Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sijoittajat, neuvokaa keltanokkaa parissa tosi alkeellisessa kysymyksessä

Vierailija
14.05.2026 |

Voiko homman aloittaa ihan sillä, että minä esim. Osuuspankin asiakkaana otan vaan jonkun niiden valmiista matalan riskin rahastoista, panen sinne x euroa pesämunaa ja sitten vaikka 10 euroa kuussa lisää? Ja Koska matalan riskin rahaston, erittäin suurella todennäköisyydellä sen arvo ei laske? 

Edelleen, voinko "kotiuttaa" rahani koska tahdon? Tähän saakka minua on pidätellyt se, että ei ikinä tiedä koska tarvitsen pääomani, jos vaikka huvittaisi häipyä. 

Minua ei ainakaan toistaiseksi kiinnosta YHTÄÄN miettiä, mikä olisi hyvä sijoituskohde, joten siksi mietin noita rahastoja, että jos suurin piirtein noppaa heittämällä valitsen. Niin onko nuo pankkien sen verran turvallisia? Ymmärrän kyllä että teoreettinen riski menettää kaikki on aina olemassa, mutta -no, epäilen että jos pitäisi itse päättää sen enemmän, riskit olisi kyllä moninkertaisia, minulla menisi vuosia alkaa ymmärtää osakemarkkinoita niin että voisin tehdä valistuneita päätöksiä. 

Ja lopuksi: koska te sitten kotiutatte rahanne ja mitä teette niillä? Vai meneekö se niin, että sitä vaan sijoittaa ja sijoittaa eikä sitten lopulta tarvitse niitä rahoja mihinkään ja perikunta kiittää? Ei huono vaihtoehto sekään. 

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne turvallisimmat rahastot tuottavat niin heikosti ettei pärjää inflaatiolle vaikka pienet kulut.

Tämä ei ole sijoitussuositus, tee itse valintasi.

Sijoittaminen on helppoa ja kiinnostavaa, rohkesti mukaan. Op:lla pankki pidättää automaattisesti verot voitoista niin ei tarvitse murehtia veroasioitakaan.

Ja lunastus tosiaan vie pari päivää ennen kuin raha näkyy käyttötilillä.

Parin päivän lunastusaika on vielä okei. Hyvä että mainitsit verot, en niitä edes tullut ajatelleeksi. 

Minusta tässä tärkeintä on ainakin näin alkuun tosiaan se psykologinen aspekti, että teen itse jotain "aktiivisesti" enkä vaan turvallisuushakuisesti haudo rahoja tilillä pahan päivän varalta. 

ap

Inflaatio syö ne rahasi tilillä.

Siksi kulta. Kulta on inflaatiokeinulaudan toisessa päässä. Kun rahan arvo tippuu, rahaa tarvitaan enemmän saman kultadramman ostamiseen = kullan arvo nousee. Ostovoima pysyy vähintäänkin samana.  

Kalliosta olisi saanut 200 000 yksiön vuonna 2021 3,8 kilolla kultaa (kullan arvo 52e/g). 

Tänä päivänä se yksiö siellä maksaa 170 000 ja sen ostoon tarvitaan 1,3kg kultaa (kullan arvo 128,50e/g).

*kultaGramman

Vierailija
42/65 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Annan täsmävinkin ja ei, en hyödy tästä mitenkään: liity Nordnetin asiakkaaksi, tee vastatili oman pankkisi tiliin, siirrä ne irtotonnit Nordnetin tilillesi, tee arvo-osuustili, tee kuluton kuukausisäästösopimus Nordnet Suomi indeksirahastoon, esim. 100€/kk. Kulut 0%. 

Muuten sama suositus, mutta jakaisin sen satasen Suomen ja maailman kesken.

Kyse on keski-ikäisestä, joten en enää jakaisi satasta mutta jos olisi toinen satanen, niin sitten se maailmaan. Hajauttaminen on järkevää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Annan täsmävinkin ja ei, en hyödy tästä mitenkään: liity Nordnetin asiakkaaksi, tee vastatili oman pankkisi tiliin, siirrä ne irtotonnit Nordnetin tilillesi, tee arvo-osuustili, tee kuluton kuukausisäästösopimus Nordnet Suomi indeksirahastoon, esim. 100€/kk. Kulut 0%. 

Periaatteessa ihan ok tapa, mutta suomi indeksi ei hajauta tarpeeksi maantieteellisesti. Itse suosittelen lisäksi ostamaan vaan ihan OP:n maailma indeksi A:ta, siinä on omistaja-asiakkaalle ihan ok kulut. Jos ei ole omistaja-asiaks, niin sitten nordnetin vastaava maailmaindeksi.

