Tukia nettona käteen 1530-1700e. Miten tehdä kannattavaksi yhtälö mennä matalapalkkaisiin töihin? Muuta en saa
890e vuokra helsingissä (Perusteilla on huomioitu yli 715e osuus myös perustoimeentulotuessa)
Perusosa 582e
Sähkölasku 45e
Kotivakuutus 11e
Noista tulee jo 1528e/kk, ja siinä ei ole vielä huomioitu mitään reseptilääkkeitä tai lääkäri/hammaslääkärikäyntejä. Helposti joinakin kuukausina saattaa kivuta 1700e nettoon. Ja töihin mennessä pitää huomioida se menetetty aika jolloin voisi työttömänä kerätä pulloja tms.
Ja sitten työmatkoihin menee tietty rahaa, ja ruokailuun siellä myös.
Miten mennä töihin niin että siinä olisi jotain järkeä? Pitkäaikaistyöttömyys takana. potentiaaliset työpaikat jotain 10-11e/h
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Joo kyllä vituttaa näin 40v työuran jälkeen 1425 brutto eläkkeellä lukea tuommoisia valituksia.
Se sinun eläke ei yhtään siitä parane, vaikka palkat olisivat kuinka huonoja. Päin vastoin, eläkerahastojen rahoitus on riippuvainen siitä, että taloudella menee hyvin ja ihmiset saavat palkkaa, josta voidaan periä eläkevakuutusmaksuja.
Minä saan palkkaa nettona 1800e. Meidän välillä on kuitenkin iso ero. Mulla on katkeamaton työhistoria 16-vuotiaasta saakka ja palkkatulolla kerrytettyä omaisuutta, esim. omakotitalo ja vapaa-ajan asunto.
Lisäksi takaan, että elintasoni on ihan eri sfääreissä.
Tuistasi huolimatta sä olet köyhä kuin kirkonrotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko ajatellut kouluttautumista tai sellaista alaa, jossa voisit työkokemusta kartuttamalla päästä myöhemmin paremmin palkattuihin hommiin? Opiskella voi myös työn ohessa.
Olen hakenut, mutta pääsisin ainoastaan 10-11e/h "paskahommiin"
apJa luulet, että sillä palkalla on tehtävä loppuelämä? Olet väärässä.
Töissäollessa on helpompi verkostoitua ja tavata uusia ihmisiä, ehkäpä myös se tuleva työnantaja, joka maksaakin tunnille jo vaikka 15e palkkaa. Kotiin sulle ei kukaan tule niitä parempia hommia tarjoamaan. Työnantaja voi myös mahdollistaa lisäkoulutusta joka taas voi johtaa ns. parempiin hommiin ja isompaan palkkaan.
Olen se, joka teki yliopistoaikoina paskaduuneja. Mulle sanoi silloinen pomo suoraan, että näistä hommista et pääse mihinkään, kun kysyin perehdytystä uusiin työpisteisiin.
No sepä oli paska pomo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos otat vastaan edes matalapalkkaisen työn, sinulla on sen perusteella parempi mahdollisuus joskus edetä parempipalkkaisiin töihin esim. työpaikan sisäisen koulutuksen kautta, sen sijaan että cv:si näyttää tyhjää.
Jaa, mä olin yliopistoaikoina paskaduuneissa, ja ihmettelin, että johan on kumma, kun ei paremmat duunit nappaa. Tilenna helpottui, kun heivasin helvettiin ne paskduunit cv:stä.
Jaa, mä tein kymmenen vuotta hanttihommia ennenkuin kyllästyin ja kävin töiden lomassa opiskelemassa mielenkiintoisempaa tekemistä, eikä niistä CV:n "paskaduuneista" tullut haastatteluissa kuin positiivista palautetta. Joku kymmenen vuoden musta aukko sen sijaan aiheuttaa rekryäjissä kakistelua paljon enemmän.
Mahdollisuus elättää itsensä, taloudellinen riippumattomuus, mahdollisuus kerryttää säästöjä... Onhan niitä syitä valita mieluummin työ kuin tuet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko ajatellut kouluttautumista tai sellaista alaa, jossa voisit työkokemusta kartuttamalla päästä myöhemmin paremmin palkattuihin hommiin? Opiskella voi myös työn ohessa.
apJa luulet, että sillä palkalla on tehtävä loppuelämä? Olet väärässä.
