Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi oletetaan, että työikäiset voisivat huolehtia iäkkäistä vanhemmista?

Vierailija
09.05.2026 |

Realiteetti aika monilla on tämä, kuvitteellinen esimerkki:

Anna 45 v muutti aikoinaan Juvalta opiskelemaan Helsinkiin ja sieltä Vantaalle valmistuttuaan. Annalla on Vantaalla vakituinen työ, puoliso ja alaikäistä 2 lasta. Annalle ja puolisolle ei ole töitä Mikkelin/Juvan suunnalla, eikä heillä mitään intoa muutolle olisikaan. Lapsetkin viihtyvät Vantaalla.

Annan isä on kuollut jo aiemmin, mutta Annan 80 v äiti on alkanut sairastella viime vuosina paljon. Äiti tarvitsisi apua, mutta Anna asuu kaukana. Annan veli on muuttanut Turkuun, eikä ole koskaan kiinnostunut vanhempiensa asioiden hoitamisesta. Juvalla ei asu ketään sukulaista, joka voisi auttaa. Äidin ystävistä suurin osa on jo kuollut ja loput ovat huonossa kunnossa. 

Miksi oletetaan, että kuvatun kaltaisessa tilanteessa Anna voisi auttaa äitiään, joka asuu kaukana? Sillä Annalla on oma työ, lapset, lasten harrastukset ja muut.

Kommentit (64)

Vierailija
21/64 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ehdi kun mulla on nää Somet ja kaikki joka vie aikaa.

Töiden jälkeen Pleikka vie helposti pari tuntia ja Kännykkääkin pitäisi jossain vaiheessa selata.

Netflixille ei paljon aikaa enää jää.

Missä välissä mä Mummoa kävisin katsomassa!!!

Vierailija
22/64 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos jälkikasvu on muuttanut Saksaan, sinnekö vanhus passitetaan vai tullaanko Saksasta hakemaan vanhuksen pakko-omaishoitajaksi?

Tiedän tapauksen, jossa jälkikasvu asui toisella mantereella. Videopuheluilla pitivät yhteyttä. Eikö kuulosta hienolta ja helpolta ja toimivalta? Tosiasiassa mikään ei onnistunut ilman naapureiden apua, edes ne videopuhelut. Monesti naapureista tulee lähiomaisen korvikkeita halusivat/kykenivät tai eivät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/64 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos jälkikasvu on muuttanut Saksaan, sinnekö vanhus passitetaan vai tullaanko Saksasta hakemaan vanhuksen pakko-omaishoitajaksi?

Tiedän tapauksen, jossa jälkikasvu asui toisella mantereella. Videopuheluilla pitivät yhteyttä. Eikö kuulosta hienolta ja helpolta ja toimivalta? Tosiasiassa mikään ei onnistunut ilman naapureiden apua, edes ne videopuhelut. Monesti naapureista tulee lähiomaisen korvikkeita halusivat/kykenivät tai eivät.

Jos naapuri tai sitten se omainen ei kykene huolehtimaan niin miten he käytännössä huolehtivat?

Vierailija
24/64 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onnekseni molemmat vanhempani ovat aivan itse omasta tahdostaan muuttaneet satojen kilometrien pääähän minusta, toinen toiseen suuntaan ja toinen toiseen. Toinen lähti jo ollessani parin vuoden ikäinen eikä tietenkään elatusmaksujaankaan saanut hoidettua. Miten hänen vanhuudenhoivansa olisi minun asiani mitenkään? Täysin tuntematon ihminen! Tulen aikanaan kieltäytymään perinnöstäkin jotta säästyn kaikelta vaivalta. Ei toinen sen herttaisempi ihminen ole joten aivan itse järjestää hoitonsa miten järjestää siellä satojen kilometrien päässä sitten kun sen aika on. En tällä hetkellä tiedä yhtään mitään voinnistaan tms kun sattuneesta syystä ei tämän henkilön kanssa voi olla tekemisissä jotain chattipuheluja ja mitä vielä. Sieltä tulisi pelkkää paskaa tuutin täydeltä.

Että siinäpä se vanhempien hoivan vastuu omalla kohdalla.

