Tukia nettona käteen 1530-1700e. Miten tehdä kannattavaksi yhtälö mennä matalapalkkaisiin töihin? Muuta en saa
890e vuokra helsingissä (Perusteilla on huomioitu yli 715e osuus myös perustoimeentulotuessa)
Perusosa 582e
Sähkölasku 45e
Kotivakuutus 11e
Noista tulee jo 1528e/kk, ja siinä ei ole vielä huomioitu mitään reseptilääkkeitä tai lääkäri/hammaslääkärikäyntejä. Helposti joinakin kuukausina saattaa kivuta 1700e nettoon. Ja töihin mennessä pitää huomioida se menetetty aika jolloin voisi työttömänä kerätä pulloja tms.
Ja sitten työmatkoihin menee tietty rahaa, ja ruokailuun siellä myös.
Miten mennä töihin niin että siinä olisi jotain järkeä? Pitkäaikaistyöttömyys takana. potentiaaliset työpaikat jotain 10-11e/h
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko ajatellut kouluttautumista tai sellaista alaa, jossa voisit työkokemusta kartuttamalla päästä myöhemmin paremmin palkattuihin hommiin? Opiskella voi myös työn ohessa.
Olen hakenut, mutta pääsisin ainoastaan 10-11e/h "paskahommiin"
apJa luulet, että sillä palkalla on tehtävä loppuelämä? Olet väärässä.
Töissäollessa on helpompi verkostoitua ja tavata uusia ihmisiä, ehkäpä myös se tuleva työnantaja, joka maksaakin tunnille jo vaikka 15e palkkaa. Kotiin sulle ei kukaan tule niitä parempia hommia tarjoamaan. Työnantaja voi myös mahdollistaa lisäkoulutusta joka taas voi johtaa ns. parempiin hommiin ja isompaan palkkaan.
Olen se, joka teki yliopistoaikoina paskaduuneja. Mulle sanoi silloinen pomo suoraan, että näistä hommista et pääse mihinkään, kun kysyin perehdytystä uusiin työpisteisiin.
No sepä oli paska pomo.
Yksi syy minkä vuoksi niistä hommista lähdinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko ajatellut kouluttautumista tai sellaista alaa, jossa voisit työkokemusta kartuttamalla päästä myöhemmin paremmin palkattuihin hommiin? Opiskella voi myös työn ohessa.
apJa luulet, että sillä palkalla on tehtävä loppuelämä? Olet väärässä.
Töissäollessa on helpompi verkostoitua ja tavata uusia ihmisiä, ehkäpä myös se tuleva työnantaja, joka maksaakin tunnille jo vaikka 15e palkkaa. Kotiin sulle ei kukaan tule niitä parempia hommia tarjoamaan. Työnantaja voi myös mahdollistaa lisäkoulutusta joka taas voi johtaa ns. parempiin hommiin ja isompaan palkkaan.
Suurin osa ei etene. Emme enää elä 60-luvulla
Aijaa. Minä tunnen kyllä monta henkilöä, jotka ihan töissäolemalla ovat päässeet parempipalkkaisiin töihin. Yksi esim. kaupasta myyjänhommista pääsi hyvin palvelleen asiakkaansa firmaan töihin ja palkka on lähes kaksinkertainen. Toinen meni ilman palkkaa työkokeiluun, osoitti kykynsä, sai vakituisen työpaikan. Tutustui työssään monen eri alan ihmisiin ja sitä myöten tutun tuttu palkkasi hänet töihin. Ja taas palkka isompi ja edut paremmat. Kotoa kumpaakaan ei olisi tultu hakemaan, eikä näitä työpaikkoja missään ollut auki haussa. Mulla olisi vielä monta muutakin esimerkkiä, esim. ihan omasta työyhteisöstä marketissa. Työnantaja tarjoaa esim. lähiesimieskoulutusta ja sen perään esimieskoulutusta varmalla päällikköpaikalla koulutuksen päätteeksi. Lähiesimieskoulutukseen voi päästä lyhyessäkin ajassa siirtymällä ensin rivimyyjästä saatavuusvastaavaksi (ja siihen pääsee töitä tekemällä ja taitonsa näyttämällä).
