Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sijoittajat, neuvokaa keltanokkaa parissa tosi alkeellisessa kysymyksessä

Vierailija
14.05.2026 |

Voiko homman aloittaa ihan sillä, että minä esim. Osuuspankin asiakkaana otan vaan jonkun niiden valmiista matalan riskin rahastoista, panen sinne x euroa pesämunaa ja sitten vaikka 10 euroa kuussa lisää? Ja Koska matalan riskin rahaston, erittäin suurella todennäköisyydellä sen arvo ei laske? 

Edelleen, voinko "kotiuttaa" rahani koska tahdon? Tähän saakka minua on pidätellyt se, että ei ikinä tiedä koska tarvitsen pääomani, jos vaikka huvittaisi häipyä. 

Minua ei ainakaan toistaiseksi kiinnosta YHTÄÄN miettiä, mikä olisi hyvä sijoituskohde, joten siksi mietin noita rahastoja, että jos suurin piirtein noppaa heittämällä valitsen. Niin onko nuo pankkien sen verran turvallisia? Ymmärrän kyllä että teoreettinen riski menettää kaikki on aina olemassa, mutta -no, epäilen että jos pitäisi itse päättää sen enemmän, riskit olisi kyllä moninkertaisia, minulla menisi vuosia alkaa ymmärtää osakemarkkinoita niin että voisin tehdä valistuneita päätöksiä. 

Ja lopuksi: koska te sitten kotiutatte rahanne ja mitä teette niillä? Vai meneekö se niin, että sitä vaan sijoittaa ja sijoittaa eikä sitten lopulta tarvitse niitä rahoja mihinkään ja perikunta kiittää? Ei huono vaihtoehto sekään. 

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

OP muutti metsärahaston sääntöjä jo toisen kerran tänä vuonna – rahastoyhtiö voi helpommin rajoittaa lunastuksia

Metsärahaston salkunhoitajan mukaan sääntömuutos tehtiin asuntomarkkinan alamäen takia, metsärahastoon tulee enemmän merkintöjä kuin lunastuksia.

https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/metsa/e315d564-823d-44cd-9782-3b695…

Pankit voi muuttaa ja rajoittaa lunastusehtoja. Yksipuolisesti ilmoittamalla.

Vierailija
22/65 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

OP sulki yllättäen kaksi kiinteistörahastoaan – kymmenet tuhannet eivät toistaiseksi saa rahojaan ulos

Sijoittaminen | Uudenvuodenaattona kello 16 tehty ilmoitus estää toistaiseksi rahojen saannin yli 70 miljoonan euron lunastusilmoituksista, joita on tehty heinäkuusta lähtien. Määräaikaa lunastuskiellon loppumiselle ei kerrottu.

https://www.hs.fi/talous/art-2000010936423.html

Yllätyksiin kannattaa varautua. Muissakin kuin Venäjärahastoissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joitain harvoja poikkeuksia on, ettei rahojaan saa pois kun haluaa (joillekin asuntorahastoille kävi niin, että pankki keskeytti lunastukset), mutta muuten rahat saa pois muutamassa päivässä.

Niissä "turvallisemmissa" rahastoissa on usein vähemmän osakepainoa, jolloin heiluvat vähemmän. Mutta kyllä nekin huonoita aikoina menevät miinukselle. Kaikki sijoittaminen vaatii sen sietämistä, että sijoitus voi olla miinuksella pitkiäkin aikona, mutta toisaalta pankkitilillä makuuttaminen on varma tappio inflaation takia.

Jos pelottaa, niin aloita jollain pikkusummalla kuukausittain, katso tosiaan rahaston vuosittainen hallinnointipalkkio ja vertaile niitä. Indeksirahastot on monelle hyviä. 

Vierailija
24/65 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annan täsmävinkin ja ei, en hyödy tästä mitenkään: liity Nordnetin asiakkaaksi, tee vastatili oman pankkisi tiliin, siirrä ne irtotonnit Nordnetin tilillesi, tee arvo-osuustili, tee kuluton kuukausisäästösopimus Nordnet Suomi indeksirahastoon, esim. 100€/kk. Kulut 0%. 

Vierailija
25/65 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän ihmiset ole saaneet rahojaan niistä asuntorahastoista vieläkään 

Vierailija
26/65 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Annan täsmävinkin ja ei, en hyödy tästä mitenkään: liity Nordnetin asiakkaaksi, tee vastatili oman pankkisi tiliin, siirrä ne irtotonnit Nordnetin tilillesi, tee arvo-osuustili, tee kuluton kuukausisäästösopimus Nordnet Suomi indeksirahastoon, esim. 100€/kk. Kulut 0%. 

