Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Milleniaalit eivät osaa jutustella

Vierailija
12.05.2026 |

Olin tuossa äitienpäivälounaalla. Isoäiti, kaksi eläkeikäistä äitiä, yksi vanha isä ja kolme kolmekymppistä "lasta". Nämä nuoret eivät sanoneet juurikaan mitään koko aterian aikana, me vanhemmat huolehdimme keskustelusta. Yritin monenlaisia aloituksia, joihin nämä keski-ikää lähestyvät "nuoretkin" voisivat osallistua, mutta ei. He eivät vain osaa.

Onko muilla samanlaisia kokemuksia, että kolmikymppiset eivät osaa keskustella vanhempien ihmisten kanssa? Oletan että keskenään osaavat, ainakin jotenkin.

Kommentit (217)

Vierailija
121/217 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milleniaalit ovat syntyneet 1981-1996. Että joo - nippa nappa ehkä ovat vielä milleniaaleja. 

Toki olisi fiksumpaa puhua, että Korhosen lapset eivät osanneet jutustella, jos puhuu parista henkilöstä. 

Vierailija
122/217 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milleniaalit ovat makuuhuone lapsia. Käskettiin aina vain yksin omaan huoneeseen miettimään ja ei saanut keskustella eikä "sanoa vastaan". Piti olla aina samaa mieltä. Tässä on lopputulos joten älkää ihmetelkö kun itse ette antaneet milleniaalien osallistua keskusteluihin. Niin me ei nyt puhuta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/217 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Sitten on vielä ne boomereiden jälkeen syntyneet zoomerit, minkä ikäisiä he ovat?"

Boomerit 1945 - 1960

X-sukupolvi (gen X) 1961 - 1979 

Y-sukupolvi (millenniaalit) 1980 - 1996

Z-sukupolvi (zoomerit, zetat) 1997-2012

Alfa-sukupolvi 2013-2024

Beta-sukupolvi 2025-

Eri maissa vuodet määritellään vähän eri tavalla, mutta suurin piirtein näin.

Kiitos

Boomereihin lasketaan kai täällä vielä 1964 syntyneet, ja boomereissa lisäksi joitain myöhemmin syntyneitä sanotaan baby boomereiksi, yksi tällainen on Ben Zyskowitch (menikö oikein?). Eli generation x ja milleniaalit olivat vielä ennen zoomereita. 

Onko Alfa- ja Beta-sukupolvet saaneet nimensä Huxleyn Uusi uljas maailma -kirjasta? Muistan, että nuo nimet olisi yhdistetty hänen kirjaansa? Mikä tulee Betan jälkeen?

Joskus sitä aivan hätkähtää kun huomaa kuinka tomppeleita ihmisiä maailmassa onkaan. Miten tämäkään tyyppi elämässä pärjää? 

Naureskelin samaa. Yleissivistyksen puute joillain on räikeän silmiinpistävää, ja sellaisten ihmisten seurassa on todella raskasta olla. Ei jaksa korjailla toisten asiavirheitä koko aikaa, ja keskustelu on mahdotonta jos toinen puhuu aivan sekavia ja puutaheinää. 

Vierailija
124/217 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Umpityperiä nämä sukupolviluokittelut. Ihminen persoonallisuus ja puheliaisuus ei riipu syntymäajankohdasta, ajatuskin on aivan pöljä.

Vierailija
125/217 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kiinnosta turha keskustelu, ei ole osaamisesta kiinni.

Kyllä mulla oikeesti on osaamisesta kiinni! On harmittanut lapsesta asti että en osaa jutustella sukulaisille :( Ja sit on ihan tyhmää ja kiusallista.

Vierailija
126/217 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Sitten on vielä ne boomereiden jälkeen syntyneet zoomerit, minkä ikäisiä he ovat?"

Boomerit 1945 - 1960

Alfa-sukupolvi 2013-2024

Beta-sukupolvi 2025-

Kiitos

Boomereihin lasketaan kai täällä vielä 1964 syntyneet, ja boomereissa lisäksi joitain myöhemmin syntyneitä sanotaan baby boomereiksi, yksi tällainen on Ben Zyskowitch (menikö oikein?). Eli generation x ja milleniaalit olivat vielä ennen zoomereita. 

Onko Alfa- ja Beta-sukupolvet saaneet nimensä Huxleyn Uusi uljas maailma -kirjasta? Muistan, että nuo nimet olisi yhdistetty hänen kirjaansa? Mikä tulee Betan jälkeen?

