Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita keski-ikäisiä, jotka eivät todellakaan ole valmiita harmaisiin hiuksiin?

Vierailija
11.05.2026 |

Olin 1,5 vuotta kokonaan värjäämättä ja oma osittain harmaantunut hiusväri sai koko yleisilmeen näyttämään vanhalta ja väsyneeltä. Jatkossa aion todellakin sävyttää hiuksiani niin kauan kuin vaan kykenen. En käsitä ihmisiä, jotka jo 35-vuotiaana kulkevat harmaapäänä mummoasuissa.

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mukavaa olla nyt iäkkäämpänä vaaleahiuksinen. Ei vaivaa harmaantuminen. Muistakaa entiset tummahiuksiset että kun värjäätte, niin pehmeät tumman sävyt käyttöön. Hiusten lisäksi väri häviää myös naamasta ja monesti värjätyt hiukset on naaman ihon kanssa aivan eri paria ja näky on kamala.

Minäkin luulin ennen että harmaantuminen jotenkin riippuisi hiusväristä. Sitten luin että johtuukin geeneistä eikä hiusvärillä ole merkitystä. Pitää paikkansa kun mietin sillä suvusta löytyy tummahiuksisia jotka eivät harmaantuneet edes vanhana. Itse olen vaalea, ikää kohta 48 eikä yhtään harmaata ole vielä ilmestynyt. Luultavasti aloitan taas pitkästä aikaa värjäämään kun ilmestyvät. Toki toivon että en edes harmaannu. 

Vierailija
42/54 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mukavaa olla nyt iäkkäämpänä vaaleahiuksinen. Ei vaivaa harmaantuminen. Muistakaa entiset tummahiuksiset että kun värjäätte, niin pehmeät tumman sävyt käyttöön. Hiusten lisäksi väri häviää myös naamasta ja monesti värjätyt hiukset on naaman ihon kanssa aivan eri paria ja näky on kamala.

Minäkin luulin ennen että harmaantuminen jotenkin riippuisi hiusväristä. Sitten luin että johtuukin geeneistä eikä hiusvärillä ole merkitystä. Pitää paikkansa kun mietin sillä suvusta löytyy tummahiuksisia jotka eivät harmaantuneet edes vanhana. Itse olen vaalea, ikää kohta 48 eikä yhtään harmaata ole vielä ilmestynyt. Luultavasti aloitan taas pitkästä aikaa värjäämään kun ilmestyvät. Toki toivon että en edes harmaannu. 

Siis kyllä on merkitystä luonnollisella hiusvärillä. Punahiuksiset harmaantuvat harvemmin jo nuorena ja joskus eivät ollenkaan. Se, että ei harmaannu, on huono asia, koska se kertoo siitä, että elimistön puolustus UV-säteilylle on heikompi ja riski ihosyöpään on korkeampi. Harmaantuminen on siis hyvä asia terveyden kannalta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen kasviväriä harmaille. Cassialla ja Amlalla saa sävytettyä harmaat lämpimän värisiksi luonnollisesti, siten, että ne näyttävät kuin olisi tehty hiuksiin vaaleat raidat. 

Lopputulos on luonnollinen ja tyylikäs. Kasvivärit eivät rasita hiuksia, kuten tavalliset hiusvärit, vaan kasviväri on hoitava ja hiusta vahvistava. Se ei myöskään haalistu tai latistu vaan väri on erittäin pysyvä. 

Tavallinen hiusväri (ei kasviväri) vaatii avaavan aineen, jolla rikotaan hiuksen rakenne, että väriaine saadaan hiuksen sisään. Harmaan hiuksen värjäämisessä joudutaan lisäksi käyttämään voimakkaampia aineita ja isompia määriä. Harmaa hius on jo valmiiksi heikentynyt ja hauraampi, joten tavallisella värillä värjäys ei tee harmaille hiuksille hyvää (eikä tee kyllä muutenkaan). Tavallisessa värjäyksessä hiuksen rakenne rikotaan aina. 

Kasvivärin hoitavuus saa hiukset voimaan paremmin ja monet jotka ovat yrittäneet vuosia kasvattaa pitkiä hiuksia tuloksetta, onnistuvat siinä siirtyessään kasviväriin. Kasviväri kiinnittyy hiuksen pinnalle ilman, että hiusta tarvitsee rikkoa ja se tekee myös hiuksiin vahvistavan kerroksen. 

Kotivärjäystä en suosittele, koska värjäyksessä on omat konstinsa, eikä kasvuväriä voi poistaa. Kannattaa siis suunnata ekokampaamoon. 

Kasviväreillä värjääminen onnistuu kyllä ihan kotioloissakin, ei tarvitse mennä kampaamoon.

Ap

En suosittele värjäämään kotona. 

Monilla on ikäviä ennakkoasenteita kasvivärejä kohtaan ja syynä on usein epäonnistuneet kotivärjäykset (joko omat tai kaverin). 

Mielikuva kasviväristä on usein joko räikeä punainen henna tai hiusten latvaan kertynyt väri joka tekee värjäyksestä "kökön" näköisen. 

Ammattilaiset osaa tehdä kasvivärin, joka näyttää myös tyylikkäältä, eikä vain värjätyltä. 

Sama purkkiväri ei sovi kaikille ja ekokampaamossa väri sekoitetaan yksilöllisesti juuri sinulle. 

