Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

KELA kieltäytyy korvaamasta lihavuuslääkitystä, ei edes sairaalloisen lihaville tipu korvauksia. Mitä ajattelette tästä???

Vierailija
19.05.2026 |

Kirjoittakaahan mielipiteenne, miksi emme yhteiskuntana voi auttaa heitä?

Kommentit (121)

Vierailija
101/121 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laihduttaminen vaatii kurinalaista mielenmuutosta ja pysyviä elintapoja. Kysymys on siis tottumuksista, joita harjoitetaan esim. kieltäytymällä herkuista. Ongelmana on elintarviketeollisuuden tyrkyttämä höttöhiilari ja sokeripitoiset elintarvikkeet, joiden houkutusta pitää jatkuvasti vastustaa. Noissa lääkkeissä on se valheellisuus, että niitä pitää syödä loppuelämä ja ovat kalliita. 

Ongelma ei ole elintarviketeollisuuden tarjoamat sapuskat ja herkut vaan ihmisen valinnat. Ei ole pakko ostaa mitään mitä on tarjolla. Jos haluaa laihduttaa se pitää organisoida syömisen osalta ihan itse. Se oma vastuu ostoskäyttäytymisessä. Kahvin kanssa pitää olla molempia, suolaista ja makeaa. Välipaloja mätetään monta kerta päivässä. Laihduttaja jättää nuo ekaksi pois niin johan laihtuu kun lisäksi menee 10 km lenkille. 

Vierailija
102/121 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on ollut normaalipainoinen ikänsä, kuten varmaan ap, ei ehkä tajua, mitä reilun ylipainon pudottaminen tarkoittaa. Se vaatii kunnon kalorivajetta, mutta elimistö ei hyväksy sitä noin vain. Meidän fysiikkaamme on muokannut satojentuhansien vuosien nälkäkuoleman uhka, ei tarve laihtua. Elimistö alkaa helposti jarruttaa laihduttamista.

Toinen pointti on, että kalorivaje väsyttää. Itse laihdutin Orbera-pallon avustuksella 25 kiloa, ja alkuaikoina olin ihan poikki siksi, että enemmän kasviksiin ja proteiiniin perustuva ruokavalio oli uuvuttava. Jos pallo ei olisi estänyt, olisin varmaan luovuttanut. Liikunnan lisääminen ei lisäksi ole aina helppoa. Itselläni on nyt polvivamma, jonka johdosta kalorinkulutus päivittäin jää jopa 1500 kaloriin. Onneksi leikkaus on ihan pian, ja voin taas palata aktiiviseen elämään.

Näistä syistä oikeastaan tuollaiset apukeinot kuin laihdutuslääkkeet ovat tarpeen. Sairaalloisen lihavalle parempi vielä on lihavuusleikkaus, jonka nähdäkseni saa nykyään julkiselta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/121 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Läskit ovat loisia joidenka ahneen suun aiheuttamat ongelmat maksatetaan muilla

Ilkeät ihmiset ovat pahimpia loisia. He aiheuttavat valtavat kulut aiheuttamalla muille ihmisille mielenterveyden ongelmia, syrjäytymistä, somaattisia sairauksia. He myös jarruttavat yritysten menestymistä, laskevat tuottavuutta ja jarruttavat uusien innovaatioiden luomista. Hekin, jotka pysyvät paskassa ilmapiirissä työkykyisinä, eivät uskalla kertoa ideoistaan, eivätkä toteuttaa kehitysideoitaan.

Olisiko näille ankeuttaville ilkeilijöille olemassa jotain pilleriä?

Vierailija
104/121 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajattelen, että eikö ap:n elämässä ole muuta kuin KELA ja ylipaino.

Ohikiitävän hetken vain tuota asiaa ajattelin. Kelan asiakas en ole koskaan ollut. Joku kuvailisi ulkomuotoani sanoen varmaan: urheilullinen, aktiivinen , viriili vanhaherra, niin onhan minulla pyykkilautavatsakin... sitä ei sanoisi, mutta lisätään sen itse tähän.

Jokainen suomalainen on Kelan asiakas. Jos olet edes kerran elämässäsi käynyt lääkärissä tai vielä pahempaa, ostanut lääkärin määräämän lääkekuurin, olet saanut kelakorvauksia. Aina ne korvaukset eivät tule suoraan tilillesi. Usein ne maksetaan suoraan läkäriasemalle tai työnantajalle tai apteekille.

Vierailija
105/121 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa vakavasti ylipainoisista lihoo uudestaan vaikka laihtuisikin lääkkeellä. Ihan turhaa rahanmenoa. 

Tällä logiikalla myös syöpien hoito on aikalailla kyseenalaista puuhaa, kun syöpien uusitumisprosenttikin on aika suuri.

