Saitteko te jonkun vaaratiedotteen siis ihan puhelimeen vai miten tuo meni (minä en)?
Kommentit (104)
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
En saanut, koska mulla ei ollut 112-sovelluksessa paikannus päällä.
Ethän sä edes asu Helsingin seudulla 😅
Vierailija kirjoitti:
Tästä on vain noin 3 km Helsingin rajalle.
Latvialaiset saivat ilmoituksen matkapuhelimiinsa samasta droonista.
Vierailija kirjoitti:
Ei tullut hälytystä. 112 päivitetty, päällä ja luvat kunnossa. Petterin "droonimuuri" ei toimi.
Ei ole ehtinyt vastuuministeri M. Rantanen hoitaa asiaa, kun on ollut kiire piilotella ideologisten veljien naisenpotkimis- ja kansanmurhajuttuja piiloon.
No ei, ei ollut ne luvat kunnossa. 112-sovelluksessa pitää antaa lupa kaikille näille: ilmoitukset, liikkuminen, puhelin, sijainti.
Vierailija kirjoitti:
Tämähän koski koko Uusimaata.
Vierailija kirjoitti:
Latvialaiset saivat ilmoituksen matkapuhelimiinsa samasta droonista.
Latviassa on kehittynyt matkapuhelinverkko. He saavat solulähetyksenä vaaratiedotteet kaikkiin vaara alueella oleviin matkapuhelimiin vaikka niissä ei olisi SIM korttia. Suomessa ei tiedotus ole samalla tasolla eikä viranomaisilla ei ole tällaisia palveluita.
Ei tullut kenellekään meideän perheestä. Satuin lukemaan uutisia, mitä en yleensä aamulla tee, niin siitä sain tiedon. Ihan oltiin töihin menossa normaalisti.
"Sovellus käyttää sijaintitietoa ainoastaan silloin, kun soitat sovelluksen kautta hätänumeroon 112, Tienkäyttäjän linjalle tai Meripelastuskeskukseen. Sijaintitiedon lähetys aktivoituu, kun painat sovelluksesta Soita-valikkoa kyseisen numeron kohdalta.
Sovellus lähettää paikannussignaalia 60 minuuttia puhelun alkamisesta, ja se tallentuu välityspalvelimelle vuorokaudeksi (24h). Tällöin aiemman puhelun sijaintitieto on haettavissa uuteen puheluun puhelinnumeron perusteella, jos joudut soittamaan samassa hätätilanteessa toisen kerran hätäkeskukseen, ja esimerkiksi datayhteys ei ole käytettävissä.
Vaara- ja muut viranomaistiedotteet lähetetään kaikkiin puhelimiin, joissa on sovellus asennettuna ja asetuksista valittuna paikannus. Puhelin käy taustaprosesseissa vaara- tai muuhun viranomaistiedotteeseen asetettuun alueeseen peilaten tarkistamassa aktivoidaanko tiedotteesta heräte puhelimeen. Vaara- tai muu viranomaistiedoteprosessissa käyttäjältä ei välity sijaintitietoa pilvipalveluun tai muualle.
Alueelliset liikennetiedotteet lähetetään kaikkiin puhelimiin, joissa on sovellus asennettuna, asetuksista valittuna paikannus sekä valinta ”Liikennetiedotteet näytetään”. Puhelin käy taustaprosesseissa liikennetiedotteeseen asetettuun alueeseen peilaten tarkistamassa aktivoidaanko liikennetiedotteesta heräte puhelimeen. Liikennetiedoteprosessissa käyttäjältä ei välity sijaintitietoa pilvipalveluun tai muualle.
Lähin sydäniskuri näytetään puhelimen sijaintiin perustuen. Listauksen hakeminen sovellukseen ei välitä käyttäjästä mitään tietoa kolmansille osapuolille."https://112.fi/usein-kysyttya
Hei kuulepas Häkkänen (kok), eikö se Pyhältä maalta hankittu Daavidin linko ole vielä toimitettu, vai eikö se toimikaan kun pitää jotain Hornetteja lennätellä ihmisiä ja eläimiä pelottelemassa?
Tekoäly sanoo Daavidin lingosta mm. seuraavaa:
"Järjestelmä on suunniteltu torjumaan lentokoneita, drooneja, ballistisia ohjuksia sekä risteilyohjuksia"
"Toimittaja: Israelilainen Rafael Advanced Defense Systems (yhteistyössä yhdysvaltalaisen Raytheonin kanssa). Kaupan arvo: Noin 316–317 miljoonaa euroa."
