Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö teitä häiritse se, että kansa on nykyään jakautunut huono-osaisiin ja hyväosaisiin?

Vierailija
18.05.2026 |

Toiset kamppailevat pysyäkseen hengissä ja toiset ostelevat osakkeita, sijoitusasuntoja, matkoja ja ravintolaillallisia.

Kommentit (596)

Vierailija
501/596 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häiritsee kaikenlainen vastakkain asettelu ja polarisaatio

Älä ikinä äänestä enää persuja jos olet heitä äänestänyt.

Persut ovat sivistymätön jengi jotka ovat haalineet äänensä nimenomaan vastakkainasettelulla, demonisoinneilla ja vihalla.

Mitään varsinaista osaamistahan heillä ei ole.

Ikävää, että tämän äärioikeistojoukkion vihaporukkaan myös kokoomus, rkp ja kd lähtivät mukaan.

Näin synkää ilmapiiriä ei Suomessa ole ikinä ollut minun elinaikanani.

Sitten et ole elänyt vielä kovin pitkään. Tavallisena 50k vuodessa tienaavana palkansaajana täytyy sanoa, että nykyinen hallitus on ensimmäinen pitkään aikaan, joka ei yritä jatkuvasti vetää mattoa alemman keskiluokan alta. Olen siinä mielessä positiivisesti yllättynyt Kokoomuksen toiminnasta. Ei ole ikävä Sipilän talkoita eikä Marinin intersektionalismia.

Paitsi jos irtisanotaan ja potkulaki on voimassa.

Työttömänä ei myöskään ole työterveyshuoltoa eli lääkäri maksaa.

"Potkulaki" on minulle vailla merkitystä, koska lähden ihan pyytämällä. En minä väkisin mihinkään ala änkeämään. Koitan tehdä työni hyvin ja saada sen verran sivuun, että pärjään jotenkin sitten kun en enää työllisty. 68v on se tavoite eläkeikä ja parasta ennen mennyttä paljon ennen sitä, kukaan ei tule palkkaamaan enää edes 59 vuotiaana heilumaan leka kädessä. Nyt on yritettävä nauttia elämästä ja matkustella, sillä minulla tulee olemaan edessä vielä monta todella laihaa vuotta, eikä siihen auta yksikään poliitikko, puolue eikä kalanmaksaöljy.

Vierailija
502/596 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei häiritse yhtään.

Ymmärsinhän jo aikanaan valita hyväosaisuuden sekä kokoomuksen elämäni johtotähdiksi <3

Järjetöntähän olisi ollut lähteä köyhälistön duunariuralle. 

Nytkin olisin varmaankin nälissäni ja "auto" rikki eikä varaa korjauttaa sitä :(

Onkin paljon hienompaa cruisailla uudehkolla BMW-autollani klubille daamini kanssa illastamaan.

Oih, olen kateellinen Sinulle ja Daamillesi. Varmaankin syötte 3:ea erilaista leikkelettä alkupalaksi. 

En itse osannut valita oikein, synnyin Porvoon sijasta Kouvolaan duunariksi, ja mies söi TAAS lasten vanukkaat. Punalaputetut, eli kuitenkin sävy sävyyn itkuntuhruisten silmien kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/596 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se harmi, että Suomi on nykyisin luokkayhteiskunta. 

Uskon siihen, että hyvinvointivaltion alkutaipaleella tulonsiirrot ja valtion tukiverkko pienentävät eroja sosiaaliluokkien välillä. Jostain syystä ajan kuluessa pohjoismaiset hyvinvointivaltiot muuttuvat luokkayhteiskunniksi.

Ongelma on siinä, että osalla ihmisistä on aika enemmän resursseja. Ajan saatossa ne kumuloituvat. Samalla tavalla huono-osaisuus kumuloituu.

On poliittinen arvovalinta, paljonko tuloeroja ja hyvinvointieroja hyväksytään. Keskiluokkainen elämä ei ehkä kuitenkaan voi olla se taso, jota pidetään välttämättömyytenä, kun veronmaksajat subventoivat. Kyllä pienipalkkaiaellakin työllä tulisi olla kannustinvaikutus.

