Miksi oletetaan, että työikäiset voisivat huolehtia iäkkäistä vanhemmista?
Realiteetti aika monilla on tämä, kuvitteellinen esimerkki:
Anna 45 v muutti aikoinaan Juvalta opiskelemaan Helsinkiin ja sieltä Vantaalle valmistuttuaan. Annalla on Vantaalla vakituinen työ, puoliso ja alaikäistä 2 lasta. Annalle ja puolisolle ei ole töitä Mikkelin/Juvan suunnalla, eikä heillä mitään intoa muutolle olisikaan. Lapsetkin viihtyvät Vantaalla.
Annan isä on kuollut jo aiemmin, mutta Annan 80 v äiti on alkanut sairastella viime vuosina paljon. Äiti tarvitsisi apua, mutta Anna asuu kaukana. Annan veli on muuttanut Turkuun, eikä ole koskaan kiinnostunut vanhempiensa asioiden hoitamisesta. Juvalla ei asu ketään sukulaista, joka voisi auttaa. Äidin ystävistä suurin osa on jo kuollut ja loput ovat huonossa kunnossa.
Miksi oletetaan, että kuvatun kaltaisessa tilanteessa Anna voisi auttaa äitiään, joka asuu kaukana? Sillä Annalla on oma työ, lapset, lasten harrastukset ja muut.
Kommentit (117)
TENOX on unilääke.
Oikea moukarin luja pläjäys.
Sitä kun Erja-mummo tai Urho-pappa vetää illalla liikaa,
Ei tartte lasten huolehtia.
Kyllähän se kuuluu ihmisyyteen, huolehtia iäkkäistä vanhemmistaan, lapsistaan, puolisostaan, ystävistään, kun kohtaavat sairauksia ja ongelmia, oltiin työelämässä tai ei.
Jos olisi toisin, yhteiskunnan rattaat ei vain pyörisi, jos kaikki tuijottaisi omaa napaansa, näin on ollut maailman historian ja tulee aina olemaan.
Jo pelkästään ventovieraan kanssakulkijan auttaminen hyväntekeväisyytenä on valtava yhteiskunnallinen ponnistus, jonka arvoa ei voi edes mitata rahassa ja arvossa esim. pelastustyössä, ensiavussa jne. kun ihmiset tekevät itseään säästänättä pyyteetöntä työtä auttaakseen muita.
Vierailija kirjoitti:
Nykyiset eläkeläiset maksoivat työiässä todella pieniä veroja, vaikka tiesivät syntyvyyden laskevan. Ihan itse aiheutettu ongelma, kun tiesivät tilanteen ja jättivät ongelman lapsilleen ja lapsenlapsilleen hoidettavaksi. Olisi pitänyt kerätä enemmän veroja ja hoitaa oma hoiva kuntoon sitä kautta jo aiemmin.
Hienoa asiantuntemusta palstalla taas. Oikeasti verot olivat korkeammat, mutta eläkemaksut pienemmät.
Minusta tässä on monta ongelmaa:
-Isot ikäluokat maksoivat vähän veroja ja eläkemaksuja, vaikka tiesivät syntyvyyden laskevan, kun tekivät vähemmän lapsia kuin omat vanhempansa. Ei siis ole varaa samaan mihin ennen oli. Ihan tietoinen ratkaisu heiltä, ei mikään vahinko.
-Isot ikäluokat olettavat, että heidän lapsensa ja lapsenlapsensa joutuvat maksajiksi tässä tilanteessa ja kyllä vanhusten pitää hoivaa saada. Onko tämä todella reilusti ajateltu? Itse en todellakaan ajattelisi, että minun hyvinvointini otettaisiin lasteni tai lastenlasteni kustannuksella.
-Moni vanhus ei ole valmis luopumaan nykyisestä kodistaan ja asuinpaikastaan. Sitten vänistään, että miksi lapset eivät voi muuttaa tänne pikkukuntaan hoitamaan minua ja pitämään huolta omakotitalosta? Juu, se omakotitalo tuskin on enää kovin arvokas, mutta voisi muuttaa lähemmäs lapsia pieneen kerrostaloyksiöön/kaksioon. Eivät ne kaikilla paikkakunnilla maltaita maksa.
-Miten oletetaan, että kukaan jaksaisi ja voisi käydä 100 % töissä (koska niitä verotuloja tarvitaan yhteiskunnalle) ja tähän päälle hoitaisi kodin, perheen ja kävisi jossain satojen kilometrien päässä hoitamassa vanhempiaan?
-Käytännön näkökulma tuohon hoitamiseen. Itselläni on välimatkaa vanhempien luo 500 km suuntaansa. Harvakseltaan pääsisin auttamaan, jos saisin töistä vapaata. Mutta se ei ole realismia, että olisin arjen apuna esim. auttamassa kotitöissä.
