Miksi haluttomalla on valta suhteessa?
Hänhän päättää toisen seksielämästä! Tai siis siitä, että sitä ei ole. Vastaus ei ole vaihda uuteen. Kysymys on, miksi haluttomalla on valta toisen ihmisen seksuaalisuuteen? Ja hän voi päättää siitä milloin häntä huvittaa.
Se on huono tasapaino, sanotte mitä tahansa.
Kommentit (104)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse on pitkälti kompromisseista. Haluat olla kumppanisi kanssa tiettyjen ominaisuuksien takia. Jos voit joustaa seksissä "eriparisten" halujen suhteen, niin sitten joustat. Jos se on kynnyskysymys, niin sitten etsit uuden puolison.
Minä kaipaan vähemmän seksiä kuin puolisoni mutta kunnioitan hänen halujaan ja se on asia jossa itse voin joustaa. En tee mitään vastentahtoisesti mutta haluan että säilyy tasapaino ja molemminpuolinen tyytyväisyys. Pahinta on alkaa uhkailu, kiristys ja pakottaminen. Pahinta. Ikinä.
Ok. Sinun mielestä on siis parempi kun halukas käy hakemassa seksinsä muulta, ilman että keskustelee asiasta.
Mistä tämän johtopäätöksen teit? Tarkoitin sitä että jos seksi, sen vähyys tai paljous on suhteessa kynnyskysymys josta ei pysty joustamaan, kannattaa etsiä paremmin itselle sopiva puoliso. Kumpi tahansa voi tuon päätöksen tehdä. Ja puhun vain itsestäni kun totean että olen kumppanini kanssa kyllä paljonkin puhunut aiheesta eikä se ole ongelma. Miksi oletit että puhumatta lähdetään? Teetkö itse niin? Etkö osaa tai halua puhua? Onko sinut jätetty?
Vierailija kirjoitti:
Haluttomille:
Jos ilman seksiä on hyvä olla, miksi toinen ei saisi purkaa paineita muualla/toisen kanssa? Silloinhan se ei ole haluttomalta pois?
Tiedän, että kysymys on arkaluonteinen ja sohaisee ampiaispesää. En halua provota vaan kysyä syitä. Voisihan ajatella, että seksi peikkona poistuisi molempien mielestä ja yhdessä olisi rennompaa.
Hei et sä voi sanoa näin
Seksi nyt vaan on "suunniteltu" lähinnä miehiä varten, ei voi mitään. Naisia on parjattu ja parjataan tääläkin jatkuvasti! Melkein päivittäin joku mies katsoo asiakseen tulla kertomaan, mitenarvoton ja huono on nainen joka ei saa sitä orgasmiaan pelkässä yhdynnässä. Ja sitä naisen klitorista samoin alentuvasti "mene hinkkaamaan sitä klitoristas" tyylisesti.
Mene siinä sitten neuvomaan miestä, että haluat nimenomaan sen naisen nautintaelimen kosketteluua, ja vaikka suuseksiä.
halunnut.
Siksi ei ole ollut mitään kuivia kausia, naimisissa vuoskymmenet jo.
Silti ajatus siitä, että se enempi haluavan olis saatava seksiä kun haluaa...kääntäenhän, se tarkoittaisi että olisi "suostuttava" seksiin nimenomaan sen enemmmän haluavan mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Se on mielenkiintousta, että seksiä haluava mielletään usein pervoksi, likaiseksi ja syylliseksi. Haluton on täysin puhdas pulmunen. Tarkoitan, että seksin puute on suhteessa vain sitä haluavan ongelma ja hänen tulee kärvistellä. Haluttomuus on hyväksytympää ainakin kirjoittelussa ja julkisessa mielipiteessä. Ainakin sen suhteen, että mitään ratkaisua tilanteeseen ei tarvitse kehittää.
Nykyaikana voimaantuneista naisista kirjoittelevat luovat tosin rivien välistä kuvaa, että haluton mies on syyllinen ja vässykkä, jonka kyllä tulee miehistyä. Sukupuolten välinen sota jatkuu ja seksi on vahva lyömäase molemmille osapuolille.
