Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Otin ravintolassa 36 cl viiniä, onko se jokin etikettivirhe kun

Vierailija
20.12.2011 |

naisystäväni tuntuivat kohottelevan kulmakarvojaan, eivät kylläkään sanoneet mitään. Olimme syömässä viime viikonloppuna ja pari meistä siis joi ruoan kanssa viiniä. Muut ottivat 12 cl ja 24 cl lasilliset.

Olenkohan mä nyt heidän mielestään ihan alkkis??!

Kommentit (102)

Vierailija
1/102 |
20.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tilataan etiketin mukaan ravintolassa 12 tai 24 cl. Sit on joitain sherryjä jne joita voi tilata 8 cl, mut viiniä 12 tai 24, joskus olen kuullut sen 16 cl.

Vierailija
2/102 |
20.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

etiketin ja normaalin tavan mukaiset viiniannokset ravintolassa on 12cl ja 24cl. Joten onhan tuo 36cl vähän junttia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/102 |
20.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuollainen senttitilaus käytössä missään muualla? Olen asunut Ranskassa kauan, enkä millään muista että Suomessa tilataan noin. Aina ja joka maassa missä olen matkustanut, tilataan lasi viiniä, tulee sitten minkäkokoinen tahansa. Aiheuttaa aina hämmästystä kun joku tuttu tulee Suomesta tänne ja alkaa ravintolassa määrätä kuinka paljon sitä viiniä pitää sinne lasiin laittaa. Ei sitä tajuta ollenkaan.

Vierailija
4/102 |
20.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuollainen senttitilaus käytössä missään muualla? Olen asunut Ranskassa kauan, enkä millään muista että Suomessa tilataan noin. Aina ja joka maassa missä olen matkustanut, tilataan lasi viiniä, tulee sitten minkäkokoinen tahansa. Aiheuttaa aina hämmästystä kun joku tuttu tulee Suomesta tänne ja alkaa ravintolassa määrätä kuinka paljon sitä viiniä pitää sinne lasiin laittaa. Ei sitä tajuta ollenkaan.

Vierailija
5/102 |
20.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokonaisuudessaan junttia, että joutuu tilaamaan viiniä senttilitroittain. Eli se on ihan suomalaisen oman alkoholipoliittisen päätksenteon mukaisen etiketin mukaista, että pitää tilata 12 tai 24 cl viiniä.

Muualla tulee sellainen puolikas lasillinen, jota voi pitää etikettinä. Ruotsista ja Norjasta en tiedä.

Tilaa viiniä just niin paljon kuin haluat.

Vierailija
6/102 |
20.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nii järkyttävän hintaista, että siitä halutaan antaa mahdollisuus pienempäänkin annokseen. Muualla lasillinen on sen reilun 2 dl.

SAmahan se on väkevien kanssa.

Vierailija
7/102 |
20.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta teki hirveästi mieli viiniä! Harvemmin edes juon alkoholia, joten tuo oli minulle jo ryyppäystä :-)

Se oli ruokaravintola, joten ehkä olisi sitten kuitenkin pitänyt hillitä itsensä. Emme edes syöneet pitkän kaavan mukaan.

ap

Vierailija
8/102 |
20.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en nyt senttilitroja muista, kun en itse viinejä juo.

Näin siis Itävallassa.

Vierailija
9/102 |
20.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta teki hirveästi mieli viiniä! Harvemmin edes juon alkoholia, joten tuo oli minulle jo ryyppäystä :-) Se oli ruokaravintola, joten ehkä olisi sitten kuitenkin pitänyt hillitä itsensä. Emme edes syöneet pitkän kaavan mukaan. ap

tilannut ensin yhtä ja sitten toista pienempää lasia? Olisi näyttänyt vähän sivistyneemmältä kuin puolen litran muki.

Vierailija
10/102 |
20.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nii järkyttävän hintaista, että siitä halutaan antaa mahdollisuus pienempäänkin annokseen. Muualla lasillinen on sen reilun 2 dl. SAmahan se on väkevien kanssa.

ap:n annoshan oli jo yli 3,5 dl! Minusta niin täydestä lasista on jo ikävä juoda viiniä eikä viinilasin kuulu olla kovin täynnä. Jos haluan enemmän niin mieluummin otan toisen lasillisen, kuin yhden lasillisen liian täyteen.

Vierailija
11/102 |
20.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viiniä tilataan yleensä pienemmissä erissä, että olisi tilavuuteen nähden enemmän pinta-alaa, josta se pääsee ilmastumaan.