Muuten sama suositus, mutta jakaisin sen satasen Suomen ja maailman kesken.

Vierailija
27/65 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä aikoinani, 2009, päädyin seligsonin rahastoihin.

Aikani vain säästin sinne lisää 50-200/kk. Jossain vaiheessa vaihdoin uudet sijoitukset etf ja nykyään mulla on myös suoria osakeomistuksia.

Viime vuonna vaihdoin auton niillä rahastojen tuotoilla, ts. rahastoihin jäi vielä itse sijoittamani pääoman verran osuuksia.

Vierailija
28/65 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankin rahastot ovat ihan hyviä sellaiselle, joka ei sijoittamisesta paljon tiedä. Suosittelen jotain laaja-alaista, sellaista joka sijoittaa suuriin maantieteellisiin alueisiin (esimerkiksi Aasia tai Kehittyvät taloudet) tai koko maailmaan, eikä ole toimialasidonnainen tyyliin kiinteistörahastot.

Rahaston arvo voi painua myös negatiiviseksi, mutta ajan mittaan se nousee sieltä taas. Monesti liikkeet voivat olla aika nopeitakin eli joidenkin kuukausien päästä miinus onkin vaihtunut reilusti plussalle. Jos et halua pääoman koskaan tippuvan alle sijoittamasi summan niin ainoa vaihtoehto on pankkitili. Niissä vain tuotot eivät koskaan yllä samalle tasolle kuin rahastoissa pidemmällä aikavälillä. 

Sijoituksensa voi lunastaa rahaksi milloin vain, kaikki kerralla tai haluamansa osan, ihan miten vain. Pankin rahastoissa menee yleensä pari päivää ennenkuin rahat ovat tilillä. Rahaa voi myös sijoittaa rahastoon lisää muulloinkin kuin sovitun kuukausisijoittamisen aikataulussa. Yleisesti ottaen rahastoissa ei kannata katsoa mikä niiden arvo milloinkin on vaan sijoittaa lisää järjestelmällisesti kuukausittain sekä silloin kun on ylimääräistä.

Milloinka ottaa rahansa pois rahastoista? No varmaan silloin kun on tarve. Minulla on nykyiset rahastot olleet jotain 15-20 vuotta ja saavat olla jatkossakin. En ole tarvinnut rahoja vaikka olen muuttanut välissä ulkomaillekin. Sijoitukset kuukausittain rahastosta riippuen 40-50 euroa, siirtyy automaattisesti tililtä kerran kuukaudessa.

Vierailija
29/65 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan turha sotkea mitään Nordnetia tähän. OP:lla on tarjolla indeksirahastoja aivan mitättömillä kuluilla (ja niistä saa op-bonuksia). Laita vaikka maailma-indeksiin ja/tai johonkin muuhun indeksirahastoonsäännöllisesti tietty summa, esim 100-200€/kk, jos sinulla on muutama tonni ylimääräistä. Kun ne on sijoitettu, jatka kuukausittaista sijoittamista sinulle sopivalla summalla, oli se sitten 20€ tai 400€.

Lue esim. Merja Mähkän kirjat ja aloita. 

Vierailija
30/65 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän ihmiset ole saaneet rahojaan niistä asuntorahastoista vieläkään 

Noiden asunto- ja metsärahastojen tiedoissa lukee ihan suomeksi että ne on erikoissijoitusrahastoja. Aloittelijan ei tosiaan kannata aloittaa niillä vaan tavallisilla korko- ja/tai osakerahastoilla.

Vierailija
31/65 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kato paljonko pankin rahaston kulut ovat. Kilpailun kiristyessä nekin ovat tulleet alaspäin, mutta osa voi olla vieläkin liian kalliita. Tavallisen (eli ei sijoita johonkin hyvin erikoiseen toimialaan tai maantieteellisesti erikoiseen paikkaan) indeksirahaston kulut pitää olla alle puoli prosenttia.

Ja ylipäänsä en itse laita mihinkään rahastoon enää killinkiäkään, jos kulut ovat yli 1%.

Aikanaan pankki möi jotain IT-rahastoa, jonka kulut taisi olla peräti 2,5% ja kävivät aktiivista kauppaa. Eli tekevät tuottoja pankille veivaamalla osakkeita ed3stakas.

Jos on rahasto, jonka kulut on 0.5% vs. 2.5%, niin jälkimmäisessä on viisinkertaiset kulut. 