Vierailija
504/596 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan paskaahan tämä on. 

Eniten kuitenkin ärsyttää samalla koko ajan voimistuva valitus heikosta syntyvyydestä. Suoraa seurausta talouspolitiikasta. Ihmisillä ei ole varaa lapsiin. 

Mulle alkaa olla ihan sama, jos Suomi haluaa oikeiston johdolla ajaa itsensä sukupuuttoon. Lopettakaa se ulina. 

Suomessa ei ole oikeistoa. 

Kyllä, Suomessa on vahvasti oikeistoa. Suomalaisessa politiikassa oikeistolaisiksi määritellään yleensä puolueet, jotka kannattavat markkinataloutta, yksilönvapauksia, veronalennuksia ja vastuullista taloudenpitoa. 😅 Just joo....

Suomen merkittävimmät oikeistopuolueet ovat:

-Kansallinen Kokoomus: Puolue edustaa perinteistä keskusta-oikeistoa. Se painottaa talouskasvua, yrittäjyyttä ja markkinalähtöisiä ratkaisuja.

-Perussuomalaiset: Puoluetta pidetään arvokonservatiivisena ja talouspoliittisesti oikeistolaisena. Se ajaa tiukkaa maahanmuuttopolitiikkaa ja kansallismielisiä arvoja.

-Liike Nyt: Liberaali ja talousoikeistolainen puolue, joka korostaa päätöksenteossa yrittäjyyden ja digitalisaation merkitystä. 

Näiden lisäksi myös perinteiset keskustapuolueet, kuten Suomen Keskusta, nojaavat usein talouspolitiikassaan oikeistoon. Poliittisessa keskustelussa oikeisto jaetaan yleensä kahteen osaan: talousoikeistoon (yritykset ja talous) sekä arvo-oikeistoon (perinteiset arvot ja kansallismielisyys). 

Vierailija
505/596 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maailma jakautuu heittäytyjiin ja tekijöihin. 

Mahdollisuus heittäytyä avuttomaksi ja vaan vaatia apuja tekemättä mitään itse on ilmeisesti erittäin houkutteleva. Nämä samat joutuvat ns "huono osaisiksi". Siinä se ongelma. 

Poistamalla mahdollisuus heittäytyä avuttomaksi ja uhriksi veisi suurimmalta osalta "huono osaisilta" tämän "huono osaisuuden" pakottamalla niitä toimimaan rationaalisesti ja ottamaan vastuuta. 

"Huono osaisuus" on hankittu ominaisuus. Hieman kuin huumeriippuvaisuus. 

Tämä kommentti on suorastaan karikatyyrimäinen esimerkki siitä, miten osa ihmisistä yrittää selittää kaikki yhteiskunnalliset ongelmat pois moraalisella ylemmyydentunteella. Ajatus siitä, että huono-osaisuus olisi vain “valinta” tai jonkinlainen laiskuuden muoto, ei ole realismia vaan ideologista fantasiaa ihmisiltä, jotka eivät selvästi ymmärrä mitään yhteiskunnallisista rakenteista tai elämäntilanteiden kasaantumisesta.

Suomessa huono-osaisuus korreloi vahvasti esimerkiksi lapsuuden köyhyyden, mielenterveysongelmien, koulutuksen, alueellisen eriarvoisuuden, perhetaustan ja työmarkkina-aseman kanssa. Nämä ovat tutkittuja ja tilastollisia ilmiöitä. Mutta sinun maailmassasi kaikki tämä pitää redusoida yksilön “heittäytymiseksi”, koska silloin voi säilyttää mukavan fantasian siitä, että itse on täysin omien ansioidensa tuote ja kaikki huonosti pärjäävät ovat vain moraalisesti huonompia ihmisiä.

Todellisuudessa suurin osa ihmisistä ei “valitse” huono-osaisuutta yhtään sen enempää kuin ihminen valitsee masennuksen, rikkinäisen lapsuuden, konkurssin tai alueen jossa työpaikat katoavat. Mutta tällainen ajattelu on monelle hyväosaiselle psykologisesti hyödyllistä, koska silloin ei tarvitse tuntea empatiaa eikä pohtia omaa etuoikeutettua asemaansa.

