KELA kieltäytyy korvaamasta lihavuuslääkitystä, ei edes sairaalloisen lihaville tipu korvauksia. Mitä ajattelette tästä???
Kirjoittakaahan mielipiteenne, miksi emme yhteiskuntana voi auttaa heitä?
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
Laihduttaminen tulee halvaksi. Siinähän vaan säästyy rahaa kun alkaa syödä vähemmän. Ei tarvita Kelaa mihinkään.
Vähemmän syöminen on huono neuvo. Pitää syödä laadukkaampaa ruokaa riittävästi, hieman vähemmän kaloreita mitä kuluttaa.
Laihduttaminen vaatii kurinalaista mielenmuutosta ja pysyviä elintapoja. Kysymys on siis tottumuksista, joita harjoitetaan esim. kieltäytymällä herkuista. Ongelmana on elintarviketeollisuuden tyrkyttämä höttöhiilari ja sokeripitoiset elintarvikkeet, joiden houkutusta pitää jatkuvasti vastustaa. Noissa lääkkeissä on se valheellisuus, että niitä pitää syödä loppuelämä ja ovat kalliita.
Asiassa on tietty vinoutuma. Lihavuus korreloi nykyään suoraan ihmisen varallisuuteen, toisin oli minun lapsuudessani. Köyhät olivat laihoja ja porvarit tukevia tanttoja...
Tästä voidaan vetää se suora päätelmä, että KELA on osasyyllinen tähän surkeaan tilanteeseen. Toisin sanoen KELA on mitä suuremmassa määrin rahoittanut tätä ylensyöntiä. Tiedetään että köyhyys on periytyvää, todennäköisesti nuoruuden ja lapsuuden ostoskassit olivat KELAN maksamia.
99% tapauksista ylipaino on itse hankittua eikä minkäänlainen sairaus. Syö vähemmän kuin kuluttaa niin paino laskee on väistämätön tosiasia. Ei rasva ilmasta synny.
Ei ole helppoa olla moniongelmainen ja sairas.
Maksoin 10 000 euroa omista varoista. Kävin lihavuusleikkauksessa yksityisellä ja laihduin 60 kiloa. Tästä 9 vuotta aikaa. Parhaiten sijoitettu raha elämässäni.
En halunnut olla asiasta tilivelvollinen yhdellekään veronmaksajalle.
No Ozempic on aika halpaa Suomessa versus esim USAssa eli Suomessa noin 112 e per kk. Nykyisellä ruuan hinnalla tulee tuo 112 e säästettyä jo pienentyneellä ruokalaskulla jos haluaa Ozempicin aloittaa. Ja Ozempichan vähentää ruokahalua eli vähentää ruuan kulutusta ja pienentää sitä kautta ruokalaskuja (Jotkut luulee että vaan mystisesti laihtuu kun pistää Ozempicia ja voi syödä mitä saattuu ja laihtua, mikä ei pidä paikkaansa). Eli raha säästyy itsestään. Ja kukaan ei liho ihan vaan pullia katselemaalla mitä olen myös kuullut selitykseksi ylipainolle...
No sen lääkkeen hinta kyllä kuittautuu sillä, kun syö vähemmän. Ruokahan on kallista ainakin jos syö paljon herkkua ja siksi lihoo.
Meillä 60 prosenttia on lihavia tai ylipainoisia, siis Brittien kanssa eniten Euroopassa.
Nykyisin tiedetään, että näitä tulee käyttää loppuikä pysyvän tuloksen saavuttamiseksi. Kohtuuton vaatimus, että yhteiskunta maksaa kymmeniä vuosia lääkitystä. Ja tällähän kumottaisiin kansantaloudellinen hyöty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa vakavasti ylipainoisista lihoo uudestaan vaikka laihtuisikin lääkkeellä. Ihan turhaa rahanmenoa.
Jospa hänen elimistönsä tarvitsee lääkettä jatkuvasti, koska elimistössä on jotain vinossa?
Suurin osa länsimaalaisista on ylipainoisia. Mites länsimaissa yhtäkkiä melkein kaikilla on jotenkin viallinen elimistö? Ja millä rahoilla yhteiskunta maksaa puolelle kansasta kalliit laihdutuslääkkeet koko elämän ajan?
Näinpä. Eipä 70-80-luvuilla porukka väittänyt, että lihavilla on viallinen elimistö. Heillehän olisi ihan aiheellisesti naurettu. Eipä tuolloin ollutkaan juuri lihavia. Ihmiset söivät elääkseen, eivät eläneet syödäkseen. Nykyään puputetaan energiatiheää ruokaa koko ajan, arkiliikunta on minimissä, juodaan alkoholia ja limsaa ja syödään karkkia ja sipsiä yms. Eletään, kuin olisi juhlapäivän joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
99% tapauksista ylipaino on itse hankittua eikä minkäänlainen sairaus. Syö vähemmän kuin kuluttaa niin paino laskee on väistämätön tosiasia. Ei rasva ilmasta synny.
