KELA kieltäytyy korvaamasta lihavuuslääkitystä, ei edes sairaalloisen lihaville tipu korvauksia. Mitä ajattelette tästä???
Kirjoittakaahan mielipiteenne, miksi emme yhteiskuntana voi auttaa heitä?
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kokeiltu liikunnan ja ruokavalion muutoksen kautta painonpudotusta lainkaan? Ei ne lääkkeethään mitään ihmeitätekeviä ole eikä ratkaisu kaikkeen.
Tuo on totta mutta ei saa yleistää.
Olen itse saanut laihdutuslääkkeet pitkän keskustelun jälkeen jonka aikana on kartoitettu ruokavalio ja liikunta ja yleiset elintavat. Itse kannustaisin että nämä asiat selvitetään lääkettä annettaessa.
Itse on pakko kertoa että ei se ruokavalio (kalorien merkintä puntareineen), Terveellinen monipuolinen yhdistelmä sekä aerobinen sekä rasvanpoltto liikunnat ei laihduta meitä kaikkia. Itse olen veriarvoineni todella terve ihminen mutta paino ja ulkonäkö kertoo muuta, yhden lääkkeen avulla tiputin jo 10kg mutta vaihto tuli eteen kun tuntui että nyt loppui lääkkeeltä teho.
Eli jos alatte jeesustelemaan että ruoka liikunta kombo auttaa aina, niin ei auta. Toisaalta ruuattomuus ja maratonille treenaus voisi laihduttaa mutta onko se terveydelle hyväksi, tässäkin pitää kannustaa että saa ne terveelliset elintavat.
Kyllä ruokavaliolla laihtuminen onnistuu ihan kaikilta, pitää vain tajuta minkälainen sen ruokavalion tulee olla. Mikään "kevyt-ruoka" suositus-lautasmalli se ei ole.
Mutta saahan jokainen halutessaan laihduttaa vaikka lääkkeitä piikittämällä.
Pitääkö Kelan kaikki maksaa? Paljon tuollainen maksaa? Ostaisin.
Vierailija kirjoitti:
Katsoin telkkarista naisvankilan joulunviettoa ja ajattelin, että pitäisiköhän tehdä joku rikos, niin pääsisi nauttimaan noin mukavasta joulusta.
Wau.. olet ilmeisimmin nainen, jos tuon lisäksi hyvännäköinen, löydämme ratkaisun. Tule luokseni ja rai....kaa minut. Pääset jouluksi linnan joulujuhliin. tv mies reisjärveltä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävelee 10k askelta päivässä, syö kerran päivässä, puottaa sokerit pois, lankuttaa 2min päivässä, 50 vatsalihasta päivässä ja 100 kyykkyä päivässä. 5 kiloa häviää jo 2 viikkoa. Tarvii mitään kelatukia siihen.
Muuten hyvä mutta yleensä viikon tai vähintään kahden päästä iskee hillitön ahmiminen energia vajeeseen. Itseasiassa moneen kertaan testattu ja jos vielä syö 4 kertaa pieniä aterioita niin sekin on liian vähän jos noin paljon liikkuu. Tämäkin on testattu. Se on vaikeaa löytää kohta missä liikunta ja ravinto on optimaalisessa suhteessa laihtumiseen.
T. Liikkuva lihatiski
Olen tässä pyrkinyt painonhallintaan vaihdevuosioireiden rasittamana, eli ei mitään helppoa hommaa. Energiavajetta tulee heti kun nukkuu yön huonosti. Viimeksi kun tuli ahmimiskohtaus, ei ollut kotona muuta helppoa suuhun mätettävää kuin puolikas keräkaali. Kun olin sen kantaan asti järsinyt helpotti olo. Nyt kannankin selkä vääränä kasviksia kaupasta. Appelsiinit ja keräkaalit ovat olleet halpoja, porkkanatkaan ei yleensäkään paljoa maksa.
