Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Otin ravintolassa 36 cl viiniä, onko se jokin etikettivirhe kun

Vierailija
20.12.2011 |

naisystäväni tuntuivat kohottelevan kulmakarvojaan, eivät kylläkään sanoneet mitään. Olimme syömässä viime viikonloppuna ja pari meistä siis joi ruoan kanssa viiniä. Muut ottivat 12 cl ja 24 cl lasilliset.

Olenkohan mä nyt heidän mielestään ihan alkkis??!

Kommentit (102)

Vierailija
81/102 |
28.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tuollainen senttitilaus käytössä missään muualla? Olen asunut Ranskassa kauan, enkä millään muista että Suomessa tilataan noin. Aina ja joka maassa missä olen matkustanut, tilataan lasi viiniä, tulee sitten minkäkokoinen tahansa. Aiheuttaa aina hämmästystä kun joku tuttu tulee Suomesta tänne ja alkaa ravintolassa määrätä kuinka paljon sitä viiniä pitää sinne lasiin laittaa. Ei sitä tajuta ollenkaan.

Koko senttilitratilaus on suomalaista junttiutta. Eihän missään ulkomailla tilata viiniä senttilitroittain.

Mun mielestä on junttia kaataa lasillinen kysymättä paljonko haluaa. Suomalainen tapa on paljon fiksumpi.

Kukaan tuskin kataa sulle lasiin viiniä kysymättä. Tilatessa voi määrän kertoa jos haluaa jotain muuta kuin normaalisti.

Vierailija
82/102 |
28.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko osallistua keskusteluun, kertomalla oma nolo nuoruusmoka.

Menin pöhnäpäissäni baariin ja tilasin "punaviiniä" tiskiltä. Baarimikko kysyi että paljonko. "18 senttiä" vastasin.

Baarimikko pyöritteli silmiään ja sanoi, että vaihtoehdot ovat 12, 16 ja 24cl. Minä vielä vänkäämään vastaan, vaikka selvin päin olisin tiennyt asian oikean laidan 😂 sain 16cl ja selvittyäni häpesin.

Tulee mieleen aina, kun nyt reilu nelikymppisenä tilaan ravintolassa viiniä.

Sattuuhan näitä, olin Alkossa vieressä, kun nuoret naiset kyseli ”olikohan siltä rieslingiltä tullut jotain uutta?” Myyjä siinä kohteliaasti totesi, että ”niin se riesling tosiaan on rypäle, minkälaista viiniä haluaisitte, kuivempaa vai vähän makeampaa…”

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/102 |
28.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis litran viinin kuoharin ja shampanjan saa tilata ryhmälle pöytään pullossa tai kannussa . Sehän on rypäleistä puristettua ei se pure ketään . Pelkäättekö te jo viinimarjojakin ??? Uskovaiset pyörittää viinibaareja myös muslimit judet ihan yleisesti mitä te oikein pelkäätte . Lapset ei juo viinaa tietysti vasta isompana saavat viiniä juoda ja juhlissa .

Vierailija
84/102 |
28.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tuollainen senttitilaus käytössä missään muualla? Olen asunut Ranskassa kauan, enkä millään muista että Suomessa tilataan noin. Aina ja joka maassa missä olen matkustanut, tilataan lasi viiniä, tulee sitten minkäkokoinen tahansa. Aiheuttaa aina hämmästystä kun joku tuttu tulee Suomesta tänne ja alkaa ravintolassa määrätä kuinka paljon sitä viiniä pitää sinne lasiin laittaa. Ei sitä tajuta ollenkaan.

Koko senttilitratilaus on suomalaista junttiutta. Eihän missään ulkomailla tilata viiniä senttilitroittain.

Mun mielestä on junttia kaataa lasillinen kysymättä paljonko haluaa. Suomalainen tapa on paljon fiksumpi.

Kukaan tuskin kataa sulle lasiin viiniä kysymättä. Tilatessa voi määrän kertoa jos haluaa jotain muuta kuin normaalisti.

Pointti oli se mistä tuossa edellä puhuttiin, eli tavat Suomen ulkopuolella. Monessa maassa lasille on jokin perusmitta ja se tuodaan automaattisesti, jos pyydät lasillisen. Sama kuin Saksassa tilaat vaikka vehnäoluen, ei kukaan kysy kokoa, koska se on aina se 0,5l.

Vierailija
85/102 |
28.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otetaan köyhän harjoitus . Ostetaan 3€ valkoviini pullo muovia Alkosta ja paistetaan muutama kalapuikko uunissa . Pilkotaan vähän tuorekurkkua sitten siihen lautaselle. Avataan viinipullo toiset tykkää lämpöisessä olleesta toiset jääkaapissa olleesta. Kaadetaan pikariin jonka köyhä ostaa kierrätyskeskuksesta tai muovisena Clas Ohlson kaupasta. Jos on rahaa ostaa servettejä. Siinä on sitten varaa kaataa pikariin joko puolet pullosta tai koko pullon. Tai kaverille. Sehän on pieni lentomatka pullo koko. Nyt ollaan sitten syöty juotu sivistyneesti Valko viini kalan kanssa tyylillä.

Vierailija
86/102 |
28.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivistyksessä aukko ei olla koskaan käyty Saksassa .

Vierailija
87/102 |
28.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

nii järkyttävän hintaista, että siitä halutaan antaa mahdollisuus pienempäänkin annokseen. Muualla lasillinen on sen reilun 2 dl. SAmahan se on väkevien kanssa.

ap:n annoshan oli jo yli 3,5 dl! Minusta niin täydestä lasista on jo ikävä juoda viiniä eikä viinilasin kuulu olla kovin täynnä. Jos haluan enemmän niin mieluummin otan toisen lasillisen, kuin yhden lasillisen liian täyteen.

