Otin ravintolassa 36 cl viiniä, onko se jokin etikettivirhe kun
naisystäväni tuntuivat kohottelevan kulmakarvojaan, eivät kylläkään sanoneet mitään. Olimme syömässä viime viikonloppuna ja pari meistä siis joi ruoan kanssa viiniä. Muut ottivat 12 cl ja 24 cl lasilliset.
Olenkohan mä nyt heidän mielestään ihan alkkis??!
Kommentit (102)
[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 20:56"]
[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 20:55"]
[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 20:34"]
Tämän takia mä en koskaan tilaa ravintolassa viiniä. En yksinkertaisesti osaa. Eli jotain senttilitroja pitää luetella? Voinko vain tilata lasin punaviiniä, vai täytyykö tietää nimenomaan mitä viiniä ja kuinka paljon?
[/quote]
Pidätkö kuitenkin jostain viinistä? Jos, niin minkätyylisestä? Ainakin jos missään jotain Chicosia paremmassa paikassa (mitenkään Chicosia arvostelematta) ruokailet, kannattaa kysyä tarjoilijalta esimerkiksi, mitä punaviiniä hän suosittelisi. Tai vaikka kysyä, onko heillä joku talon viini/ raikas valkkari. Siitä tarjoilija yleensä kysyy, laitetaanko 12cl/24cl/pullollinen. Vähitellen löytää sellaisia viinejä, mistä pitää eniten :)
[/quote]
Pidän, punaviineistä enemmän kuin valkkareista. Mutta voinko siis tilata vain lasin punaviiniä? Mitä silloin tuodaan pöytään vai rupeaako tarjoilija kyselemään jotain lisää? En tiedä viineistä juuri mitään.
[/quote]
Listallakin on yleensä jotain kuvausta viineistä, esim. maun vahvuudesta. Jos ihan ns. perusviini menee, niin osalla ravintoloista on oma "talon viini", Suomessa ei kuitenkaan siis mikään oman kellarin tuotos, vaan yleensä joku ihan perushyvä viini, mitä suosittelevat ruoka-/seurustelujuomaksi. Jossain muistaakseni oli joku vinkki, että jos ei yhtään tiedä, valitse listalta kolmas vaihtoehto, ei halvinta kuraa, mutta ei mitään ylikallista vuosikertaviiniäkään. Tiedä sitten, miten toimii käytännössä, mutta voihan tuotakin kai kokeilla :)
Jos pitää tilata spontaanisti ja en tiedä, minkä tyyppisiä viinejä kyseisessä ravintolassa on tarjolla, kysyn yleensä onko heillä lempirypälelajikkeeni viiniä, jos ei, saatan kysyä, mitä tarjoilija/baarimikko suosittelisi, jos haluaisin tietyntyyppistä viiniä (kevyt/täyteläinen/hedelmäinen..). Jos ei ole liian leipääntynyt tarjoilija kyseessä, he ihan mielellään suosittelevat jotain, uskalla ihmeessä siis tilata, kohtuu harva suomalainen kuitenkaan mikään viiniekspertti on. En itsekään ole, mutta juon mielelläni ruoan kanssa tai iltaa istuessa lasillisen tai pari ja maistelemallahan niitä oppii vähitellen tuntemaan!
Sen kyllä sanon että viinit on turhan paljon ylihinnoiteltuja Suomen ravintoloissa.
Voiko tilata esimerkiksi alkuruuan kanssa valkkaria ja samaan syssyyn sanoa että pääruaan kanssa punaviiniä... Vai tuleeko se uusi juoma pyytää sitten kun pääruoka tulee tai sitä ennen erikseen? Että ottavatko uuden juomatilauksen siinä vaiheessa kun usein kysäisevät jotain tai tuovat uuden annoksen, vai voiko koko ruokailun juomineen tilata heti kerralla? En tiedä miksi edes mietin tätä:D
No seuraavalla kerralla tilaat sen 24 senttiä ja sitten lisää.Tai jos joku muukin juo viiniä, niin pullo pöytään. Suomessa vaan viini on ravintoloissa ihan käsittämätöntä kuraa tai hyvä viini törkeän hintaista. Mutta kaveriseurassa ja jos tarjoilu "toimii", mikään ei ole noloa. On vaan tosi suomalaista miettiä, mitä muut musta ajattelee, sen sijaan, että miettii "olen viettämässä hauskaa iltaa ja se nyt on yks ja sama, mitä muut musta ajattelee."