Töissäollessa on helpompi verkostoitua ja tavata uusia ihmisiä, ehkäpä myös se tuleva työnantaja, joka maksaakin tunnille jo vaikka 15e palkkaa. Kotiin sulle ei kukaan tule niitä parempia hommia tarjoamaan. Työnantaja voi myös mahdollistaa lisäkoulutusta joka taas voi johtaa ns. parempiin hommiin ja isompaan palkkaan.
Suurin osa ei etene. Emme enää elä 60-luvulla
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä sä joka kuukausi ravaat lääkärissä ja hammaslääkärissä?!
Ravaan hoitamassa vuosien aikana hoitamatta jääneitä asioita, kun työt loppuu, jos lähdet kesken päivän hoitamaan niitä. Vapaat seilaa jatkuvasti, joten varaile siinä sitten aikoja yhtään mihinkään. Mutta hei, olipahan työpaikka toisin kuin nyt.
Vierailija kirjoitti:
Minä saan palkkaa nettona 1800e. Meidän välillä on kuitenkin iso ero. Mulla on katkeamaton työhistoria 16-vuotiaasta saakka ja palkkatulolla kerrytettyä omaisuutta, esim. omakotitalo ja vapaa-ajan asunto.
Tuliko sulle nyt hyvä ja voimakas olo kun kirjoitit tuollaisen kommentin?
Että pääsit kerrankin pätemään surkealla palkalla, ja kyvyttömyydelläsi mihinkään parempaan...
Työmatkoihin kyllä menee rahaa jos et kulje kävellen tai jo omistamallasi polkupyörällä mutta miten ruokailuun menee enemmän rahaa? Yleensä on ihan luvallista ottaa kotoa eväät mukaan lounastauolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
apSaathan sä niin sanottua soviteltua työttömyysturvaa jos meet töihin missä palkka jää pieneksi eikä oo kokopäivätyö. Eli keikka- tai osa-aikatyö niin eikö se olis hyvä?
Oletko elänyt tynnyrissä, kun et ole kartalla mitä nykyhallitus on tehnyt osa-aikatyön kannattavuudelle?
Kaikki tietävät, että tukea vähennetään, mutta palkkaa saa silti enemmän kuin pelkkää tukea.
Osa tienaa ihan mielellään osa-aikaisilla töilläkin.
Eikös se työtuntien tekeminen kuitenkin kerrytä uutta ansiosidonnaista vaikka sen kertymisen kestoaikaa pidennettiin. Ja jos nyt vähän aktiivisemmin teet töitä niin ehkä ihan sillä palkallakin eläisit.
Ja onkohan nyt edelleen kuitenkin työnantajalla velvollisuus maksaa sitä työehtosopimus palkkaa ei mitä tahansa palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Työmatkoihin kyllä menee rahaa jos et kulje kävellen tai jo omistamallasi polkupyörällä mutta miten ruokailuun menee enemmän rahaa? Yleensä on ihan luvallista ottaa kotoa eväät mukaan lounastauolle.
Kotona makaamalla kulutus 1500kcal päivässä, töissä käymällä kulutus 3000kcal päivässä, pitäähän sitä sitten tuplasti enemmän syödä.
Vierailija kirjoitti:
Mahdollisuus elättää itsensä, taloudellinen riippumattomuus, mahdollisuus kerryttää säästöjä... Onhan niitä syitä valita mieluummin työ kuin tuet.
Nyt kerro heti että miten saavutetaan taloudellinen riippumattomuus ja mahdollisuus kerryttää säästöä tai omaisuutta jos palkka on huonompi kuin mitä tuet
Miksi ihmeessä maksetaan noin kalliista vuorasta tukia, miksei käsketä muuttaa jonnekin maalle/lähiöön missä vuokra puolet tuosta??? Kyllä vielä olis paljon säästämistä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienimmät palkat pitäisi korottaa noin 15 euroon tunnissa. Nuo palkat olivat 10-15 vuotta sitten vielä ihan ok, mutta inflaatio on syönyt ne ihan surkeiksi.
Miksi ihmeessä? Oma palkka on nyt 15€ kun työkokemusta on 21 vuotta. Lähtöpalkka oli 7,30€. Olisiko kohtuuttoman epäreilua jos nyt tulisi viereiselle työpisteelle täysin kokematon jonne 15€ tunti? Palkka täytyy ansaita.
Mitä logiikkaa tuo nyt on? Jos jotakuta kohdellaan epäoikeudenmukaisesti, niin pitääkö sitten muitakin kohdella väärin? Jos vaikka murtovaras tyhjentää asuntosi arvotavaroista, niin vaaditko, että naapuriinkin pitää murtautua? Vaiko pikemminkin niin, että murtovaras otetaan kiinni ja saatetaan tuomiolle?
