Muistatko vielä internetin alkuaikoja?
Niitä aikoja, kun sisältö oli persoonallista eikä kaikki ollut vielä kaupallistettu. Monilla oli oma itse sommittelemansa kotisivu. Oli yhteisöjä ja chat-huoneita.
Mielestäni 1995-2000 -luvun alkupuoli oli tässä suhteessa netin kulta-aikaa.
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En. En ollut syntynytkään silloin, Olen syntynyt vasta 70-luvulla.
Tässä on kyse niistä ajoista, kun netti alkoi yleistyä kotitalouksissa, kuten mainituista vuosiluvuista käy ilmi. Mutta kyllähän te sen ymmärsitte.
Siinä vaiheessa netti oli jo isolta osin pilalla, tai ainakin alamäki oli jyrkkä ja senkun kiihtyi vain. Niin kauan kun netissä oli vain käytännössä vain yliopistojen ja vastaavien porukkaa, siellä kukoisti todellinen sanan-, mielipiteen- ja akateeminen vapaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä netti oli hulvattomampi paikka 1990-luvun loppupuoliskolta sinne 2010 paikkeille. Sen jälkeen alkoi hitaasti nettiin ilmestymään tyhmää ja huumorintajutonta sakkia. Trolleja ja kaikenlaisia ketjujen poistattajia.
Niin taisi olla muukin maailma.
80- ja 90-luvut oli lakipiste. Kaikki meni eteenpäin ja kehittyi. Nyy on nopeat netit ja tehokkaat koneet, eikä kukaan enää osaa tehdä mitään.
Kotisivuja on ikävä. Kaikki oli selkeämpää. Noin 2006-2016 välillä parasta aikaa. Sitä ennen hidasta. Sivujen avautumista sai odotella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on kyse niistä ajoista, kun netti alkoi yleistyä kotitalouksissa, kuten mainituista vuosiluvuista käy ilmi. Mutta kyllähän te sen ymmärsitte.
Ei ollut vaan INTERNETIN alkuajoista. EI siitä milloin se alkoi kotitalouksissa yleistyä.
9600 baudinen modeemi - 144 000 baudinen modeemi - 2 tuntia kesti imeä pikku 3 d malli. Splinet oli epävarmoja eli asiat saatoi tulla dxf:ä ja rautalankana. Igs oli vielä epästandardia,.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä netti oli hulvattomampi paikka 1990-luvun loppupuoliskolta sinne 2010 paikkeille. Sen jälkeen alkoi hitaasti nettiin ilmestymään tyhmää ja huumorintajutonta sakkia. Trolleja ja kaikenlaisia ketjujen poistattajia.
Ihan yhtä hulvatonta se meno on aina ollut. Tulee mieleen x-files jakso sarjan alkuajoilta joissa murhaaja etsi tukevia tyttöjä netin deitti sivuilta uhreikseen.
Vierailija kirjoitti:
Sattumoisin tämä osuu yksiin sen kanssa kun Apple toi markkinoille ekat älyluurit ja helppokäyttöinen mobiili-Internet yleistyi.
Mä sain netin kotiin vuonna 1997, oli compaqin 486 tietokone, sähköpostiosoitekin oli tyyliin: @ pp1.inet.fi
Arkisin ennen klo 16 nettiyhteys kannatti katkaista aina 30min välein, puhelinlaskun vuoksi. Iltaisin ja viikonloppuisin ei tarvinnut koska hinta oli edullinen silloin.
Chätissä piti aina sanoa "30min täynnä, tuun koht takas"
Muistan sen nobody controls the internet-ajan joka nyt on mennyttä kuten tämäkin palsta todistaa. Sitten tulikin suuri määrä ihmisiä ja tahoja jotka haluaa kontrolloida mistä asioista ihmiset saa puhua.
Vierailija kirjoitti:
Tottahan toki. Tuli suomi24:ssa vai oliko se sirkus silloin pyörittyä, ja kissin chätissä. Asioiden haku oli helkkaristi helpompaa. Porukka oli täyspäistä eikä netti ollut vielä pilalla kenopäiden ja intialaisten massavyörymisen takia. (jos olet kansainvälisillä palstoilla tai ihan redditissäkin ne ovat täynnä jänkkääviä intialaisia nykyään)
Ai täällä on Kissin sätiläinen - Koivu ja Tähti tuttu juttu? Me ollaan liki varmasti tavattu sätissä - ehkä jopa Hankasalmella järven ääressä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan 28,8 nopeuksisella modeemilla. Puhelinlinja oli varattu netin selailun ajan.
Kriiiääähh, kruuuiii, kriiuu kriiuu, khhhhh...
Mulla olikin ISDN. Ja valtava 14 tuuman näyttö.
Run.
Internetti rajoitettiin jo aikoja sitten.
Löydät vain mitä sinun halutaan löytävän.
Vierailija kirjoitti:
Tottahan toki. Tuli suomi24:ssa vai oliko se sirkus silloin pyörittyä, ja kissin chätissä. Asioiden haku oli helkkaristi helpompaa. Porukka oli täyspäistä eikä netti ollut vielä pilalla kenopäiden ja intialaisten massavyörymisen takia. (jos olet kansainvälisillä palstoilla tai ihan redditissäkin ne ovat täynnä jänkkääviä intialaisia nykyään)
Tämä ei ole edes pahinta. Kaikilla merkittävillä hallintoalueilla kaavaillaan nyt vähintään pakollisia ikärajoja netin käytölle, ellei peräti täysimittaista tunnistautumista. Ja tekoäly halutaan valjastaa seulomaan kaikkien selauskäyttäytymistä.
Netistä on tulossa niin dystooppinen paikka että harkitsen koko passkann lopettamista ensimmäistä kertaa tosissani.
city.fi keskustelupalstan muistan, oli paljon asiakeskusteluja ja paljon myös hyvää random huumoria. toinen oli riemurasia, mikä ilmeisesti toimii edelleen jos kirjautuu.
Ei ole kyllä tuollaista kulta-aikaa muistissa,vaikka internetin käytön aloitin n. 1987 ja ensimmäiset laskukin maksoin internetin kautta pankkiohjelmalka v. 1989 ja vierailin tällä palstalla 90-luvun alussa.
Yhteys otettiin lankapuhelimella, joka oli hirveän kallis ja pätki välillä, eikä kommentit siirtyneet realiiajassa. Ja nimenomaan oli paljon mainoksia ja mitä tulee kotisivuihin, niin minä taas muistan ne aika kökkönä, kun ihmisillä ei ollut mitään kokomusta ja koulutusta, kun teknologian kehitys oli valtavan nopeaa, toisin kuin nykyään, mitään ihmeellistä ei oke tapahtunut 2000-lvulla.
kaikki imutteli torrenteilla 2002 alkupuoliskolta jonnekin 2014 paikkeille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sattumoisin tämä osuu yksiin sen kanssa kun Apple toi markkinoille ekat älyluurit ja helppokäyttöinen mobiili-Internet yleistyi.
heh tuli muistikuva, itse hankin ekan mobiilinetti sopimuksen sony ericsson luuriini 2008 kesällä. Ei ollut vielä läppäriä käytössä niin sai luurin kautta maksettua vaikka laskut kun oli mökillä. Pienen pieneltä ruudulta. Voi aikoja :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä luulin että täällä puhuttiin internetin alkuajoista 2010-luvun puolivälistä lähtien kun älypuhelimet löi läpi valtavirtaan