Kokemuksia kotilaturista sähköautolle?
Olen vertaillut kotilatureita nyt muutaman viikon. En tarvitse mitään kovin erikoista, mutta 11 kW latausteho olisi hyvä varalle, vaikka arjessa auto latautuisi yleensä pienemmällä teholla.
Plussaa myös siitä, että RFID löytyisi. Onko täällä kokemuksia sähköauton kotilatureista pidemmältä ajalta? Mietin lähinnä sovelluksen toimintavarmuutta, vikaherkkyyttä ja sitä, onko joku muu laturi ollut käytännössä parempi valinta.
Kommentit (122)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei taida palstan rahvailla olla varaa sähköautoon. Itseltä löytyy pihalta uudenkarhea Model 3 ja mieheltä BMW IX. N27
Ja näillä tuli kehumaan? Tesla 3, Amerikan Lada ja ylihintainen bemun romu
Tesla on kieltämättä vähän kuin 70-80 luvulla Lada. Niitä oli kauppojen parkkipaikat täynnä ja niistä oltiin ylpeitä.
Tällä logiikalla Toyota Corolla on Suomen virallinen neuvostoauto, sehän on vuodesta toiseen maan suosituimpia autoja. Toki ymmärrän vertauksen tunnetasolla, kun oma auto ei enää erotu liikenteessä, siitä tulee nopeasti “Amerikan Lada”.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei taida palstan rahvailla olla varaa sähköautoon. Itseltä löytyy pihalta uudenkarhea Model 3 ja mieheltä BMW IX. N27
Jokaisella työssäkäyvällä rahvaalla on varaa sähköautoon. Ei toki käteisellä mutta osamaksulla.
Riippuu vaan siitä mihin haluaa rahansa käyttää.
Itselläni on 5000e Bensa auto. Sähkärin voisin hakea kaupasta vaikka heti halutessani.
oma autoni maksoi 800e täysin älytöntä laittaa 5000
Vierailija kirjoitti:
Tesla immeinen huutelee rahasta 🤣🤣🤣. Mene köyhä töihin, niin saat hankittua oikean auton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaisella työssäkäyvällä rahvaalla on varaa sähköautoon. Ei toki käteisellä mutta osamaksulla.
Riippuu vaan siitä mihin haluaa rahansa käyttää.
Itselläni on 5000e Bensa auto. Sähkärin voisin hakea kaupasta vaikka heti halutessani.
oma autoni maksoi 800e täysin älytöntä laittaa 5000
Ja latauskaapeleihin liittyvä asiantuntemuksesi perustuu siihen, ettei 800 € autossasi yksinkertaisesti ole edes latausliitintä. Silti tulit keskusteluun julistamaan bensa autoja. Eihän siinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tesla immeinen huutelee rahasta 🤣🤣🤣. Mene köyhä töihin, niin saat hankittua oikean auton.
Sinun kommenttisi on lähinnä tunneperäinen osamaksuhakemus miehiselle itsetunnolle.
ymmärrän toki mieslapsien pitää leikkiä paristoautoilla
Meillä kotona Defan laturi. Pari vuotta käyttökokemusta. Kertaalleen takuutyönä vaihdettu. Sähköautoista itsestään pelkkää hyvää sanottavaa.
Aiheeseen liittyen ihmettelen tätä juttua kotilaturin sovelluksista ja RFID-tageista.
Onko muka olemassa sähköautoa jossa EI ole omaa auton kännykkäsovellusta jolla saa muun muassa ajastettua ja käynnistettyä latauksen sekä perusjutut kuten lämmityksen ja ilmastoinnin?
Miksi ihmeessä vielä laturissakin pitäisi olla päällekäiset toiminnot jotka ovat aivan turhia ja nostavat vain hintaa.
Minulla on autotallissa 3-vaihevirta joten hankin yksinkertaisen 250€ 11kW peruslaturin jossa ei ole mitään turhaa. Töpseli kiinni autoon ja auto päättää kännykkäsovelluksen kautta koska aloittaa latauksen.
Mikä meitä naurattaa, jos ei palsta?
Vierailija kirjoitti:
Aiheeseen liittyen ihmettelen tätä juttua kotilaturin sovelluksista ja RFID-tageista.
Onko muka olemassa sähköautoa jossa EI ole omaa auton kännykkäsovellusta jolla saa muun muassa ajastettua ja käynnistettyä latauksen sekä perusjutut kuten lämmityksen ja ilmastoinnin?