Olet aika oikeassa tässä. Vielä täydennyksenä se, että aika usein mielletään mies syyksi naisen haluttomuuteen. Pitäisi olla samaan aikaan miehekäs luolamies, joka osaa vetää tukasta luolaan juuri sopivana hetkenä ja vain silloin ja pitäisi olla myös runollinen kaunosielu ja tietenkin myös kamaripalvelija/chef.
Eikö miehet voi ikinä myöntää mitään!
Meitä on niin moneen junaan. Olen ollut naiseni kanssa yli 20v parisuhteessa. Voin suoraan sanoa että, olen ihan kusessa kun hän haluaa jatkuvasti seksiä. Olen 46v ja hän 45v, ehkä olemme poikkeava pari jotenkin valtavirrasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan sillä halukkaalla täysi päätösvalta omasta seksielämästään kunhan ei loukkaa kenenkään muun omaa päätösvaltaa. Ketään ei saa eikä pidäkään saada pakottaa. Se on vähän kuin että saat päättää raha-asioistasi täysin itse, mutta se ei tarkoita että saat napata setelin toisen lompakosta.
Antaisitko toimivan esimerkin parisuhteessa, jossa toinen haluaa ja toinen haluton?
Ero!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluttoman ei kyllä tarvitse suhteessa uhriutua. Hänellä on täysi valta isosta osasta parisuhdetta ja sen avulla voi vallata huomaamattaan enemmänkin ja tasa-arvoa ei enää ole. Sitten ihmetellään, että halukkaampi (jos siis mies) on muuttunut nöyristeleväksi matoksi.
Ihan miehen oma valinta. Ekaksi voi miettiä onko tehnyt tarpeeksi vaimon halujen herättämiseen ja vielä enemmän niiden säilyttämiseen. Jo se, että mies äksyyntyy seksinpuutteesta kertoo naiselle, että mies välittää ja haluaa seksiä. Saattaa olla jopa naisella alitajuinen testi testata miehen välittämistä. Miehen nössöily tappaa tunnetusti kaikki naisen halut ja arvostuksen miestä kohtaan. Tuskin kukaan nainen arvostaa miestä joka ei pidä oikeuksistaan ja seksistä kiinni. Parisuhteeseen kuuluu seksi.
Vähä Pate uhoa taas.
Vierailija kirjoitti:
Seksi nyt vaan on "suunniteltu" lähinnä miehiä varten, ei voi mitään. Naisia on parjattu ja parjataan tääläkin jatkuvasti! Melkein päivittäin joku mies katsoo asiakseen tulla kertomaan, mitenarvoton ja huono on nainen joka ei saa sitä orgasmiaan pelkässä yhdynnässä. Ja sitä naisen klitorista samoin alentuvasti "mene hinkkaamaan sitä klitoristas" tyylisesti.
Mene siinä sitten neuvomaan miestä, että haluat nimenomaan sen naisen nautintaelimen kosketteluua, ja vaikka suuseksiä.
halunnut.
Siksi ei ole ollut mitään kuivia kausia, naimisissa vuoskymmenet jo.
Silti ajatus siitä, että se enempi haluavan olis saatava seksiä kun haluaa...kääntäenhän, se tarkoittaisi että olisi "suostuttava" seksiin nimenomaan sen enemmmän haluavan mukaan.
Mene hinkkaamaan sitä nappulaasi.
Et sinä sitä halutonta osapuolta saa pakotettuakaan haluamaan. Joko tyydyt tuohon tai eroat.
Vierailija kirjoitti:
Et sinä sitä halutonta osapuolta saa pakotettuakaan haluamaan. Joko tyydyt tuohon tai eroat.
