Otin ravintolassa 36 cl viiniä, onko se jokin etikettivirhe kun
naisystäväni tuntuivat kohottelevan kulmakarvojaan, eivät kylläkään sanoneet mitään. Olimme syömässä viime viikonloppuna ja pari meistä siis joi ruoan kanssa viiniä. Muut ottivat 12 cl ja 24 cl lasilliset.
Olenkohan mä nyt heidän mielestään ihan alkkis??!
Kommentit (102)
muttei sentteinä. Neljännes, puolikas, pullo tai lasi, mikä voi olla vetoisuudeltaan mitä vain. Näin Ranskassa ja Belgiassa.
muttei sentteinä. Neljännes, puolikas, pullo tai lasi, mikä voi olla vetoisuudeltaan mitä vain. Näin Ranskassa ja Belgiassa.
useimmissa karahveissa kun on huomaamaton mittataulukko (pienet merkit), joiden mukaan kaadetaan. Sille neljänneksellekin on aika tarkka määrä vaikkei sitä asiakkaalle niin tarkkaan näytetäkään kuin esim., Suomessa. Yhdessä maassa tilataan osina, toisessa deseinä (mm. saksa ja sveitsi) ja kolmannessa sentteinä - periaatteessa kuitenkin sama juttu.
t. pitkään keski-euroopassa asunut
jep, mutta kyllä ne useimmiten aika tarkkaan "mitataan"
Karahvi nyt on sen kokoinen kuin on, mutta lasillisia on vaikka minkä kokoisia ja niihin kaadetaan vapaalla kädellä.
Olen asunut yli puolet elämästäni Ranskassa ja Belgiassa ja asun edelleen. Olen myös työskennellyt ravintoloissa.
tuli sellainen pikkupurnukka pöytään, mikäli viini sisältyi lounaaseen, siis sellainen vajaa puolilitraa. Kaksi lasillista siitä tuli ja ruokalajeja oli 3 kuitenkin. Itse tein baarissa töitä opiskelijana ja todella niuhoa oli viinintarjoilu mittakuppeineen. Eikö sitä normaalisti tilata pullo tai pari per pöytä muualla? Siis sen verran olen matkustellut, että juuri missään ei viiniä kipolla mitata asiakkaalle ja vielä paheksuta jollei sitä pienintä annosta halua.
Itse tilaan monesti ison lasillisen ja saan 24 cl. Mieluummin tilaan sitten toisen lasillisen lisäksi jos haluan enemmän tai jonkun kanssa kimpassa pullollisen. On se junttia jos viinilasi on ihan täynnä.
Nykyisessä asuinpaikassa tulee lasillinen ja siinä on riittävästi juotavaa. Ei tarvitse mittanauhan kanssa pelleillä.
Olisit sanonu et pullo pöytään , mitä enempi häpeileviä katseita sen parempi.
No eihän yhteen viinilasiin voi kaataa niin paljon viiniä. Tuohan on pieni karahvi, josta kaadetaan kaksi lasillista. Suomessa on naurettavaa tuo senttien kanssa pelleily, ei missään muualla sellaista ole. Viiniä kaadetaan noin20 cl muualla ja sillä hyvä
[quote author="Vierailija" time="20.12.2011 klo 09:48"]
Mutta teki hirveästi mieli viiniä! Harvemmin edes juon alkoholia, joten tuo oli minulle jo ryyppäystä :-)
Se oli ruokaravintola, joten ehkä olisi sitten kuitenkin pitänyt hillitä itsensä. Emme edes syöneet pitkän kaavan mukaan.
ap
[/quote]
No, lähinnä annoit varmaan sen vaikutelman, että haluat vetää viiniä, viis pöytätavoista, kunhan sitä on paljon. Eli joo, vaikutat tyypiltä, joka vetää yleensä kaljaa lähiöbaarissa ja on heti hukassa kun joutuu ihmisten ilmoille.
[quote author="Vierailija" time="20.12.2011 klo 15:22"]
Nykyisessä asuinpaikassa tulee lasillinen ja siinä on riittävästi juotavaa. Ei tarvitse mittanauhan kanssa pelleillä.
[/quote]
Mittanauhan??? Onko sulla jääny koulut käymättä??