Ja kaikkein absurdinta on se, että juuri hyvinvointivaltio, julkinen koulutus, terveydenhuolto ja sosiaalinen turva ovat olleet niitä asioita, joiden ansiosta suuri osa nykyisestä suomalaisesta keskiluokasta on koskaan päässyt siihen asemaan missä ovat. Silti heti kun joku muu tarvitsee samaa turvaa, se muuttuu “uhrimentaliteetiksi” ja “avuttomuudeksi”.

Tuo ei ole kovuutta tai realismia. Se on yksinkertaistavaa ja älyllisesti laiskaa maailmankuvaa, jossa monimutkaiset yhteiskunnalliset ongelmat muutetaan moraalisaarnoiksi, jotta oma hyväosaisuus näyttäisi täysin ansaitulta.

Suhteuta menosi tuloihin, niin minäkin tein. Sillai vaurastuin. 

Mutta kun ei niin ei, otetaan lainaa ja eletään velkahelvettiä ja se on sitten muka yhteiskunnan syytä. Ei voinu mitään ja muut kootut valheet.

Ja vaikka onkin saanu nyrkkiä naamaan niin jäny sitä sitten itkemään loppuelämän? Voi jestas. VALINTA. Aina valinta. 

Elin kauan 4000e vuosituloilla ja nyt onkin asunto ja vajaan puolen millin osakesalkku ja kaikki tämä saamatta töitä. Palkkaa ei ole edelleenkään. 

Näin paljon itseäni enemmän tieaavia jotka heittäytyivät tai oli joku pakonomainen tarve olla muka varaa käydä ryyppäämässä kalliita oluttuoppeja ja kalliita 10e+ ravintolapitsoja päälle kun perunaa sai 49c kilo. Aina edelleen valinta. Älä höpötä paskaa. 

Tämä on taas täydellinen esimerkki siitä, miten yksittäisestä omasta selviytymistarinasta yritetään tehdä yhteiskuntateoria.

Se, että sinä olet onnistunut vaurastumaan poikkeuksellisella tavalla, ei todista että huono-osaisuus on kaikilla muilla “valinta”. Se todistaa korkeintaan sen, että sinulla oli jokin yhdistelmä toimintakykyä, ajoitusta, terveyttä, riskinsietoa, osaamista, tuuria ja olosuhteita, joka mahdollisti sen. Kaikilla ei ole samaa lähtöpistettä eikä samaa kapasiteettia.

Argumenttisi on käytännössä: “Minä selvisin, joten kaikkien muidenkin pitäisi selvitä samalla tavalla.” Se on älyllisesti laiska johtopäätös. 

Yksittäinen anekdootti ei kumoa tilastoja lapsuuden köyhyyden periytymisestä, mielenterveysongelmista, alueellisesta eriarvoisuudesta, työmarkkinoiden epävarmuudesta tai siitä, että kaikilla ei ole samoja resursseja tehdä “rationaalisia valintoja”.

Ja tuo “perunaa saa 49 senttiä kilo” -logiikka on lähinnä köyhyyden moralisoimista. Ihminen ei muutu keskiluokkaiseksi sillä, että jättää oluen ja pizzan ostamatta. 

Jos asuminen, terveys, työmarkkina-asema, koulutus ja perhetausta ovat pielessä, ongelma ei ratkea sillä että joku netissä kertoo ostaneensa halvempaa ruokaa.

Tässä ei ole kyse siitä, etteikö yksilön valinnoilla olisi mitään merkitystä. Totta kai niillä on. Mutta sinun argumenttisi kaatuu siihen, että teeskentelet valintojen tapahtuvan tyhjiössä. Eivät tapahdu. Lähtökohdat, terveys, perhe, työmarkkinat, koulutus, asuinpaikka ja varallisuus vaikuttavat siihen, mitä valintoja ihmisellä ylipäätään on realistisesti tarjolla.

Tuo ei ole realismia. Se on selviytyjän ylimielisyyttä.

Terävää analyysia.

Persut eivät tuosta mitään ymmärrä.

Eivätkä tyhmimmät kokoomuslaiset.

