Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Häiritseekö teitä se, että joku sai 14 laudaturia?

Vierailija
18.05.2026 |

HS mielipiteissä keskustelua puolesta ja vastaan.

Minua ei häiritse yhtään, päinvastoin: se on todella kunnioitettava tulos ja ansaitsee tulla uutisoiduksi!

Olisi suorastaan väärin, jos siitä EI uutisoitaisi. Heppu on nähnyt julmetusti vaivaa tuloksen eteen.

Ajatuksia?

Kommentit (166)

Vierailija
61/166 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään, hienoahan se on. Olin erityisen vakuuttunut siitä, että kyseinen nuori kertoi silti hakevansa sellaiseen koulutukseen joka häntä todennäköisesti aidosti kiinnostaa eikä lääkikseen tai oikikseen, joihin oletusarvoisesti näiden eniten älliä kirjoittavien oletetaan hakevan vain koska voivat ja se on jotenkin "hienoa".

Vierailija
62/166 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mitähän keskustelemista tuossa on? Ja miksi ketään häiritsisi, jos joku on halunnut osoittaa kiinnostuksensa laajuuden, opiskellut ja hankkinut tietoa asioista ja oppiaineista, miksi se häiritsisi ketään?

Minua häiritsee äärettömän paljon joukko mu sta laisia - varmaankin koko Suomen must ala iset ottaneet minut vainonsa kohteeksi, sekä näiden kera yksi naapurissa asuva päihdepelle huollettavineen! Nämä ne häirtisevät, viimeksi ihan pari päivää sitten must alais pimut n. 15-vuotiaat vanhimmat ja nuorimmat siinä sakissa noin 10-v, haukkuivat keskellä ruokakauppaa h u o r a k si!

Että semmosta, tämä se on kun häiritsee! Nuo pölhöt, joilla ei ole käytöksessä mitään rajaa. ja kun niillä ei edes ole mitään syytä vainoonsa, ei niin mitään, ihan vaan hulluuttaan roikkuvat hännillä koko ajan, tulevat asuintalon nurkille huutelemaan hävyttömyyksiä, yks ajaa autolla perässä, ja sitten nämä kakarat, hyvinpä olivat kullakin noista pimuista hiukset kiharrettu, ja isommilla piikkikorot napsasivat lattiaan, ja pitkät mustat hameet päällä... SIINÄ SITÄ SUOMEN KUNNIALLISINTA PORUKKAA! jos rupevat h u o r it t ele maan, pitääkö vastata takaisin jotain vankiloissa vakiosti täysihoidossa makailusta, puukkojen kantelusta, kätevistä tavaroiden kuljetukseen sopivista vaatekappaleista, vartijoiden kanssa tappeluista "en saa henkee, en saa henkee!", käräjillä rahan kiilto silmissä hyvitysten hakemisesta ja niin edelleen!

MIKÄ TÄSSÄ MAAILMASSA HÄIRITSEE! Ei ainakaan joku joka kirjoittelee 14 laudaturia yo-kirjoituksissa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/166 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei häiritse. Mutta on muistettava, että joku vähemmän lahjakas oppilas voi tehdä todella paljon töitä sen eteen, että pääsee kirjoituksista läpi. Joku henkilö muistaa kaiken yhdellä lukemiskerralla. Toinen saa päntätä kymmenen kertaa saman asia. Ja  nykyisin on onneksi monta eri väylää "menestykseen" - mitä tuo nyt tarkoittaakaan.

Tämä ehkä lähinnä häiritsee. Olisi hyvä tehdä juttuja myös opiskelijoista, jotka ovat tsempanneet superisti. Päässeet läpi, vaikkei kukaan olisi uskonut. Saaneet jopa jatkokoulutuspaikan. Nämä kiinnostaisivat.

Ketä tuollainen muka kiinnostaisi? Näitä heikoista odotuksista huolimatta läpi pääseviä ja jatkokoulutuspaikan saavia on kuitenkin valtavasti, varmasti satoja joka vuosi. Eivät he ole mikään poikkeus. He eivät ole erityisiä. Sen sijaan laudatur-ennätys on todella poikkeuksellinen, edellisen kerran rikottu 10 vuotta sitten.

Tuo ennätys on juuri se, mitä "arvostetaan". Se, mitä tästä tyypistä tulee jatkossa, ei kiinnosta välttämättä ketään. Hyvällä säkällä ton nuoren koko elämän kohokohta oli ja meni jo.

Tuo on sairas tapa ajatella asiaa

Vierailija
64/166 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei häiritse, mietin vain olisi voinut suunnata fokusta johonkin sellaiseen mikä auttais enemmän saavuttamaan omat tavoitteensa elämässä jatkossa. Mutta jos kiikarissa on ollut nimenomaan monta laudaturia niin sittenhän fokus on ollut oikea.

