Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä poliittinen vaihtoehto edustaa vanhoillisen työväen asiaa?

Vierailija
10.05.2026 |

Moni työläinen ja pienituloinen on myös aika vanhoillinen ajatuksiltaan. Mikä vaihtoehto politiikassa ajaa työväen, pienituloisten ja työttömien asiaa sekä olisi vanhoillinen ajatusmaailmaltaan? Perustele vastauksesi, kiitos.

Mikä puolue edustaa tätä parhaiten?

Vaihtoehdot

Kommentit (167)

Vierailija
81/167 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Marinin aikana katkesi SDP ja AY välinen liitto. SDP valisi KELA - asiakkaiden etujen ajamisen. AY jäi ilman etupuoluetta.

Perustele.

Kolmikannan tuhosi Sipilä Kesk-Kok-PS-hallituksessa 2015-2019.

Vierailija
82/167 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Määrittele vanhoillinen. Onko sinulla ongelmia muiden ihmisten seksuaalisuuden kanssa vaiko pelkästään omasi?

Eikö aivosi jaksa omaksua uutta tietoa, etsiä ja soveltaa sitä?

Niin. Miksi muiden pitäisi typeryydestäsi kärsiä?

Mene muualle riehumaan.

Vastaa kysymykseen: mitä tarkoitat vanhoillisilla arvoilla?

Sitäkö, että nainen ei saa osallistua, omistaa, äänestää, vaikuttaa, määrätä ruumiinsa koskemattomuudesta tai lapsiluvustaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/167 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kovasti kannatetan sdp:tä ja vasemmistoliittoa.

Maksaja vaan uupuu enää :D

Unohdatko, että palkansaaja maksaa veroja ja kuluttaa sekä maksaa veroa siitäkin?

Suurin osa tulonsaajien tuloista (riippumatta siitä, onko julkisen sektorin vai yksityissektorin työntekijä) palautuu veroina takaisin valtiolle samalla tuottaen työtä ja hyvinvointia.

Kun taas omistavan luokan verohelpotukset katoavat kansantaloudesta veroparatiiseihin, vakuutuskuoriin, listaamattomien osakeyhtiöiden osinkoina hornan tuuttiin ohi verottajan.

Vierailija
84/167 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

PS on ainoa puolue, joka on työ väen asialla. Kommari puolueet tahtoo vaan jakaa tukia kaikille, ja porvati puolueet katsoo vaan bisnesksiä. 

PS on tällä kaudellaan näyttänyt kykynsä tuhota yhteiskunta, työmarkkina ja palvelut sekä yksittäisten ihmisten koko elämä. Johtuu puolueen ainoista arvoista: vihasta ja tyhmyydestä.

 

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22222219/

Varmaan joku avaa sun viruksia sisältävän linkkisi 

Yhdysvaltojen kansallinen tiedejulkaisutietokanta (kts. pääte GOV). Tiivistelmä kyseissestä tutkimuksesta:

lower cognitive ability predicts greater prejudice through right-wing ideology and low intergroup contact

Vierailija
85/167 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa'a... Ei kai mikään. 

SDP muuten kaavailee jos autoilijoille lisää maksuja "kilometripohjainen verotus" vai miksikä sitä sanottiin. Siis vielä lisää maksamista bensan päälle + pakollinen jäljityalaite, jolla pidetään kirjaa tulemisista ja menemisiä.

Eli turha ihmetellä kun ostovoimanne pienenee jälleen 🙂 no, ehkä 1% palkankorotus korvaa sen. Eikun hups, senkin söi vasemmiston keksimä verotuksen progressio. 

Jäljityslaite ja kilometriverotus on eri puolueiden jo vuosikymmeniä ajama hanke oikealta vasemmalle. Ikävä asia, joka aina nostetaan esille jostain syystä.

 

Verotuksen progression suhteen vasemmalla on kyllä kevennetty pienituloisten verotusta, eli ajatellen sitä, että useimmat tulisivat toimeen kohtuullisesti, joten sikäli olen eri mieltä tuosta. Jos tulot ylittävät kohtuullisen rajan, ei ihmisellä ole hätää, mikä on tärkeintä.

No se on ollut yllättäen aina oikeisto joka on pienituloisten verotusta keventänyt. Vasemmisto uskoo ainoastaan veronkiristyksiin ja lisäveroihin ja maksuihin 

Ei sitten millään uskota, että se veronkorotus on aina leikkaus työssä käyvän palkasta. Sitä pitäisi alkaa kutsumaan sen oikealla nimellä, eli jos verotus nousee, niin sanottaisiin hallituksen leikkaavan työntekijöiltä 

Tämä hallitus kevensi rikkaimman prosentin verotusta.  Rahat siihen se otti tulevien eläkkeensaajien eläkerahastosta.

