Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Datakeskukset on iso virhe

Vierailija
12.05.2026 |

Verohallinnon pääjohtaja Markku Heikura on ollut viime aikoina yksi äänekkäimmistä datakeskusten kritisoijista.

Heikura totesi viime viikolla, että keskukset tuottavat Suomelle todellisuudessa hyvin vähän verotuloja ja sitä kautta ne ovat yhteiskunnalle hyödyttömiä.

Heikura pysyi sanojensa takana ja toi esille aineistoa asiaan liittyen. Hän vertasi maanantain Asian ytimessä -ohjelmassa datakeskuksia toiseen uudehkoon alaan Suomessa.

- Meillä on tällä hetkellä 44 datakeskusta. Niistä 44:stä kertyi vuonna 2024 7,7 miljoonaa euroa veroja. Osa siitäkin osuudesta on tällaisia, että toinen datakeskus on myynyt toiselle palveluja. Määrä on varsin pieni, Heikura toteaa.

- Vertailuna nikotiinipusseista kertyy noin 120 miljoonaa euroa vuodessa verotuloja. Niitä ei tehdä Suomessa, vaan myydään, Heikura kertoo.

- Me ollaan havaittu jo nyt, että siellä on ei-niin-puhtailla pelisäännöillä olevia yrityksiä liikkeellä.

Verohallinnon mukaan tällaisia tapauksia on "vaikea havaita", mutta heidän arvion mukaan 44:stä datakeskuksesta kahdeksassa on todettu kryptolouhintaa.

Datakeskukset vie paljon sähköä mikä nostaa sähkön hintaa kaikille mutta eivät tuota mitään.

Kommentit (91)

Vierailija
81/91 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verohallinnon työntekijöiden normaalit toimisto-ohjelmat taitavat pyöriä nykyisin pilvessä ja tiedot säilytetään pilvessä.

Mites siellä Verohallinnnossa tehdään töitä ilman datakeskuksia?

Vierailija
82/91 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verohallinnon työntekijöiden normaalit toimisto-ohjelmat taitavat pyöriä nykyisin pilvessä ja tiedot säilytetään pilvessä.

Mites siellä Verohallinnnossa tehdään töitä ilman datakeskuksia?

Käyttäkööt prkle vaikka C-64:n kasettiasemaa tiedostojensa tallentamiseen, ei se ole välttämätöntä olla pilvessä kaikki!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/91 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä kun Heikura valaisisi miten informaatio- ja tekoälyn voimin toimivaa yhteiskuntaa pyöritetään ilman datakeskuksia. Pyydetäänkö Jumalalta vai Visnulta apua? Tallennetaa pilven hattraan kirjamellisesti?

Vierailija
84/91 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palaamme ns. tukkimiehen kirjanpitojärjestelmään.

Vierailija
85/91 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Datakeskus on pelkkä kone ja työväline. Yhtähyvin voit kritisoida vaikka jääkaappia tai kaivinkonetta jos tuolle tielle lähdet. Suomeen tarvittaisi omia (suomalaisten omistamia ja pyörittämiä) datakeskuksia esim. valtionhallintoon ja yrityksiinkin eikä hysteeristä aivotonta uskonnollista hokemista joka keskuksen kohdalla että "datagesgys bäääd"

Eriasia on tietty että tuetaanko ja kenen pyörittämää keskusta suomalaisten rahoilla. Ei noi ulkomaiset vakoojafirmat (venäjä, kiina, usakin) tarvitse ainakaan suomen tukirahaa suomalaisten vakoilemiseksi.

Euroopan pitäsi kehitellä eurooppalaisia datakeskuksia (ja pilvipalveluita) eurooppalaiselle datalle, ettei tarvitsisi turvautua amerikkalaisiin pilviin jotka kopsaa datasi omaan käyttöönsä. Suomessa vaan tuo on turha haave, kun typerät poliitikot joko myy homman jollekin venäläiselle oligarkille tai sitten amerikkalaisille koska "eihän me nyt itse". 

Vierailija
86/91 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti totta.yhdysvalloissa ja muuallakin taistellaan niitä vastaan kynsin hampain. Ei pidä suostua tuohon vedätykseen. Kiina voi ihan hyvin laittaa keskuksensa vaikka Venäjälle. Siellä on tilaa. 

Olisi jo korkea aika maamme päättäjien ryhtyä pitämään oikeasti huolta suomalaisesta omistuksesta. Vesivarannoista ja kaivoslaki kuntoon ja sassiin.

Ne ovat meidän nuorison eikä ylikansallisten yhtiöiden eikä hautaankaatuvien päättäjien.

Prkl

Elokapinakin voisi herätä puolustamaan perintöään.

Jos tekee kaivoslaista liian hankalia niin keskittyy vaan bitcoinin louhintaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
87/91 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä ei pitäisi päästää suomeen. Korkeintaan rakentaa omiin tarpeisiin. Eivät juurikaan työllistä tai maksa veroja. Sitä enemmän noista kyllä on harmia. Nostattavat sähkön hintoja. Ei niitä haluta muihinkaan maihin ja pohjolan idiootit ovat niitä tänne taas haalimassa, kuten muutakin sontaa. 

Vierailija
88/91 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aletaan nimittämään datakeskuksia taas uudelleen konesaleiksi.

Ongelma ratkaistu :D Pahat datakeskukset poistuivat :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
89/91 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli kaikki toiminnot, jotka ei vedä vertoja nikotiini-pusseille, tulee hävittää maasta?

Aivan vit Tun tyhmä kysymys. Mitä yrität kertoa kysymyksellä ääliö?

Vierailija
90/91 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli kaikki toiminnot, jotka ei vedä vertoja nikotiini-pusseille, tulee hävittää maasta?

Ja kaivokset, jotka saastuttaa maan ja veden. Näistähän Kokooluspersut tykkää. 

Älkää unohtako, ketkä meillä on valtionjohdossa nyt.  Kaikensössijäpuolueet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
91/91 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntia ei tulevat sähkön korotukset asukkaille  kiinnosta, kunta ajattelee vain saatavaa kiinteistö veroa ja ehkä muutamaa veronmaksajaa lisää kuntaan jos sattuvat kirjautumaan kyseiseen kuntaan.