Mikä muka olisi tärkeämpää, kuin uusi ennätys laudaturien määrässä?

Vierailija
65/166 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä häiritsisi? Ihan sama se on mulle, mutta kieltämättä hienolta kuulostaa. (Itse sain vain 5 ällää aikoinaan.)

Miks niin vähän?

Onhan siinäkin jo 5 enemmän kuin sinulla

Vierailija
66/166 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinäänsä mukavaa että peruskouluisssa tapahtuvasta tasapäistämisestä (=lahjakkaiden lyttäämisestä) huolimatta aina joku jaksaa testata mihin voikaan yltää.

Enemmän häiritsee peruskoulussa pielessä olevat asiat, vaikka sekään ei kosketa suoraan elämääni millään tavoin, itse olin keskiverto aikoinani, mutta näen kyllä miten moni älykäs turhautuu kun ei saa toteuttaa itseään.

Eivät ne lahjakkaimmat kyttää laudaturien määrää

Ei itse asiassa edes kiinnosta laudatur

Vierailija
67/166 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei häiritse, mutta onko tarpeellista ja mitä hyötyä siitä on? Vie turhaan sensoreiden aikaa. Kun kirjoituksissa on minimi ainemäärä, niin voisi myös olla maksimi määrä.

Tämä on ihan totta. Hyödytöntä tuommoinen laajuus.

Järjestelmä joka himoitsee verovaroja käyttöönsä, tuskin haluaa kuitenkaan laittaa rajaa ihmisen ponnistelujen määrälle oma hyöty silmällä pitäen.

Siis miten niin? Ihminen joutuu maksamaan jokaisesta ylimääräisestä kirjoituskerrasta itse. Verovaroin annettuja vain 5

Käytännössä myönsit, että kyse on pelkästä lasten nokittelusta

Vierailija
68/166 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häiritsee se, miten tuollaisella tulee elämä menemään tulevaisuudessa. Perfektionismi tulee varmasti häiritsemään.

Vierailija
69/166 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä häiritsisi? Ihan sama se on mulle, mutta kieltämättä hienolta kuulostaa. (Itse sain vain 5 ällää aikoinaan.)

Miks niin vähän?

Se oli aikoinaan ihan kelpo tulos. Eri

Aivan. Minä kirjoitin 80-luvulla laudaturin reaaliaineista. Siis yhden laudaturin. Sillä lukemisella kirjoittaisin nyt viitisen ällää lisää, ehkä pari uuttakin.

Jossitella toki voi monellakin tavalla, mutta periaate on tämä. Ei Cooperin testissäkään saa tulla ensi syksynä ja seuraavana keväänä juoksemaan lisää kilometrejä siihen alkuperäiseen tulokseen.

Vierailija
70/166 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei häiritse. Mutta on muistettava, että joku vähemmän lahjakas oppilas voi tehdä todella paljon töitä sen eteen, että pääsee kirjoituksista läpi. Joku henkilö muistaa kaiken yhdellä lukemiskerralla. Toinen saa päntätä kymmenen kertaa saman asia. Ja  nykyisin on onneksi monta eri väylää "menestykseen" - mitä tuo nyt tarkoittaakaan.

Tämä ehkä lähinnä häiritsee. Olisi hyvä tehdä juttuja myös opiskelijoista, jotka ovat tsempanneet superisti. Päässeet läpi, vaikkei kukaan olisi uskonut. Saaneet jopa jatkokoulutuspaikan. Nämä kiinnostaisivat.

Itseäni nämä eivät kiinnosta yhtään. En edes ymmärrä, miksi he ovat pyrkineet lukioon, jos heillä on huono muisti tai älykkyys.

Nythän tuo päivä on juuri niiden huippujen hetki loistaa ja se toimii erinomaisena mainoksena lukiokoulutukselle ja Suomelle. Ei yritetä tasapäistää tätäkin hetkeä pois niiltä huipuilta, joiden varaan Suomen tulevaisuus lankeaa.

Olen tosi onnellinen tuon pojan puolesta.

Vierailija
71/166 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miks niin vähän?

Aivan. Minä kirjoitin 80-luvulla laudaturin reaaliaineista. Siis yhden laudaturin. Sillä lukemisella kirjoittaisin nyt viitisen ällää lisää, ehkä pari uuttakin.

Jossitella toki voi monellakin tavalla, mutta periaate on tämä. Ei Cooperin testissäkään saa tulla ensi syksynä ja seuraavana keväänä juoksemaan lisää kilometrejä siihen alkuperäiseen tulokseen.

Et kirjottaisi

Vierailija
72/166 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miks niin vähän?

