Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sijoittajat, neuvokaa keltanokkaa parissa tosi alkeellisessa kysymyksessä

Vierailija
14.05.2026 |

Voiko homman aloittaa ihan sillä, että minä esim. Osuuspankin asiakkaana otan vaan jonkun niiden valmiista matalan riskin rahastoista, panen sinne x euroa pesämunaa ja sitten vaikka 10 euroa kuussa lisää? Ja Koska matalan riskin rahaston, erittäin suurella todennäköisyydellä sen arvo ei laske? 

Edelleen, voinko "kotiuttaa" rahani koska tahdon? Tähän saakka minua on pidätellyt se, että ei ikinä tiedä koska tarvitsen pääomani, jos vaikka huvittaisi häipyä. 

Minua ei ainakaan toistaiseksi kiinnosta YHTÄÄN miettiä, mikä olisi hyvä sijoituskohde, joten siksi mietin noita rahastoja, että jos suurin piirtein noppaa heittämällä valitsen. Niin onko nuo pankkien sen verran turvallisia? Ymmärrän kyllä että teoreettinen riski menettää kaikki on aina olemassa, mutta -no, epäilen että jos pitäisi itse päättää sen enemmän, riskit olisi kyllä moninkertaisia, minulla menisi vuosia alkaa ymmärtää osakemarkkinoita niin että voisin tehdä valistuneita päätöksiä. 

Ja lopuksi: koska te sitten kotiutatte rahanne ja mitä teette niillä? Vai meneekö se niin, että sitä vaan sijoittaa ja sijoittaa eikä sitten lopulta tarvitse niitä rahoja mihinkään ja perikunta kiittää? Ei huono vaihtoehto sekään. 

Kommentit (65)

Vierailija
61/65 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kato paljonko pankin rahaston kulut ovat. Kilpailun kiristyessä nekin ovat tulleet alaspäin, mutta osa voi olla vieläkin liian kalliita. Tavallisen (eli ei sijoita johonkin hyvin erikoiseen toimialaan tai maantieteellisesti erikoiseen paikkaan) indeksirahaston kulut pitää olla alle puoli prosenttia.

Ja ylipäänsä en itse laita mihinkään rahastoon enää killinkiäkään, jos kulut ovat yli 1%.

Aikanaan pankki möi jotain IT-rahastoa, jonka kulut taisi olla peräti 2,5% ja kävivät aktiivista kauppaa. Eli tekevät tuottoja pankille veivaamalla osakkeita ed3stakas.

Jos on rahasto, jonka kulut on 0.5% vs. 2.5%, niin jälkimmäisessä on viisinkertaiset kulut. 

Minä en tajua teitä, jotka jaksatte jauhaa noista kuluista. Kokonaistuottoja kannattaa vertailla. Kokonaistuotosta on vähennetty hoitokulut. Minusta kannattaa yleensä mieluummin sijoittaa sellaiseen rahastoon, joka tuottaa esim. 30 % ja siitä menee 2 % kulja, eli kokonaistuotoksi jää 28 % vuodessa, kuin sellaiseen, joka tuottaa esim. 8 % ja siitä menee 0,5 % kuluja, jolloin kokonaistuotoksi jää 7,5 %. 

No kun et voi tietää etukäteen tuottoja mutta kulut on varmasti tiedossa.

Vierailija
62/65 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä hyvät vertailut eri rahastoista pankeittain.

Tärkeintä on että aloitat ja jatkat säännöllisesti. Toiseksi tärkeintä on, että kulut ovat pienet, alle 0,5 %. Itsellä kallein on 0,31. 

Voi kokeilla netistä löytyvillä laskureilla, mikä merkitys kuluilla on. Korkoa korolle efekti on armoton ja kulut syö tuottoja vuosikymmenien aikana ihan järkyttäviä määriä

Täällä myös op:n rahastot jos haluat siellä sijoittaa

https://www.omavaraisuushaaste.com/parhaat-rahastot-per-pankki/

Omavaraisuushaasteen kirjoittaja Esa Juntunen kirjoittanut suositun Vaurastu Viisaasti -tietokirjan. Sopii todella hyvin aloittelijoille ja kokeneillekin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/65 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Annan täsmävinkin ja ei, en hyödy tästä mitenkään: liity Nordnetin asiakkaaksi, tee vastatili oman pankkisi tiliin, siirrä ne irtotonnit Nordnetin tilillesi, tee arvo-osuustili, tee kuluton kuukausisäästösopimus Nordnet Suomi indeksirahastoon, esim. 100€/kk. Kulut 0%. 

Ap halusi sijoittaa pieniriskiseen rahastoon. Indeksirahasto ei ole koskaan pieniriskinen, koska sen sijoitukset ovat osakkeissa. Sijoitan kyllä itsekin indelsirahastoihin (en tosin Nordnetin kautta), mutta ap haki nyt selvästi toisenlaista sijoituskohdetta.

No anna sitten se oma suosituksesi! Määtäaikaistalletusten yuotto on durkea rikä kasva korkoa korolle. Korkorahastojrn tuotto myös surkea, jos valitset vähäriskisen... hädintuskin kattaa inflaation...

Jos ei halua ottaa riskiä, niin silloin ei voi myöskään saada kovin hyvää tuottoa. Tällöin kysymykseen tulevat lähinnä pieniriskiset korkorahastot (tarkista rahaston riskiprofiili, sillä osassa korkorahastoja on suurempi riski) tai määräaikaistalletukset tai muut korkeakorkoisemmat sijoitustilit. Kyllä määräaikaistileissäkin toteutuu korkoa korolle -ilmiö, jos tallettaa erääntyneen määräaikaistilin rahat korkoineen heti uudelle määräaikaistilille, mutta itse korko ei ole kovin hyvä, ja verot menevät aina välistä. Nordea tarjoaa tällä hetkellä 3 % vuosikorkoa 10 kuukauden määräaikaistilille.

Vierailija
64/65 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Annan täsmävinkin ja ei, en hyödy tästä mitenkään: liity Nordnetin asiakkaaksi, tee vastatili oman pankkisi tiliin, siirrä ne irtotonnit Nordnetin tilillesi, tee arvo-osuustili, tee kuluton kuukausisäästösopimus Nordnet Suomi indeksirahastoon, esim. 100€/kk. Kulut 0%. 

Just tätä olisin minäkin neuvonut. Ja 15 euroa kuussa taitaa olla minimisumma.

15e / kk sioitus on melko vähän. Sioittaisin ainakin 200e/kk.

Vierailija
65/65 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa vähän miettiä mitä ihan oikeasti haluaa ja mikä ihan oikeasti olisi taloudellisesti fiksuinta. Sitten sellainen homma että mitä jos ja kun se juuri sijoittamasi raha onkin tappiolla? Laitoit just vaikka satasen ja nyt se on enää 90. Mikä pahinta, laitoit satasen, se nousi sataan kymmeneen ja on nyt 90.  Toinen vaihtoehto olisi ollut että laitat satasen turvalliseen vaihtoehtoon ja se on kasvanut 101 euroon. 
Fiksuinta olisi monesti laittaa 110 isommalla riskillä.  Silloin olisi hyvät mahikset että sijoitus on pian jotain satasen ja 130 välillä.

Eli enemmällä rahalla voi tienata enemmän?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kolme