Joskus sitä aivan hätkähtää kun huomaa kuinka tomppeleita ihmisiä maailmassa onkaan. Miten tämäkään tyyppi elämässä pärjää? 

Naureskelin samaa. Yleissivistyksen puute joillain on räikeän silmiinpistävää, ja sellaisten ihmisten seurassa on todella raskasta olla. Ei jaksa korjailla toisten asiavirheitä koko aikaa, ja keskustelu on mahdotonta jos toinen puhuu aivan sekavia ja puutaheinää. 

Mulla kävi sama. Naureskelin ja ehkä vähän ylimielisestikin, niin työkaveri yhtäkkiä suuttui ja meni painiksi, noh, en ole vaparisukupolvea, joten minua vietiin kuin märkää rättiä ja jouduin sairaslomalle pariksi viikkoa. Turvakameroista sitten näkyi ja osa työkavereista todisti että minä provosoin ja kiusasin tätä tuppisuuta.

Kamerassa näkyi ylimielinen virne. Sain huolella kuonooni ja en enää jatkossa näille heikkohermoille ala selittelemään yhtään mitään. Sentään ei irtisanottu, koska olin ilmaistyöntekijä työkkärn kautta harjoittelija, eli melkein insinöörikin.

Vierailija
127/217 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne ihmiset, jotka jo lapsena kutsutaan mukaan pöytäkeskusteluihin ja heitä kohdellaan tasa-arvoisina keskustelijoina, osaavat aikuisenakin keskustella. 

Sellaiset jotka komennetaan olemaan hiljaa tai pois aikuisten jutuista, eivät. 

Kasvatuksesta kiinni. 

Kannattaa antaa niiden lasten osallistua keskusteluihin. 

Mutta onko kasvattaja koti ja vanhemmat, vai koulu eli yhteiskunta?

Ei koulun kannustavat opettajat mua auttanut kun kotona oli itsetunto jo lytätty pohjalukemiin. Aloin tervehtyyn vasta kun pääsin muuttaan pois kotoa. Ja edelleen olen aikuisenakin tuppisuu, en niin paha kuin nuorempana, jotain kehitystä on tapahtunut mutta olen todella jäljessä ikäisistäni sosiaalisilta taidoiltani.

Vierailija
128/217 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne ihmiset, jotka jo lapsena kutsutaan mukaan pöytäkeskusteluihin ja heitä kohdellaan tasa-arvoisina keskustelijoina, osaavat aikuisenakin keskustella. 

Sellaiset jotka komennetaan olemaan hiljaa tai pois aikuisten jutuista, eivät. 

Kasvatuksesta kiinni. 

Kannattaa antaa niiden lasten osallistua keskusteluihin. 

Mutta onko kasvattaja koti ja vanhemmat, vai koulu eli yhteiskunta?

Ei koulun kannustavat opettajat mua auttanut kun kotona oli itsetunto jo lytätty pohjalukemiin. Aloin tervehtyyn vasta kun pääsin muuttaan pois kotoa. Ja edelleen olen aikuisenakin tuppisuu, en niin paha kuin nuorempana, jotain kehitystä on tapahtunut mutta olen todella jäljessä ikäisistäni sosiaalisilta taidoiltani.

Ei sosiaalisuus ole pakollista ja ei ole pakko myöskään tervehtiä tuntemattomia ja vasta tuttuja tervehtiessä onkin outo kuten se buumeriperhe suomisen olli jossa toitotetaan omalle perheelle huomenet aamulla. Jotenkin niin teennäistä.

Vierailija
129/217 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskenään tiktokkaavat. Ja työpaikoilla hiljaa se standardi-ilme naamalla ja pystyvät tuijottamaan jopa tunnin ilman, että räpäyttävät silmiään kertaakaan.

- soteala

Kai sä tajuat, että milleniaalit ovat nelikymppisiä? Eivät he ole tiktok-sukipolvea, vaan minipokkarisukupolvea.

Mikä minipokkari? Minä olen Demi.fi ja Habbohotelli-sukupolvea.

Ei minulta. Luulitteko niin?

Ohitan, ei kommentoitavaa. 

x

Vierailija
130/217 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Boomerit 1945 - 1960

Alfa-sukupolvi 2013-2024

Beta-sukupolvi 2025-

Kiitos

Mulla kävi sama. Naureskelin ja ehkä vähän ylimielisestikin, niin työkaveri yhtäkkiä suuttui ja meni painiksi, noh, en ole vaparisukupolvea, joten minua vietiin kuin märkää rättiä ja jouduin sairaslomalle pariksi viikkoa. Turvakameroista sitten näkyi ja osa työkavereista todisti että minä provosoin ja kiusasin tätä tuppisuuta.