Mikä 112 palvelu? En ole koskaan kuullutkaan.
Meinaatko että Suomi päättäjät kykenevät kyseisen palvelun järjestämään ilman että miettivät asiaa ensin muutaman vuoden mietintä ryhmässä ja tietenkin korkealla rahallisella korvauksella.
"Paikannustarkkuuden mediaani on noin 11 metriä. Tarkkuus vaihtelee riippuen puhelimesta ja ympäristöstä. Korkeat rakennukset ja maastonmuodot vaikeuttavat sekä satelliittipaikannusta, että mobiiliverkon tukiasemiin perustuvaa paikannusta. Paikannuksen tarkkuuden näkee sovelluksesta suoraan koordinaattitietojen alapuolelta. Voit tarkistaa sijaintisi myös kartalta sovelluksen alkunäytössä olevasta painikkeesta ”Näytä kartalla”. https://112.fi/usein-kysyttya
En saanut jonkun, vaan ihan omani sain.
Vierailija kirjoitti:
tuo nyt on jo oma vika
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juma, Koronavilkku olisi kai pitänyt olla kenkäpuhelimessa kun hää ei virka mittää.
Minulle ei tullut Korona Vilkkuun mitään ilmoitusta. Katsoin Google Playsta mutta siellä ei ole enää Korona Vilkkua.
Se ehkä vaihtui Hanta-vilkuksi ihan äskettäin kun se risteilyaluksella ihmisiä niittpnyt lisättiin yleisvaarallisten tautien joukkoon.
Hanta pannaan toiseen korvaan, toinen kärsää käyttää ja tuo uusi Hanta-vilkku kaikki toiveet täyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tuo nyt on jo oma vika
Miten niin? Sehän on hätänumero. Minunko pitäisi sinne soittaa kysyäkseni, että onko tänään turvallista lähteä töihin?
112 sovellus ei toimi vielä. Just luin IS päivittyvästä uutisesta.
Vierailija kirjoitti:
En saanut minäkään mitään tietoa vaikka asun sillä alueella. Tosin minulla ei ole mitään 112 tai suomi.fi sovellusta asennettuna puhrlimeen.
Mutta eikö viestin pitäisi tulla tekstarina tai jotenkin muuten? Suomi.fi on minulla kyllä rekisteröitynä ja saan siihen liittyviä sähköposteja.
No, kävipä sitten selväksi että jos drooneja tulee, minä en niistä tiedä mitään vasta kun kuulen pörinän tai kuulen räjähdyksen tai kuolen räjähdykseen.
Tätä samaa ihmettelin minäkin. Havahduin aamulla joskus lähempänä puoli viittä siihen, että kaksi Hornetia kohisi yli. Ajattelin, että joku harjoitus varmaan meneillään. Sitten kun satuin avaamaan radion joskus vähän seitsemän jälkeen, ensimmäiset sanat, jotka kuulin, olivat "vaaratiedote peruttu". Drooniuhka ohi. Jahas?
Uutisia lukiessa selvisi, että Sisäministeriön pelastusviranomainen oli antanut vaaratiedotteen Uudellemaalle klo 03:49. Mutta minne tuo tiedote oli annettu? Pitäisikö ihmisten päivystää netissä öisin siltä varalta, että tulee vaaratiedote? Tai pitää radio auki? Viimeksihän oli puhe tekstari-ilmoituksesta vaara-alueen asukkaille, mutta sellaista ei tullut. En myöskään ole aiemmin kuullut kerrottavan, että vaaratiedote tulisi vain niille, joilla on 112-sovellus puhelimessa.
Tässä hälytysjärjestelmässä ja siitä kansalaisille tiedottamisessa on aika paljon kehitettävää vielä. Toivottavasti prosessi saadaan ajoissa hiottua kuntoon ja toimivaksi.
Vaaratiedote ei tullut vieläkään puhelimiin, vaan varoitus annettiin median kautta.
Tää oli ylen päivittyvässä uutisessa.
Minulle ei tullut Korona Vilkkuun mitään ilmoitusta. Katsoin Google Playsta mutta siellä ei ole enää Korona Vilkkua.