Vierailija
25/64 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eutanasia laillistetaan ja siitä tulee hyvin suosittu. Vanhukset haluavat eutanasian täysin vapaaehtoisesti. Nimittäin siinä vaiheessa kun vanhuksia ei enää hoideta ja vanhus on maannut kaatuneena pa**oissaan vuorokauden eikä kukaan tule, hän haluaa eutanasian. 

Vierailija
26/64 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen hoitanut monisairasta isääni työni ohella jo vuosia. Tämä on ollut ajoittain hyvin raskasta. Lapseni, jotka ovat nähneet ahdinkoni, ovat sanoneet, etteivät tule hoitamaan minua ja miestäni, kun olemme vanhuksia. Ymmärrän lapsiani. 

Kuka sitten hoitaa sinua ja miestäsi jos edes omat lapsenne eivät sitä halua tehdä. Taitaa olla eutanasia se ainoa ratkaisu sinun ja miehesi kohdalla.

Vierailija
27/64 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen vanhaan lapsia oli paljon ja aikuistuttuaan moni asui aika lähellä syntymäpaikkaansa. Muisten kun minun äiti ja hänen kaksi sisarusta kävivät vuorollaan katsomassa että mummo pärjäilee ja mikäs oli käydessä kun asuivat lähellä.

Meilläkin isovanhemmilla oli monta lasta, riitti kun jokainen kävi kerran kuussa

Vierailija
28/64 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen hoitanut monisairasta isääni työni ohella jo vuosia. Tämä on ollut ajoittain hyvin raskasta. Lapseni, jotka ovat nähneet ahdinkoni, ovat sanoneet, etteivät tule hoitamaan minua ja miestäni, kun olemme vanhuksia. Ymmärrän lapsiani. 

Kuka sitten hoitaa sinua ja miestäsi jos edes omat lapsenne eivät sitä halua tehdä. Taitaa olla eutanasia se ainoa ratkaisu sinun ja miehesi kohdalla.

Ei kukaan. Eikä siihen edes tarvita mitään eutanasiaa jos hoitoa tarvitsevaa ei kukaan hoida niin kuolee hän ilman sitäkin.

Vierailija
29/64 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen on työikäinen noin 16-65-vuotiaana. 

Vierailija
30/64 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen vanhaan lapsia oli paljon ja aikuistuttuaan moni asui aika lähellä syntymäpaikkaansa. Muisten kun minun äiti ja hänen kaksi sisarusta kävivät vuorollaan katsomassa että mummo pärjäilee ja mikäs oli käydessä kun asuivat lähellä.

Meilläkin isovanhemmilla oli monta lasta, riitti kun jokainen kävi kerran kuussa

Jos vanhus tarvitsee apua käytännössä kaikissa miten se riittää että joku käy.

Vierailija
31/64 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse hoitaa mutta voidaan velvoittaa maksamaan omien vanhempien hoidosta kuten Saksassa. 

Se on ihan ok, kunhan velvoite koskee myös tukiloisia

Työtön ei voi hoitaa omaisiaan, koska hänen on oltava työmarkkinoiden käytössä.

Vierailija
32/64 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyiset eläkeläiset maksoivat työiässä todella pieniä veroja, vaikka tiesivät syntyvyyden laskevan. Ihan itse aiheutettu ongelma, kun tiesivät tilanteen ja jättivät ongelman lapsilleen ja lapsenlapsilleen hoidettavaksi. Olisi pitänyt kerätä enemmän veroja ja hoitaa oma hoiva kuntoon sitä kautta jo aiemmin.

Vierailija
33/64 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuon kuvittelevat onnistuvan rikkaat ja vaikutusvaltaiset miehet, jotka itse ei joudu miettimään tuollaisia asioita omassa elämässään.

Oletusarvona on ilmeisesti kuvitelma siitä kuinka kaikki saa ja etenkin voi saada lapsensa parikymppisinä jolloin sukupolvien välinen ikäero on joku 20 vuotta. Toisaalta myös sen, että eläkeikää ei olisi nostettu vaan se olisi n. 60 vuotta.

