Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Anoppi muutti toiselle puolen Suomea, jotta "ei tarvitse olla ihmisten kanssa tekemisissä"

Vierailija
13.05.2026 |

ja on nyt surullinen kun läheiset eivät matkusta häntä katsomaan vähintään 4 kertaa vuodessa. Pieni sylivauvakin (ei minun) pitäisi sinne ajaa vähän väliä, kun on pinnasänkykin hommattu valmiiksi.

Ja ei, tämä ei ole mitään anoppivihaa, hän on mukava ihminen noin muuten ja käydään mielellämme häntä katsomassa kerran vuodessa. Välillä hän tulee miehensä kanssa toiseenkin suuntaan.

Mutta mietin että miksi aika usein, kun ihminen muuttaa johonkin metsikköön ihmisiä pakoon, uhriudutaan sitten kuitenkin kun sosiaalinen elämä muuttuu? Anoppini ei ole ensimmäinen kauas kaikesta muuttanut, joka sitten valittaa että mikseivät ystävän ja sukulaiset viitsi käydä kylässä.

Osaako joku metsäläinen avata tätä logiikkaa?

Kommentit (133)

Vierailija
121/133 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö Ap:n mies voi hoitaa tämän asian keskustellen omien vanhempiensa kanssa kun jatkuvat kutsut häiritsevät ap:ta liikaa? Voi helposti alkaa vaikuttaa heidän omaan parisuhteeseen ja perhe-elämään mikäli mies ei laita vanhemmilleen jonkilaista stoppia tai rajaa tuon asian suhteen.

Mies voi ihan hyvin keskustella itsekseen vanhempien kanssa kun pyytävät taas kylään, että hei meitä vähän stressaa nuo kyläilykutsut kun niitä tulee niin paljon. Sanoo, että haluaisimme toteuttaa kovasti heidän toiveitaan käydä siellä, mutta emme ykinkertaisesti pysty ja jaksa tässä elämänvaiheessa matkustaa sinne useammin. Kun on omat työt, harrastukset, lapset ja heidän harrastuksena. Varmaan vanhemmat itsekin muistavat miten hetkistä lapsiperhe-elämä oli aikanaan.

Ja mikäli mies haluaa siellä käydä useammin niin hänhän voi vaikka kerran vuodessa mennä lasten kanssa ja ap ottaa ilolla irti oman viikon.

Vierailija
122/133 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ratkaisu.Vähän kuin tää.Ihminen tarttee omaa rauhaa,iäkkäänä varsinkin.Kyllä yhteiskunta pitää omistaan huolta vielä Suomessa,ellei pidä niin toisten armoille en jäisi tai toisten nurkkiin.Mikään kauheempaa kun sukul jatkuva passaaminen.Ruokakin maksaa..aika.Turhaa aikaa ei kaikilla aina ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/133 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankalaksi saattaa käydä nämä vierailut isovanhempien luona jos toisella pariskunnasta on napanuora vielä katkomatta. Itse olen ollut joustava mutta olen myös sanonut ettei joka viikonloppu olla lähdössä anoppilaan. Eikä myöskään minun vanhemmille. Työviikon päälle heti melkein kolmesataa kilometriä ajelua ei ole se tapa millä minä haluan vapaitani viettää. Lopulta puolisonikin asian ymmärsi.

Aloitukseen voi sanoa että pakkohan se ap:n anopin on ymmärrettävä ettei hänen luonaan pääse käymään kuin harvoin. Sama koskee niitä hänen ystäviään. Ei pienille lapsillekaan ole hyväksi että istuvat säännöllisesti autossa tunteja. 

Vierailija
124/133 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
125/133 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten anoppi vaan muodon vuoksi kutsuu ja pyytää jäämään pidemmäksi aikaa. Rakastavan äidin ja isoäidin "kuuluu" kaivata jälkeläisiään. 

Noniin, velvollisuudet hoidettu ja kylään kutsuttu. Eivät voi syyttää etten välitä. Nyt saa taas rentoutua rauhassa. Jee!

Vierailija
126/133 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö Ap:n mies voi hoitaa tämän asian keskustellen omien vanhempiensa kanssa kun jatkuvat kutsut häiritsevät ap:ta liikaa? Voi helposti alkaa vaikuttaa heidän omaan parisuhteeseen ja perhe-elämään mikäli mies ei laita vanhemmilleen jonkilaista stoppia tai rajaa tuon asian suhteen.

Mies voi ihan hyvin keskustella itsekseen vanhempien kanssa kun pyytävät taas kylään, että hei meitä vähän stressaa nuo kyläilykutsut kun niitä tulee niin paljon. Sanoo, että haluaisimme toteuttaa kovasti heidän toiveitaan käydä siellä, mutta emme ykinkertaisesti pysty ja jaksa tässä elämänvaiheessa matkustaa sinne useammin. Kun on omat työt, harrastukset, lapset ja heidän harrastuksena. Varmaan vanhemmat itsekin muistavat miten hetkistä lapsiperhe-elämä oli aikanaan.