Moni syöpä on kaiken lisäksi itse aiheutettu. On otettu aurinkoa, tupakoitu, syöty liharuokia, jopa grillattuja liharuokia. Ja sitten ollaan vailla kalliita hoitoja yhteiskunnan laskuun kun omien valintojen seurauksena tulee syöpä.

Tapaturmiakin aiheutetaan ihan itse omalla huolimattomuudella ja typeriä riskejä ottamalla. Ja taas ollaan yhteiskunnan kukkarolla kun nilkka nyrjähtää, jalka menee poikki, tulee kallonmurtuma ja aivovaurio, tai mikä tahansa minkä olisi voinut välttää omaa käytöstään tarkkailemalla.

Vierailija
106/121 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajattelen, että eikö ap:n elämässä ole muuta kuin KELA ja ylipaino.

Ohikiitävän hetken vain tuota asiaa ajattelin. Kelan asiakas en ole koskaan ollut. Joku kuvailisi ulkomuotoani sanoen varmaan: urheilullinen, aktiivinen , viriili vanhaherra, niin onhan minulla pyykkilautavatsakin... sitä ei sanoisi, mutta lisätään sen itse tähän.

Jokainen suomalainen on Kelan asiakas. Jos olet edes kerran elämässäsi käynyt lääkärissä tai vielä pahempaa, ostanut lääkärin määräämän lääkekuurin, olet saanut kelakorvauksia. Aina ne korvaukset eivät tule suoraan tilillesi. Usein ne maksetaan suoraan läkäriasemalle tai työnantajalle tai apteekille.

Jaha, no olkoon, sitten olen ollut Kelan asiakas tietämättäni, jos näin tulkitaan.. Mutta sen sen saat kyllä tietää, sen firman ovea en ole aukaissut.

Vierailija
107/121 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihduttaminen on ilmaista ja lisäksi säästää rahaa kun jättää ruoat ja herkut ostamat. Jokainen on muutenkin aiheuttanut lihavuuteensa itse, joten ylipainoisten passaa maksaa lääkkeensä ja kaikki lääkäri- ja hoitokulunsa itse kun eivät ole osanneet ennaltaehkäistä omaa pyörryttään ja pitää itseään laihana.ja terveenä.

Vierailija
108/121 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laihduttaminen on ilmaista ja lisäksi säästää rahaa kun jättää ruoat ja herkut ostamat. Jokainen on muutenkin aiheuttanut lihavuuteensa itse, joten ylipainoisten passaa maksaa lääkkeensä ja kaikki lääkäri- ja hoitokulunsa itse kun eivät ole osanneet ennaltaehkäistä omaa pyörryttään ja pitää itseään laihana.ja terveenä.

Laihduttaminen ei ole vain ilmaista, se saattaa jopa parantaa taloustilannetta kun menee ruokaan vähemmän rahaa.

Vierailija
109/121 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihavuudesta aiheutuu yhteiskunnalle suuremmat kulut kuin lihavuuden hoitaminen aiheuttaisi. Siksi on lyhytnäköistä jättää korvaamatta lihavuuslääkkeet.  Esim yhden tekonivelleikkauksen hinnalla maksaisi monelle ihmiselle laihdutuslääkkeet, ja vältettäisiin monta tekonivelleikkausta.

Itse laihdutin 20 kg lääkkeiden avulla ja pääsin sen ansiosta eroon monesta kelakorvattavasta lääkkeestä. Terveydentilani parani muutenkin merkittävästi laihtumisen myötä.

Tämä myös. 

Puhumattakaan, että joskus ylipaino on syy työkyvyttömyyteen ja aikaisempaan eläköitymiseen. Näitä on myös todella nuorissa ihmisissä nykyään.

Vierailija
110/121 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On olemassa Joulet, kalorit ja kilojoulet jne.. Eivät kyllä kerro tavantallaajalle yhtikäs mitään. Pitäisi olla jokin helposti näkemällä tajuttava mittayksikkö ruuan energiamäärän havainnointiin. Puhutaan monesti kansan keskuudessa kaloreista, kun pitäisi puhua kilokaloreista jne... Ärsyttävää ...

Mitenkä suhtautuisitte jos mittayksikkönä olisi voi. Jokainen pystyy kevyesti perstuntumalla mieltämään sen energian, mitä voi sisältää. 

Niin meijerivoi, ei sen yksinkertaisempaa ja tajuttavampaa, kuin voi. Energiatiheys oliskohan tuo jotain 700 kcal/ 100g. Mittayksikkönä olkoon; pienin yksikkö, voinappi (10g), voipakka (500g) ja voikilo.

Kaljatölkin kyljessä olisi kuvassa rivi voinappeja, vau..., jugurttipurkin tuoteselosteessa vaadittavamäärä, voinappeja.. Voipakan kyljessä voipakka kuvattuna, Nyt on helppoa Pihtiputaan mummollakin mieltää syömiään energimääriä.

