen ei välttämättä pysy kaikissa tapauksissa hengissä tai toimintakykyisenä ilman elintärkeää lääkitystä. Mutta jos on vuosikausia pysynyt hengissä painon noustessa, niin eiköhän sitä pysy vielä vuoden kaksi ja voi itsekin tehdä asialle jotakin. 

Kannattaisi järjestää itsensä "läskileirille" jossa on tarjolla valmiit päivittäiset ateriat tai mennä pariksi viikoksi metsälerille ja ottaa mukaan vain pari ruoka-annosta päivää kohti. 

Minä yritän välttää kaupassa käyntiä, koska vasen käsi lappaa ostoskoriin yleensä kaikkea joutavanpäiväistä eikä oikea käsi aina ehdi antaa sille tukkapöllyä. 

Kannattaisi? Millä rahalla? Kuinka reaalimaailmasta irtautunut oikein olet?

Vierailija
128/137 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laihduttaminen on ilmaista ja lisäksi säästää rahaa kun jättää ruoat ja herkut ostamat. Jokainen on muutenkin aiheuttanut lihavuuteensa itse, joten ylipainoisten passaa maksaa lääkkeensä ja kaikki lääkäri- ja hoitokulunsa itse kun eivät ole osanneet ennaltaehkäistä omaa pyörryttään ja pitää itseään laihana.ja terveenä.

Laihduttaminen ei ole vain ilmaista, se saattaa jopa parantaa taloustilannetta kun menee ruokaan vähemmän rahaa.

Ai menee ruokaan vähemmän rahaa? Mun ruokalasku kyllä nousi.

Vierailija
129/137 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun miehelläni on db2 vaikkei ole lihava. Ei saa senttiäkään alennusta Ozempicista..

Miksi itsensä lihottaneiden pitäisi saada???

Vierailija
130/137 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laihduttaminen vaatii kurinalaista mielenmuutosta ja pysyviä elintapoja. Kysymys on siis tottumuksista, joita harjoitetaan esim. kieltäytymällä herkuista. Ongelmana on elintarviketeollisuuden tyrkyttämä höttöhiilari ja sokeripitoiset elintarvikkeet, joiden houkutusta pitää jatkuvasti vastustaa. Noissa lääkkeissä on se valheellisuus, että niitä pitää syödä loppuelämä ja ovat kalliita. 

Ongelma ei ole elintarviketeollisuuden tarjoamat sapuskat ja herkut vaan ihmisen valinnat. Ei ole pakko ostaa mitään mitä on tarjolla. Jos haluaa laihduttaa se pitää organisoida syömisen osalta ihan itse. Se oma vastuu ostoskäyttäytymisessä. Kahvin kanssa pitää olla molempia, suolaista ja makeaa. Välipaloja mätetään monta kerta päivässä. Laihduttaja jättää nuo ekaksi pois niin johan laihtuu kun lisäksi menee 10 km lenkille. 

Syy lihavuuteen useimmilla lihavilla on se, että syövät jatkuvasti sellaista ruokaa mitä ei saisi syödä kuin harvoin ja syödyt kerta-annoksetkin ovat liian isoja ja sitten lihavat vielä ovat yleensä lähes liikkumattomia jolloin kuluttavat hyvin vähän niitä syömiään kaloreita. Ihminen tottuu parissa viikossa kevyempään ruokavalioon ja myös pienempiin kerta-annoksiin jos muuttaa ruokailurytminsä sellaiseksi, että saa syödä päivässä useita kertoja eli kolme pääateriaa (aamupala, lounas, päivällinen) ja niiden välissä välipalat ja sitten saisi syödä vielä iltapalakin ja jotain ei enää muuten ruokavalioon kuuluvia herkkujakin saa nautti kohtuulla vaikka kerran viikossa. Laihtuminen on eniten ryhtymisestä kiinni!

Vierailija
131/137 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on totta mutta ei saa yleistää.

Olen itse saanut laihdutuslääkkeet pitkän keskustelun jälkeen jonka aikana on kartoitettu ruokavalio ja liikunta ja yleiset elintavat. Itse kannustaisin että nämä asiat selvitetään lääkettä annettaessa.

Itse on pakko kertoa että ei se ruokavalio (kalorien merkintä puntareineen), Terveellinen monipuolinen yhdistelmä sekä aerobinen sekä rasvanpoltto liikunnat ei laihduta meitä kaikkia. Itse olen veriarvoineni todella terve ihminen mutta paino ja ulkonäkö kertoo muuta, yhden lääkkeen avulla tiputin jo 10kg mutta vaihto tuli eteen kun tuntui että nyt loppui lääkkeeltä teho. 

Eli jos alatte jeesustelemaan että ruoka liikunta kombo auttaa aina, niin ei auta. Toisaalta ruuattomuus ja maratonille treenaus voisi laihduttaa mutta onko se terveydelle hyväksi, tässäkin pitää kannustaa että saa ne terveelliset elintavat. 

On kyllä monimutkainen yhtälö tämä lihavuus ja laihdutus. Siis kysynkin, onko kukaan teistä onnistunut laihdutuksessaan vähentämällä ruuan määrää ja liikkumalla enempi?? Onko tämä ylipäänsä mahdollista onnistua näillä konsteilla?

Eilen mietin ihmisten lihavuus ongelmia. Ehdotuksia kehiin; Toimisiko kiho- ja lapamato istutteet? Nehän kuluttavat elintoimissaan ihmisen suolistossa olevia ravinteita. Esim lapamato voi olla metrin mittainenkin, hyvin syönyt mato on suhteellisen helppo vetää peräaukosta ulos, sillä se tulee joskus kurkkimaan sieltä.. Ja hupsis pari kolmekiloa yhdellä nykäisyällä.. Tuleeko patentti??? Epäesteettistä aluksi, mutta ihminen on sopeutuvainen, ja varsinkin jos tämä temppu toimii.

Vierailija
132/137 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karu totuus on, että Kela menee nurin jos lihavuuslääkkeet korvataan. Siinä maksat sitten ihan kaikki lääkkeet itse.

Vierailija
133/137 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lihavuuslääkkeet edes toimi läheskään kaikilla.

Vierailija
134/137 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavuus on itse syötyä. Näin tänään kaupassa tosi pläskin mutsin ja kun ostoksiaan katseli niin vastaus oli niissä.

Vierailija
135/137 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa vakavasti ylipainoisista lihoo uudestaan vaikka laihtuisikin lääkkeellä. Ihan turhaa rahanmenoa. 

Kuules seuraavaa.. on parempi sanoa "lihottavat itsensä uudelleen.." ei "lihoo uudestaan.." Sillä lihoamiseen tarvitaan aktiivista omaa toimintaa, siis ei passiivissa...

Kyllä varmaan suurin osa tajuaa homman nimen ilman että tarvitsee rautalankaa. Jos sinä tarvitset niin ok. 

Tässä oli kyse vain korostaa tekijän osuutta tapahtuneeseen. Asioita ei pääsääntöisesti tapahdu itsestään.

Esim. Verrataan seuraavia: "Kattila tyhjeni lihakeitosta".. versus " Tanakka rouva hotki koko kattilallisen rasvaista sianlihakeittoa." Sama lopputulema, mutta ..lopun jo tiedätkin.

Vierailija
136/137 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai Kreml voi ilmoittaa käyvänsä kevyttä erkois operaatiota Ukrainassa. versus Venäjän joukot ovat hyökänneet Ukrainaan  barbaarisesti murskaten kaiken eteen tulevan.

Vierailija
137/137 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

lenkille...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän viisi