Ei vaan esimerkiksi työpaikalla jossa olen itse on taulukko palkka tessin mukainen ja se on kaikilla meillä 300 työntekijällä. Teknologiateollisuudessa esim se on 20 vuoden kokemuksella samassa työpaikassa noin 15€ tunti ja siihen vuorotyöstä voi saada euron tai pari lisää. Meinaatteko että jos minulla on 21 työkokemus vuoden jälkeen peruspalkka 15€ tunti minua kohdellaan epäoikeudenmukaisesti? Vasta sitten jos se jonne saisi heti yhtä paljon kuin minä olisi kohtelu epäreilua, silloinhan meidän vanhojen työntekijöiden palkkojen pitäisi nousta myös 5€
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotona makaamalla kulutus 1500kcal päivässä, töissä käymällä kulutus 3000kcal päivässä, pitäähän sitä sitten tuplasti enemmän syödä.
No mutta jos päivät pitkä kerää niitä pulloja kun se kai oli ongelma että siihen ei jää aikaa? meneehän sitä siihenkin energiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuliko sulle nyt hyvä ja voimakas olo kun kirjoitit tuollaisen kommentin?
Että pääsit kerrankin pätemään surkealla palkalla, ja kyvyttömyydelläsi mihinkään parempaan...
Joo tuli, kiitos kysymästä.
Aloittaja ihan turhaan leuhkii tuillaan ja sillä, ettei töihin edes kannata mennä. Ei ymmärrä, että elämä voisi niillä "paskaduuneilla" olla pitkässä juoksussa aika mukavaa ja kannattavaa.
Mitä mielihyvää sinä sait omasta kommentistasi, kun pääsit kirjoittamaan minusta alentavasti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kerro heti että miten saavutetaan taloudellinen riippumattomuus ja mahdollisuus kerryttää säästöä tai omaisuutta jos palkka on huonompi kuin mitä tuet
No siten että niistä tarveharkintaisista tuista ei voi säästää. Ja periaatteessa jos ei ketkuile niin ei voi säästää mistään muustakaan, edes niistä pullorahoista. Etsit halvemman kämpän vuokralle niin tuet laskee, kun palkkatyöläisellä jää enemmän rahaa käteen. jne.
Ei tämä ole vaikeaa, kyllä sinäkin ymmärrät kun vähän yrität.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienimmät palkat pitäisi korottaa noin 15 euroon tunnissa. Nuo palkat olivat 10-15 vuotta sitten vielä ihan ok, mutta inflaatio on syönyt ne ihan surkeiksi.
Miksi ihmeessä? Oma palkka on nyt 15€ kun työkokemusta on 21 vuotta. Lähtöpalkka oli 7,30€. Olisiko kohtuuttoman epäreilua jos nyt tulisi viereiselle työpisteelle täysin kokematon jonne 15€ tunti? Palkka täytyy ansaita.
Mitä logiikkaa tuo nyt on? Jos jotakuta kohdellaan epäoikeudenmukaisesti, niin pitääkö sitten muitakin kohdella väärin? Jos vaikka murtovaras tyhjentää asuntosi arvotavaroista, niin vaaditko, että naapuriinkin pitää murtautua? Vaiko pikemminkin niin, että murtovaras otetaan kiinni ja saatetaan tuomiolle?
Ei vaan esimerkiksi työpaikalla jossa olen itse on taulukko palkka tessin mukainen ja se on kaikilla meillä 300 työntekijällä. Teknologiateollisuudessa esim se on 20 vuoden kokemuksella samassa työpaikassa noin 15€ tunti ja siihen vuorotyöstä voi saada euron tai pari lisää. Meinaatteko että jos minulla on 21 työkokemus vuoden jälkeen peruspalkka 15€ tunti minua kohdellaan epäoikeudenmukaisesti? Vasta sitten jos se jonne saisi heti yhtä paljon kuin minä olisi kohtelu epäreilua, silloinhan meidän vanhojen työntekijöiden palkkojen pitäisi nousta myös 5€
Yhyy yhyy, ei saa maksaa työläisille liikaa palkkaa, tulee paha mieli 😥😥😥
Vierailija kirjoitti:
Kokemuksesta voin sanoa, että noissa brutto alle 2000e/kk töissä kukaan ei käy missään lounaalla, vaan jokaisella on omat eväät.
Olen se, joka teki yliopistoaikoina paskaduuneja. Mulle sanoi silloinen pomo suoraan, että näistä hommista et pääse mihinkään, kun kysyin perehdytystä uusiin työpisteisiin.