Onhan siinäkin jo 5 enemmän kuin sinulla

Halpaa

Vierailija
73/166 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häiritsee se, miten tuollaisella tulee elämä menemään tulevaisuudessa. Perfektionismi tulee varmasti häiritsemään.

Samalla tavalla kuin entisillä kuuden ällän ylioppilaillakin. Monenlaisia ihmisiä ovat.

Vierailija
74/166 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miks niin vähän?

Et kirjottaisi

Enemmän se minusta riippuu kuin sinun mielipiteestäsi. :)

Vierailija
75/166 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän vain, että laudatur on hyvä arvosana ylioppilaaksi kirjoitettaessa. Jos joku saa monta sellaista, niin sehän on silloin hyvä todistus, mikä on hyvä asia. En minä semmoisista mitään uutisia ilti liue. Lukiohan on pelkkä yleissivistävä välikoulu.

Vierailija
76/166 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän luokalla olisi saanut turbaaniin. Mutta hyvä ettei saa ja hyvä saavutus tietysti. 

En tiedä miten nykynuoret nämä kokee mutta työelämässä aika monet riidat ja savustukset saa alkunsa siitä kun koetaan että joku henkilö saa liikaa, liikaa huomiota, liikaa saavutuksia, liikaa palkkaa jne.

Vierailija
77/166 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Kukaan ei muista vuoden päästä tuota jantteria ja luultavasti hän alisuoriutuu jatkossa.

Mä ylisuoritin kirjoituksissa ja sain yllättäen Laudaturin paperit, vaikkei sitä kukaan odottanut ja laiskottelun takia mun keskiarvokin jäi johonkin alle kasiin :D

Sittemmin olen kuitenkin valmistunut maan parhaana alaltani ja työllistynyt yhteen valtakunnan huippupesteistä. Ja sairastunut ja eläkkeellä alle 50-vuotiaana.

Elämä on, eikä mikään yksittäinen asia siinä määritä kokonaisuutta, poislukien ehkä ryhtyminen diktaattoriksi ja kansanmurhaajaksi, jolloin sun saavutukset myöskään postikorttimaalarina ei kenenkään sydäntä sykähdytä.

Vierailija
78/166 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua ei häiritse tuossa muu kuin se, että nuori ihminen on niin totaalisesti omistautunut vain koulunkäymiselle. Olen itse aikoinani tehnyt niin. Silloin oli ainereaali, joten noin monta laudaturia ei voinut kirjoittaa, mutta elin silloin vain koulua varten. 

Nykyisin laudatureilla saa opiskelupaikan suoraan, ennen oli valintakokeet. Minusta valintakokeet on parempi tapa valita opiskelijat, koska valintakokeessa on sen alan kirjallisuutta. Jos se tuntuu ihan vastenmieliseltä, ala ei ole oikea. Minulla oli aikoinani tarkoitus pyrkiä opiskelemaan kirjastoalaa, mutta valintakoekirjat oli sen verran tylsiä, että totesin, että ala ei ole mua varten.

Välttämättä hyvä menestys lukiossa ei takaa sitä, että esim. korkeakouluopiskelut menisi hyvin, muusta elämästä puhumattakaan. Oma lukioaika oli tiukasti koulua, jäi moni asia kokematta. Korkeakoulussa opinnot sujui mutta olin ihmisenä melkoinen raakile, mikä näkyi sitten muussa. Sairastuin syömishäiriöön päälle parikymppisenä. Tuntui, että teini-ikä on jäänyt elämättä, ja se tuli sitten vanhempana eteen. Eli laudatureja voi kirjoittaa, kunhan muistaa myös elää.

Minä varmastin aikanani opiskelupaikan pitkän matematiikan arvosanoilla. Olin helpottunut, kun ei tarvinnut alkaa pänttäämään heti kirjoitusten jälkeen pääsykokeisiin.

Olen kuullut niiltä kavereilta, jotka opiskelevat varsinaista matematiikkaa pääaineena yliopistossa, niin se lukion oppimäärä käydään hyvin nopeasti läpi ja sitten mennään eteenpäin.

Ei yliopistossa enää käydä lukion asioita läpi, vaan ne oletetaan jo osattavan ilman kertauksia. Itsenäisesti on kerrattava, jos ei muista.

Vierailija
79/166 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miks niin vähän?

Et kirjottaisi

Enemmän se minusta riippuu kuin sinun mielipiteestäsi. :)

Oi kuinka fiksu oletkaan

Vierailija
80/166 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs ystäväni kirjoitti aikanaan kuusi laudaturia. Ei sitten kumminkaan jaksanut lukea kandiksi tai maisteriksi. Töissä oli niin kauan kuin sai olla. Ei mitään hyötyä ällistä.