Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Anoppi muutti toiselle puolen Suomea, jotta "ei tarvitse olla ihmisten kanssa tekemisissä"

Vierailija
13.05.2026 |

ja on nyt surullinen kun läheiset eivät matkusta häntä katsomaan vähintään 4 kertaa vuodessa. Pieni sylivauvakin (ei minun) pitäisi sinne ajaa vähän väliä, kun on pinnasänkykin hommattu valmiiksi.

Ja ei, tämä ei ole mitään anoppivihaa, hän on mukava ihminen noin muuten ja käydään mielellämme häntä katsomassa kerran vuodessa. Välillä hän tulee miehensä kanssa toiseenkin suuntaan.

Mutta mietin että miksi aika usein, kun ihminen muuttaa johonkin metsikköön ihmisiä pakoon, uhriudutaan sitten kuitenkin kun sosiaalinen elämä muuttuu? Anoppini ei ole ensimmäinen kauas kaikesta muuttanut, joka sitten valittaa että mikseivät ystävän ja sukulaiset viitsi käydä kylässä.

Osaako joku metsäläinen avata tätä logiikkaa?

Kommentit (133)

Vierailija
101/133 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano suoraan. Hsnkkikaa lähempää joku niittymökki sille.

Vierailija
102/133 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulen että anoppi ei muuttoa suunnitellessaan ihan sisäistänyt mitä muutosta seuraa suhteessa lapsiin ja lapsenlapsiin. Ajatteli kaipaavansa rauhaa mutta ei osannut ajatella, että kaipaa myös niitä lapsiaan. Ei kai tuossa muuta voi kuin todeta kohteliaasti että kiva on käydä muttei tänne asti tämän useammin pääse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/133 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sano suoraan. Hsnkkikaa lähempää joku niittymökki sille.

No ei hankita, kyllä hän ihan aktiivisesti halusi tuonne kauas metsään muuttaa. :D

Suoraan on kyllä sanottu, ei siinä muukaan ole auttanut.

Ap

Vierailija
104/133 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä luulen että anoppi ei muuttoa suunnitellessaan ihan sisäistänyt mitä muutosta seuraa suhteessa lapsiin ja lapsenlapsiin. Ajatteli kaipaavansa rauhaa mutta ei osannut ajatella, että kaipaa myös niitä lapsiaan. Ei kai tuossa muuta voi kuin todeta kohteliaasti että kiva on käydä muttei tänne asti tämän useammin pääse.

Tämä on varmaan totta. Ajatteli että on kiva päästä ihmisistä eroon (ilmeisesti naapureista?) mutta läheiset sitten enemmän tai vähemmän seuraavat perässä. Emme seuraa.

Nyt kun mietin niin olikohan se sittenkään vitsi, kun anoppi selitti että minun pitäisi etsiä työpaikka etätyövaihtoehdolla, jotta voimme miehen kanssa ostaa puoli-ilmaisen omakotitalon heidän nurkiltaan. :D Hyvästi kallis vuokra, nyt lähtee halvalla paljon neliöitä.

Ap

Vierailija
105/133 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tässämonta kertaa tullut mieleen sama, että voisipa muuttaa johonkin takahikiälle ihanaan rauhaan ja hiljaisuuteen. Nyt, kun on jäänyt eläkkeelle ja takana on lähes 40 vuotta työelämää asiakaspalvelussa ja esimiesten oikeana kätenä, niin ei vain jaksaisi mitään ylimääräistä säätöä. Tietokoneelle en halua mennä, ahdistaa asioidenhoito netissä. Tein työssäni tietokoneella töitä siitä saakka, kun koneet työpaikalle tulivat. 

Ymmärrän siis anoppiasi. Miten itse siellä jeerassa viihtyy? Onko muuten kaikki hyvin, paitsi kun ei näe lapsia perheineen eikä siis lapsenlapsiaan? 

Minulle se on ainoa este muuttaa kauemmas, en halua jättää lapsia enkä varsinkaan lapsenlapsiani. He ovat niin ihania mummin rakkaita. 

Olenkin miettinyt kakkosasuntoa, johon voisin välillä lähteä nauttimaan hiljaisuudesta. Nykyään yhteydenpito ystävien kanssa on niin turhauttavaa, kun viesteillä ja somessa yhteyttä pidetään ja peukutellaan.  Minua ei sellaiset ystävät kiinnosta, haluan heistä eroon. Joka haluaisi jutella ja nähdä, niin ajelisi sinne takahikiälle. 

Suomen maantiede on sellanen, että takahikiän  rauhaa löytyy jo reilun puolen tunnin etäisyydellä ihan mistä tahansa pisteestä katsoen. Ei ne vaihtoehdot ole kaupunkiasuminen tai satojen kilometrien päähän muutto. Me muutettiin maalle kun mies jäi eläkkeelle, naapuria ei näy eikä kuulu mutta pääkaupunki ja lapsenlapset on silti 45 minuutin päässä.