Ikävä, että älyllisesti ja moraalisesti keskinkertainen tai vielä heikompi kansaosa päästetään Arkadianmäelle.

Ei sinne kukaan oikeasti älykäs haluakaan.

Ei teidänkään perustelut omaa mitään pohjaa. Eli mitään ei teidän mielestä kannata tehdä, ei opiskella eikä yrittää, koska tulevaisuutenne rajoittuu vanhempien valintoihin. Ymmärrän nyt, miksi ette pääse eteenpäin tuolla asenteella

Voi sinua persu - raukkaa. Minulla on elämässäni asiat hyvin enkä tarvitse sossun tukea.

Mutta arvaa mitä?

En katso hyvällä tätä köyhien ja heikkojen sortamista.

Meillä hyväosaisilla on muita arvoja joita persut halveksivat.

Kuten sivistys . Oikeudenmukaisuus. Kohtuus.

Moraaliarvot. Ihmisyys.

Muutamat meistä haluavat elää arvojemme mukaan. Vaikka siitä ei tulisi itselle mitään etua.

Vierailija
506/596 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Persut ovat sivistymätön jengi jotka ovat haalineet äänensä nimenomaan vastakkainasettelulla, demonisoinneilla ja vihalla.

Ikävää, että tämän äärioikeistojoukkion vihaporukkaan myös kokoomus, rkp ja kd lähtivät mukaan.

Sitten et ole elänyt vielä kovin pitkään. Tavallisena 50k vuodessa tienaavana palkansaajana täytyy sanoa, että nykyinen hallitus on ensimmäinen pitkään aikaan, joka ei yritä jatkuvasti vetää mattoa alemman keskiluokan alta. Olen siinä mielessä positiivisesti yllättynyt Kokoomuksen toiminnasta. Ei ole ikävä Sipilän talkoita eikä Marinin intersektionalismia.

"Potkulaki" on minulle vailla merkitystä, koska lähden ihan pyytämällä. En minä väkisin mihinkään ala änkeämään. Koitan tehdä työni hyvin ja saada sen verran sivuun, että pärjään jotenkin sitten kun en enää työllisty. 68v on se tavoite eläkeikä ja parasta ennen mennyttä paljon ennen sitä, kukaan ei tule palkkaamaan enää edes 59 vuotiaana heilumaan leka kädessä. Nyt on yritettävä nauttia elämästä ja matkustella, sillä minulla tulee olemaan edessä vielä monta todella laihaa vuotta, eikä siihen auta yksikään poliitikko, puolue eikä kalanmaksaöljy.

Vuokralla saa asumistukea ja tt-tukea, kun ei omista mitään.

Vierailija
507/596 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, tavallaan lisää tasa-arvoa, kun kaikki saa sen 595. Ei kaikilla ennenkään ole ollut tuohon ovea tai pääomatuloja lisäksi. 

Vierailija
508/596 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei häiritse. t. isomunainen huono-osainen

Vierailija
509/596 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja puolisoni olemme nousseet hyvätuloisiksi aika heikoista lähtökohdista, ilman että olemme edes paljon tehneet töitä sen eteen. On vain ollut tuuria ja tuuria siinä, että olemme molemmat saanet jonkinlaiset älynlahjat sekä onnistuneet olemaan oikeassa paikassa oikeaan aikaan. 

Itse tosin teen kahta työtä - koska minulla on aika paljon kuluja tyhjillään olevasta perintötalosta, jota ei käytännön syistä voi laittaa myyntiin ennen ensi vuotta, syynä se että asemakaava alueella muuttuu eikä lopullista ole vielä hyväksytty - ja toisen työn tilaus loppui, mutta onnistuin, ihan vain lyhyellä hakemuksella, saamaan toisen tilapäisen sivutyön. Tämän työn piti olla kelloajoista riippumaton, mutta juuri äsken selvisi, että osa työstä pitääkin tehdä virka-aikaan, mikä ei onnistu, koska olen virka-aikaan päätyössäni, eikä se olekaan kellosta riippumatonta.  

Vierailija
510/596 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen palkkatukitöistä kertyi ansiosidonnaista, mutta ei enää. Nyt on 595 yleistuki.