Miksi ihmeessä vielä laturissakin pitäisi olla päällekäiset toiminnot jotka ovat aivan turhia ja nostavat vain hintaa.
Minulla on autotallissa 3-vaihevirta joten hankin yksinkertaisen 250€ 11kW peruslaturin jossa ei ole mitään turhaa. Töpseli kiinni autoon ja auto päättää kännykkäsovelluksen kautta koska aloittaa latauksen.
Naapurisi kiittää ilmaisista latauksista.
t. naapurisi jolla ilmainen lataus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme ongelmia maailma täynnä
Sähköautospedet tekee itse ongelmia. Me vaan ajetaan tonnin nissaneilla ja ollaan jo perillä kun "sebot" vielä latailee ja hifistelee 70 000 euron tesloillaan.
Käyn töissä jottei tarvitse tyytyä ajamaan jollain tonnin ritsalla. Tykkään ajaa kunnon autolla, asua kunnon asunnossa ja syödä kunnon ruokaa. Tyhmää saituutta tinkiä liian paljon omasta elämänlaadusta.
Kunnon autolla? Teslalla? Buaaahhahhahhaaahhhaaaaahhh!
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama kokemus. 3*25 A nousuilla ja voimavirtapistorasialla voi liittää helposti sen 11 kW laturin. Maksaa tyypillisesti 249 €. Auton äly huolehtii latauksen ajastuksista sun muista. Isompi laturiteho tuottaisi ongelmia sähkölämmitystalossa talvella.
11 kW lataa 80-100 kWh akun täyteen (tai normaalisti 80 %:iin) yön aikana. Yhtään isompaa laturia en ole koskaan kaivannut.
Talossa on 2 isoakkuista sähköautoa. Yhdellä 11 kW laturilla on pärjätty pari vuotta mainiosti.
Vierailija kirjoitti:
Ei sul mittää autoo pihas ole
"Naapurisi kiittää ilmaisista latauksista."
Vetää varmaan roikalla sähköt kotiinsakin sinun ulkopistorasiastasi.
Eipä ole näitä ongelmia pohdittavana kun on polttomoottoriauto.
Latauslaitteen kilpailutus menossa, sähköauto tulee taloon loppuvuodesta. Vaikka mulla talossa varsin paljon älytekniikkaa, etäohjausta ym. teknistä, sähköauton latauslaitteeseen en tartte mitään älyä enkä sovelluksia. Ihan peruslaitetta oon hankkimassa. Ohjaukset ja ajastukset hoidan autosta tai auton puhelinsovelluksella, ei latauslaitteeseen tartte mitään älyä.
Toki on niin, että älykäslatauslaite osaisi yön aikana poimia halvimmat vartit, mutta verrattuna ihan simppeliin yöksi ajastamiseen noin saatava hyöty jää niin pieneksi, että ei kannata panostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Zaptec, hyviä kokemuksia. Meillä on taloudessa 2 sähköautoa, jotka ladataan harvoja poikkeuksia lukuunottamatta kotona, yö-pörssisähköllä. Siksi meille oli oleellista äppi, joka osaa kohdentaa latauksen halvoille tunneille. Muutamia kertoja sovellus on sekoillut ja aloittanut latauksen heti ajastuksen sijaan, ei muuta kritisoitavaa
Itse teen saman auton asetuksista. Olen kertonut autolle että haluan että lataus käynnistetään vasta klo 23. Jos jostain syystä haluaisin ladata jo illalla tai päiväsaikaan niin se onnistuu auton äpistä. Laturi tarjoaa sähköä koko ajan.
Sama lopputulos, kaksi eri tapaa.
Niin pitkälle en ole tuota vienyt että optimoisin halvimpia yksittäisiä tunteja, minulle riittää tieto että keskimäärin sähkö on halvinta klo 23 - 05 välillä joten lataan silloin.
Sinällään sähköautolla ajaminen on niin edullista ettei sillä ole paljon väliä milloin lataa, mutta säästää tuolla arviolta muutaman satasen vuodessa kun ajokilometrejä on 25000km/v.
Meillä sama lataussysteemi, 11 kW ja Teslan appillä voi ajastaa latauksen.
Ja kyllähän tuolla säästää. Mökki matka maksaa sähkärillä euron ja tyttären polttismaasturilla 100 €.
Ajat tonnin autolla ja sitten ostat bensaa 20000 euron edestä.
Vierailija kirjoitti:
Mutta toki liisattuna. Ei mulla ollut varaa ostaa niitä.
N 56
järjetöntä on ajaa 800kn viikossa