Ei kun pitää yhdessä keskustella ja selvittää mikä on haluuttomuuden syy, mistä se johtuu ja mitä sille voi tehdä. Jos tämä ei halutonta kiinnosta niin rakkaus on loppu. Ei ole vaihtoehtoa, eikä sitä kannata haluuttomalle antaa, ettei keskustella ja selvitetä. Toisen ei tarvitse alistua mihinkään, vaan pitää parisuhteen omasta puolikkaasta kiinni. Päätäntävalta asioista kun on 50/50.
Vierailija kirjoitti:
Mietin, ymmärtävätkö haluttomat, minkälaista mielipahaa he aiheuttavat. Toki on oikeus kieltäytyä, mutta miten huolehtia siitä, että kumppanin ei tarvitse kärvistellä. Se oma kiva ei välttämättä ole kestävä ratkaisu, vaikka haluton tätä ehdottaisikin. Tilannehan olisi se, että haluttomalla olisi kaikki ihan ok, jos toinen ei ilmaisisi halujaan. Hän ei näe siis tilannetta mitenkään huonona, jos toisella on paha olo. Pyrkivätkö he edes ajattelemaan tätä? Jatkuva seksin ajattelu ja torjutuksi tuleminen aiheuttaa pahaa mieltä myös haluavalle ja kyllä normaali ihminen tietää myös satuttavansa halutonta pyynnöillään. Lopputulos on kuitenkin seksin osalta se, että haluton taitaa useimmiten "voittaa", jos toinen ei seksiin pakota. Ja niinhän ei saa tehdä!
Onko haluttomilla oikeasti tähän ratkaisua? Muuta kuin että suhde poikki tai että haluava kärsii.
Vaikea vastata kaikkien haluttomien puolesta, mutta uskoisin, että suurimmalle osalle haluttomista se seksin puute on oire jostain suuremmasta ongelmasta ja siksi ongelma. Yleensä terve ihminen haluaa seksiä parisuhteessa. On vaikeaa nähdä, että joku "pihtaisi" vain pitääkseen yllä jonkinlaista valta-asemaa.
Seksihän on nautinto. Kukapa ei haluaisi nautinnollista seksiä. Jos puoliso heittäytyy kiukuttelevaksi pikkulapseksi, seksiä ei synny. Ei se ole mikään voitto kenellekään. Lähinnä joten kuten siedettävä tilanne.
Kukapa sanoisi, että erosin, koska en halunnut seksiä?
Kukapa sanoisi, että en anna miehen/naisen saada seksiä, koska en itse sitä halua enkä tarvitse sitä?
Tämä kertoo piilotetusta vallasta, joka liittyy haluttomuuteen. Ja normeihin, jotka tukevat aseksuaalisuutta tai oikeastaan enemmänkin pitävät seksiä tuhmana ja likaisena. Seksi on kaunis asia kaikessa monimuotoisuudessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kun pitää yhdessä keskustella ja selvittää mikä on haluuttomuuden syy, mistä se johtuu ja mitä sille voi tehdä. Jos tämä ei halutonta kiinnosta niin rakkaus on loppu. Ei ole vaihtoehtoa, eikä sitä kannata haluuttomalle antaa, ettei keskustella ja selvitetä. Toisen ei tarvitse alistua mihinkään, vaan pitää parisuhteen omasta puolikkaasta kiinni. Päätäntävalta asioista kun on 50/50.
Jokaisella on 100% päätäntävalta omasta seksuaalisuudestaan. Ja yleensä kaksi kättä.
Vierailija kirjoitti:
Kukapa sanoisi, että erosin, koska en halunnut seksiä?
Kukapa sanoisi, että en anna miehen/naisen saada seksiä, koska en itse sitä halua enkä tarvitse sitä?
Tämä kertoo piilotetusta vallasta, joka liittyy haluttomuuteen. Ja normeihin, jotka tukevat aseksuaalisuutta tai oikeastaan enemmänkin pitävät seksiä tuhmana ja likaisena. Seksi on kaunis asia kaikessa monimuotoisuudessaan.
Kenelle se mielestäsi pitäisi sanoa? Sehän on täysin yksityisasia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse on pitkälti kompromisseista. Haluat olla kumppanisi kanssa tiettyjen ominaisuuksien takia. Jos voit joustaa seksissä "eriparisten" halujen suhteen, niin sitten joustat. Jos se on kynnyskysymys, niin sitten etsit uuden puolison.