Vierailija
44/65 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kato paljonko pankin rahaston kulut ovat. Kilpailun kiristyessä nekin ovat tulleet alaspäin, mutta osa voi olla vieläkin liian kalliita. Tavallisen (eli ei sijoita johonkin hyvin erikoiseen toimialaan tai maantieteellisesti erikoiseen paikkaan) indeksirahaston kulut pitää olla alle puoli prosenttia.

Ja ylipäänsä en itse laita mihinkään rahastoon enää killinkiäkään, jos kulut ovat yli 1%.

Aikanaan pankki möi jotain IT-rahastoa, jonka kulut taisi olla peräti 2,5% ja kävivät aktiivista kauppaa. Eli tekevät tuottoja pankille veivaamalla osakkeita ed3stakas.

Jos on rahasto, jonka kulut on 0.5% vs. 2.5%, niin jälkimmäisessä on viisinkertaiset kulut. 

Minä en tajua teitä, jotka jaksatte jauhaa noista kuluista. Kokonaistuottoja kannattaa vertailla. Kokonaistuotosta on vähennetty hoitokulut. Minusta kannattaa yleensä mieluummin sijoittaa sellaiseen rahastoon, joka tuottaa esim. 30 % ja siitä menee 2 % kulja, eli kokonaistuotoksi jää 28 % vuodessa, kuin sellaiseen, joka tuottaa esim. 8 % ja siitä menee 0,5 % kuluja, jolloin kokonaistuotoksi jää 7,5 %. 

Minä tajuan sen, että tuottoa ei tiedä etukäteen, kulut tietää.

Mikään kulu % ei takaa mitään tuottoja. Päinvastoin, indeksirahaston voittaminen merkittävästi on ihan tuuripeliä ja merkittävästi pitää olla parempi, jos haluaa peittää vaikkapa 2%-yksikköä kovemmat kulut.

Vierailija
45/65 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kato paljonko pankin rahaston kulut ovat. Kilpailun kiristyessä nekin ovat tulleet alaspäin, mutta osa voi olla vieläkin liian kalliita. Tavallisen (eli ei sijoita johonkin hyvin erikoiseen toimialaan tai maantieteellisesti erikoiseen paikkaan) indeksirahaston kulut pitää olla alle puoli prosenttia.

Ja ylipäänsä en itse laita mihinkään rahastoon enää killinkiäkään, jos kulut ovat yli 1%.

Aikanaan pankki möi jotain IT-rahastoa, jonka kulut taisi olla peräti 2,5% ja kävivät aktiivista kauppaa. Eli tekevät tuottoja pankille veivaamalla osakkeita ed3stakas.

Jos on rahasto, jonka kulut on 0.5% vs. 2.5%, niin jälkimmäisessä on viisinkertaiset kulut. 

Sinänsä ihan hyvä vinkki, mutta itse olen laistanut tästä ja ostanut rahastoa, jonka kulut ovat n. 1,5%. Mutta kun tuottokin on muutamassa kuukaudessa jo yli 23 %.

Kannattaa vertailla indeksiin. Siinä ei ole järkeä maksaa ekstraa jos vertailuindeksi on tuottanut saman tai yli kuin rahasto.

Toinen juttu mitä kannattaa varoa on jos rahasto on mennyt alas enemmän kuin indeksi silloin kun indeksi on mennyt alas. Se tarkoittaa että ne vaan ottaa enemmän riskiä. Pystyt itse tekemään saman sijoittamalla lainarahalla, joten silloinkaan ei kannata maksaa siitä.

Harvoin kannattaa maksaa isoja kuluja. Yleensä rahaston tuotto on indeksi +- pari prosenttia. Vaikkea sanoa onko sitten se pari prosenttia ollut vaan tuurista kiinni, vai osaako se salkunhoitaja oikeasti jotain.

Vierailija
46/65 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katso tosiaan pankin sijoituskulut. 30 prosenttia menee voitosta veroa. 

Itse oon myynyt kultaa ilman, että tieto menee verottajalle. 

No mutta tuohan on veropetos. Nuo pitää itse ilmoittaa verottajalle. Vaikka tieto ei mene suoraan, ei se tarkoita, että sen saa jättää ilmoittamatta. Et kai kannusta tekemään noin? 

Suomalaisten pankkien kautta sijoittaessa tosiaan helppoutena on, että pankit hoitavat verotuksen, osana palvelua. 

Vierailija
47/65 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap halusi sijoittaa pieniriskiseen rahastoon. Indeksirahasto ei ole koskaan pieniriskinen, koska sen sijoitukset ovat osakkeissa. Sijoitan kyllä itsekin indelsirahastoihin (en tosin Nordnetin kautta), mutta ap haki nyt selvästi toisenlaista sijoituskohdetta.