Ei olla 60-luvulla, mutta kyllä aika monesta paikasta on helpompi päästä eteenpäin, kuin suoraan kotisohvalta 4k palkoille...
Vierailija kirjoitti:
Mahdollisuus elättää itsensä, taloudellinen riippumattomuus, mahdollisuus kerryttää säästöjä... Onhan niitä syitä valita mieluummin työ kuin tuet.
Lisäksi työeläke on aikanaan varmempi tulonlähde kuin kansaneläke/takuueläke jota voidaan leikata helpostikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahdollisuus elättää itsensä, taloudellinen riippumattomuus, mahdollisuus kerryttää säästöjä... Onhan niitä syitä valita mieluummin työ kuin tuet.
Nyt kerro heti että miten saavutetaan taloudellinen riippumattomuus ja mahdollisuus kerryttää säästöä tai omaisuutta jos palkka on huonompi kuin mitä tuet
Silloin ei mitenkään, mutta ap:n esimerkissä palkka on suurempi kuin aloituksessa kerrotut tuet.
Miten 1612,5-1773,75e brutto on suueempi kuin 1530-1700e netto?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi työeläke on aikanaan varmempi tulonlähde kuin kansaneläke/takuueläke jota voidaan leikata helpostikin.
Ei 1700€/kk palkalla kerry mitään työeläkettä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei 1700€/kk palkalla kerry mitään työeläkettä
Eläkettä kertyy 1,5% tuloista, eli 1700 e/kk tulot kerryttävät vuosittain eläkettä noin 300 e/kk. Jos tekee samalla palkalla töitä (ei tietenkään tee, mutta yksinkertaistamisen vuoksi oletetaan näin) 30 vuotta niin työeläke on noin 750 e/kk. Ei se paljoa ole, mutta on se huomattavasti enemmän kuin ei mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kerro heti että miten saavutetaan taloudellinen riippumattomuus ja mahdollisuus kerryttää säästöä tai omaisuutta jos palkka on huonompi kuin mitä tuet
Silloin ei mitenkään, mutta ap:n esimerkissä palkka on suurempi kuin aloituksessa kerrotut tuet.
Miten 1612,5-1773,75e brutto on suueempi kuin 1530-1700e netto?
Minulla on nykyään noin 1900 brutto, eli osuu siihen ap:n paskaduunien haarukkaan, ja yksin suht säästäväisesti elävänä olen pärjännyt sillä ihan kivasti. Ja pk-seudun ulkopuolella asuvana olen saanut säästettyä myös omistusasuntoon. Tukia en saisi läheskään näin paljon, ja lisäksi olisin viranomaisille tilivelvollinen kaikesta rahankäytöstäni, kun nyt se kiinnostaa vain verottajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
On töitä mihin kyllä pääsee huomattavasti paremmalla palkalla jos on ahkera ja vain jaksaa tehdä. Sitten kun on niitä töitä tehnyt kauan, niin palkkakin voi olla ihan kohtuullinen kun käteen jää 2600€/kk. Kaikille ei se kova työnteko vaan maistu.
Onko sinulla opintotukikuukaudet jo käytetty? Jos ei, niin opiskelemaan siitä. Vaikkapa farmasiaa, siellä on työpaikkoja ja kohtalainen paikka.
Ajattelitko sitten, että jos ei tule mitään johtajan paikkaa eteen, niin olet loppuelämäsi työtön ja elät tuilla? Jos töitä kerran on tarjolla (kaikilla ei ole, eli olet jo sikäli onnekkaassa asemassa), niin ota se työ vastaan tai lähde opiskelemaan uutta ammattia.
Oikeastikin luulet että sulle maksetaan noita tukia loppuelämä? Ehei, Suomi on kohta konkurssissa ja tuet tulee satavarmasti pienenemään ja paljon.