Kamerassa näkyi ylimielinen virne. Sain huolella kuonooni ja en enää jatkossa näille heikkohermoille ala selittelemään yhtään mitään. Sentään ei irtisanottu, koska olin ilmaistyöntekijä työkkärn kautta harjoittelija, eli melkein insinöörikin.

Jopas meni tunteisiin kun piti alkaa väkivaltafantasioimaan. Ei ihme ettei sun seura kiinnosta. 😄 

Vierailija
131/217 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsehän olet milleniaalilapsesi kasvattanut tuollaiseksi.

Vierailija
132/217 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen myös havainnut työelämästä, että millenniaalikollegat ovat hyvin erilaista lounasseuraa. Saattavat olla pitkiä aikoja hiljaa sanomatta sanaakaan ja tuijottaa tyhjyyteen. Osa myös selvästi välttelee työpaikan yhteisiä tilaisuuksia ja lounaita.

Meillä milleniaaleilla on käytöstapoja joita vanhemmalla vittuilija jyräävällä arvostelija haukkuja sukupolvella ei ole. Me vaan ei haluta osallistua siihen teidän jatkuvaan arvosteluun miten meissä on kaikki pielessä ja miten väärin me tehdään kaikki. Vanhemmat sukupolvet suhtautuu milleniaaleihin täysin ymmärtämättä millaisessa 90 laman maailmassa jouduttiin elämään eikä asioita ole meille samalla tavalla annettu kultalusikalla kuin aiemmille sukupolville kuten esim. että on oikein saanut valita minne menet töihin. Ja näistä on edes turha keskustella vanhempien sukupolvien edustajien kanssa, koska ne on niin suupaltteja ettei edes suun vuoroa saa kun he sanelee. Joten miksi keskustella ihmisten kanssa jotka puhuu puhumistaan, mutta eivät kuule. Haluavat jonkun joka kuuntelee, mutta ja vastailee ja hymyilee ja en edes tiedä mitä meiltä odotetaan kun aina tää vanhempi sukupolvi vaan negatilee ja valittaa, on henkisesti väkivaltaisia ja jyrääviä milleniaaleja kohtaan. 

Vierailija
133/217 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itellä ainakin milleniaalina huonot kokemukset työelämässä vanhemmasta sukupolvesta, kiusaavia ja provosoivia ihmisiä jotka puuttuu kaikkeen, siihenkin mikä ei heille kuulu. Mm. yritetiin lihottaa tai kommentoitiin ulkonäköä ym mikä ei kuulu työpaikoille. Huomasi, että vakituiset työpaikat oli annettu just jonkun kaveri suhteen perusteella tykätyille kiusaaja luonteille. Eräskin vanhempi nainen oikein tahallaan yritti suututtaa minua aina töissä ja häntä harmitti, että no etkö sinä edes osaa suuttua. Oli aina nauramassa kustannuksellani ja niin muka pomotti ja piti tyhmänä. Ei mitään tunnetaitoja. 

Vierailija
134/217 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millenniaalit ovat monin kerroin fiksumpia kuin vanhemmat sukupolvet. Ottavat muut ihmiset aivan eri tavalla huomioon. 

Vanhemmat sukupolvet eivät tunnu oikein osaavan ottaa muita huomioon, vaan ovat aikamoisia itsekeskeisiä jyriä. Nuoremmat kaupunkilaisempina ovat tottuneet antamaan muillekin tilaa paremmin. 

Millenniaalit taitavat olla kaikkein taitavin sukupolvi myös kansainvälisissä kohtaamisissa. 

Vierailija
135/217 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen myös havainnut työelämästä, että millenniaalikollegat ovat hyvin erilaista lounasseuraa. Saattavat olla pitkiä aikoja hiljaa sanomatta sanaakaan ja tuijottaa tyhjyyteen. Osa myös selvästi välttelee työpaikan yhteisiä tilaisuuksia ja lounaita.