No eikö ravintolassa ehdotettu että toisivat pienessä karahvissa?
tuo määrä on kuitenkin puolikas pullollinen.
Alkoholilaki ei anna periksi tuollaiselle lasikoolle, vaan 24cl on isoin lasillinen mitä saa anniskella. Seurueelle voi myydä pulloittain.
Karahvi pöytään - kaikki muu on teeskentelyä...!!
"laita tuoppiin sitä punkkua"
:D
Vierailija kirjoitti:
Onko tuollainen senttitilaus käytössä missään muualla? Olen asunut Ranskassa kauan, enkä millään muista että Suomessa tilataan noin. Aina ja joka maassa missä olen matkustanut, tilataan lasi viiniä, tulee sitten minkäkokoinen tahansa. Aiheuttaa aina hämmästystä kun joku tuttu tulee Suomesta tänne ja alkaa ravintolassa määrätä kuinka paljon sitä viiniä pitää sinne lasiin laittaa. Ei sitä tajuta ollenkaan.
Koko senttilitratilaus on suomalaista junttiutta. Eihän missään ulkomailla tilata viiniä senttilitroittain.
Pakko osallistua keskusteluun, kertomalla oma nolo nuoruusmoka.
Menin pöhnäpäissäni baariin ja tilasin "punaviiniä" tiskiltä. Baarimikko kysyi että paljonko. "18 senttiä" vastasin.
Baarimikko pyöritteli silmiään ja sanoi, että vaihtoehdot ovat 12, 16 ja 24cl. Minä vielä vänkäämään vastaan, vaikka selvin päin olisin tiennyt asian oikean laidan 😂 sain 16cl ja selvittyäni häpesin.
Tulee mieleen aina, kun nyt reilu nelikymppisenä tilaan ravintolassa viiniä.
Vierailija kirjoitti:
Onko tuollainen senttitilaus käytössä missään muualla? Olen asunut Ranskassa kauan, enkä millään muista että Suomessa tilataan noin. Aina ja joka maassa missä olen matkustanut, tilataan lasi viiniä, tulee sitten minkäkokoinen tahansa. Aiheuttaa aina hämmästystä kun joku tuttu tulee Suomesta tänne ja alkaa ravintolassa määrätä kuinka paljon sitä viiniä pitää sinne lasiin laittaa. Ei sitä tajuta ollenkaan.
Jos sä tilaat Ranskassa lasillisen viiniä, on se sen 20-24 cl. Jos haluaa vähemmän, ei se ole määräämistä nähnytkään. Ranskan viinitilat on tuttuja ja siellä(kin) mikäli ymmärtään viinien päälle ja osaa pyytää muuta kuin sen lasillisen, saa parempia viinejä. Sä et vaan tiedä ja pidät sitä ”lasillinen” mittaa sit oikeampana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko senttilitratilaus on suomalaista junttiutta. Eihän missään ulkomailla tilata viiniä senttilitroittain.
Kyllä tilataan, mutta kun turisti tilaa, on se lasi (24cl)
Koko pullon tilaaminen pöytään on turvallista ja etiketin mukaista. Kunhan juot lasista.
Vierailija kirjoitti:
etiketin ja normaalin tavan mukaiset viiniannokset ravintolassa on 12cl ja 24cl. Joten onhan tuo 36cl vähän junttia.
8, 12 ja 16 cl on yleensä annoskoot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, koska monessa maassa on vaan yksi oletusmitta. Mun mielestä Suomessa on hienoa, kun saa valita paljonko haluaa.
Olisit tilannut koko pullon jos noin paljon piti ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on junttia kaataa lasillinen kysymättä paljonko haluaa. Suomalainen tapa on paljon fiksumpi.
Itse tilaan aina viinitetran ravintolassa. Onko sekin sitten jokin etikettivirhe?
Onhan se aika junttia ottaa viiniä lasiin lämpenemään, kun saat pyytämällä lisää oikeanlämpöistä ja vielä kuplatkin tallella.
No ei tarvitse mennä pohjoismaita kauemmaksi, niin ei sentti- tai millilitroja mitata. Jos tilaat lasillisen viiniä, se on lasillinen eikä 26 senttiä.