Asuntojen arvot uhkaavat romahtaa kaikkialla Suomessa
Nyt tarvittaisiin kaikki suomalaiset ostamaan itselleen hulluna asuntoja ja koteja jotta vältettäisin asuntokupla ja -kriisi.
https://www.uusisuomi.fi/uutiset/a/493179e3-80b5-453c-9a19-9284e0ccc42a
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskallisen tietoisia tästä ollaan, kiitos vain. En olisi ikimaailmassa uskonut, että pk-seudulla sijaitsevan, alle 20-vuotiaan asunnon arvo voisi romahtaa 20%, mutta näin siinä oikeistohallituksen päätösten myötä kävi.
Ei se niin pienestä johdu kuin hallituksen päätöksistä vaan paljon isommat asiat ovat kyseessä. Maailmantilanne, sotiva naapuri, inflaatio, epävarma tulevaisuus.
Ne ovat globaaleja rajat ylittäviä asioita, jotka nyt vaikuttavat tulevaisuudenuskoon ja uskallukseen ja pätevät erityisesti asuntomarkkinoilla, koska asunto on niin iso ostos.
Toki maailmanpolitiikka vaikuttaa, mutta ennätystyöttömyys, sosiaalituen leikkaukset ja epävarmuutta lisäävä retoriikka aiheuttavat nyt ahdinkoa kokonaisvaltaisesti. Hallitus olisi voinut valita leikkausten lisäksi myös työllisyyttä tukevia investointeja, mutta ei ole tehnyt niin. Jatkuva puhe tilanteen synkkyydestä ja lisäleikkauksista ei auta asiaa.
No, joka tapauksessa erittäin monen suomalaisen elämänsäästöt valuvat nyt käsistä kuin rantahiekka. Tämä vaikuttaa koko yhteiskuntaan: kansalaisiin, yrityksiin, julkiseen talouteen.
Ei ole perusihmisoikeus saada pitää kaikki omaisuus jonka on haalinut. Sijoittamisessa, jota myös asunnon hankinta on, on aina riskinsä. Jos ei sitä ole ymmärtänyt, niin voivoi vaan. Valtion ei tarvitse korvata kenenkään pahaa mieltä ja hölmöä toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäkää stetsoneista kiinni, nyt rommaa!
Vuosi 2008 liittyi keskusteluun
Silloin ei romahtanut yhtä paljon kuin nyt on romahtanut. Tosin monin paikoin siitä alkoi hidas luisu, kasvu loppui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myin viime vuonna kaksi sijoitus asuntoani jotka olivat vuokralla 12 vuoden ajan. Tienasin niillä 145000 euroa vuokraa. Maksoin niistä 132000 euroa ja myin ne 138000 eurolla.
Nyt olisikin hyvä aika ostaa sijoitusasuntoja "alennusmyynnillä". Niiden, joiden tilanne sen sallii.
sitähän varten tämä lama on järjestetty, että alempi keskiluokka joutuu myymään omaisuutensa tappiolla ja rikkaat saavat halvalla lisää omaisuutta.
laman tärkein tavoite on siirtää pienituloisilta vähäinenkin omaisuus ja säästöt rikkaille.
Koska kaikki rikkaat haluaa ostaa kolmioita Mellunmäestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monta asuntoa yksi ihminen tarvitsee?
Kaksi on hyvä olla. Talvi ja kesäasunto erikseen.
Itse pidän kolmea miniminä. Yksi Helsungissä, yksi Rukalla ja yksi kannattaa olla jossain puolivälissä - helpottaa matkustamista kummasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskallisen tietoisia tästä ollaan, kiitos vain. En olisi ikimaailmassa uskonut, että pk-seudulla sijaitsevan, alle 20-vuotiaan asunnon arvo voisi romahtaa 20%, mutta näin siinä oikeistohallituksen päätösten myötä kävi.
Ei se niin pienestä johdu kuin hallituksen päätöksistä vaan paljon isommat asiat ovat kyseessä. Maailmantilanne, sotiva naapuri, inflaatio, epävarma tulevaisuus.
Ne ovat globaaleja rajat ylittäviä asioita, jotka nyt vaikuttavat tulevaisuudenuskoon ja uskallukseen ja pätevät erityisesti asuntomarkkinoilla, koska asunto on niin iso ostos.
Toki maailmanpolitiikka vaikuttaa, mutta ennätystyöttömyys, sosiaalituen leikkaukset ja epävarmuutta lisäävä retoriikka aiheuttavat nyt ahdinkoa kokonaisvaltaisesti. Hallitus olisi voinut valita leikkausten lisäksi myös työllisyyttä tukevia investointeja, mutta ei ole tehnyt niin. Jatkuva puhe tilanteen synkkyydestä ja lisäleikkauksista ei auta asiaa.
No, joka tapauksessa erittäin monen suomalaisen elämänsäästöt valuvat nyt käsistä kuin rantahiekka. Tämä vaikuttaa koko yhteiskuntaan: kansalaisiin, yrityksiin, julkiseen talouteen.
