Asuntojen arvot uhkaavat romahtaa kaikkialla Suomessa
Nyt tarvittaisiin kaikki suomalaiset ostamaan itselleen hulluna asuntoja ja koteja jotta vältettäisin asuntokupla ja -kriisi.
https://www.uusisuomi.fi/uutiset/a/493179e3-80b5-453c-9a19-9284e0ccc42a
Kommentit (129)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumistukimuutos sinetöi yli miljoonalle suomalaiselle sen, ettei omaa kannata ottaa edes ilmaiseksi. Yleistuella ei pärjää mitenkään omistusasunnossa.
Ihmiset ovat aina hankkineet asuntoja ilman sossuntukia. Ihme touhua, että yhteiskunnan pitäisi muka kustantaa yksityisomaisuus kenellekään
Miten sen nyt ottaa. Vastikkeisiin on saanut asumistukea jostain kasarilta lähtien ja lisäksi aiemmin oli lainojen korkovähennys mikä on yhteiskunnan tukea sekin.
Oman asunnon lainan korkoja ei voi enää vähentää verotuksessa . Sen sijaan sijoitusasunnon lainan korot ovat vähennyskelpoisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne "romahda" paikoissa missä on kysyntää. Joku 30-40% pudotus vaikka Helsingissä tarkoittaa lähinnä normalisoitumista. Kun oli 20v tarjolla niin halpaa rahaa, että hinnat nousi liikaa. Niin normaaliin hintatasoon palaaminen on vain tervetullutta.
Syrjemmässä olevat 70-80 lukujen perhetönöt jotka alkuperäiskuosissaan, taas ovat oikeasti ongelma. Ei ole realisistista että niihin kaikkiin löytyisi remppareetat/niilot nikkaroimaan ne kuntoon ainakaan ns. kohtuuhintaan. Joten purku ja ennallistaminen on käytännössä monen boomersukupolven vesan perinnön kohtalo.
Kasvavat sitten pajua tai muuta vesakkoa ne tontit jossa vielä lapsena leikittiin.
Ei ole normaalia, että hinnat ovat alle rakentamiskustannukset. Toisin sanoen ei siis kannata rakentaa tällä hetkellä Helsingissäkään. Tämä tietenkin voi johtua osaltaan karanneista kustannuksista tai tonttimaan hinnasta. Ja todennäköisesti tämä on väliaikaista.
Rakentamisen hintaa ovat nostaneet kaiken maailman turhat määräykset ja ennen kaikkea erilaiset verot. Uudisrakennuksen hinnasta noin puolet on jo veroja. Tonttimaan hinta on vivutettu mielipuolisen korkeaksi sääntelyllä maassa, jossa rakennusmaasta ei ole todellisuudessa minkäänmoista niukkuutta. Parhaiten tuon tajuaa kun katsoo pääkaupunkiseutua lentokoneesta käsin.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä homma.
Niin minustakin, liian kalliita ovat olleetkin. Vaihtaisin pienempään, mutta en hyödy taloudellisesti mitään. N77
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskallisen tietoisia tästä ollaan, kiitos vain. En olisi ikimaailmassa uskonut, että pk-seudulla sijaitsevan, alle 20-vuotiaan asunnon arvo voisi romahtaa 20%, mutta näin siinä oikeistohallituksen päätösten myötä kävi.
Ei se niin pienestä johdu kuin hallituksen päätöksistä vaan paljon isommat asiat ovat kyseessä. Maailmantilanne, sotiva naapuri, inflaatio, epävarma tulevaisuus.
Ne ovat globaaleja rajat ylittäviä asioita, jotka nyt vaikuttavat tulevaisuudenuskoon ja uskallukseen ja pätevät erityisesti asuntomarkkinoilla, koska asunto on niin iso ostos.
Missään muussa pohjoismaassa ei mene näin heikosti kuin Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Otetaan parempaa elämää etsiviä vuosittain pienen kaupungin verran ja sijoitetaan heidät tyhjiin asuntoihin. Kulut voidaan nipsaista vauraalta Suomen työssäkäyvältä kansalta. Näin asuntojen arvo saadaan pidettyä korkealla ja katukuva pulppuaa voimavaraa.
Kun asuntojen arvo säilyy korkealla, Suomen kansalla on näennäisesti omaisuutta jota voidaan käyttää lainamarkkinoilla vakuusarvona jotta saamme ilmaista rahaa (jota ei tarvitse maksaa takaisin) jolla voimme kustantaa sotepalvelut sekä tietysti kampaviinerikerhojen suojatyöpaikat.
Maailma on yhteinen kylä. Suvaitaan. Kyllä tästä noustaan kun raha kiertää hierojalta kampaajalle ja takaisin. Täytyy muistaa ketä maksavat tulevaisuudessa eläkkeemme ja hoivan. Wolttikuski sukuineen 30v kelan tukemana on siitä pieni hinta.
- Me demarisi.
Näinhän on toimittu, mutta uskomatonta kyllä, silti onnistuttiin rakentamaan liikaa ja luomaan ylitarjontakriisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hintaromahdus tulee minulle todella kalliiksi. Olen ainut lapsi ja perin 2v sitten vanhempien rivitalokolmion. Vastike, sähköliittymä ja vesi juoksevat koko ajan. Ovat n 180kk yhteensä.
