Otin kesällä 2021 korkokaton 230 000€:n lainaan.
Kyllä kannatti. Tietenkin. Sehän oli se syy, miksi otin sen. Korot -0.5%. Mikähän voisi olla suunta, johon ne seuraavaksi menevät, hmmmmm? 🤔😄
Kommentit (90)
Vanhat lainanottajat ovat pärjänneet paljon paremmin, jos sijoittivat korkokattorahat passiivitahastoon.
Vierailija kirjoitti:
Ei pankki anna ilmaiseksi mitään, sinun korkokatto on korkoa sekin toisella nimellä. Hymyille lainan suhteen vasta sitten kun se on kokonaan maksettu.
Mielummin 0,45 % korkosuojan hintaa marginaalin päälle kuin tämän päivän eb 12 kk.
Vierailija kirjoitti:
Ei pankki anna ilmaiseksi mitään, sinun korkokatto on korkoa sekin toisella nimellä. Hymyille lainan suhteen vasta sitten kun se on kokonaan maksettu.
No, saan pitää lainarahat koron suhteen nyt halvemmalla, kuin te, joilla sitä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vanhat lainanottajat ovat pärjänneet paljon paremmin, jos sijoittivat korkokattorahat passiivitahastoon.
Nyt vertaillaan tilannetta kesästä 2021 alkaen eteenpäin :)
Ap
Nyt sinun pitäisi vielä toivoa, että korot nousisi enemmän ja nopeammin. Parin kolmen % korkojen nousu ei vielä tee korkokatosta kannattavaa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan käsittämättömän tyhmä luulo. Luuletko siis, että kesän 2021 jälkeen korkokaton ei-ottaneilla on halvemmat lainakulut, kuin minulla?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Nyt sinun pitäisi vielä toivoa, että korot nousisi enemmän ja nopeammin. Parin kolmen % korkojen nousu ei vielä tee korkokatosta kannattavaa.
Tekee. Mun korkokaton osuus lainan hinnasta oli 0,7% ja katto oli siinä, kun Euribor on 0,1%. Joten olin tasoissa sen ei-ottaneiden kanssa euriborin ollessa 0,8%.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekee. Mun korkokaton osuus lainan hinnasta oli 0,7% ja katto oli siinä, kun Euribor on 0,1%. Joten olin tasoissa sen ei-ottaneiden kanssa euriborin ollessa 0,8%.
Ap
Seli seli. Suomessa on korkolaki, joka takaa ettein kotko nouse yli 20 %.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApSeli seli. Suomessa on korkolaki, joka takaa ettein kotko nouse yli 20 %.
Miten se tähän liittyy? Ne, joilla ei ole korkokattoa viitekorkonsa on jotain 2,7% kohta, mulla on 0,8% ja sen se on enintään seuraavat 13 vuotta.
Ap
Jos ap on tehnyt hyvän lainasopimuksen niin hyvä, ei se ole poissa minulta.
Vierailija kirjoitti:
Näinpä! Ihmettelen, kun ihmiset eivät innoissaan iloitse onnekkaan puolesta.
Ap
Tai siis onnekasta oli se, että minua varoitettiin, että lainaa ei pidä ottaa (tai omata isosti) ilman korkosuojausta. Ennen lainani ottoa varoitettiin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Onnekkaan? Kuka tässä nyt on se onnekas? Sinä ap, jolla on yli 200t€ korkosuojattua lainaa vai minä jolla on tällä hetkellä lainaa 0€? Ja tarkoitus on olla ottamatta enää koskaan lainaa...
Noo eiköhän kaikki 200 000€ lainan ottaneet ole myös korkokaton ottaneet ? Niin ainakin me 2 vuotta sitten teimme. Toki yht.lainamme on isompikin. 200 000 kun ei stadista saa juuri mitään.
Kyllä kannatti tunnistaa elämän realiteetit jo parikymppisenä opiskelina.😊 Ei velkaa, ei elatusvelvollisuutta, eikä autoa. Ensi kuussa lähtee lento ja maaliskuun lopussa takaisin Suomeen.😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApOnnekkaan? Kuka tässä nyt on se onnekas? Sinä ap, jolla on yli 200t€ korkosuojattua lainaa vai minä jolla on tällä hetkellä lainaa 0€? Ja tarkoitus on olla ottamatta enää koskaan lainaa...
Mielestäni tuolla hinnalla omaisuutta hankkinut on onnekas. Asuntoja ei osta pian juuri kukaan. Miten he rikastuvat? Mietipä sitä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Asunnon arvo katoaa alta.
En ole missään vaiheessa maksanut pankille euroakaan ylimääräistä mistään korkosuojista vaikka kovasti tuputtivat.
Ja se on ollut kannattavaa. Korot laskivat käytännössä koko laina-ajan ja 1kk euriborilla siitä pääsi hyötymään hyvin. Nyt alkaakin olla laina maksettuna.