Vyötärö kaventunut jo hieman, mutta puntarilla ei näy kun yllättäen lihaksetkin kasvaneet kun kantaa useamman kilon kasviksia pari kilometriä kotiin, mokomat kun painaa paljon enemmän kuin leipäpussi ja keksipaketti.
Halvemmaksikin tulee, ei tarvitse Kelan kalliisti maksaa.
T. Pulskistunut täti
Lihavuus on oma vika. Veronmaksajien maksamia lääkkeitä ei pidä antaa sellaiselle joka on lihava. Menkää lihavat metsään juoksemaan ne läskit pois.
Vierailija kirjoitti:
Töistä saa rahaa esim. lääkkeiden ostamiseen.
Oi kuinka viisaasti sanottu! Eikö tullut mieleen etteivät kaikki saa kokopäivätyötä vaikka hakevat?! Tai edes osapäivätöitä. Ja noin järjetöntä viestiä yläpeukutetaan!
Kokopäivätöissä ollessani sairaskassa korvasi koko lääkkeen.
Jaa, valtion rahat on loppu, niin Kelan toiminta on todellakin oikeaa. Syö vähemmän ja liiku enemmän. Laihtuminen on kiinni ainoastaan siitä haluatko sitä vai et.
Sen verran tuosta lääkkeestä, että omalla kohdallani pienentää ruokahalua niin paljon, että suurempi säästö tulee, kun syö vähemmän.
Kun sitten jäänyt lounasruokailut ravintolassa pois, niin rahaa säästyy verrattuna, että ei söisi lääkettä.
Tämä tietenkin, että syötättää lounaalla niin vähän, että ravintolaan ei ole järkevää mennä. Kannattaa ostaa kaupasta vain joku muutaman euron eväs.
Transuusleikkaukset ovat mielenterveys ongelman takia tehtäviä täysin turhia joten ne pitäisi tapahtua omakustanteisesti. Oikea mielenterveys apu ajoissa tekisi noista tarpeettomia silloin tietäisi onko biologisesti romeo vai jhulia.
Minulla tuo Ozempic diabetekseen ja saan kela-korvauksen. Ekan vuoden aikana paino putosi 24kg (olisi pitänyt pudota vielä 50kg lisää). Sitten sen vaikutus painon osalta päättyi kuin seinään. Sokereihin vaikuttaa edelleen. Tuosta on nyt 5v ja sinä aikana paino on noussut 4-10 kg eli paino seilaa tuolla akselilla.
En aio muuttaa ruokavaliota, koska se on ainoa ilo elämässäni - etenkin makeat herkut. Rakastan leipomista.
Viimeksi olen ollut sairauslomalla 5v sitten ja se johtui edellisen työpaikan sairaasta ilmapiiristä. Henkinen pahaolo alkoi muuttua fyysisiksi oireiksi. Onneksi pääsin sieltä pian pois ja oireet katosivat.
Jos olen liian suuri taakka yhteiskunnalle, niin sittenhän lääkekorvaukset pitää lopettaa. Kuolen pois häiritsemästä muita ihmisiä.
Pitääkö syödä itsensä muodottomaksi? Turpaan tarvitsisit
Vierailija kirjoitti:
Ajattelen, että eikö ap:n elämässä ole muuta kuin KELA ja ylipaino.
Ohikiitävän hetken vain tuota asiaa ajattelin. Kelan asiakas en ole koskaan ollut. Joku kuvailisi ulkomuotoani sanoen varmaan: urheilullinen, aktiivinen , viriili vanhaherra, niin onhan minulla pyykkilautavatsakin... sitä ei sanoisi, mutta lisätään sen itse tähän.
Läskit ovat loisia joidenka ahneen suun aiheuttamat ongelmat maksatetaan muilla
Vierailija kirjoitti:
Minulla tuo Ozempic diabetekseen ja saan kela-korvauksen. Ekan vuoden aikana paino putosi 24kg (olisi pitänyt pudota vielä 50kg lisää). Sitten sen vaikutus painon osalta päättyi kuin seinään. Sokereihin vaikuttaa edelleen. Tuosta on nyt 5v ja sinä aikana paino on noussut 4-10 kg eli paino seilaa tuolla akselilla.