Minä kaipaan vähemmän seksiä kuin puolisoni mutta kunnioitan hänen halujaan ja se on asia jossa itse voin joustaa. En tee mitään vastentahtoisesti mutta haluan että säilyy tasapaino ja molemminpuolinen tyytyväisyys. Pahinta on alkaa uhkailu, kiristys ja pakottaminen. Pahinta. Ikinä.
Ok. Sinun mielestä on siis parempi kun halukas käy hakemassa seksinsä muulta, ilman että keskustelee asiasta.
Jos haluton päättää, että saa mennä mutta ei tarvitse tulla takaisin. Silloin haluton päättää toisen seksielämästä, jos suhde muuten on hyvä. Tästä näkökulmasta ei keskustella koskaan ja se on hyväksyttyä. Vallankäyttöä toisen seksielämän ja muunkin elämän suhteen se on. Et voi valkopestä asiaa.
Avioliiton saa päättää ihan millä tahansa perusteella, ja täysin perustelemattakin.
Se on yksi ihmiselämän merkittävimmistä sopimuksista, jonka voi päättää näin. Valtavaa vallankäyttöä koko perheen kannalta. Ei tarvita kuin yksi ikäkriisiä poteva hölmö, ja kaikki muuttuu kerrasta.
Nainen on näemmä näissä puheissa se, joka "pihtaa". Mieskin voi olla lahna ja ajatella vain eniten omaa nautintoaan (ja vaikka nainen on aktiivinen ja hoitaa miehen nautintoa), eikä toteuta ja tajua hoitaa naista loppuun ja hänen toiveitaan. Monia joutuu neuvomaan jne, kukaan ei ole opettanut minua miten miehelle tuottaa hyvää, vaan ihan itse oppinut. Luulisi miehillä olevan myös joku sisäinen kompassi, mistä nainen nauttii. Kaikista voimakkaimmin olen saanut nautintoa minua 10-vuotta nuoremmalta mieheltä, joka oli kiltti urheilijapoika eikä juuri käynyt baareissa.
Vierailija kirjoitti:
Yksi tuttuni ilmaisi asian hyvin. Pihtaaminen on pettämistä ihan siinä missä seksi jonkun kolmannen osapuolen kanssa.
Molemmissa petetään lupaus parisuhteesta.
No höpö höpö.
Haluttomuus on haluttomuutta. Se voi olla esimerkiksi täyttä ylikuormitusta.
Pettäminen on epärehellisyyttä. Kieroa toimintaa. Huiputtamista.
On aivan sama, kumpi osapuoli on suhteessa haluton. Hänen ehdoillaan seksielämä kuitenkin toimii. En ajatellut mies/nais-kysymystä, vaikka esimerkkejä niin on helpompi antaa ja naiset haluttomampina (?) kai tulevat enemmän nyt esiin. Puhuminen on turhaa jos se jää puheeksi ja ei muuta mitään. Miesten pitäisi ilmeisesti kuunnella naista hyvän seksin suhteen enemmän ja naisten siitä enemmän kertoa. Painoa molempien tarpeille tulee antaa.
Silti tämä ääriesimerkki säilyy. Eli jos haluton ei halua seksiä ja suhde on muuten hyvä, miksi haluton saa säätää toisen osapuolen seksielämän samanlaiseksi kuin omansa? Eli nollaan. Tämä oli se ihan alkuperäinen asetelma. Se kiinnostaa, koska se tuntuu olevan hyväksyttyä.
Jos haluton päättää, että saa mennä mutta ei tarvitse tulla takaisin. Silloin haluton päättää toisen seksielämästä, jos suhde muuten on hyvä. Tästä näkökulmasta ei keskustella koskaan ja se on hyväksyttyä. Vallankäyttöä toisen seksielämän ja muunkin elämän suhteen se on. Et voi valkopestä asiaa.