Ap voisi tutustua asiaan ja määrittää sen riskitasonsa. Määräaikaistalletus lienee riskitön, valitsisin silti itse mieluummin sen indeksirahaston jotta tuotolla olisi edes mahdollisuus päihittää inflaatio.

Määräaikaistalletus on tavallaan riskitön, mutta samalla se on takuuvarmaa tappiota. Ei siis toki tilillä makuuttamiseen verrattuna, mutta korko on melkein aina inflaatiota pienempi. Täytyy olla poikkeuksellinen tilanne, että sillä oikeasti tienaa, kun siitä "voitosta" menee vielä vajaa kolmannes veroihin.

Vierailija
48/65 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap halusi matalariskistä sijoitusta, jonka voi muuttaa halutessaan nopeasti rahaksi milloin vain. Tuon yhden mainostama kulta ei sovi mitenkään tähän profiiliin. Kuten hän itsekin sanoo, kulta on syklinen sijoitustuote. Se tarkoittaa sitä, että sen arvo voi hyvin olla ostohintaa 30 % alempana siinä vaiheessa, kun ap tarvitsee rahat.

Vierailija
49/65 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just tätä olisin minäkin neuvonut. Ja 15 euroa kuussa taitaa olla minimisumma.

Vierailija
50/65 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en tajua teitä, jotka jaksatte jauhaa noista kuluista. Kokonaistuottoja kannattaa vertailla. Kokonaistuotosta on vähennetty hoitokulut. Minusta kannattaa yleensä mieluummin sijoittaa sellaiseen rahastoon, joka tuottaa esim. 30 % ja siitä menee 2 % kulja, eli kokonaistuotoksi jää 28 % vuodessa, kuin sellaiseen, joka tuottaa esim. 8 % ja siitä menee 0,5 % kuluja, jolloin kokonaistuotoksi jää 7,5 %. 

Mutta aiempi tuotto ei ole tae tulevasta tuotosta.

Vierailija
51/65 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoituskullan osto ja myynti on verovapaata. Tosin kullan välittäjät eli kauppiaat vetävät välistä isosti. Isommissa kolikoissa ja laatoissa/harkoissa parempi sijoitus, mutta maksaa enemmän.

Rahastoissa op:lla on myös ostoissa viivettä. Raha häviää tilitä heti kun toimeksiannon jättää ja näkyy sijoituksissa parin päivän viiveellä.

Vierailija
52/65 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap halusi sijoittaa pieniriskiseen rahastoon. Indeksirahasto ei ole koskaan pieniriskinen, koska sen sijoitukset ovat osakkeissa. Sijoitan kyllä itsekin indelsirahastoihin (en tosin Nordnetin kautta), mutta ap haki nyt selvästi toisenlaista sijoituskohdetta.

No anna sitten se oma suosituksesi! Määtäaikaistalletusten yuotto on durkea rikä kasva korkoa korolle. Korkorahastojrn tuotto myös surkea, jos valitset vähäriskisen... hädintuskin kattaa inflaation...

Vierailija
53/65 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa vähän miettiä mitä ihan oikeasti haluaa ja mikä ihan oikeasti olisi taloudellisesti fiksuinta. Sitten sellainen homma että mitä jos ja kun se juuri sijoittamasi raha onkin tappiolla? Laitoit just vaikka satasen ja nyt se on enää 90. Mikä pahinta, laitoit satasen, se nousi sataan kymmeneen ja on nyt 90.  Toinen vaihtoehto olisi ollut että laitat satasen turvalliseen vaihtoehtoon ja se on kasvanut 101 euroon. 
Fiksuinta olisi monesti laittaa 110 isommalla riskillä.  Silloin olisi hyvät mahikset että sijoitus on pian jotain satasen ja 130 välillä.

Vierailija
54/65 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katso tosiaan pankin sijoituskulut. 30 prosenttia menee voitosta veroa. 

Itse oon myynyt kultaa ilman, että tieto menee verottajalle. 

Miten?

Vierailija
55/65 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiutan rahojani lähes vuosittain, riippuu aina elämäntilanteesta. Nykyisen indeksirahastoni olen tyhjentänyt kerran ja nostanut muutaman kerran uusilla ostoilla. Ulkomaan osakerahastostani olen nostanut muutaman kerran kun olen rahaa tarvinnut (pandemia). Kun on tullut sopiva aika, niin olen myös laittanut ulkomaan rahastoihin kertatallennuksia ja se on aina kannattanut, vaikka on hieman sijoitusstrategiani vastaista. Rahastot on n. 20% sijoituskannastani. 