Minun veroni kiristyivät (veroprosentti nousi) ja kuulun köyhimpään desiiliin. Myös keskituloiset menettävät useita satoja euroja vuodessa, kun ay-jäsenmaksun verovähennysoikeus poistui ja työmatkakulujen vähennyksen alaraja nousi, yläraja laski ja työhuonevähennys poistui.

Lisäksi kaikkia julkisia palvelumaksuja on nostettu 100-200% ja alv:tä nostettiin 24--->25%. Kaikki tämä vähensi palkan käteen jäävää osuutta.

Vierailija
86/167 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittavaa, että monet pitävät SDP:tä työväenpuolueena. SDP haluaa täyttää työmarkkinat ulkomaisella halpatytövoimalla, ja demerivetoinen ay-liike ei tee mitään asialle. SDP haluaa verottaa tavallisen työssä käyvän suomalaisen hengiltä, että rahaa riittää vihreäänsiirtymään ja koko aamilamn sosiaalitoimistona toimimiselle. 

Kokoomuksen työministerit on rampanneet Aasiassa kerjäämässä halpatyövoimaa.

Demarit eivät ikinä ole tehneet niin.

Kokoomus on kaatanut toimillaan yli 5000 yritystä konkurssiin työpaikkoineen, kun SDP esim. pandemiassa tuki yrityksiä, jotka äkkiä menettivät asiakkaansa. Siihen sitä lainaa otettiin kaikkien eduskuntapuolueiden yksimielisellä päätöksellä, kun Orpo ja PUrra on ottaneet vippiä rikkaimpien veronkevennyksiin ja koska laskivat öljyt eli ostovoiman pois kansantaloudesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
87/167 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Määrittele vanhoillinen. Onko sinulla ongelmia muiden ihmisten seksuaalisuuden kanssa vaiko pelkästään omasi?

Eikö aivosi jaksa omaksua uutta tietoa, etsiä ja soveltaa sitä?

Niin. Miksi muiden pitäisi typeryydestäsi kärsiä?

Mene muualle riehumaan.

Vastaa kysymykseen: mitä tarkoitat vanhoillisilla arvoilla?

Sitäkö, että nainen ei saa osallistua, omistaa, äänestää, vaikuttaa, määrätä ruumiinsa koskemattomuudesta tai lapsiluvustaan?

Tässä on nyt paljon muitakin keskustelijoita kuin ap. Oletan vanhoillisuudella tarkoitetaan tässä jonkinlaista perinteisempää ajatusmaailmaa tai arvoja eikä niiden vastakohtaa ainakaan. Eri ihmisille ne voivat tarkoittaa vähän eri asioita.

Vierailija
88/167 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvittavaa, että monet pitävät SDP:tä työväenpuolueena. SDP haluaa täyttää työmarkkinat ulkomaisella halpatytövoimalla, ja demerivetoinen ay-liike ei tee mitään asialle. SDP haluaa verottaa tavallisen työssä käyvän suomalaisen hengiltä, että rahaa riittää vihreäänsiirtymään ja koko aamilamn sosiaalitoimistona toimimiselle. 

Kokoomuksen työministerit on rampanneet Aasiassa kerjäämässä halpatyövoimaa.

Demarit eivät ikinä ole tehneet niin.

Kokoomus on kaatanut toimillaan yli 5000 yritystä konkurssiin työpaikkoineen, kun SDP esim. pandemiassa tuki yrityksiä, jotka äkkiä menettivät asiakkaansa. Siihen sitä lainaa otettiin kaikkien eduskuntapuolueiden yksimielisellä päätöksellä, kun Orpo ja PUrra on ottaneet vippiä rikkaimpien veronkevennyksiin ja koska laskivat öljyt eli ostovoiman pois kansantaloudesta.

Suurin osa konkursseista johtuu Marinin hallituksen YEL-uudistuksesta. Yrittäjillä ei yksinkertaisesti ole mahdollisuuksia maksaa mielivaltaisia YEL-maksuja. Mutta tämähän ei demareita haittaa, demarit vihaavat yrittäjiä yli kaiken. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
89/167 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

SDP on yleispuolue. Se edustaa monia erilaisia ihmisiä, mikä on tarkoituskin. Sen vuoksi arvoiltaan se on vähän maltillisempi. Se on myös työväenpuolue. Yksittäisenä puolueena se on sopivin vastaus AP:n kysymykseen.