Minä en tajua teitä, jotka jaksatte jauhaa noista kuluista. Kokonaistuottoja kannattaa vertailla. Kokonaistuotosta on vähennetty hoitokulut. Minusta kannattaa yleensä mieluummin sijoittaa sellaiseen rahastoon, joka tuottaa esim. 30 % ja siitä menee 2 % kulja, eli kokonaistuotoksi jää 28 % vuodessa, kuin sellaiseen, joka tuottaa esim. 8 % ja siitä menee 0,5 % kuluja, jolloin kokonaistuotoksi jää 7,5 %. 

Vierailija
32/65 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap halusi sijoittaa pieniriskiseen rahastoon. Indeksirahasto ei ole koskaan pieniriskinen, koska sen sijoitukset ovat osakkeissa. Sijoitan kyllä itsekin indelsirahastoihin (en tosin Nordnetin kautta), mutta ap haki nyt selvästi toisenlaista sijoituskohdetta.

Vierailija
33/65 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap halusi sijoittaa pieniriskiseen rahastoon. Indeksirahasto ei ole koskaan pieniriskinen, koska sen sijoitukset ovat osakkeissa. Sijoitan kyllä itsekin indelsirahastoihin (en tosin Nordnetin kautta), mutta ap haki nyt selvästi toisenlaista sijoituskohdetta.

Ap voisi tutustua asiaan ja määrittää sen riskitasonsa. Määräaikaistalletus lienee riskitön, valitsisin silti itse mieluummin sen indeksirahaston jotta tuotolla olisi edes mahdollisuus päihittää inflaatio.

Vierailija
34/65 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osuuspankilla on ihan hyviä rahastoja. Esimerkiksi Suomi-rahasto ja Maailma ovat tuottaneet aika hyvin. Niillä pääsee hyvin alkuun eikä tarvitse itse pähkäillä, vaan rahastoissa salkunhoitaja tekee siirrot eri sijoituskohteiden välillä kun tilanne muuttuu. Siitähän se hoitokulu pääasiassa tulee, että niissä on se salkunhoitaja. 

Rahojen kotiuttainen rahastosta vie yleensä 2 pankkipäivää. 

Ja lopuksi: koska kotiutatte ja mitä teette. Olen kotiuttanut rahastosäästöjä ensimmäisen kerran siinä tilanteessa kun lähdin maailmanympärimatkalle, toisen kerran kotiutin kun ostin omakotitontin, johon aloimme rakentaa taloa. Seuraavan kerran kotiutin vähän rahoja kun lähdin opiskelemaan toista tutkintoa, eli pidin palkatonta vapaata töistä ja elin palkattomat kuukaudet säästöillä. 

Vierailija
35/65 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä sijoitan nordnetin maailmanindeksiin. Aika tasaisesti tuottaa, mutta ei ihmeitä verrattuna suoriin osakesijoituksiin. Tuli ostettua aika paljon amd osakkeita joskus about 8 vuotta sitten. Oli kyllä paras mahdollinen päätös silloin. Odotan edelleen hyvää nousua, vaikka viime aikoina onkin noussut niin rajusti, että väistämättä tulee kunnon korjausliike alaspäin lähiaikoina. En pidä kuitenkaan mahdottomana, että arvo vielä tuplaantuu kun lähtee sitten uuteen nousuun. Voittojen kotiuttamisen ajankohdan kanssa saa olla tarkkana kovan verotuksen vuoksi. Odotan nyt ainakin sen pari vuotta niin voin käyttää verotuksessa 40% hankintameno olettamaa, joka ilman muuta on järkevää kun arvonnousu on ollut (ja tulee olemaan hyvin suurella todennäköisyydellä jatkossakin) todella huima.

Vierailija
36/65 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun sulla on vain pari tonnia ja olet turvallisuushakuinen, niin laittaisin sinuna ne fyysiseen kultaan. Kulta (kuten kaikki elämässä) on syklinen sijoitustuote. Eli sillä on aikansa ja sitten aika, jolloin kultaa ei halunnut kukaan. Tämä aika oli 80-luvulla, mutta nyt kulta on nousemassa "uusiksi pörssiosakkeiksi". Eli tulee olemaan se arvossaan eniten nouseva omaisuuslaji. 

Ja milloin kulta sitten myydään? Siinä vaiheessa, kun rahajärjestelmä vaihtuu.