Vierailija
56/65 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just tätä olisin minäkin neuvonut. Ja 15 euroa kuussa taitaa olla minimisumma.

Tuota, miten tuo Nordnet on parempi kuin oman pankin kautta sijoittaminen? Onko siitä jotain etua? 

Minulla on Nordeassa tili, ja Nordea Suomi Indeksi, jossa viime vuoden kokonaistuotto 30,03 % (vähennettynä kulut 0,47%, joista hallinnointipalkkio 0,37%) - ja nyt tarjosivat mm. Nordea Pohjoismaat Index Select -rahastoa 0% kuluilla. 

Vierailija
57/65 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuluista vielä. Jos on kaksi esim. Maailma-indeksirahasto A kulut 1% ja B kulut 2% niin yli 30 vuoden sijoitusaikana Rahasto B on tuottanut 50% vähemmän kuin rahasto A vaikka kulut vain 1% isompi. Ihan faktaa tämä. Kulut syö tuottoa on asia mikä pitää ymmärtää ja muistaa. Passiivisessa indeksirahastossa kulut pitää painaa alle 0.5%. 2% kulut voi maksaa aktiivisesta rahastosta joka sijoittaa vaikka Kiinaan tai Vietnamiin missä pitää tietää ja ymmärtää sikäläistä markkinaa.

Vierailija
58/65 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota matalakuluista rahastoa. Juuri joku "maailman indeksi" on ihan hyvä tai vaikka Suomi-indeksi tai USA-indeksi yms. Olen itse sijoittanut rahastoihin vaihtelevasti vuodesta 2001 lähtien. Välillä ottanut rahaa pois, välillä laittanut pitkiä aikoja lisää. Tavoite olisi jonkinlainen turva vanhemmiten ja ehkä se, ettei olisi ihan pakko painaa kovaa tahtia töitä yli 60-vuotiaana, kun eläkkeelle pääsee vasta lähempänä 70. Nyt olen 48-vuotias ja sijoituksia on noin 100 000 Euroa ja velaton asunto. Ei tällä vielä mällätä, mutta jos vaikka saisin 60-vuotiaaksi mennessä toiset 100 000, niin olisi sitä turvarahastoa elämään.

Lähtokohtaisesti olen ajatellut, että rahat on omaksi turvaksi, mutta mahdollisesti tuen niillä myös lapsiani jossain vaiheessa, kun oma tilanne on selkeämpi. En ole perinyt vielä vanhempiani ja sieltä tullee kohtuullinen potti, joten toivon voivani lohkaista osan lapsilleni jo hyvissä ajoin. Olen ajatellut sen niin, että annan ajoissa mitä annan ja sitten totean, että lopusta en tiedä. Voi olla, ettei jää kuin arkkurahat. Omien vanhempieni kohdalla tätä seuraan, kun varallisuutta on, ikää noin 80 ja tarkoitus on jättää mittava perintö meille kolmelle lapselle. Ehkä sitten perin heidät 60-vuotiaana, jos en satu kuolemaan ennen sitä. Toisaalta liian aikaisin annetut rahat voi veltostuttaa. Nythän olen joutunut itse hoitamaan omat raha-asiani kuntoon ennen perimistä ja se antaa ihmiselle itsetuntoa ja pystyvyyttä, kun ei ole saanut kaikkea sivusta. Täytyy miettiä. Haluan auttaa jälkikasvuani, koska hehän ovat minulle rakkaimpia. Miksen haluaisi jakaa omasta hyvästäni heille? Kenelle sitten jakaisin? 

Vierailija
59/65 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on kyllä sen tavallisen tahvon taktiikka. Tärkeintä on se, mitä jää viivan alle kulujen jälkeen. 

Vierailija
60/65 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, laita ensin esim. indeksirahastoon joku summa kerran kuussa. Vaikka sulla on jokunen tonni, niin laita siitä vaikka vain parisataa kerralla, niin saat hajautettua ajallisesti. Se tarkoittaa sitä, että et sattumalta sijoita kaikkea juuri silloin, kun kurssit on korkeimmillaan. 
Sitten jatkat jonkin aikaa rauhassa näin. On luonnollista, että hinnat ja sijoitustesi arvo laskee ja nousee. Älä huolestu kurssilaskusta, äläkä missään tapauksessa myy (=lunasta) paniikissa. Muista, että niin kauan kuin et myy, vaan sijoitat lisää, on omalla tavallaan vain hyvä, kun kurssit on alempana. Silloin saat ostettua lisää alennuksella. 
Pääasia on, että aloitat.  Älä panikoidu muutamista vaikealta kuulostavissa viesteistä. Asiat tulevat kyllä tutuksi aikaa myöten. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yhdeksän