Tätä minäkin olen miettinyt. Asutaan itse kaupungin keskustassa. Ei tästä tarvitse ajaa kuin puolisen tuntia tai juuri tuon kolmen vartin matka, niin jo löytyy taloja joissa naapurit eivät varmasti pääse häiritsemään.

Ap

Vierailija
106/133 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täti muutti pohjosiin (välimatkaa tuli reilut 400km) pikkukylään. Äidilleni oli tunnustanut että ei jaksa olla enää ilmainen lapsenvahti joka viikonloppu. Serkullani 3 vilkasta mukeloa, joten ymmärrän tätiäni täysin. Kävin hänen luonaan kuukausi sitten kylässä, niin johan oli täti virkeä eläkeläinen. Kaipaa tosin lapsenlapsiaan, mutta sanoi että 1-2 kertaa vuodessa tapaamiset riittää. Ja onhan puhelimet ja skypet käytössä.

Vierailija
107/133 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täti muutti pohjosiin (välimatkaa tuli reilut 400km) pikkukylään. Äidilleni oli tunnustanut että ei jaksa olla enää ilmainen lapsenvahti joka viikonloppu. Serkullani 3 vilkasta mukeloa, joten ymmärrän tätiäni täysin. Kävin hänen luonaan kuukausi sitten kylässä, niin johan oli täti virkeä eläkeläinen. Kaipaa tosin lapsenlapsiaan, mutta sanoi että 1-2 kertaa vuodessa tapaamiset riittää. Ja onhan puhelimet ja skypet käytössä.

Tuossahan kuvio on sitten tavallaan päinvastainen. Hän halusi eroon, pääsi eroon ja on tyytyväinen.

Ap

Vierailija
108/133 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
109/133 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko mahdotonta hoitaa perheasiat ihan keskenään? Eihän täällä kukaan voi niille mitään.

Juu, tapana on. Täällä on tarkoitus sitten avautua ja keskustella asioista.

Ap

Aina on ihmiset asuneet eri puolilla Suomea ja jopa maailmaa. Nytkö eka kerran törmäsit siihen ettei kaikki asu muutaman kilometrin säteellä?

Et sii vieläkään tajunnut, mitä tässä haetaan. Pyydetään ajatuksenjuoksua ilmiöstä, että muutetaan kauas, jotta ei tarvitse olla ihmisten kanssa tekemisissä ja sitten kuitenkin halutaan ihmisiä sinne. Aloittaja ei ole ihmettelyn kohde vaan ne metsään muuttaneet.

Aloittaja valittaa omasta näkökulmastaan. Viiden viikon loma menee hukkaan jos on pari päivää anoppilassa.

Ei, vaan viiden viikon lomia on hankala sumplia, jos matkustaa neljä kertaa vuodessa 4-7 päivän ajaksi hevonkuuseen anoppia tapaamaan. Parin päivän reissussa ei tosiaan ajomatkan takia ole järjen häivää.

Ap

Ongelma on siis teillä. Anopin pitäisi asua lähempänä. Vaikka täällä anoppia syyllistetään.

Ei edelleenkään. Anoppi saa asua missä lystää. Nyt ihmettelen tässä keskustelussa sitä ilmiötä, jossa ihmiset mainostavat muuttaneensa kauas kaikesta jotta saavat olla yksin omassa rauhassa, kaukana ihmisistä. Ja sitten odotetaan ja oletetaan että ihmiset matkustavat pitkiä matkoja kylään säännöllisesti.

Koska ilmeisesti kuitenkin sitten on mukavaa että on niitä ihmisiä ympärillä.

Ap

Ehkä näille voi sanoa että nauttikaa nyt ihmeessä rauhasta,  kun sen takia vartavasten muutitte. 

Vierailija
110/133 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko mahdotonta hoitaa perheasiat ihan keskenään? Eihän täällä kukaan voi niille mitään.

Juu, tapana on. Täällä on tarkoitus sitten avautua ja keskustella asioista.

Ap

Aina on ihmiset asuneet eri puolilla Suomea ja jopa maailmaa. Nytkö eka kerran törmäsit siihen ettei kaikki asu muutaman kilometrin säteellä?

Et sii vieläkään tajunnut, mitä tässä haetaan. Pyydetään ajatuksenjuoksua ilmiöstä, että muutetaan kauas, jotta ei tarvitse olla ihmisten kanssa tekemisissä ja sitten kuitenkin halutaan ihmisiä sinne. Aloittaja ei ole ihmettelyn kohde vaan ne metsään muuttaneet.

Aloittaja valittaa omasta näkökulmastaan. Viiden viikon loma menee hukkaan jos on pari päivää anoppilassa.

Ei, vaan viiden viikon lomia on hankala sumplia, jos matkustaa neljä kertaa vuodessa 4-7 päivän ajaksi hevonkuuseen anoppia tapaamaan. Parin päivän reissussa ei tosiaan ajomatkan takia ole järjen häivää.

Ap

Ongelma on siis teillä. Anopin pitäisi asua lähempänä. Vaikka täällä anoppia syyllistetään.