[quote author="Vierailija" time="20.12.2011 klo 09:49"]
en nyt senttilitroja muista, kun en itse viinejä juo.
Näin siis Itävallassa.
[/quote]
Niin on, Achtel ja Viertel, eli kahdeksasosa- ja neljänneslitra.
USAssa mieheni kanssa useimmiten tilaamme pullon jaettavaksi. Joskus ei kaikkea jaksa juoda joten loppu jaa pullonpohjalle, tata ei kai Suomessa tapahtuisi?
Ulkomailla taitaa pieni lasi viiniä olla 16 cl ja iso lasi 24 cl. En tiennyt että missään olisi tuota 36cl lasia.
[quote author="Vierailija" time="20.12.2011 klo 09:30"]
Onko tuollainen senttitilaus käytössä missään muualla? Olen asunut Ranskassa kauan, enkä millään muista että Suomessa tilataan noin. Aina ja joka maassa missä olen matkustanut, tilataan lasi viiniä, tulee sitten minkäkokoinen tahansa. Aiheuttaa aina hämmästystä kun joku tuttu tulee Suomesta tänne ja alkaa ravintolassa määrätä kuinka paljon sitä viiniä pitää sinne lasiin laittaa. Ei sitä tajuta ollenkaan.
[/quote]
no, Suomessa se viini onkin kallista :/
Tämän takia mä en koskaan tilaa ravintolassa viiniä. En yksinkertaisesti osaa. Eli jotain senttilitroja pitää luetella? Voinko vain tilata lasin punaviiniä, vai täytyykö tietää nimenomaan mitä viiniä ja kuinka paljon?
Saako oikeasti väkeviä tilata kerralla vain 4cl eli yhden annoksen? Yhdessä räkälässä täällä Turussa myydään tuplaviskiä... Eikös se sitten ole 8cl ja siten laitonta? On kyllä ehkä älyttömin laki taas hetkeen. Samalla vaivalla voisi tilata useamman annoksen kerralla eikä koko ajan hyppiä baaritiskillä, jos siis haluaa vetää lärvit. Tai mitä jos tilaa kaverilla kans? Eikö saa?
ap mikä porukka oli kyseessä? Työporukka?
[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 20:34"]
Tämän takia mä en koskaan tilaa ravintolassa viiniä. En yksinkertaisesti osaa. Eli jotain senttilitroja pitää luetella? Voinko vain tilata lasin punaviiniä, vai täytyykö tietää nimenomaan mitä viiniä ja kuinka paljon?
[/quote]
Pidätkö kuitenkin jostain viinistä? Jos, niin minkätyylisestä? Ainakin jos missään jotain Chicosia paremmassa paikassa (mitenkään Chicosia arvostelematta) ruokailet, kannattaa kysyä tarjoilijalta esimerkiksi, mitä punaviiniä hän suosittelisi. Tai vaikka kysyä, onko heillä joku talon viini/ raikas valkkari. Siitä tarjoilija yleensä kysyy, laitetaanko 12cl/24cl/pullollinen. Vähitellen löytää sellaisia viinejä, mistä pitää eniten :)
[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 20:55"]
[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 20:34"]
[/quote]
Pidätkö kuitenkin jostain viinistä? Jos, niin minkätyylisestä? Ainakin jos missään jotain Chicosia paremmassa paikassa (mitenkään Chicosia arvostelematta) ruokailet, kannattaa kysyä tarjoilijalta esimerkiksi, mitä punaviiniä hän suosittelisi. Tai vaikka kysyä, onko heillä joku talon viini/ raikas valkkari. Siitä tarjoilija yleensä kysyy, laitetaanko 12cl/24cl/pullollinen. Vähitellen löytää sellaisia viinejä, mistä pitää eniten :)
[/quote]
Pidän, punaviineistä enemmän kuin valkkareista. Mutta voinko siis tilata vain lasin punaviiniä? Mitä silloin tuodaan pöytään vai rupeaako tarjoilija kyselemään jotain lisää? En tiedä viineistä juuri mitään.
joiden kokoa ei ole laissa maaritelty. Nykyaan useimmiten pieni lasi on 16cl ja iso lasi 25 cl. Ehka jossain hienommissa ravintoloissa joissa viini on kalliimpaa, saattaa olla pieni lasi 12 cl.