Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäisenä sinä olit ekaa kertaa yön kotona ilman aikuisia?

Vierailija
10.05.2026 |

Itse taisin olla noin 15.

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

18-vuotiaana. Sitä ennen olin kyllä matkustanut yksin Yhdysvaltoihin ja viettänyt montakymmentä yötä partioretkillä ja -leireillä, mutta kotona en ollut koskaan ollut ollut yötä yksin ennen. Jos vanhemmat lähtivät jonnekin lähdimme aina koko perhe.

Vierailija
22/45 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

10v. Olin viikon kesällä yksin kotona kun vanhemmat lähti ystäviensä kanssa matkalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

17-vuotiaana. Vanhempani olivat aina kotona. Tuo yksi ainoa kerta oli poikkeus, kun oli sukujuhlat kauempana. 

Vierailija
24/45 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minkäänlaista muistikuvaa. Nyt olen asunut yksin kotitalossani viimeiset 31 vuotta. M66

Vierailija
25/45 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista olinko vasta sitten kun muutin pois kotoa 19-vuotiaana. Vanhemmat olivat hyvin harvoin pois kotoa ja mummo ja vaari asuivat samassa pihapiirissä, joten silloin kun vanhemmat olivat poissa, oli joka tapauksessa jotain aikuisia kotona. 

Vierailija
26/45 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus vähän yli 18-vuotiaana. Vanhemmillani oli periaate ettei alaikäisiä jätetä keskenään yöksi kotiin.

Vierailija
27/45 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulemani mukaan n. 3 kuukautta täytettyäni. Kaikki muut olivat olleet heinähommissa koko yön kun oli sadetta ennustettu seuraavikisi päiviksi. Olikin satanut viikon yhtäkyytiä. 

Vierailija
28/45 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uutisen perusteella kyse oli tiistain ja keskiviikon välisestä yöstä marraskuun lopulla. 

Äiti oli ryypännyt jo illan aikana kotona. Erikoista touhua jo siksikin, koska lapsilla oli seuraavana päivänä koulua.

Vierailija
29/45 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poksahtiko immenkalvo myös rikki?

Vierailija
30/45 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisin olla 7-8v. Samanikäinen kaveri oli seurana. Ei traumatisoiduttu tai mitään, jännää oli

Vierailija
31/45 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikinä en ollut yksin yötä. 

Vierailija
32/45 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin taisin olla 15-vuotias, ysillä. Tämä tapahtui ihan ysärin alussa, kun kännyköitä ei vielä ollut. Äitini lähti ystävänsä kanssa viikonlopuksi Ikaalisten kylpylään. Ensin olin tosi innoissani siitä, että sain olla kotona pitkin ja poikin yksinäni, mutta lauantaiaamuna kurkkuni olikin helkkarin kipeä. Kun vointini huononi ja mua alkoi pelottaa, pyysin naapurin tuttua tätiä kyytsäämään mut terkkariin. Muistaakseni lekuri esitti diagnoosiksi mononukleoosia eli "pusutautia" (en ollut kyllä pussaillut kenenkään kanssa vielä silloin) tai jotain muuta virusinfektiota, mikä lienee ollut aivan looginen päätelmä. Muutaman päivän olin vielä kipeänä, ja äitini oli todella pahoillaan siitä, miten kävi, ja toisaalta hyvin kiitollinen ystävälliselle naapurille. Mutta eihän sitä mistään voinut arvata, että sairastuisin juuri tuolloin.

Vierailija
33/45 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan vasta lukiossa. En ainakaan muista aiemmin olleeni. 

Vierailija
34/45 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

11 v. Muu perhe lähti mökille viikonlopuksi, mä en enää tuossa iässä halunnut joka viikonloppu mökille.  Ihan normaalia oli kasarilla.

Vierailija
35/45 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukkumaan yksin kotona olen mennyt ensimmäisen kerran 7-vuotiaana, kun muu perhe viipyikin tapahtumassa pidempään. 

Vierailija
36/45 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, kun olin päivän kotona yksin ekaa kertaa. Oon ollut ehkä kuusi. Valitsin ihan väärään säähän sopivat vaatteet, menin ulos ja ovi meni vahingossa lukkoon. Kasarin alussa tämä. 

Vierailija
37/45 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin kymmenvuotiaana. Olin ainoa lapsi.  Äiti oli yötyössä ja isä matkatyössä. En muista pelänneeni, asia oli niin kuin oli,  ja tiesin, että äiti tulisi aamulla kotiin. Onnekseni äiti myös aina tuli. Turvallisuudentunne olisi varmasti kadonnut, jos äidille olisi käynyt jotain. Tämä oli 60-luvun loppua - 70-luvun alkua.

Vierailija
38/45 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

5-vuotiaana, heräsin painajaiseen ja vanhemmat olivat lähteneet "tanssimaan".

5 vuotiaana minäkin. Olivat laittaneet nukkumaan, lähtivät raksalle duunailemaan. Heräsin kun koivun oksa hakkasi ikkunaan....pelotti ihan perkeleesti, pelottaa vieläkin. Elettiin 60 lukua, sen loppupuolta!

Vierailija
39/45 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoveljen kanssa olimme kaksin, kun olimme muistaakseni 14 ja 12. Tai 13 ja 15.

Kaverini oli esikoinen, neljä sisarusta, eka viikko keskenään oli, kun esikoinen oli 11 v. Naapurin täti tosin pyöri monta kertaa päivässä paikalla.

Näin vuonna 80.

Vierailija
40/45 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

14-vuotiaana vuonna 2016, ja oli aivan parasta. Sai katsella kauhuleffoja läpi yön ja tehdä itse omat ruokansa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kahdeksan