Vierailija
511/596 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi olla, että joudun näitä vielä opiskelemaan, minkäs sille sitten mahtaa.

Vierailija
512/596 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvinvointivaltion idea ei ollut koskaan pitää ihmiset juuri ja juuri hengissä. Tarkoitus oli rakentaa yhteiskunta, jossa tavallinen ihminen voi elää turvallista ja vakaata elämää, eikä vain selviytyä päivästä toiseen.

Hyvinvointivaltion sosiaaliturvan ei koskaan ollut tarkoitus olla jatkuvassa köytössä. Se oli tarkoitus olla suojaverkko sairastuessa, leskeytyessä tai työttömyyden varalle, jolta ponnahdetaan takaisin työmarkkinoille tekemään ja ansaitsemaan omat tulot. Sen ei tietenkään pidä olla kovin suuri, koska muutenhan sinne jäädään löllöttelemään, vaan sen tulee kannustaa takaisin töihin. Sinä ymmärrät väärin, että sosiaaliturva on rakennettu löllöttelyä varten ja vingut siinä turvallista ja vakaata elämää. Turvallista ja vakaata elämää tulee elää työelämän piirissä. Sitä on keskiluokkaisuus. 

Vierailija
513/596 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maailma jakautuu heittäytyjiin ja tekijöihin. 

Mahdollisuus heittäytyä avuttomaksi ja vaan vaatia apuja tekemättä mitään itse on ilmeisesti erittäin houkutteleva. Nämä samat joutuvat ns "huono osaisiksi". Siinä se ongelma. 

Poistamalla mahdollisuus heittäytyä avuttomaksi ja uhriksi veisi suurimmalta osalta "huono osaisilta" tämän "huono osaisuuden" pakottamalla niitä toimimaan rationaalisesti ja ottamaan vastuuta. 

"Huono osaisuus" on hankittu ominaisuus. Hieman kuin huumeriippuvaisuus. 

Tämä kommentti on suorastaan karikatyyrimäinen esimerkki siitä, miten osa ihmisistä yrittää selittää kaikki yhteiskunnalliset ongelmat pois moraalisella ylemmyydentunteella. Ajatus siitä, että huono-osaisuus olisi vain “valinta” tai jonkinlainen laiskuuden muoto, ei ole realismia vaan ideologista fantasiaa ihmisiltä, jotka eivät selvästi ymmärrä mitään yhteiskunnallisista rakenteista tai elämäntilanteiden kasaantumisesta.

Suomessa huono-osaisuus korreloi vahvasti esimerkiksi lapsuuden köyhyyden, mielenterveysongelmien, koulutuksen, alueellisen eriarvoisuuden, perhetaustan ja työmarkkina-aseman kanssa. Nämä ovat tutkittuja ja tilastollisia ilmiöitä. Mutta sinun maailmassasi kaikki tämä pitää redusoida yksilön “heittäytymiseksi”, koska silloin voi säilyttää mukavan fantasian siitä, että itse on täysin omien ansioidensa tuote ja kaikki huonosti pärjäävät ovat vain moraalisesti huonompia ihmisiä.

Todellisuudessa suurin osa ihmisistä ei “valitse” huono-osaisuutta yhtään sen enempää kuin ihminen valitsee masennuksen, rikkinäisen lapsuuden, konkurssin tai alueen jossa työpaikat katoavat. Mutta tällainen ajattelu on monelle hyväosaiselle psykologisesti hyödyllistä, koska silloin ei tarvitse tuntea empatiaa eikä pohtia omaa etuoikeutettua asemaansa.

Ja kaikkein absurdinta on se, että juuri hyvinvointivaltio, julkinen koulutus, terveydenhuolto ja sosiaalinen turva ovat olleet niitä asioita, joiden ansiosta suuri osa nykyisestä suomalaisesta keskiluokasta on koskaan päässyt siihen asemaan missä ovat. Silti heti kun joku muu tarvitsee samaa turvaa, se muuttuu “uhrimentaliteetiksi” ja “avuttomuudeksi”.