En aio muuttaa ruokavaliota, koska se on ainoa ilo elämässäni - etenkin makeat herkut. Rakastan leipomista.
Viimeksi olen ollut sairauslomalla 5v sitten ja se johtui edellisen työpaikan sairaasta ilmapiiristä. Henkinen pahaolo alkoi muuttua fyysisiksi oireiksi. Onneksi pääsin sieltä pian pois ja oireet katosivat.
Jos olen liian suuri taakka yhteiskunnalle, niin sittenhän lääkekorvaukset pitää lopettaa. Kuolen pois häiritsemästä muita ihmisiä.
Ozempic kyllä myös menettää parhaan teränsä, kun pidempään käyttää.
Elimistö kyllä osaa sopeutua tilanteeseen, ja pitää läskeitä kiinni "viimeiseen mieheen".
Omalla kohdalla olut on se heikkous, jota kyllä edelleen tekee mieli. Vaikka mättöpitsa ja hampurilaisateriat jääneet vähemmälle.
Toki paino ei ainakaan nouse.
Ei taida liittyä tähän aihepiiriin, mutta huomioin sen että aina vain puhutaan lihavuuden huonoista puolista. Meillä on ollut jo yli viisivuotta kolmen avioparin mukavat tapaamiset. Viiniä, saunaa, humppa jne.. Enempää en tässä voi enkä halua kertoa..... Siellä olen huomannut, että ei lihavuudella ole pelkkää negatiivisia vaikutuksia. Porukkamme painavin rouva saa kuitenkin aina ottaa vastaan suurimmat ja runsaimmat huomionosoitukset näissä karkeloissa.
Kun on ihan itse omalla toiminnallaan lihottanut itsensä, saa kyllä laihdutuksen hoitaa ihan omilla rahoilla.
Laihdutuslääkkeet maksavat, mutta niiden ansiosta säästää ruoka-, herkku-, karkki- ja limukuluissa valtavia summia!
Lihavuudesta aiheutuu yhteiskunnalle suuremmat kulut kuin lihavuuden hoitaminen aiheuttaisi. Siksi on lyhytnäköistä jättää korvaamatta lihavuuslääkkeet. Esim yhden tekonivelleikkauksen hinnalla maksaisi monelle ihmiselle laihdutuslääkkeet, ja vältettäisiin monta tekonivelleikkausta.
Itse laihdutin 20 kg lääkkeiden avulla ja pääsin sen ansiosta eroon monesta kelakorvattavasta lääkkeestä. Terveydentilani parani muutenkin merkittävästi laihtumisen myötä.
Vierailija kirjoitti:
Hauska lukea tässäkin ketjussa kuinka laiskat ihmiset kertoo että minä en ainakaan voi liikunnalla ja ruokavaliolla laihduttaa vaan minun pakko saada se helpoin ratkaisu eli lääkkeet kun minä en halua itseni rasittaa liikunnalla enkä halua puuttua syömiseeni vaan haluan nauttia elämästä heruttelemallq ja laiskottelemalla mutta haluan laihtua niin siksi halua yhteiskunnan maksamana laihdutuslääkkeet
Ei ne laihdutuslääkkeet noin toimi. Ne vaan helpottavat sen laihduttavan ruokavalion noudattamista.
Vierailija kirjoitti:
Ihan ok. Jokainen laihduttakoon ihan itse ja omin rahoin.
Juuri niin. He ovat lihottaneet itsenä ihan omin avuin. Miksi joillekin on syömisestä ja herkkujen mussuttamisesta tullut mieluinen harrastus?
Ajattelen, että eikö ap:n elämässä ole muuta kuin KELA ja ylipaino.