Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi oletetaan, että työikäiset voisivat huolehtia iäkkäistä vanhemmista?

Vierailija
09.05.2026 |

Realiteetti aika monilla on tämä, kuvitteellinen esimerkki:

Anna 45 v muutti aikoinaan Juvalta opiskelemaan Helsinkiin ja sieltä Vantaalle valmistuttuaan. Annalla on Vantaalla vakituinen työ, puoliso ja alaikäistä 2 lasta. Annalle ja puolisolle ei ole töitä Mikkelin/Juvan suunnalla, eikä heillä mitään intoa muutolle olisikaan. Lapsetkin viihtyvät Vantaalla.

Annan isä on kuollut jo aiemmin, mutta Annan 80 v äiti on alkanut sairastella viime vuosina paljon. Äiti tarvitsisi apua, mutta Anna asuu kaukana. Annan veli on muuttanut Turkuun, eikä ole koskaan kiinnostunut vanhempiensa asioiden hoitamisesta. Juvalla ei asu ketään sukulaista, joka voisi auttaa. Äidin ystävistä suurin osa on jo kuollut ja loput ovat huonossa kunnossa. 

Miksi oletetaan, että kuvatun kaltaisessa tilanteessa Anna voisi auttaa äitiään, joka asuu kaukana? Sillä Annalla on oma työ, lapset, lasten harrastukset ja muut.

Kommentit (64)

Vierailija
61/64 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onnekseni molemmat vanhempani ovat aivan itse omasta tahdostaan muuttaneet satojen kilometrien pääähän minusta, toinen toiseen suuntaan ja toinen toiseen. Toinen lähti jo ollessani parin vuoden ikäinen eikä tietenkään elatusmaksujaankaan saanut hoidettua. Miten hänen vanhuudenhoivansa olisi minun asiani mitenkään? Täysin tuntematon ihminen! Tulen aikanaan kieltäytymään perinnöstäkin jotta säästyn kaikelta vaivalta. Ei toinen sen herttaisempi ihminen ole joten aivan itse järjestää hoitonsa miten järjestää siellä satojen kilometrien päässä sitten kun sen aika on. En tällä hetkellä tiedä yhtään mitään voinnistaan tms kun sattuneesta syystä ei tämän henkilön kanssa voi olla tekemisissä jotain chattipuheluja ja mitä vielä. Sieltä tulisi pelkkää paskaa tuutin täydeltä.

Että siinäpä se vanhempien hoivan vastuu omalla kohdalla.

Eli pärjätköön siis omillaan tai kuolkoot pois? Ethän nyt toki meitä muita ihmisiä velvoita hoitamaan kusipäisiä vanhempiasi?

Miten ihmeessä ne minunkaan vastuulla voisi olla? Toisella on rästissä jopa elatusmaksut, en ole tavannut häntä sitten lapsuuteni niin että tietäisin edes ulkonäköä. Että tämän ihmsenkö hoiva on jotenkin minun ongelmani? Siellä satojen kilometrien päässä? Samoin toinenkin on aivan itse, aivan omasta tahdostaan lähtenyt satojen kilometrien päähän toiseen suuntaan kuten kirjoitin. Miten minä hänet sieltä pakottaisin tänne takaisin? Omaan yksiööni asumaan? Niinkö? Eikö ihmisellä ole mitään velvollisuutta itsellään järjestää asiansa? En minä voi vakituisesta työpaikasta lähteä kummankaan luokse ja jättää työpaikkaani pulaan.

Vierailija
62/64 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

TENOX  on unilääke.

Oikea moukarin luja pläjäys.

Sitä kun Erja-mummo tai Urho-pappa   vetää illalla  liikaa,

Ei tartte lasten huolehtia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/64 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se kuuluu ihmisyyteen, huolehtia iäkkäistä vanhemmistaan, lapsistaan, puolisostaan, ystävistään, kun kohtaavat sairauksia ja ongelmia, oltiin työelämässä tai ei. 

Jos olisi toisin, yhteiskunnan rattaat ei vain pyörisi, jos kaikki tuijottaisi omaa napaansa, näin on ollut maailman historian ja tulee aina olemaan. 

Jo pelkästään ventovieraan kanssakulkijan auttaminen hyväntekeväisyytenä on valtava yhteiskunnallinen ponnistus, jonka arvoa ei voi edes mitata rahassa ja arvossa esim. pelastustyössä, ensiavussa jne. kun ihmiset tekevät itseään säästänättä pyyteetöntä työtä auttaakseen muita.

Vierailija
64/64 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyiset eläkeläiset maksoivat työiässä todella pieniä veroja, vaikka tiesivät syntyvyyden laskevan. Ihan itse aiheutettu ongelma, kun tiesivät tilanteen ja jättivät ongelman lapsilleen ja lapsenlapsilleen hoidettavaksi. Olisi pitänyt kerätä enemmän veroja ja hoitaa oma hoiva kuntoon sitä kautta jo aiemmin.

Hienoa asiantuntemusta palstalla taas. Oikeasti verot olivat korkeammat, mutta eläkemaksut pienemmät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kahdeksan