Tuo ei ole kovuutta tai realismia. Se on yksinkertaistavaa ja älyllisesti laiskaa maailmankuvaa, jossa monimutkaiset yhteiskunnalliset ongelmat muutetaan moraalisaarnoiksi, jotta oma hyväosaisuus näyttäisi täysin ansaitulta.

Suhteuta menosi tuloihin, niin minäkin tein. Sillai vaurastuin. 

Mutta kun ei niin ei, otetaan lainaa ja eletään velkahelvettiä ja se on sitten muka yhteiskunnan syytä. Ei voinu mitään ja muut kootut valheet.

Ja vaikka onkin saanu nyrkkiä naamaan niin jäny sitä sitten itkemään loppuelämän? Voi jestas. VALINTA. Aina valinta. 

Elin kauan 4000e vuosituloilla ja nyt onkin asunto ja vajaan puolen millin osakesalkku ja kaikki tämä saamatta töitä. Palkkaa ei ole edelleenkään. 

Näin paljon itseäni enemmän tieaavia jotka heittäytyivät tai oli joku pakonomainen tarve olla muka varaa käydä ryyppäämässä kalliita oluttuoppeja ja kalliita 10e+ ravintolapitsoja päälle kun perunaa sai 49c kilo. Aina edelleen valinta. Älä höpötä paskaa. 

Tämä on taas täydellinen esimerkki siitä, miten yksittäisestä omasta selviytymistarinasta yritetään tehdä yhteiskuntateoria.

Se, että sinä olet onnistunut vaurastumaan poikkeuksellisella tavalla, ei todista että huono-osaisuus on kaikilla muilla “valinta”. Se todistaa korkeintaan sen, että sinulla oli jokin yhdistelmä toimintakykyä, ajoitusta, terveyttä, riskinsietoa, osaamista, tuuria ja olosuhteita, joka mahdollisti sen. Kaikilla ei ole samaa lähtöpistettä eikä samaa kapasiteettia.

Argumenttisi on käytännössä: “Minä selvisin, joten kaikkien muidenkin pitäisi selvitä samalla tavalla.” Se on älyllisesti laiska johtopäätös. 

Yksittäinen anekdootti ei kumoa tilastoja lapsuuden köyhyyden periytymisestä, mielenterveysongelmista, alueellisesta eriarvoisuudesta, työmarkkinoiden epävarmuudesta tai siitä, että kaikilla ei ole samoja resursseja tehdä “rationaalisia valintoja”.

Ja tuo “perunaa saa 49 senttiä kilo” -logiikka on lähinnä köyhyyden moralisoimista. Ihminen ei muutu keskiluokkaiseksi sillä, että jättää oluen ja pizzan ostamatta. 

Jos asuminen, terveys, työmarkkina-asema, koulutus ja perhetausta ovat pielessä, ongelma ei ratkea sillä että joku netissä kertoo ostaneensa halvempaa ruokaa.

Tässä ei ole kyse siitä, etteikö yksilön valinnoilla olisi mitään merkitystä. Totta kai niillä on. Mutta sinun argumenttisi kaatuu siihen, että teeskentelet valintojen tapahtuvan tyhjiössä. Eivät tapahdu. Lähtökohdat, terveys, perhe, työmarkkinat, koulutus, asuinpaikka ja varallisuus vaikuttavat siihen, mitä valintoja ihmisellä ylipäätään on realistisesti tarjolla.

Tuo ei ole realismia. Se on selviytyjän ylimielisyyttä.

Terävää analyysia.

Persut eivät tuosta mitään ymmärrä.

Eivätkä tyhmimmät kokoomuslaiset.

Ikävä, että älyllisesti ja moraalisesti keskinkertainen tai vielä heikompi kansaosa päästetään Arkadianmäelle.

Ei sinne kukaan oikeasti älykäs haluakaan.

Ei teidänkään perustelut omaa mitään pohjaa. Eli mitään ei teidän mielestä kannata tehdä, ei opiskella eikä yrittää, koska tulevaisuutenne rajoittuu vanhempien valintoihin. Ymmärrän nyt, miksi ette pääse eteenpäin tuolla asenteella

Voi sinua persu - raukkaa. Minulla on elämässäni asiat hyvin enkä tarvitse sossun tukea.