Silloin se eläkeiän kynnyksellä / eläkkeellä jo oleva kuusikymppinen huolehtisi niistä omista ikääntyneistä kasikymppisistä vanhemmistaan ja ne työelämässä olevat nelikymppiset olisi omat lapsensa jo kasvattaneet aikuisiksi (ja tulossa jo itse isovanhemmiksi) jolloin heillä olisi aikaa olla myös omien vanhempien apuna isovanhempien hoidossa. Lisäksi tässä kuvitelmassa perheet / suvut on läheisiä ja kaikki huolehtii toisistaan eikä ole mitään sun-mun-sen-meidän-lapsia tai eroperheitä.

Ja ihan kivalta tuo kuulostaakin, ei siinä mitään, mutta viimeiset 30-40 vuotta on ajettu sellaista politiikkaa jolla on luotu yhteiskunta missä tuollainen on pelkkää utopiaa.

Vierailija
34/64 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihenkin törmää, että ne iäkkäät eivät suostu muuttamaan kodeistaan ja kotipaikkakunniltaan. Lasten ja sukulaisten pitäisi tulla heitä hoitamaan. Itse olen todennut kaikille isovanhemmille, että saa muuttaa pk-seudulle lähelle meitä asumaan, mutta me emme maakuntaan muuta hoitoavuksi.

Vierailija
35/64 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ympärivuorokautista hoivaa tarvitseva pärjää kun siellä kotona ei ole ketään klo 7.30-17.00 välisenä aikana?

Vierailija
36/64 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämästä täysin kujalla olevien miesten ehdotuksia. Olisi mielenkiintoista nähdä millaiset kotiolot heillä itsellään on. Vaimon mielipidettä järjestelyyn ei liene myöskään kysytty.

Vierailija
37/64 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ympärivuorokautista hoivaa tarvitseva pärjää kun siellä kotona ei ole ketään klo 7.30-17.00 välisenä aikana?

Miksi pitäisi pärjätä?

Vierailija
38/64 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onnekseni molemmat vanhempani ovat aivan itse omasta tahdostaan muuttaneet satojen kilometrien pääähän minusta, toinen toiseen suuntaan ja toinen toiseen. Toinen lähti jo ollessani parin vuoden ikäinen eikä tietenkään elatusmaksujaankaan saanut hoidettua. Miten hänen vanhuudenhoivansa olisi minun asiani mitenkään? Täysin tuntematon ihminen! Tulen aikanaan kieltäytymään perinnöstäkin jotta säästyn kaikelta vaivalta. Ei toinen sen herttaisempi ihminen ole joten aivan itse järjestää hoitonsa miten järjestää siellä satojen kilometrien päässä sitten kun sen aika on. En tällä hetkellä tiedä yhtään mitään voinnistaan tms kun sattuneesta syystä ei tämän henkilön kanssa voi olla tekemisissä jotain chattipuheluja ja mitä vielä. Sieltä tulisi pelkkää paskaa tuutin täydeltä.

Että siinäpä se vanhempien hoivan vastuu omalla kohdalla.

Eli pärjätköön siis omillaan tai kuolkoot pois? Ethän nyt toki meitä muita ihmisiä velvoita hoitamaan kusipäisiä vanhempiasi?

Vierailija
39/64 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä mummo 70 v.

Mie olen sanonut jo vuosia sitten, että minnuu ei missään tapauksessa pidä lasteni hoitaa.  Ei puhettakaan.

Mikään ei oo minusta niin  raskas  ajatus,

kuin se että olen taakka, rasite tai  velvollisuus lapsilleni.

Mie menen kyllä ihan suosiolla niihin  

Hoitokotehin, joissa ei oo henkilökuntaa eikä resusseja mihinkään.

Olen tehnyt  jo pitkään henkistä valmentautumista itselleni,  jos viime vuodet pitää olla laitoshoidossa.

Minnuu saa hoitaa myös robotti  🥰

Vierailija
40/64 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elääkö nämä sukulaisten hoitamisesta haavelevat vieläkin jossain 1900-luvun alkupuolella jolloin perheet oli isoja, vai miten viime vuosikymmenten kaupungistuminen on mennyt täysin ohi? Työpaikat ja nuorempien sukupolvien elämä on entistä enemmän keskittynyt kasvukeskuksiin, eikä sieltä mitään Pihtiputaan mummoja hoidella etänä samalla kun omasta palkasta maksellaan valtavat summat veroja ja eläkemaksuja, joille ei saa mitään vastinetta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kuusi