Olen yrittänyt myydä tuntuvasti 30%alle käyvän hinnan. Nyt rivitaloyhtiö tarvitsee putkiremontin, eikä taloyhtiö saa lainaa remonttiin, koska jotenkin se ei nyt pankin mielestä kannata. Se on johtanut siihen, että rahat remonttiin kaivetaan osakkaiden taskusta, vastikkeet tuplaantuvat vuodeksi.
Olen nyt yrittänyt myydä tätä puoleen hintaan, mutta ei näytön näyttöä, kukaan ei edes tiedustele.
Olin alussa ahne, enkä halunnut myydä tarvittavan halvalla. Nyt en enää voi myydä.
Joo.
Jos luulit, että asuntosijoittaminen on hyvä bisnes, olisi aika herätä.
Aika halpa putkiremontti jos vastikkeet vuodeksi tuplaamalla selviää.
Varmankin tuo vuosi kerätään lainapääomaa. Sitten ehkä pankki heltyy jo yhtiöllä on omia varoja tarpeeksi.
Asuntokupla on kylläkin se, että asunnot ovat yliarvostettuja, ei aliarvostettuja, ap.
Itäraja kiinni, venäläisturistit pois, Suomen talous pakkaselle. Nämä ovat meidän oman hallituksen päätöksiä.
En omista asuntoa. Jos niiden arvot laskee, se on mulle vaan positiivista.
Vierailija kirjoitti:
Asumistukimuutos sinetöi yli miljoonalle suomalaiselle sen, ettei omaa kannata ottaa edes ilmaiseksi. Yleistuella ei pärjää mitenkään omistusasunnossa.
Tuilla eläminen on AINA väliaikaisratkaisu. Hienoa, että tukia on, mutta ei niiden varaan elämäänsä pidä rakentaa.
Vierailija kirjoitti:
Hintaromahdus tulee minulle todella kalliiksi. Olen ainut lapsi ja perin 2v sitten vanhempien rivitalokolmion. Vastike, sähköliittymä ja vesi juoksevat koko ajan. Ovat n 180kk yhteensä.
Olen yrittänyt myydä tuntuvasti 30%alle käyvän hinnan. Nyt rivitaloyhtiö tarvitsee putkiremontin, eikä taloyhtiö saa lainaa remonttiin, koska jotenkin se ei nyt pankin mielestä kannata. Se on johtanut siihen, että rahat remonttiin kaivetaan osakkaiden taskusta, vastikkeet tuplaantuvat vuodeksi.
Olen nyt yrittänyt myydä tätä puoleen hintaan, mutta ei näytön näyttöä, kukaan ei edes tiedustele.
Olin alussa ahne, enkä halunnut myydä tarvittavan halvalla. Nyt en enää voi myydä.
Joo.
Jos luulit, että asuntosijoittaminen on hyvä bisnes, olisi aika herätä.
Mikset vuokraa?
Vierailija kirjoitti:
Hintaromahdus tulee minulle todella kalliiksi. Olen ainut lapsi ja perin 2v sitten vanhempien rivitalokolmion. Vastike, sähköliittymä ja vesi juoksevat koko ajan. Ovat n 180kk yhteensä.
Olen yrittänyt myydä tuntuvasti 30%alle käyvän hinnan. Nyt rivitaloyhtiö tarvitsee putkiremontin, eikä taloyhtiö saa lainaa remonttiin, koska jotenkin se ei nyt pankin mielestä kannata. Se on johtanut siihen, että rahat remonttiin kaivetaan osakkaiden taskusta, vastikkeet tuplaantuvat vuodeksi.
Olen nyt yrittänyt myydä tätä puoleen hintaan, mutta ei näytön näyttöä, kukaan ei edes tiedustele.
Olin alussa ahne, enkä halunnut myydä tarvittavan halvalla. Nyt en enää voi myydä.
Joo.
Jos luulit, että asuntosijoittaminen on hyvä bisnes, olisi aika herätä.
Minä myin samantien perintöasunnon ja -mökin. Pääasia, että pääsin eroon nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Ei hinnat järkevällä tasolla olleetkaan. Satatuhatta markkaa maksaneesta talosta hinguttiin yli 300000 euroa. Asuntojen hinta on sitten oikea, kun duunarin palkalla voi ostaa duunariasunnon.
Tämä. Juuri niin se on. Asuntojen hinnat oli järkevällä tasolla kasarilla suhteessa palkkoihin.
Sen jälkeen on neoliberalistinen politiikka nostanut niiden hinnat tappiin ja se on vaan huono asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hintaromahdus tulee minulle todella kalliiksi. Olen ainut lapsi ja perin 2v sitten vanhempien rivitalokolmion. Vastike, sähköliittymä ja vesi juoksevat koko ajan. Ovat n 180kk yhteensä.