Mutta arvaa mitä?

En katso hyvällä tätä köyhien ja heikkojen sortamista.

Meillä hyväosaisilla on muita arvoja joita persut halveksivat.

Kuten sivistys . Oikeudenmukaisuus. Kohtuus.

Moraaliarvot. Ihmisyys.

Muutamat meistä haluavat elää arvojemme mukaan. Vaikka siitä ei tulisi itselle mitään etua.

Miksi alat nimittelemään tuolla haukkumanimellä aina, jos joku omaa eri mielipiteen? Älyllinen ja asiallinen keskustelu on sinulle vaikeaa, yllättyneitä ketään?

Vierailija
514/596 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, tavallaan lisää tasa-arvoa, kun kaikki saa sen 595. Ei kaikilla ennenkään ole ollut tuohon ovea tai pääomatuloja lisäksi. 

595 NELJÄSSÄ VIIKOSSA, ei kuukaudessa ja tämä vain siinä tapauksessa, että ei ole lasketuttanut veroprosenttia. Todellinen veroprosentti on 11-13.  

Vierailija
515/596 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia ei kannata tehdä tähän pahoinvointiyhteiskuntaan. Naiset, muistakaa vanhan kokemukset -jalat ristiin, lapsia ei tarvita tai jos tekee lapsia, jokaisesta plus 1 prosentti lisäveroa korvamerkittynä sotkemisten, rikkomisten ja tuhojen korjaamiseen! 

Vierailija
516/596 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi olla, että joudun näitä vielä opiskelemaan, minkäs sille sitten mahtaa.

Tt-tukea ei saa, jos on säästöjä. Asumistuessa saa olla 10000 tilillä rahaa, jotta saa vuokra-asuntoon asumistukea. Eli ensin käytät asunnon myynnistä saamasi rahat 

Vierailija
517/596 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskon siihen, että hyvinvointivaltion alkutaipaleella tulonsiirrot ja valtion tukiverkko pienentävät eroja sosiaaliluokkien välillä. Jostain syystä ajan kuluessa pohjoismaiset hyvinvointivaltiot muuttuvat luokkayhteiskunniksi.

Ongelma on siinä, että osalla ihmisistä on aika enemmän resursseja. Ajan saatossa ne kumuloituvat. Samalla tavalla huono-osaisuus kumuloituu.

On poliittinen arvovalinta, paljonko tuloeroja ja hyvinvointieroja hyväksytään. Keskiluokkainen elämä ei ehkä kuitenkaan voi olla se taso, jota pidetään välttämättömyytenä, kun veronmaksajat subventoivat. Kyllä pienipalkkaiaellakin työllä tulisi olla kannustinvaikutus.

Meillä ei ole koskaan mahdollisuutta sellaiseen yhteiskuntaan, jossa vaikkapa siivoustyöllä saavutetaan keskiluokkainen elintaso. Kuitenkin sen siivoojankin on aamuisin herättävä ja tunnettava hyvää mieltä töihin lähtemisestään verrattuna naapurin sossuturvalla eläviin löllöttelijöihin. 

Vierailija
518/596 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsia ei kannata tehdä tähän pahoinvointiyhteiskuntaan. Naiset, muistakaa vanhan kokemukset -jalat ristiin, lapsia ei tarvita tai jos tekee lapsia, jokaisesta plus 1 prosentti lisäveroa korvamerkittynä sotkemisten, rikkomisten ja tuhojen korjaamiseen! 

Kyllä, muistamme.

Rikkaiden tyttäret joutuvat armeijaan.

Vierailija
519/596 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ole koskaan mahdollisuutta sellaiseen yhteiskuntaan, jossa vaikkapa siivoustyöllä saavutetaan keskiluokkainen elintaso. Kuitenkin sen siivoojankin on aamuisin herättävä ja tunnettava hyvää mieltä töihin lähtemisestään verrattuna naapurin sossuturvalla eläviin löllöttelijöihin. 

Siivooja voi jäädä pois töistä kuten kuka tahansa muukin. Sitten saa ne isot tuet 😊.

Vierailija
520/596 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla ei hätää et omista yhtään mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän seitsemän