Meilläpä on punaviinilasit, jotka vetävät 73 cl, eli lähes koko pullon, jos piripintaan täyttää.

Vierailija
88/102 |
28.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanopa muuta! Olen asunut yli 20 v. pois Suomesta ja käyn siellä enää harvoin. Joskus eksyn jopa ravintolaan, ja minua varmaan pidetään ihan outona, kun suuni loksahtaa varmaankin auki ja silmät pyöreinä katselen tarjoilijaa, joka kysyy 12/16/24? Anteeksi mitä?

Monissa maissa tarjoilija vaan kaataa viinin lasiin mittailematta ja jos pullossa on enää vähän, katsoo pulloa ja kaataa loputkin lasiin (ei pohjasakkoja tietenkään).

Vierailija
89/102 |
28.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

USAssa mieheni kanssa useimmiten tilaamme pullon jaettavaksi. Joskus ei kaikkea jaksa juoda joten loppu jaa pullonpohjalle, tata ei kai Suomessa tapahtuisi?

Näin mekin mieheni kanssa tehdään, usein alkuruoalle pullo valkoviiniä ja pääruoalle punaviiniä. Koska useinkaan ei haluamaamme viiniä saa laseittain. Mutta eihän toki kahteen pekkaan illallisella kahta pulloa tule juotua, joten ihan kysymättä tarjoilija laittaa pulloihin korkin ja antaa pienen siistin kassin, ja pullot mukaan. (Tämä ei siis tapahdu Suomessa).

Täällä myös talo tarjoaa useinmiten laskun tuodessaan likööriä tms, ja laittaa pullon ja lasit pöytään - saa juoda niin paljon kuin haluaa. Ikinä en ole missään pöydässä nähnyt pullon tyhjenevän, kaikki tyytyvät yhteen pieneen pikarilliseen, joskus joku saattaa kaataa toisen.

Vierailija
90/102 |
28.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pointti oli se mistä tuossa edellä puhuttiin, eli tavat Suomen ulkopuolella. Monessa maassa lasille on jokin perusmitta ja se tuodaan automaattisesti, jos pyydät lasillisen. Sama kuin Saksassa tilaat vaikka vehnäoluen, ei kukaan kysy kokoa, koska se on aina se 0,5l.

Asun Tsekissä ja täällä viinilasi pubissa on noin 2 dl, ne on semmoisia aika pieniä ja hyvin täyteen täytetään. Mitään ei todellakaan mitata.

Vain hienommissa paikoissa viinin hinta ilmoitetaan määrän mukaan ja silloinkin perusmäärä on 1 dl, esim. Chardonnay 1 dl 30kc. Mutta jos tilaat lasin, saat automaattisesti 2 dl eli 60kc.

Vierailija
91/102 |
28.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uh huh, kun on hianoo.

Vierailija
92/102 |
28.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin on siis oikeasti tällainen parisuhde, jossa ei näinkään pienestä asiasta pystytä keskenään keskustelemaan.

Vierailija
93/102 |
28.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saksassa reissussa oli viinilasi 2,5 dl. Jos otti 5 dl, niin se tuotiin pöytään pienessä lasikannussa, josta kaadettiin lasiin ehkä kolmannes ja kannu jätettiin siihen lasin viereen ja itse sai sitten hoitaa loput kaatelut.

Vierailija
94/102 |
28.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä otan aina 500cl

Vierailija
95/102 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vedän aina ruuan kanssa 2 pulloa 0,75 l viiniä, enkä ole alkkis enkä juntti!

Vierailija
96/102 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravintoloissa tarjoillaan viinejä yleisesti 12cl ja 24cl mutta asiakas voi halutessaan tilata myös näiden ulkopuolelta esim. 16cl tai 20cl.

Väkevät viinit 8cl

Terävät 4ck

Olut plo 0,33l

Hanaolut 0,4l 0,5l 0,6l (tai paikkakohtainen määrä)

Viinipullo 0,75l

T. Entinen ammatti tarjoilija

Vierailija
97/102 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

16 senttiä on normaali tilaukseni, 12 ja 24 usein vaihtoehtoja. Jos ei jaksa nousta lasillisten välillä tiskille, on se vähän etikettivirhe. Toisaalta tilaavathan monet suoraan pullon pöytään. Eli riippuu näkökulmasta.

En ole koskaan kuullut 36 cl tilauksesta. Kiinnostavaa että suostuivat ja lasiin mahtuu.

Vierailija
98/102 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eikö ravintolassa ehdotettu että toisivat pienessä karahvissa?

tuo määrä on kuitenkin puolikas pullollinen.

Karahvin kahvasta vaan kiinni :D

Vierailija
99/102 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta teki hirveästi mieli viiniä! Harvemmin edes juon alkoholia, joten tuo oli minulle jo ryyppäystä :-)

Se oli ruokaravintola, joten ehkä olisi sitten kuitenkin pitänyt hillitä itsensä. Emme edes syöneet pitkän kaavan mukaan.

ap

Helpompi olisi ollut tilata "puolipulloa viiniä, kiitos, plus yksi lisäsentti kiellon päälle" (35 cl + 1 cl)

Vierailija
100/102 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä otan aina 500cl

Viisi litraa on aika paljon kerralla eli 1 ja 2/3 laatikkoa 3 litran laatikkoviiniä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan viisi