Valmisvärit eivät myöskään aina ole "puhtaita", vaan voivat sisältää muutakin, kuin pelkkää jauhettua kasvia ja vettä. 

Niin. Siinä tapauksessa kannattaa mennä ekokampaamoon, jos ei itse osaa. Ei kasviväreillä värjääminen mitään rakettitiedettä sentään ole.

Olet itse ekokampaaja etkä tykkää, jos asiakkaat vähenee?

Ap

Vierailija
44/54 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis kyllä on merkitystä luonnollisella hiusvärillä. Punahiuksiset harmaantuvat harvemmin jo nuorena ja joskus eivät ollenkaan. Se, että ei harmaannu, on huono asia, koska se kertoo siitä, että elimistön puolustus UV-säteilylle on heikompi ja riski ihosyöpään on korkeampi. Harmaantuminen on siis hyvä asia terveyden kannalta. 

Laitapa joku lähde tälle väitteellesi.

Se, harmaantuuko hiuksesi varhain vai myöhään, ei ole luotettava mittari UV-suojasta tai ihosyöpäriskistä.

Vierailija
45/54 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei kai sitä keneltäkään kysytä, oletko valmis harmaantumaan. Jotkut alkavat harmaantua jo parikymppisenä.

Minä en ole koskaan värjännyt hiuksiani, enkä varmasti rupea siihen kierteeseen, vaikka tulisi kuinka harmaita.

Minäkään en ole kertaakaan värjännyt enkä edes sävyttänyt hiuksiani, nyt pitää harkita kun harmaantuu kovaa vauhtia.

Vierailija
46/54 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En värjää hiusväreillä. Annan luonnon valita minulle hiusvärin. Harmaita on runsaasti, mutta mitä sitten. 

Sua ei siis haittaa näyttää vanhalta ja väsyneeltä. Itseäni haittaa.

Ap

Mutta kuitenkin kaikki tietää mitä on värin alla.  Samallainen väsynyt rupsahtanut akka kuin harmaahiuksisetkin. Aikoja sitten mummoni sanoi: Vain ne rumat yrittävät väreillä kaunistua. 

Vierailija
47/54 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on tullut muutamia harmaita kulmakarvoja ensin äidin ja myöhemmin isän kuoleman jälkeen. Surut olivat niin intensiivisiä kokemuksia. Jälkimmäisessä tapauksessa söin vahvaa hiusravinnetta. Onneksi harmaat kulmakarvat on helppo peittää meikillä tarvittaessa.

Vierailija
48/54 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En värjää hiusväreillä. Annan luonnon valita minulle hiusvärin. Harmaita on runsaasti, mutta mitä sitten. 

Ap

Mutta kuitenkin kaikki tietää mitä on värin alla.  Samallainen väsynyt rupsahtanut akka kuin harmaahiuksisetkin. Aikoja sitten mummoni sanoi: Vain ne rumat yrittävät väreillä kaunistua. 

Väitätkö todella, että hiusvärillä ei ole mitään vaikutusta siihen miltä kasvojen värisävy näyttää? 

Ps. Näitä vanhan kansan "rumat ne vaatteilla koreilee" -sekoiluja ei kannata uskoa

Ap

Vierailija
49/54 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mitä teet vanhalle naamataulullesi?

...mitä teet nivelrikkosille polvillesi kun kaikki sen näkee,  että polvesi ovat jäykät kuin sementti valu. Tai ryhti joka alkaa näkymään jokaisella metrillä. Ja tietenkin kun vuosia värjäät hiuksiasi niin seuraava siirtohan on peruukki.

Vierailija
50/54 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Hoidan hyvin ja meikkaan kevyesti. Naamakin kirkastui samalla hetkellä, kun sävytin hiukset.

Ap

Voi hyvä helvetti.... et kai nyt innoissasi sivellyt sitä hiusväriä naamaasikin. Naamaan kyllä kuuluu aivan muu kuin hiusväri. Laitoitko kenties mustaksi niinkuin nee k er it.  No hampaat näyttävät kauniimilta.

Vierailija
51/54 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen jo yli 60 v, mutta edelleenkään harmaa ei pue minua. Siksi raidoitan ja värjäytän hiuksiani. Värit ovat vain vaihtuneet nuoruusvuosien " räväköistä" hillitympään suuntaan.

Ja sitten  muistisairaana nuoruus palaa mieleen ja taas on vauhtiviiruja niin hiuksissa kuin housunpersuuksissa.

Vierailija
52/54 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Hoidan hyvin ja meikkaan kevyesti. Naamakin kirkastui samalla hetkellä, kun sävytin hiukset.

Ap

Voi hyvä helvetti.... et kai nyt innoissasi sivellyt sitä hiusväriä naamaasikin. Naamaan kyllä kuuluu aivan muu kuin hiusväri. Laitoitko kenties mustaksi niinkuin nee k er it.  No hampaat näyttävät kauniimilta.

Mikähän sun ongelma on?

Ap

Vierailija
53/54 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mitä ihmettä se sinun persettä kutittaa millaiset hiukset muilla on? Hanki oma elämä, ole vaikka silmät kiinni jos muiden ulkonäkö noin paljon ärsyttää.

Vierailija
54/54 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon aatellut, että sitten kun omat hiukset lähtevät harmaantumaan, niin valkoiset raidat voisivat toimia mulla. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kahdeksan