Meillä milleniaaleilla on käytöstapoja joita vanhemmalla vittuilija jyräävällä arvostelija haukkuja sukupolvella ei ole. Me vaan ei haluta osallistua siihen teidän jatkuvaan arvosteluun miten meissä on kaikki pielessä ja miten väärin me tehdään kaikki. Vanhemmat sukupolvet suhtautuu milleniaaleihin täysin ymmärtämättä millaisessa 90 laman maailmassa jouduttiin elämään eikä asioita ole meille samalla tavalla annettu kultalusikalla kuin aiemmille sukupolville kuten esim. että on oikein saanut valita minne menet töihin. Ja näistä on edes turha keskustella vanhempien sukupolvien edustajien kanssa, koska ne on niin suupaltteja ettei edes suun vuoroa saa kun he sanelee. Joten miksi keskustella ihmisten kanssa jotka puhuu puhumistaan, mutta eivät kuule. Haluavat jonkun joka kuuntelee, mutta ja vastailee ja hymyilee ja en edes tiedä mitä meiltä odotetaan kun aina tää vanhempi sukupolvi vaan negatilee ja valittaa, on henkisesti väkivaltaisia ja jyrääviä milleniaaleja kohtaan. 

Meillä milleniaaleilla on käytöstapoja joita vanhemmalla vittuilija jyräävällä arvostelija haukkuja sukupolvella ei ole.

Osoitat itse huonoa käytöstä tässä lauseessa halventamalla naisen sukuelintä. Miksi yhdistät nautintoa antavan ja lapsia maailmaan välittävän naisen elimen keljuiluun, vinoiluun, ikävään käytökseen? "Vitt uiluun".

Oletan, että et ole mies, mutta on kiinnostavaa, että nimenomaan miehet kehottavat suuttuessaan jotakuta "painumaan vit tuun", vaikka heidän keskeinen tavoitteensa aika usein on päästä sinne vit tuun vierailemaan? En ole feministi, mutta pidän tätä v-sanan haukkumasana-käyttöä piilevänä kaunana naisia kohtaan, jolle nykyfeministit ovat sokeita. Siksi nuoret naisetkin ovat ryhtyneet käyttämään omaa kehoaan halventavaa ilmausta. Sori off-topic. t. ap

Vierailija
136/217 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen 39 ja olen aina ollut taitava smaltalkkaaja. Ihan siis tuntemattomienkin ihmisten kanssa. Olen saanut paljon kehuja aiheesta. Teen kyllä työksenikin sellaista, että joudun paljon juttelemaan tuntemattomienkin johtotehtävissä työskentelevien ihmisten kanssa, että kai tässä oppii.

Tunnen ikäisistäni niin sujuvasti juttelevia, kuin ujompiakin.

Vierailija
137/217 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milleniaalina voin vastata, että monesti on vain parempi olla hiljaa, ettei mene riitelyksi. Maailmankuva ja käsitys ympäristöstä on niin erilainen omilla vanhemmilla ja heidän ikäisillään kuin mitä omassa lähipiirissä, että neutraalin keskusteluaiheen löytäminen on välillä vaikeaa. Lopulta sitten kuunnellaan jonkun kumminkaiman naapurin kuulumisia.

Onpa mennyt tulenaraksi. Ja ikään kuin kaikki puhuttavat asiat olisi jotain mielipideasioita, joihin pitää ottaa kantaa. Minusta on kiinnostavaa jutella ihmisen kanssa, joka uskoo, että on keijukaisia ja menninkäisiä, ei mun tarvitse heti ruveta jyräämään häntä, että ei varmaan ole olemassa! :)

Nuoremman sukupolven olisi syytä omaksua hieman filosofisempi suhtautuminen asioihin keskusteluissa.

Vierailija
138/217 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskenään tiktokkaavat. Ja työpaikoilla hiljaa se standardi-ilme naamalla ja pystyvät tuijottamaan jopa tunnin ilman, että räpäyttävät silmiään kertaakaan.

- soteala

Se on kylläkin z-sukupolvi joka tuota tekee.

Vierailija
139/217 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millenniaalit eivät ole kolmikymppisiä, vaan z-sukupolvi. Mutta tosiaan olet oikeassa, heillä ei ole sosiaalisia taitoja eikä mielenkiinnonkohteita lainkaan koska selaavat tiktokia koko ajan.

Vierailija
140/217 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kiinnosta turha keskustelu, ei ole osaamisesta kiinni.

Tämä. En jaksa jauhaa turhanpäiväisyyksistä. Sitten kun on kiinnostava keskustelu niin osallistun mielelläni.

Niin, mutta miksi et tuo itse keskusteluun mielekkyyttä avaamalla jonkun sinua kiinnostavan aiheen. Ehkä se kiinnostaisi muitakin seurueessa, jotka ovat yhtä tylsistyneitä kuin sinä. 

Jos jollakulla on jotain annettavaa keskustelun tason nostamiseksi, miksi hän ei tekisi sitä? t. ap