Ei edelleenkään. Anoppi saa asua missä lystää. Nyt ihmettelen tässä keskustelussa sitä ilmiötä, jossa ihmiset mainostavat muuttaneensa kauas kaikesta jotta saavat olla yksin omassa rauhassa, kaukana ihmisistä. Ja sitten odotetaan ja oletetaan että ihmiset matkustavat pitkiä matkoja kylään säännöllisesti.

Koska ilmeisesti kuitenkin sitten on mukavaa että on niitä ihmisiä ympärillä.

Ap

Ehkä näille voi sanoa että nauttikaa nyt ihmeessä rauhasta,  kun sen takia vartavasten muutitte. 

Sanoin kerran, että eikö nyt ole mukavaa kun saatte rauhassa kaksistaan oleskella. Tämä siis taas yhden vierailukutsun yhteydessä. Anoppi taisi ottaa sen lähinnä vitsinä.

Ap

Vierailija
111/133 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me metsäläiset ollaan ratkaistu ongelma kausimallilla. Kesäkuun alussa vedetään hattu päähän ja paetaan vuorille. Tullaan elokuun lopussa. Sen jälkeen jaksaa taas ihmisiä seuraavat 9 kk. Edes sukulaiset eivät ole napisseet ja aikuinen lapsikin on tajunnut että tätä jatketaan niin kauan kuin tossu nousee, oli lapsenlapsia tai ei. Ne 9 kk voi olla kaikkien käytettävissä, ja ollaankin, nykyään vanhusten.

Vierailija
112/133 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun vanhempani muuttivat isovanhemmiksi tultuaan Espanjaan ja sanoivat että äkkiäkös sinne lentää.

No tuo on vielä pöljempää. Jos siis oikeasti olettavat että aiotte lennellä sinne heitä usein tapaamaan.

Ap

Munkin vanhemmat muuttaa ensi talveksi Turkkiin. 
Lämpimään. Kivempi olla, kun ei tarvi pelätä liukastuu

Vierailija
113/133 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

He muuttivat pois, eli he käyvät sitten tervehtimässä, kun haluavat. Te ette tee mitään.

Vierailija
114/133 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

He muuttivat pois, eli he käyvät sitten tervehtimässä, kun haluavat. Te ette tee mitään.

Ei. Minun äiti teki samoin kuin tässä ketjussa ja sitten luuli että kaikki lomani otan hänet ilomielin vastaan kyläilemään hartaasti odotettujen vapaapäivieni ratoksi. Oli omin luvin tilannut junaliputkin mutta en antanut tulla.

Vierailija
115/133 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei. Minun äiti teki samoin kuin tässä ketjussa ja sitten luuli että kaikki lomani otan hänet ilomielin vastaan kyläilemään hartaasti odotettujen vapaapäivieni ratoksi. Oli omin luvin tilannut junaliputkin mutta en antanut tulla.

Ei tietenkään kyläilemään! He menevät hotelliin, ja te tarjoatte kahvit jonain päivänä kun teille sopii. Jos sopii. T. Sama

Vierailija
116/133 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on varmaan totta. Ajatteli että on kiva päästä ihmisistä eroon (ilmeisesti naapureista?) mutta läheiset sitten enemmän tai vähemmän seuraavat perässä. Emme seuraa.

Nyt kun mietin niin olikohan se sittenkään vitsi, kun anoppi selitti että minun pitäisi etsiä työpaikka etätyövaihtoehdolla, jotta voimme miehen kanssa ostaa puoli-ilmaisen omakotitalon heidän nurkiltaan. :D Hyvästi kallis vuokra, nyt lähtee halvalla paljon neliöitä.

Ap

Naapurista pääsee kyllä eroon muuttamalla saman kaupungin sisällä muualle. Ei tarvitse karata satojen kilometrien päähän. 

Vierailija
117/133 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole metsäläinen, mitta eikös se logiikkanole aika selvä. Anoppi on halunnut syrjäseudulle kauas tuntemattomista ihmisistä, mutta haluaisi edelleen tavata ystäviään ja sukulaisiaan.

Toki fiksumpaa olisi ollut etsiä kämppä maaseudulta kuitenkin läheltä entistä kotikaupunkia.

Vierailija
118/133 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ihan ankara asenne heti kättelyssä. Anoppi lähti, joten hän halutessaan tavata ottaa yhteyttä ja kysyy, milloin sopisi heidän tulla kaupunkiin kahville. Ei mitään yövytyksiä todellakaan, ja huom. teidän ei todellakaan ole pakko suostua tapaamiseen.

Vierailija
119/133 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No hei nyt sitten, jos ei enää nähdä".

Vierailija
120/133 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"No hei nyt sitten, jos ei enää nähdä".

Tällaisia "hyvänmielen" toivotuksia kun aikansa kuuntelee ja samansisältöistä muuta viestintää, niin ei kannata ihmetellä jos lopulta ei tosiaan enää nähdä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kahdeksan