Ei ole perusihmisoikeus saada pitää kaikki omaisuus jonka on haalinut. Sijoittamisessa, jota myös asunnon hankinta on, on aina riskinsä. Jos ei sitä ole ymmärtänyt, niin voivoi vaan. Valtion ei tarvitse korvata kenenkään pahaa mieltä ja hölmöä toimintaa.
Eipä niin, mutta voi valtiota silti syyttää tilannetta pahentaneista toimista, kuten asuntotuotannon ylikuumentamisesta tuolla ja heti perään kysynnän romahduttamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäköhän on suomalaisten tuleva sijoitus EU:n kotitalouksien varallisuuslistauksessa?
Kun tähänkin asti ollaan oltu häntäpäässä ja nyt vielä kiintiestöjen arvo romahtanut.Onhan se vähän hassua että omaisuus on kiinni seinissä.
Mitä hassua tuossa on? Jokaisen pitää asua jossain ja asia korostuu pohjoisessa pitkän ja kylmän talven takia. Rakentaminen on kallista, joten olisi omituista, mikäli niissä ei olisi kiinni suuri osa kansallisvarallisuutta.
Hassua on se, että jotkut olettavat asuntojen arvojen vain kohoavan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myin viime vuonna kaksi sijoitus asuntoani jotka olivat vuokralla 12 vuoden ajan. Tienasin niillä 145000 euroa vuokraa. Maksoin niistä 132000 euroa ja myin ne 138000 eurolla.
Nyt olisikin hyvä aika ostaa sijoitusasuntoja "alennusmyynnillä". Niiden, joiden tilanne sen sallii.
sitähän varten tämä lama on järjestetty, että alempi keskiluokka joutuu myymään omaisuutensa tappiolla ja rikkaat saavat halvalla lisää omaisuutta.
laman tärkein tavoite on siirtää pienituloisilta vähäinenkin omaisuus ja säästöt rikkaille.
Koska kaikki rikkaat haluaa ostaa kolmioita Mellunmäestä.
Firmat niitä ostaa
Vierailija kirjoitti:
Ei hinnat järkevällä tasolla olleetkaan. Satatuhatta markkaa maksaneesta talosta hinguttiin yli 300000 euroa. Asuntojen hinta on sitten oikea, kun duunarin palkalla voi ostaa duunariasunnon.
Tämä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kaksi, toisesta en pääse eroon kiitos oikeisto hallituksen mutta onneksi se on sentään vuokrattuna.
Ostiko oikeistohallitus sinulle sen toisen,vai ostitko itse,vai peritkö,ajatusmaailmasi on hyvin erikoinen,velat pitää sittenkin maksaa,ullatus.
Tätä on odotettu.Nyt saa jo halvalla taloja Suomesta.Koko maa asutuksi.Niin kuin Ruotsissakin.Joka torpparin korjattu asunnoksi.Pitäs poistaa nuo autiotalojen kiinteistövero.Jos kukaan ei asu.Sen pystyy nytkin tekemään mutta ei tarttis ilmoitella niistä sama Jätemaksu pois jos talossa ei asuta.Meillä vanhan maatilan jäämä vanha talo ,vuosikymmeniä maksettiin jätemaksua,kukaan siellä edes käy,kiinteistövero on maapohjasta nyt ei enää rakennuksista.Niin paljon turhia maksuja.
Hintaromahdus tulee minulle todella kalliiksi. Olen ainut lapsi ja perin 2v sitten vanhempien rivitalokolmion. Vastike, sähköliittymä ja vesi juoksevat koko ajan. Ovat n 180kk yhteensä.
Olen yrittänyt myydä tuntuvasti 30%alle käyvän hinnan. Nyt rivitaloyhtiö tarvitsee putkiremontin, eikä taloyhtiö saa lainaa remonttiin, koska jotenkin se ei nyt pankin mielestä kannata. Se on johtanut siihen, että rahat remonttiin kaivetaan osakkaiden taskusta, vastikkeet tuplaantuvat vuodeksi.
Olen nyt yrittänyt myydä tätä puoleen hintaan, mutta ei näytön näyttöä, kukaan ei edes tiedustele.
Olin alussa ahne, enkä halunnut myydä tarvittavan halvalla. Nyt en enää voi myydä.
Joo.
Jos luulit, että asuntosijoittaminen on hyvä bisnes, olisi aika herätä.
Vierailija kirjoitti:
Meidän perheellä on 3,5 eli loma-asunto on yhteisomistuksessa. Yksi asunto myytiin viime vuonna ja meni alle viikossa. Se oli rivitalo Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Asuntojen hinnat ovat jo nyt kun palkkatasoon verrataan vuoden 1997 tasolla.
Höpöjuttujahan nuo
Otetaan parempaa elämää etsiviä vuosittain pienen kaupungin verran ja sijoitetaan heidät tyhjiin asuntoihin. Kulut voidaan nipsaista vauraalta Suomen työssäkäyvältä kansalta. Näin asuntojen arvo saadaan pidettyä korkealla ja katukuva pulppuaa voimavaraa.