Kapea mielikuva
Aloittaja ei kerro mistä lääkityksestä on kyse, mutta ymmärtääkseni ainakin ozempicista on ollut globaalia pulaa, ja sitä tarvitaan erityisest diabeteksen hoidossa (johon saa korvaukset), joten on ihan ok, että vähän rajataan.
Vierailija kirjoitti:
Laihtuminen on ilmaista. Pelkkää säästöä, kun ei mene ruokakauppaan kaikki rahat. Siksi.
Kyllä, terveisin itse ihan omatoimisesti 30kg laihduttanut. Todellakin säästyy rahaa, kun ruokaa ostaa vähemmän. Alkoholiakaan ei tee enää mieli, niin siinäkin säästää.
No lähipiirin tapaukset seuranneena 12 leikkattua ja lääkittyä vain yksi on pysynyt leikkauksen ja lääkityksen jälkeen normimitoissa. Ne jotka ovat pudottaneet ilman lääkkeitä ja leikkauksia eivät ole lihoneet takaisin.
Miksi pitäisi kustantaa loputtomasti lääkettä?
Vierailija kirjoitti:
laihduttajat on tuomittu lihoamaan. Laihdutus ei ole niin yksinkertaista kuin suurin osa täällä näyttää ajattelevan. Toki hetkellisesti voit laihtua, mutta sittenpä paino tuleekin takaisin korkojen kera. Kenelläkään ei riitä motivaatiota loppuelämäksi
Missäs ne kilot viipyy? Neljä vuotta kohta mennyt tässä hoikemmassa olomuodossa.
Lihavuus ei ole kelan vika vaan oma vika. Lihavuuteen auttaa laihduttaminen eli lihavien pitää lopettaa roskaruuan, pizzojen ja hampurilaisten syöminen ja syödä salaattia ja muuta vähä kalorisempaa ruokaa. Samalla voi lisätä liikuntaa eli mennä kuntosalille kuluttamaan kaloreita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hauska lukea tässäkin ketjussa kuinka laiskat ihmiset kertoo että minä en ainakaan voi liikunnalla ja ruokavaliolla laihduttaa vaan minun pakko saada se helpoin ratkaisu eli lääkkeet kun minä en halua itseni rasittaa liikunnalla enkä halua puuttua syömiseeni vaan haluan nauttia elämästä heruttelemallq ja laiskottelemalla mutta haluan laihtua niin siksi halua yhteiskunnan maksamana laihdutuslääkkeet
Sitten lihon takaisin ja vanhenen, liikkuminen ei enää onnistukaan. Yhteiskunta maksaa pyörätuolin, erikoisleveän toki, muut apuvälineet, ja hoitajan kotiin. Hoitaja käy neljä kertaa päivässä, koska tarvitsen apua ruokailussa. Ateriapalvelu tuo valmiita aterioita, mutta "En mä tykkää, heitä roskiin se, otetaan pasteijoita, vanukas ja päälle kahvit ja viineri. Jätä munkkia tuohon pöydälle, niin voin syödä käyntien välissäkin, niin ja täytä sipsikulho, avaa colapullo!" Ihan totta. Lopulta yhteiskunta auttaa siinä lihottamisessa. Eikä kyse ole vanhuksista. Lihavat saa itsensä tuohon kuntoon jo paljon aikaisemmin.
Tämähän on kiristystä!
Sama logiikka kuin muillakin tukiruinareilla. Jos et maksa siitä, että olen joutilaana, niin alan rikolliseksi ja joudut asumaan aidatulla alueella josta et uskalla lähteä pois.
Ajattelen, että lihavat ovat laiskoja, koska laihtua pitäisi syömällä vähemmän ja liikkumalla enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käännetäänpä tämä auttamisprosessi toisinpäin? Mikseivät lihavat itse voisi auttaa yhteiskunnan maksutaakkaa? Pelkästään omaa syöntiä vähentämällä sairauksien määrä ja sosiaalipuolen menot laskisivat... Ja vain ainoastaan energian saantia rajoittamalla. Helppo ja kustannusneutraali ratkaisu, eli helppoa kuin heinänteko....
PS Ei kustannusneutraali vaan kustannuspositiivinen ratkaisu...
Mikseivät työttömät itse voisi helpottaa yhteiskunnan maksutaakkaa? Pelkästään töihin menemällä työttömyyskorvauksien ja toimeentulotukien määrä laskisivat ... ja vain ainoastaan tekemällä töitä. Helppo ja kustannus neutraali, tai oikeastaan kustannuspositiivinen, ratkaisu...
Nyt vertaat keskenään täysin eri asioita. Vain toiseen voi vaikuttaa henkilökohtaisilla valinnoilla. Omaan terveyteen ja sitä kautta yhteiskunnan menoihin sinulla on avaimet, jos se koskee lihavuutta. Työttömillä ei pääsääntöisesti ole yksinkertaisesti minkäänlaisia vaikutusmahdollisuuksia yhteisömme menotaakkaan.
Luin jokin aika sitten tutkimuksen, jossa väitettiin laihan hakijan saavan helpommin työpaikan, kuin holtittomat ruokatottumukset omaava hakija.. mietippäs tätä....
Läskit kärsikööt itse aiheuttamistaan ongelmista.