Ja mikäli mies haluaa siellä käydä useammin niin hänhän voi vaikka kerran vuodessa mennä lasten kanssa ja ap ottaa ilolla irti oman viikon.

Ei tämä nyt niin suuri ongelma onneksi ole että parisuhdetta häiritsisi. Lähinnä ihmetyttää tuo ajatuskuvio, että muutetaan ns. eristyksiin mutta ei kuitenkaan haluta olla eristyksissä.

Lapsia meillä ei tosiaan ole, ja mies on sanonut äidilleen että kerran vuodessa tullaan ja sillä siisti. Ollaan sanottu sekin että ovat tervetulleita meille yöpymäänkin. Ovat ainakin toistaiseksi yöpyneet hotellissa täällä käydessään.

Ap

Vierailija
127/133 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä ratkaisu.Vähän kuin tää.Ihminen tarttee omaa rauhaa,iäkkäänä varsinkin.Kyllä yhteiskunta pitää omistaan huolta vielä Suomessa,ellei pidä niin toisten armoille en jäisi tai toisten nurkkiin.Mikään kauheempaa kun sukul jatkuva passaaminen.Ruokakin maksaa..aika.Turhaa aikaa ei kaikilla aina ole.

Eivät he ole ikinä ketään jatkuvasti passanneet. 95% tapaamisista tapahtui ravintoloissa, kahviloissa ja kävelyretkillä silloinkin kun asuivat täällä. Ja itse maksettiin kulumme.

Ap

Vierailija
128/133 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyviä periaatteita, varsinkin kun kirjoituksestasi ei tule esiin mitään kaksoismoraalia. Ikääntyvän ihmisen henkilökohtaisia ratkaisuita, kunhan ei ryhdy keksimään nuoremmalle polvelle mitään velvoitteita iän ja avuntarpeen kasvaessa. Reilu ja selvä peli puolin ja toisin!

Vierailija
129/133 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hankalaksi saattaa käydä nämä vierailut isovanhempien luona jos toisella pariskunnasta on napanuora vielä katkomatta. Itse olen ollut joustava mutta olen myös sanonut ettei joka viikonloppu olla lähdössä anoppilaan. Eikä myöskään minun vanhemmille. Työviikon päälle heti melkein kolmesataa kilometriä ajelua ei ole se tapa millä minä haluan vapaitani viettää. Lopulta puolisonikin asian ymmärsi.

Aloitukseen voi sanoa että pakkohan se ap:n anopin on ymmärrettävä ettei hänen luonaan pääse käymään kuin harvoin. Sama koskee niitä hänen ystäviään. Ei pienille lapsillekaan ole hyväksi että istuvat säännöllisesti autossa tunteja. 

Mies on ihan samoilla linjoilla kanssani tapaamisten suhteen. Ei siis ole napanuora katkomatta, mutta kieltämättä välillä on tullut tunne että anoppi luulee minun olevan se joka ei halua matkustaa useammin. Tai jäädä kerralla pidemmäksi aikaa. Mies on kyllä oman kantansa sanonut ääneen, eli hän ei ole minusta mitään syntipukkia tehnyt.

Ap

Vierailija
130/133 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen metsään muuttanut erakko, mutta en haluakaan tavata sukua tai muita ihmisiä. Tulen itse sieltä ihmisten ilmoille, jos siltä tuntuu. Eli käyn kyläilemässä aikuisten lasteni luona silloin tällöin.

En siis ole tuollainen kuin anoppisi. Hänellähän on jopa puoliso, toisin kuin minulla.

Vierailija
131/133 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko mahdotonta hoitaa perheasiat ihan keskenään? Eihän täällä kukaan voi niille mitään.

Mutta täällä voi kiihottua perheasioista ja niiden hoitamisesta. Eikä perhesioita kannata edes hoitaa sillä ne vaikeudet tuovat sisältöä tyhjyyttään kumisevaan elämään.

Vierailija
132/133 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko mahdotonta hoitaa perheasiat ihan keskenään? Eihän täällä kukaan voi niille mitään.

Hei sinä näsäviisas TÄMÄ on keskustelupalsta. 

Vierailija
133/133 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten anoppi vaan muodon vuoksi kutsuu ja pyytää jäämään pidemmäksi aikaa. Rakastavan äidin ja isoäidin "kuuluu" kaivata jälkeläisiään. 

Noniin, velvollisuudet hoidettu ja kylään kutsuttu. Eivät voi syyttää etten välitä. Nyt saa taas rentoutua rauhassa. Jee!

Näin minäkin näen. On rehellisesti sanottava että väsyn jo neljän hengen yön yli vierailusta. Saati että nirsoileva ja ikävystynyt miniä majoittuisi viikoksi. Huh. Läheiset on mukavia pieninä annoksina mutta toki on kutsuttava ja teeskenneltävä. Voi miten suloinen kultamussukka, ettekö kävisi useammin.

Tosin apn  vanhemmat ovat nuoria. Välithän ei läheisiä kun ap ei heitä majoita heidän kylään tullessaan

Kaikenkaikkiaan hupaisa ongelma. Kun akkuisten lasten työt vievät heitä taas kauas joissain perheissä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kolme