Olen yrittänyt myydä tuntuvasti 30%alle käyvän hinnan. Nyt rivitaloyhtiö tarvitsee putkiremontin, eikä taloyhtiö saa lainaa remonttiin, koska jotenkin se ei nyt pankin mielestä kannata. Se on johtanut siihen, että rahat remonttiin kaivetaan osakkaiden taskusta, vastikkeet tuplaantuvat vuodeksi.
Olen nyt yrittänyt myydä tätä puoleen hintaan, mutta ei näytön näyttöä, kukaan ei edes tiedustele.
Olin alussa ahne, enkä halunnut myydä tarvittavan halvalla. Nyt en enää voi myydä.
Joo.
Jos luulit, että asuntosijoittaminen on hyvä bisnes, olisi aika herätä.
Aika halpa putkiremontti jos vastikkeet vuodeksi tuplaamalla selviää.
Sukittamalla ilman pintaremottia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskallisen tietoisia tästä ollaan, kiitos vain. En olisi ikimaailmassa uskonut, että pk-seudulla sijaitsevan, alle 20-vuotiaan asunnon arvo voisi romahtaa 20%, mutta näin siinä oikeistohallituksen päätösten myötä kävi.
Ei se niin pienestä johdu kuin hallituksen päätöksistä vaan paljon isommat asiat ovat kyseessä. Maailmantilanne, sotiva naapuri, inflaatio, epävarma tulevaisuus.
Ne ovat globaaleja rajat ylittäviä asioita, jotka nyt vaikuttavat tulevaisuudenuskoon ja uskallukseen ja pätevät erityisesti asuntomarkkinoilla, koska asunto on niin iso ostos.
Kaikkialla muualla Euroopassa asuntojen arvot nousevat kovaa vauhtia. Portugalin asuntomarkkinat ovat kuumentuneet.
Myös Itä-Euroopassa asuntojen hinnat nousevat poislukien Suomi.
Kyllä se vaan on ihmiset peloteltu saksilla yms niin pahasti, että keskiluokka ei osta mitään. Ja ihmekös tuo, kuka vaan voi jäädä työttömäksi ja ansiosidonnaisen leikkausten jälkeen ei työttömänä pärjää ilman säästöjä. Rikkaat lähtevät pikkuhiljaa maasta, Sveitsiin tai Espanjaan.
Kun Suomi velkaantuu yli kymppimiljardin vuodessa, niin sakset eivät ole syy vaan seuraus. Suomen bkt on kasvanut hitaimmin finanssikriisistä lähtien. Velka taas nopeimmin. Työttömyys Euroopan korkein. Venäjä lähin. Ilmastotoimet iskevät kovimmin. Maahanmuuttoa ollut enemmän kuin koskaan. Koronaelvytys maksettu muille, eikä ne sittenkään ostaneet sillä rahalla suomalaista paskapaperia.
Kun sakset sulkevat yksityisellä sektorilla työssä käyvän keskiluokkaisen ihmisen kulutuksen, on syy kyllä ihan hallituksen.
Loputon pelottelu ei vaan toimi. Sen verran psykologiaa pitäisi ymmärtää.
Kun julkisen sektori on rikki, sitä pitää korjata mutta ei niin, että ostovoimaisten ihmisten lompakot menevät kiinni. Se keskiluokkaisten kulutus on pitänyt talouden pyörät pyörimässä mutta kohta sammuu viimeinenkin valo tässä maassa.
Onneksi on asunto jo ostettu ja yli puolet maksettu.
Onneksi on lapset kaikki liki aikuisia.
Onneksi muutaman vuoden päästä on eläke.
En olisi mitäännäistä tehnyt aikoinaan, jos tilanne Suomessa tämä mikä nyt. Olisi jäänyt ostamatta asunnot ja lapset tekemättä.
Vierailija kirjoitti:
Korjaus- ja ylläpitotyön hinta tekee 85% Suomen asuntokannasta taloudellisesti arvottomia.
Oli juttu, että virolaiset ihmettelevät miksi taloja myydään Suomessa niin halvalla. Kyse lienee juuri siitä, että lopullinen hintalappu on posketon talolle kun se on jotenkuten edes saatettu nykyaikaan, mikäli et osaa itse tehdä kattavaa remonttia.
Laittaisivat nyt vaan kaiken rakentamisen jäihin muutamaksi vuodeksi.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi on asunto jo ostettu ja yli puolet maksettu.
Onneksi on lapset kaikki liki aikuisia.
Onneksi muutaman vuoden päästä on eläke.
En olisi mitäännäistä tehnyt aikoinaan, jos tilanne Suomessa tämä mikä nyt. Olisi jäänyt ostamatta asunnot ja lapset tekemättä.
Kunhan on omakotitalo.
Asunnoilla on se arvo minkä arvoisia ne ovat! Vanha hoitamaton roska ei voikaan olla minkään arvoista. Se mikä kiiltää ei välttämättä ole kultaa. Meillä on omakotitalo rakenteilla, sen arvo on yli 300 000 kun on valmis, mutta ei missään nimessä 500 000 vaikka uusi onkin ja isolla omalla tontilla. Toiset myy vanhaa roskaa samalla hinnalla ja kuvittelevat sen olevan oikeasti sen arvoista. Ei kukaan osta vanhaa autoakaan uuden auton hinnalla!