Nii. Oma nuori aikuinen lapseni asuu 400 km päässä, ja varmasti jää sinne seuduin myös opiskelujen jälkeenkin. Jos löytää itselleen puolison, hän voi olla itse kotoisin myös mistä päin Suomea tahansa. Otetaan sitten se skenaario, että sekä minä että lapsen puolison vanhemmat vaativat jatkossa hoivaa, ja näillä lapsilla on ikääntyvien vanhempiensa luokse satoja kilometreja, ja vieläpä eri suuntiin, niin miten todennäköistä on se, että he pystyisivät vanhuksista huolehtimaan kunnolla?
Minusta moni vanhus on myös kohtuuton siinä, mitä odottaa. Verrataanpa:
-1950-luvun alussa syntyneellä Tuulalla oli 3 sisarusta. Tuulan perhe oli kotoisin Paltamosta, Kainuusta. Tuulan sisaruksista yksi jäi aikuisena Paltamoon, Tuula muutti Kajaaniin, yksi sisarus asuu Oulussa ja yksi Pudasjärvellä. Paltamoon jäänyt sisarus otti päävastuun iäkkäiden vanhempien hoitamisesta, mutta kolme muuta sisarusta sopivat käyvänsä vuorotellen vanhempia auttamassa. Tämä teki sen, että kenelläkään sisaruksista ei ollut hoitovuoro kohtuuttoman usein, paitsi Paltamossa asunut sisarus halusi vierailla vanhemmilla useammin, kun matka oli hyvin lyhyt. Myös Tuula saattoi piipahtaa Paltamoon helposti, kun matkaa oli puolisen tuntia.
-Tuulalla kävi huono tuuri ja hän alkoi sairastelemaan paljon jo seitsemänkymppisenä 2020-luvulla. Puoliso kuoli sydänkohtaukseen jo vuosikymmen sitten, joten apukäsiä ei kotona ole. Tuula toivoo, että lapset auttavat häntä, kuten hänkin auttoi omaa äitiään. Tuula asuu yhä Kajaanissa. Tuulalla on kaksi lasta, Kajaanissa asuva työtön ja vaikeista mt-ongelmista kärsivä Mikko, jolla on suuria vaikeuksia huolehtia edes omasta hyvinvoinnista sekä Sanna, joka asuu perheensä kanssa Uudellamaalla. Realiteetti on se, että Mikosta ei ole huolehtimaan Tuulasta ja Sannalla on todella pitkä matka äitinsä luokse ja muukin elämä. Miksi oletetaan, että se on Sanna, joka huolehtisi? Eikä Sannan kanssa kukaan ole jakamassa tuota vastuuta, toisin kuin Tuulan kohdalla oli aikoinaan.
olkaa edes joskus kiitollisia että teillä on vanhemmat, terveisin täysorpo
Vierailija kirjoitti:
Nii. Oma nuori aikuinen lapseni asuu 400 km päässä, ja varmasti jää sinne seuduin myös opiskelujen jälkeenkin. Jos löytää itselleen puolison, hän voi olla itse kotoisin myös mistä päin Suomea tahansa. Otetaan sitten se skenaario, että sekä minä että lapsen puolison vanhemmat vaativat jatkossa hoivaa, ja näillä lapsilla on ikääntyvien vanhempiensa luokse satoja kilometreja, ja vieläpä eri suuntiin, niin miten todennäköistä on se, että he pystyisivät vanhuksista huolehtimaan kunnolla?
Jos ei pysty itse hoivaamaan, pitää heidän maksaa vanhempien hoivasta. Tämähän on se suunnitelma.
Vierailija kirjoitti:
Miksei Annan äiti viitsinyt kouluttautua ja hankkia hyväpalkkaista työtä, joka olis taannut varallisuuden ja siten laadukkaan hoitopaikan?
6000 €/kk eläkettä ei ole juuri kenelläkään, edes 6000 €/kk nettopalkkaa ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nii. Oma nuori aikuinen lapseni asuu 400 km päässä, ja varmasti jää sinne seuduin myös opiskelujen jälkeenkin. Jos löytää itselleen puolison, hän voi olla itse kotoisin myös mistä päin Suomea tahansa. Otetaan sitten se skenaario, että sekä minä että lapsen puolison vanhemmat vaativat jatkossa hoivaa, ja näillä lapsilla on ikääntyvien vanhempiensa luokse satoja kilometreja, ja vieläpä eri suuntiin, niin miten todennäköistä on se, että he pystyisivät vanhuksista huolehtimaan kunnolla?
Jos ei pysty itse hoivaamaan, pitää heidän maksaa vanhempien hoivasta. Tämähän on se suunnitelma.
Kenen rahat riittää 6000 €/kk hoitokotimaksuihin? Kunnallispäättäjät ovat sulkeneet omia vanhainkotejaan ja palvelut ostetaan kansainvälisten sijoitusyhtiöiden hoitokodeista.
Vierailija kirjoitti:
Ennen vanhaan lapsia oli paljon ja aikuistuttuaan moni asui aika lähellä syntymäpaikkaansa. Muisten kun minun äiti ja hänen kaksi sisarusta kävivät vuorollaan katsomassa että mummo pärjäilee ja mikäs oli käydessä kun asuivat lähellä.
Mikä on ennen vanhaan?