Seuraavalla kerralla kannattaa tilata kolme kertaa se 12 cl. Maistuukin paremmalta.

Vierailija
12/102 |
20.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et tilannut ensin yhtä ja sitten toista pienempää lasia? Olisi näyttänyt vähän sivistyneemmältä kuin puolen litran muki.

Vierailija
13/102 |
20.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viiniä voi tilata toisen lasillisen kesken aterian, ei pidä heti ottaa piripintaista annosta.

Vierailija
14/102 |
20.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun täällä on näitä viinitietäjiä! Ranskalaiset ja etelä-eurooppalaiset on niin noloja, kun eivät ymmärrä laittaa vain 12cl viiniä lasiin että "ilmastuu"!

Nauraisivat suomalaiset viinin ilmastajat pihalle, jos käyttäytyisivät niin huonosti, mutta eivät naura päin naamaa muille.

Vierailija
15/102 |
20.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä missään tuopissa :)

36 cl on puoli pulloa, ei sen enempää. Sen tilaaminen kerralla ei ainakaan mun kokemuksen mukaan ole tavallista. Mutta entä sitten?

Mä tilaan yleensä 16 cl, se on lasillinen. 12 on kiusantekoa ja 24 cl tuntuu joskus liiialta.

Vierailija
16/102 |
20.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun täällä on näitä viinitietäjiä! Ranskalaiset ja etelä-eurooppalaiset on niin noloja, kun eivät ymmärrä laittaa vain 12cl viiniä lasiin että "ilmastuu"! Nauraisivat suomalaiset viinin ilmastajat pihalle, jos käyttäytyisivät niin huonosti, mutta eivät naura päin naamaa muille.

kulkenut Etelä-Euroopassa, mutta en muista koskaan lasiin kaadetun kerralla puolta pulloa(!) missään päin maailmaa. Ei toki kaikkialla sitä viiniä niin tarkkaan mittailla, mutta noin suuriin määriin en ole kerralla törmännyt. Vaikka ei ilmastumisesta välittäisi, niin ohutjalkaisesta viinilasissa on hankala kannatella suurta juomamäärää.

Vierailija
17/102 |
20.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos muut ottavat viiniä.

Se 12cl taitaa maksaa saman verran kuin koko ¾ litran pullo.

Erittäin etiketinmukaista on myös nautiskella tuosta 12cl annoksesta ruokailun ajan ja juoda myös vettä, jota pitäisi olla pöydässä tarjolla.

Vierailija
18/102 |
20.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

naisystäväni tuntuivat kohottelevan kulmakarvojaan, eivät kylläkään sanoneet mitään. Olimme syömässä viime viikonloppuna ja pari meistä siis joi ruoan kanssa viiniä. Muut ottivat 12 cl ja 24 cl lasilliset.

Olenkohan mä nyt heidän mielestään ihan alkkis??!

Vaan puolet pullosta...

12cl on just hyvä, 24cl siinä ja siinä.

Omasta mielestäni 12cl on sopiva määrä ruoan kanssa, muutoin tulee mieleen että on tullut vain ryyppäämään.

Vierailija
19/102 |
20.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun täällä on näitä viinitietäjiä! Ranskalaiset ja etelä-eurooppalaiset on niin noloja, kun eivät ymmärrä laittaa vain 12cl viiniä lasiin että "ilmastuu"! Nauraisivat suomalaiset viinin ilmastajat pihalle, jos käyttäytyisivät niin huonosti, mutta eivät naura päin naamaa muille.

kulkenut Etelä-Euroopassa, mutta en muista koskaan lasiin kaadetun kerralla puolta pulloa(!) missään päin maailmaa. Ei toki kaikkialla sitä viiniä niin tarkkaan mittailla, mutta noin suuriin määriin en ole kerralla törmännyt. Vaikka ei ilmastumisesta välittäisi, niin ohutjalkaisesta viinilasissa on hankala kannatella suurta juomamäärää.

Vaikka suurimman osan elämästäni olen Ranskassa (maaseudulla) ja Italiassa (myös maaseudulla) asunut niin koskaan ei olla puolta pullollista siihen lasiin kaadettu.

Muistan vain suomalaisen mummoni tehneen niin, ja hän oli alkoholisti.

Vierailija
20/102 |
20.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi olisi "junttia" juoda olutta jos muut juovat viiniä? Mikä tekee viinin litkimisestä vähemmän junttia? Tämän palstan kommentit ei lakkaa yllättämästä..:O

Jokainen juokoon mitä haluaa, viinaa se vaan on, ei sen kummempaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan neljä