Kun asuntojen arvo säilyy korkealla, Suomen kansalla on näennäisesti omaisuutta jota voidaan käyttää lainamarkkinoilla vakuusarvona jotta saamme ilmaista rahaa (jota ei tarvitse maksaa takaisin) jolla voimme kustantaa sotepalvelut sekä tietysti kampaviinerikerhojen suojatyöpaikat.
Maailma on yhteinen kylä. Suvaitaan. Kyllä tästä noustaan kun raha kiertää hierojalta kampaajalle ja takaisin. Täytyy muistaa ketä maksavat tulevaisuudessa eläkkeemme ja hoivan. Wolttikuski sukuineen 30v kelan tukemana on siitä pieni hinta.
- Me demarisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkialla muualla Euroopassa asuntojen arvot nousevat kovaa vauhtia. Portugalin asuntomarkkinat ovat kuumentuneet.
Myös Itä-Euroopassa asuntojen hinnat nousevat poislukien Suomi.
Kyllä se vaan on ihmiset peloteltu saksilla yms niin pahasti, että keskiluokka ei osta mitään. Ja ihmekös tuo, kuka vaan voi jäädä työttömäksi ja ansiosidonnaisen leikkausten jälkeen ei työttömänä pärjää ilman säästöjä. Rikkaat lähtevät pikkuhiljaa maasta, Sveitsiin tai Espanjaan.
Vierailija kirjoitti:
Hintaromahdus tulee minulle todella kalliiksi. Olen ainut lapsi ja perin 2v sitten vanhempien rivitalokolmion. Vastike, sähköliittymä ja vesi juoksevat koko ajan. Ovat n 180kk yhteensä.
Olen yrittänyt myydä tuntuvasti 30%alle käyvän hinnan. Nyt rivitaloyhtiö tarvitsee putkiremontin, eikä taloyhtiö saa lainaa remonttiin, koska jotenkin se ei nyt pankin mielestä kannata. Se on johtanut siihen, että rahat remonttiin kaivetaan osakkaiden taskusta, vastikkeet tuplaantuvat vuodeksi.
Olen nyt yrittänyt myydä tätä puoleen hintaan, mutta ei näytön näyttöä, kukaan ei edes tiedustele.
Olin alussa ahne, enkä halunnut myydä tarvittavan halvalla. Nyt en enää voi myydä.
Joo.
Aika halpa putkiremontti jos vastikkeet vuodeksi tuplaamalla selviää.
Vierailija kirjoitti:
Joo.
Ainakin kerrostaloissa kannattaisi usein vaan lanata matalaksi koko talo putkiremontin sijaan. Näinhän instituutionaaliset omistajat tekevätkin.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne "romahda" paikoissa missä on kysyntää. Joku 30-40% pudotus vaikka Helsingissä tarkoittaa lähinnä normalisoitumista. Kun oli 20v tarjolla niin halpaa rahaa, että hinnat nousi liikaa. Niin normaaliin hintatasoon palaaminen on vain tervetullutta.
Syrjemmässä olevat 70-80 lukujen perhetönöt jotka alkuperäiskuosissaan, taas ovat oikeasti ongelma. Ei ole realisistista että niihin kaikkiin löytyisi remppareetat/niilot nikkaroimaan ne kuntoon ainakaan ns. kohtuuhintaan. Joten purku ja ennallistaminen on käytännössä monen boomersukupolven vesan perinnön kohtalo.
Kasvavat sitten pajua tai muuta vesakkoa ne tontit jossa vielä lapsena leikittiin.
Ei ole normaalia, että hinnat ovat alle rakentamiskustannukset. Toisin sanoen ei siis kannata rakentaa tällä hetkellä Helsingissäkään. Tämä tietenkin voi johtua osaltaan karanneista kustannuksista tai tonttimaan hinnasta. Ja todennäköisesti tämä on väliaikaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkialla muualla Euroopassa asuntojen arvot nousevat kovaa vauhtia. Portugalin asuntomarkkinat ovat kuumentuneet.
Myös Itä-Euroopassa asuntojen hinnat nousevat poislukien Suomi.
Kyllä se vaan on ihmiset peloteltu saksilla yms niin pahasti, että keskiluokka ei osta mitään. Ja ihmekös tuo, kuka vaan voi jäädä työttömäksi ja ansiosidonnaisen leikkausten jälkeen ei työttömänä pärjää ilman säästöjä. Rikkaat lähtevät pikkuhiljaa maasta, Sveitsiin tai Espanjaan.
Kun Suomi velkaantuu yli kymppimiljardin vuodessa, niin sakset eivät ole syy vaan seuraus. Suomen bkt on kasvanut hitaimmin finanssikriisistä lähtien. Velka taas nopeimmin. Työttömyys Euroopan korkein. Venäjä lähin. Ilmastotoimet iskevät kovimmin. Maahanmuuttoa ollut enemmän kuin koskaan. Koronaelvytys maksettu muille, eikä ne sittenkään ostaneet sillä rahalla suomalaista paskapaperia.