 

Eniten tuollaista AP:n kaipaamaa politiikkaa voisi edustaa punamultahallitus eli Keskusta ja SDP kenties Vasemmistolla ja KD:lla höystettynä. Perussuomalaiset olisivat voineet sopia siihen joskus todella kauan sitten, mutta se on kokonaan eri puolue nyt.

Vierailija
90/167 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi olla tuollainen puolue. Yhdistelmä Soinin aikaisten Persujen ja Vasemmiston ajatuksia olisi hyvä monen tavallisen suomalaisen kannalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
91/167 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitse Demareista joku vanhoillinen. Ay-taustaisissa ehdokkaissa on välillä sellaisia.

On aika paljon sellaisia. Ajavat yleensä aika arkisia asioita joka tapauksessa.

Vierailija
92/167 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokoomus on ainoa työväen puolue, kaikkien muiden mielestä työväki ei kelpaa kuin verokarjaksi. 

Kokoomus nimenomaan on keventänyt omistavan luokan verotusta ja kasannut sitä regressivisesti kaikille muille, raskaimmin kaikkein huono-osaisimmille. Aika harhainen ja valheellinen väite sinulta.

Kokoomuksen kasvattama valtionvelka on tuplat siitä mitä kesällä 2023. Työttömiä he ovat tehneet yli 64000 lisää, kun piti lisätä työpaikkoja. Ulosotossa miljoona suomalaista, köyhyydessä 1,5 miljoonaa, yrityksiä kaadettu 10 kpl joka ikinen päivä.

Kyllä. Itsellänikin on vaikuttanut satoja euroja nettona negatiivisesti tuloihin nämä. Verovähennyksiä on nimenomaan poistettu ja vain suurituloiset ovat hyötyneet näistä toimista. Elintarvikkeiden verotusta on myös nostettu yhtenä esimerkkinä. Kaikki tämä oikeistohallituksen aikana. Moni on silti vielä paljon itseäni pahemmassa asemassa heidän takiaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
93/167 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyinen SDP vastaa tuota aika paljolti.

Vierailija
94/167 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

SDP tai Vasemmistoliitto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
95/167 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

SDP tai Vasemmistoliitto.

Kumpaa kannattaa äänestää ja miksi, jos on pienyrittäjä? Vai jotain muuta?

Vierailija
96/167 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalidemokraatit on vastaus. Vanhoillisuus näkyy myös siinä, että heidän mallissaan sosiaaliturva on vastikkeellista ja ihmiset halutaan nimenomaan töihin. Työttömyysturva palautettaisiin takaisin sellaiseksi, että työnteko osa-aikaisestikin olisi kannattavaa jne. 

 

Nythän oikeistohallituksen aikana kaikesta tekemisestä jopa rangaistaan, ja silti haukutaan laiskoja työttömiä.

Niin, he ymmärtävät työnteon olevan osa ihmisarvoista elämää tai polkua sellaiseen. 

Hallitus taas näyttää haluavan ihmisten olevan työttömiä ja toimettomia, jotta voisi kiusata heitä sen vuoksi ja lopettaa tuet ja palvelut?

Vierailija
97/167 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

SDP edustaa periaatteessa työväkeä ja sen sisällä on monenlaista ajatusmaailmaa. Pohjoismaista hyvinvointivaltiota edustava puolue kaikesta huolimatta.

Vanhoillisemmalle työväen edustajalle ei taida olla muutakaan eturyhmää puolueena tällä hetkellä. Toki siellä on myös liberaaleja, mutta kumpiakin suvaitaan ilmeisesti.

Vierailija
98/167 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työväki on ripulia,tulijat on ihania.T.Demarit

Vierailija
99/167 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työväki on ripulia,tulijat on ihania.T.Demarit

Ketkä tulijat? Demarihallituksen aikana olivat rajat lähinnä kiinni. Sen sijaan Persujen ja Kokoomuksen hallitusten aikana on tulijoita haalittu sieltä täältä.

Vierailija
100/167 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä tavalla demarit ajavat työväen asiaa? Mitä on tämä "työväki"? Onko se vain Sörnäisissä ja Hakaniemessä asuvia ahtaajia ja hitsareita, jotka menevät töihin HSL:n kyydissä, vai lasketaanko siihen mukaan esim. opettajat, lääkärit ja IT-alan väki tai jopa maaseudulla asuva terveydenhoitaja, joka tekee tunnin työmatkansa 18 vuotta vanhalla polttomoottoriautolla?? Kuka teistä oikeasti tietää demarien linjan, kun Lidtman ei tiedä sitä itsekään? Ainoastaan on selvää, että globaalius tulee kukoistamaan ja tulijoiden määrälle vain taivas on rajana. Miten tämä edistää työväen asiaa?  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän seitsemän