Anoppini synnytti suuret ikäluokat, mutta yksikään hänen 7 lapsestaan ei aikuistuttuaan asunut samalla paikkakunnalla vaan satojen kilometrien päässä, joten anopin loppusijoituspaikaksi ostettiin saatanan kallis yksityinen hoivakoti, sekin pikkukaupungin ulkopuolella julkisen liikenteen saavuttamattomissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nii. Oma nuori aikuinen lapseni asuu 400 km päässä, ja varmasti jää sinne seuduin myös opiskelujen jälkeenkin. Jos löytää itselleen puolison, hän voi olla itse kotoisin myös mistä päin Suomea tahansa. Otetaan sitten se skenaario, että sekä minä että lapsen puolison vanhemmat vaativat jatkossa hoivaa, ja näillä lapsilla on ikääntyvien vanhempiensa luokse satoja kilometreja, ja vieläpä eri suuntiin, niin miten todennäköistä on se, että he pystyisivät vanhuksista huolehtimaan kunnolla?
Jos ei pysty itse hoivaamaan, pitää heidän maksaa vanhempien hoivasta. Tämähän on se suunnitelma.
Työttömyysura takana, tulot olemattomat aina, nyt säälistä minimieläke maksa siitä vielä vanhustenhoitoa.
Vierailija kirjoitti:
olkaa edes joskus kiitollisia että teillä on vanhemmat, terveisin täysorpo
Tulithan sinäkin sieltä kilpailemaan siitä kenellä menee huonoiten.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse hoitaa mutta voidaan velvoittaa maksamaan omien vanhempien hoidosta kuten Saksassa.
Kyllä eläkkeen tulisi riittää hoidon kattamiseen. Taitaa olla vaan niin, että maksut on niin korkeat kun yksityisten hoivakotien voitot pitää maksimoida.
Vierailija kirjoitti:
Tuon kuvittelevat onnistuvan rikkaat ja vaikutusvaltaiset miehet, jotka itse ei joudu miettimään tuollaisia asioita omassa elämässään.
Velat vaatii täällä lapsilisiä pois ja päiväkoteihin/kouluihin maksuja kustannusten mukaan. Vanhempansa jo menettäneet vaativat muita hoitamaan omat vanhempansa kotona. On tämä mahtava onnellisten ihmisten maa, missä vela, jonka vanhemmat ovat kuolleet, olisi todellinen kuningas muiden kärsiessä.
Vierailija kirjoitti:
TENOX on unilääke.
Oikea moukarin luja pläjäys.
Sitä kun Erja-mummo tai Urho-pappa vetää illalla liikaa,
Ei tartte lasten huolehtia.
Sitäkö ajattelit vanhalle äidillesi ja isällesi syöttää? Saat murhasyytteen.
Isäni on ollut eläkkeellä yli 10v ajan. Minulla ja siskolla on yhteensä neljä lasta, joista vanhin on 7v. Isämme on hoitanut lapsiamme yhteensä alle 5h ajan kaikkien näiden vuosien aikana. Kun viimeksi kysyin ehtisikö tulemaan katsomaan parin tunnin ajaksi lapsiamme äkillisen tarpeen vuoksi, keksi vain jonkin ympäripyöreän syyn miksei nyt vaan kykene. Omaa äitiään isäni kyllä auttoi viikoittain kunnes hän kuoli reilu 5v sitten.
Äitini on auttanut niillä puitteilla millä on pystynyt, aikaa hänellä ei juuri ole ollut (asuu kaukana ja on työelämässä) mutta on tukenut taloudellisesti.
Puolison vanhemmat taas ovat auttaneet meitä senkin edestä- hoitaen lapsia, hankkineet vaatteita ja leluja, ovat perillä kuulumisista ja ylipäänsä tuntevat heidät oikein hyvin.
Jos meillä on edessä joskus tilanne, että pitää järjestää apua rajallisin resurssein (aika tai raha), tiedämme kyllä ketkä vanhukset laitamme oman hoitolistamme kärkeen.
Oliko se niin, että aikuiset pitivät huolta itse itsestään. Näin ainakin omat vanhemmat ovat opettaneet eli 18 v. Kun on täyttänyt, olet omillasi😁
Tähän pätee sama kuin kaikkeen pakottamiseen.He jotka haluavat ITSE pitää vanhemmistaan huolta,tekevät niin jo nyt.He jotka eivät halua, eivät tule sitä tekemään velvoitetaan siihen tai ei.
Miten ihmeessä ne minunkaan vastuulla voisi olla? Toisella on rästissä jopa elatusmaksut, en ole tavannut häntä sitten lapsuuteni niin että tietäisin edes ulkonäköä. Että tämän ihmsenkö hoiva on jotenkin minun ongelmani? Siellä satojen kilometrien päässä? Samoin toinenkin on aivan itse, aivan omasta tahdostaan lähtenyt satojen kilometrien päähän toiseen suuntaan kuten kirjoitin. Miten minä hänet sieltä pakottaisin tänne takaisin? Omaan yksiööni asumaan? Niinkö? Eikö ihmisellä ole mitään velvollisuutta itsellään järjestää asiansa? En minä voi vakituisesta työpaikasta lähteä kummankaan luokse ja jättää työpaikkaani pulaan.