Tässä pari tärkeää linkkiä liittyen aiheeseen, etenkin tuo alempi!

https://www.voimagold.com/fi/

Vierailija
37/65 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kato paljonko pankin rahaston kulut ovat. Kilpailun kiristyessä nekin ovat tulleet alaspäin, mutta osa voi olla vieläkin liian kalliita. Tavallisen (eli ei sijoita johonkin hyvin erikoiseen toimialaan tai maantieteellisesti erikoiseen paikkaan) indeksirahaston kulut pitää olla alle puoli prosenttia.

Ja ylipäänsä en itse laita mihinkään rahastoon enää killinkiäkään, jos kulut ovat yli 1%.

Aikanaan pankki möi jotain IT-rahastoa, jonka kulut taisi olla peräti 2,5% ja kävivät aktiivista kauppaa. Eli tekevät tuottoja pankille veivaamalla osakkeita ed3stakas.

Jos on rahasto, jonka kulut on 0.5% vs. 2.5%, niin jälkimmäisessä on viisinkertaiset kulut. 

Tää kulujuttu ei ole niin tärkeä, jos sijoitat kultaan. Kullan arvo on noussut 30-50% vuosivauhtia viimeiset pari vuotta (mikä on sille silti vasta aika alkua), joten jos kulu on 1-2%, se on vielä pientä arvonnousuun verrattuna.

Eikä tarvitse pelätä osakemarkkinan romahdusta! Jos sijoitat pankin ndekseihin, se tarkoittaa maailman osakemarkkinoille sijoittamista, mikä taas on = Yhdysvaltain markkinat. Koska niiden koko koko maailman osakemarkkinasta on 60-70%. 

Jos USA tippuu, joka puolella osakemarkkina tippuu.

Kulta sen sijaan tulee hyötymään markkinakaaoksesta yms.

Ainoa myrkky kullalle on korkeat korot, koska silloin sama raha laitetaan pankkitileille, mutta nykyisessä järkyttävässä velanotossa korkoja ei tulla nostamaan ilman talousromahdusta. Ja sitäkään eivät keskuspankit halua!

Joten kulta on todella hyvä ihmiselle, joka näkee nykyisen talous- ja sijoitusmaailman sairaalloisuuden. 

Vierailija
38/65 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katso tosiaan pankin sijoituskulut. 30 prosenttia menee voitosta veroa. 

Itse oon myynyt kultaa ilman, että tieto menee verottajalle. 

Vierailija
39/65 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne turvallisimmat rahastot tuottavat niin heikosti ettei pärjää inflaatiolle vaikka pienet kulut.

Tämä ei ole sijoitussuositus, tee itse valintasi.

Sijoittaminen on helppoa ja kiinnostavaa, rohkesti mukaan. Op:lla pankki pidättää automaattisesti verot voitoista niin ei tarvitse murehtia veroasioitakaan.

Ja lunastus tosiaan vie pari päivää ennen kuin raha näkyy käyttötilillä.

Parin päivän lunastusaika on vielä okei. Hyvä että mainitsit verot, en niitä edes tullut ajatelleeksi. 

Minusta tässä tärkeintä on ainakin näin alkuun tosiaan se psykologinen aspekti, että teen itse jotain "aktiivisesti" enkä vaan turvallisuushakuisesti haudo rahoja tilillä pahan päivän varalta. 

ap

Inflaatio syö ne rahasi tilillä.

Siksi kulta. Kulta on inflaatiokeinulaudan toisessa päässä. Kun rahan arvo tippuu, rahaa tarvitaan enemmän saman kultadramman ostamiseen = kullan arvo nousee. Ostovoima pysyy vähintäänkin samana.  

Kalliosta olisi saanut 200 000 yksiön vuonna 2021 3,8 kilolla kultaa (kullan arvo 52e/g). 

Tänä päivänä se yksiö siellä maksaa 170 000 ja sen ostoon tarvitaan 1,3kg kultaa (kullan arvo 128,50e/g).

Vierailija
40/65 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en tajua teitä, jotka jaksatte jauhaa noista kuluista. Kokonaistuottoja kannattaa vertailla. Kokonaistuotosta on vähennetty hoitokulut. Minusta kannattaa yleensä mieluummin sijoittaa sellaiseen rahastoon, joka tuottaa esim. 30 % ja siitä menee 2 % kulja, eli kokonaistuotoksi jää 28 % vuodessa, kuin sellaiseen, joka tuottaa esim. 8 % ja siitä menee 0,5 % kuluja, jolloin kokonaistuotoksi jää 7,5 %. 

NIIN TÄMÄ !!!!! Tuotto on se KAIKKEI TÄRKEIN, ei kuluprosentti. Toki jos siis on kyseessä saman riskitason tuotteet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kuusi