Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi oletetaan, että työikäiset voisivat huolehtia iäkkäistä vanhemmista?

Vierailija
09.05.2026 |

Realiteetti aika monilla on tämä, kuvitteellinen esimerkki:

Anna 45 v muutti aikoinaan Juvalta opiskelemaan Helsinkiin ja sieltä Vantaalle valmistuttuaan. Annalla on Vantaalla vakituinen työ, puoliso ja alaikäistä 2 lasta. Annalle ja puolisolle ei ole töitä Mikkelin/Juvan suunnalla, eikä heillä mitään intoa muutolle olisikaan. Lapsetkin viihtyvät Vantaalla.

Annan isä on kuollut jo aiemmin, mutta Annan 80 v äiti on alkanut sairastella viime vuosina paljon. Äiti tarvitsisi apua, mutta Anna asuu kaukana. Annan veli on muuttanut Turkuun, eikä ole koskaan kiinnostunut vanhempiensa asioiden hoitamisesta. Juvalla ei asu ketään sukulaista, joka voisi auttaa. Äidin ystävistä suurin osa on jo kuollut ja loput ovat huonossa kunnossa. 

Miksi oletetaan, että kuvatun kaltaisessa tilanteessa Anna voisi auttaa äitiään, joka asuu kaukana? Sillä Annalla on oma työ, lapset, lasten harrastukset ja muut.

Kommentit (64)

Vierailija
1/64 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon kuvittelevat onnistuvan rikkaat ja vaikutusvaltaiset miehet, jotka itse ei joudu miettimään tuollaisia asioita omassa elämässään.

Vierailija
2/64 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kyllä ole huolehtinut. Töiden jälkeen pari kertaa viikossa käynyt katsomassa onko kaikki hyvin. Pessyt pyykkiå, siivonnut, käynyt kaupassa, vienyt lääkäriin jne. Rakastan vanhempiani ja haluan auttaa. Meillä kaikilla on hyvä fiilis ja olemme läheisiä. Eivät vanhempani silti mitään dementikkoja ole, vähän vaivaisia ja siksi autan heitä aina kun ehdin tai tarvetta on. Onneksi asumme lähellä n 15 km päässä toisistamme.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/64 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kyllä ole huolehtinut. Töiden jälkeen pari kertaa viikossa käynyt katsomassa onko kaikki hyvin. Pessyt pyykkiå, siivonnut, käynyt kaupassa, vienyt lääkäriin jne. Rakastan vanhempiani ja haluan auttaa. Meillä kaikilla on hyvä fiilis ja olemme läheisiä. Eivät vanhempani silti mitään dementikkoja ole, vähän vaivaisia ja siksi autan heitä aina kun ehdin tai tarvetta on. Onneksi asumme lähellä n 15 km päässä toisistamme.

Luuletko saavasi kirkkaimman kruunun?

Vierailija
4/64 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos jälkikasvu on muuttanut Saksaan, sinnekö vanhus passitetaan vai tullaanko Saksasta hakemaan vanhuksen pakko-omaishoitajaksi?

Vierailija
5/64 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen vanhaan lapsia oli paljon ja aikuistuttuaan moni asui aika lähellä syntymäpaikkaansa. Muisten kun minun äiti ja hänen kaksi sisarusta kävivät vuorollaan katsomassa että mummo pärjäilee ja mikäs oli käydessä kun asuivat lähellä.

Vierailija
6/64 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuon kuvittelevat onnistuvan rikkaat ja vaikutusvaltaiset miehet, jotka itse ei joudu miettimään tuollaisia asioita omassa elämässään.

Joku näistä laittoi oman äitinsä hoitolaitokseen ja otti eräänä päivänä yhteiskuvan itsestään ja rullatuolissa istuvasta äidistään. Miksei Petteri hoitanut häntä itse loppuun asti?

Vierailija
7/64 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen vanhaan lapsia oli paljon ja aikuistuttuaan moni asui aika lähellä syntymäpaikkaansa. Muisten kun minun äiti ja hänen kaksi sisarusta kävivät vuorollaan katsomassa että mummo pärjäilee ja mikäs oli käydessä kun asuivat lähellä.

Onneksi nykyään voi elää toisin. Lapsia saadaan rakkaudesta eikä vanhuuden turvaksi.

Vierailija
8/64 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvitellaan, että ne työikäiset naiset joustaa omastaan. Kun lapset on saatu isoiksi koululaisiksi tai aikuisiksi, niin työikäisen naisen velvollisuus olisi hoitaa iäkkäät vanhemmat + mahdolliset appivanhemmat.