Tarvitaan vain selvittää henkilökohtainen vuorokautinen voitarve. Eli kuinka paljon sitä energiaa saa syödä vuorokaudessa. Laskin ihan itse oman voi tarpeeni per vrk se oli n.300g, helkutti onkohan tuo olla totta yli puolipakkaa..

Pitääpä miettiä.. Nyt kun ymmärtää tämän mittaustavan vaikuttavuuden,  siitä on helppo jatkaa omaa energiankulutuksen tarkkailua.

Vierailija
111/121 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa lääkkeessä on niin vaikeita haittoja, että on hyvä, ettei KELA korvaa.

Olen itse ollut sairaalollisesti lihava, nyt enää vaikeasti lihava. Paino on pudonnut erittäin hitaasti, kun muokkasin ruokavaliota ja lyhensin päivittäistä syömisaikaa. Lihavuuden kohdalla on monesti se ongelma, että kiloista halutaan nopeasti eroon, se ei onnistu.

Vierailija
112/121 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin ketjussa aiemmin, että laihdutin 15 kg semaglutidin avulla. En huomannut kohdallani mitään sivuvaikutuksia. Toki ne ovat yksilöllisiä.

Laihduttaminen vaatii kalorivajetta. Senkin tuoma kokemus on yksilöllinen. Lääkkeen ansiosta ruokahalu väheni. En kuitenkaan kokenut siitäkään mitään negatiivista. Itse asiassa päinvastoin. Pienten aterioiden välillä olo oli jopa energisempi. Ja painon laskessa myös liikunta alkoi maistua yhä paremmalta.

Oman kokemukseni perusteella olisin valmis höllentämään korvausperustetta. Toki ymmärrän, että Kelan päätökseen vaikuttaa myös lääkevalmistajien pyytämä hinta. Kunhan halvempia rinnakkaisvalmisteita tulee markkinoille, uskon Kelankin tarkastelaevan päätöstään uudelleen.

Vierailija
113/121 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä. 👍

Vierailija
114/121 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kokeiltu liikunnan ja ruokavalion muutoksen kautta painonpudotusta lainkaan? Ei ne lääkkeethään mitään ihmeitätekeviä ole eikä ratkaisu kaikkeen. 

Tämä! Helpoin ja nopein tie hoikaksi. Laiska paskat. Sit itketään roikkuvaa ihoa ja sekin leikataan valtion piikkiin. Moni, hyvin moni lihoo, venyttää leikatun vatsalaukku ja palaa entiseen. Eli mikään ei muutu korvien välissä!

Vierailija
115/121 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

lääkäri oli sanoinut jossain savossa tälläiselle että kannattaisi syyä vihanneksia ja nyt lääkäri on sanomisistaan vaikeuksissa

Vierailija
116/121 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on ollut varaa syödä itsensä lihavaksi niin ihan varmasti on myös varaa sitten maksaa laihdutuslääkkeestä. Ruokalaskuthan pienenee lääkkeen myötä niin siinähän säästyy rahaa jolla lihavuuslääkkeet maksaa... 

Jos ruoka on liian kallista niin syö vähemmän, jolloin painokin putoaa itsestään.... :)

Vierailija
117/121 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on rahaa syödä itsensä lihavaksi, on myös rahaa ostaa itse lihavuuslääkkeet. Olen itse ylipainoinen.

Vierailija
118/121 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen maksanut Ozempicini ja itse asiassa säästänyt rahaa, koska herkkuja ja ruokaa on mennyt paljon vähemmän. 

Vierailija
119/121 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No lähipiirin tapaukset seuranneena 12 leikkattua ja lääkittyä vain yksi on pysynyt leikkauksen ja lääkityksen jälkeen normimitoissa. Ne jotka ovat pudottaneet ilman lääkkeitä ja leikkauksia eivät ole lihoneet takaisin.

Miksi pitäisi kustantaa loputtomasti lääkettä?

Sama kokemus tietämistäni henkilöistä. Leikkauksella ja lääkkeillä tehty painonpudotus on vesittynyt, kun henkilö on aika pian palannut haitallisten elintapojen pariin (runsas herkuttelu) eikä liikuntaa juurikaan. Toki pelkän oman kokemukseni perusteella en voi väittää lihavuusleikkauksen ja -lääkkeiden olevan hyödyttömiä kaikille. Epäonnistuneista tapauksista herää vain kysymys, että onko hoitomuodot kuitenkaan riittäviä korjaamaan tilannetta vai onko yksilön sitoutuminen elintapojen muuttamiseen ollut riittämätön.

Vierailija
120/121 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kela ei ole sinua varmaankaan väkisin syöttänyt. 

Niin juuri. Itse olette syöneet itsenne lihaviksi, vaikka alakoulusta asti opetetaan, mikä on terveellistä syömistä ja mikä ei ole. Minä ein toivo verorahojani tuhlattavan mihinkään lihavuuden hoitoon ihmisille, joilla ei ole itsekuria! 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kolme