Vierailija
9/64 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se velvoittaminen edes tapahtuisi asu ne lapset missä tahansa?

Vierailija
10/64 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse hoitaa mutta voidaan velvoittaa maksamaan omien vanhempien hoidosta kuten Saksassa. 

Vierailija
11/64 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse hoitaa mutta voidaan velvoittaa maksamaan omien vanhempien hoidosta kuten Saksassa. 

Mitenkäs se maksu velvoite on hoidettu? Onko siellä määritelty miten vanhus pitää hoitaa? Sellaista määritelmää ei meillä toistaiseksi ainakaan ole olemassa.

Vierailija
12/64 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuletko saavasi kirkkaimman kruunun?

No mitäs sinä luulet sarkastisella vittuilulla saavasi?

Vierailija
13/64 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on ihan ok, kunhan velvoite koskee myös tukiloisia

Vierailija
14/64 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kukaan välttämättä oleta, että työikäiset huolehtisivat vanhemmistaan, nykyään ainakaan.

Miksi sensijaan jokainen tuntuu olettavan, että 'yhteyskunnan' pitäisi huolehtia vanhuksista? Ei pitäisi. Hypätköön vaikka katolta, ja sitähän jokainen lopulta toivookin.

Vierailija
15/64 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletus perustuu siihen, ettei kukaan muu tunne vanhaa äitiä niin hyvin  kuin Anna ja hänen veljensä. Viranomaiset eivät tee tarkastuksia ihmisten koteihin selvittääkseen kuka tarvitsee hoivaa ja kuka ei. Niinpä Annan pitäisi sopia veljensä kanssa äidille edunvalvonta, järjestettävä Juvalta hoiva-apua kotiin sekä sopia jonkun ystävällisen naapurin kanssa yhteydenpidosta silloin, jos äidin tilanne näyttäisi naapurillekin huolestuttavalta.
Suurin kompastuskivi ovat yleensä vanhemmat, jotka eivät suvaitse muutoksia elämäänsä. Jos Annalla on hiukankin järkeä päässään, eikä tee päätöksiä vain tunteella, hän kyllä kykenee veljensä kanssa järjestämään äitinsä asiat riippumatta äidin käytöksestä heitä kohtaan. 
TOinen tärkeä asia on äidin talous. Jos äiti on varaton, pieni eläke, eikä lapsillakaan ole ylimääräistä äitiä auttamaan, jää vastuu silloin lapsille. Äidin muuttaminen muualle ei silloin onnistu, eikä äidin asuntokaan välttämättä mene nyt kaupaksi. Pattitilanne!
Kukaan ei oleta Annan vastaavan äidistään, mutta hänen pitäisi jaksaa veljensä kanssa sopia käytännön järjestelyistä. Jos Annalla ei ole vahvaa hoivaviettiä saati syyllisyyttä suhteestaan äitiinsä hän kyllä kykenee silloin pitämään puolensa veljensä kanssa. Jos veli on täysin vastuuntunnoton hirviö jää tietysti Annalle paljon hoidettavaa, mutta Anna on fiksu ja merkitsee kaiken muistiin. Äidin kuollessa perukirjaan merkitään Annan työtunnit, kilometrikorvaukset ja muut kulut vähennettäväksi kuolinpesän veloissa.

Vierailija
16/64 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukas heistä sitten huolehtisi jos ei työikäiset

Vierailija
17/64 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tietysti myös lapsenlapset ja ehdottoman tasapuolisesti. Täälläkin on jatkuvasti otsikoita miksi mummo ei hoida lapsenlapsia. Työviikon päälle kyllä jaksaa varmasti hoitaa ja tietysti viikollakin ja vähintään kerran kuussa yökylään.

Miehiltä ei odotetan mitään koskaan

Vierailija
18/64 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukas heistä sitten huolehtisi jos ei työikäiset

He itse.

Vierailija
19/64 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hoitanut monisairasta isääni työni ohella jo vuosia. Tämä on ollut ajoittain hyvin raskasta. Lapseni, jotka ovat nähneet ahdinkoni, ovat sanoneet, etteivät tule hoitamaan minua ja miestäni, kun olemme vanhuksia. Ymmärrän lapsiani. 

Vierailija
20/64 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko velvollisuus vaikka vanhempi on itse hylännyt lapsensa eikä ole maksanut tämän elatusta koskaan eikä halunnut edes tavata 60 vuoteen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi seitsemän